Husqvarna 1651 358NM Kolvbyte..?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Davva

Inlägg av Davva »

poan skrev:Jag "rätade ut" min kolv (HVA STD 1651). bakkappan höjdes ca 25mm. Jag upplevde det som positivt.
Finge jag bara fatt på en kolv till skulle jag göra det samma till växelsatsen 308NM. (kolv köpes)
Jag sätter alla sikten på samma höjd = det som passar anläggningen (min kropp). Det blev Warne medium för såväl 42mm och 24mm.
Små justeringar i höjd kan ske genom valet av baser. Om jag minns rätt så är Weaver GS lägre än Warne (kan va tvärtom).
P-O
Ps
Det finn en bild i bildbanken på H Spuhrs modifierade kolv
Ds
Har du några tips på hur man bäst ska "räta" ut den??
Power is Nothing without Controll, Recoil Relax and Enjoy
poan

"Rätat" 1651-kolv

Inlägg av poan »

Titta i albumet. lasde dit en bild igår.
P-O
Användarvisningsbild
Davva

Re: "Rätat" 1651-kolv

Inlägg av Davva »

poan skrev:Titta i albumet. lasde dit en bild igår.
P-O
Såg den....men tips om HUR man ska göra va frågan...
Tycker mig se att kolvkammen är avkapad och på limmat en större del.
poan

Inlägg av poan »

Ja det ligger ett snitt från "gropen för tummen" till bakkappans mitt.
Jag kan inte fixa sån't själv. Så jag angav mått med utgångspunkt från en läskstång i loppet. En "kolvmakare" fixade resten. Jobbet är snyggt gjort. Skarven går inte att göra helt osynlig, även om jag färgat in den så som det går. Kolven passar min kropp. Min upplevelse av rekylen är nu "helt OK".
En beg 1651-kolv är på väg. Funderar starkt på att låta modifiera den till min växelsats (.308NM). Min fattigmansvariant av "Parbössor".
P-O
MatsN

Inlägg av MatsN »

poan skrev:Ja det ligger ett snitt från "gropen för tummen" till bakkappans mitt.
Jag kan inte fixa sån't själv. Så jag angav mått med utgångspunkt från en läskstång i loppet. En "kolvmakare" fixade resten. Jobbet är snyggt gjort. Skarven går inte att göra helt osynlig, även om jag färgat in den så som det går. Kolven passar min kropp. Min upplevelse av rekylen är nu "helt OK".
En beg 1651-kolv är på väg. Funderar starkt på att låta modifiera den till min växelsats (.308NM). Min fattigmansvariant av "Parbössor".
P-O
Den ligger på posten!
Användarvisningsbild
Davva

Inlägg av Davva »

Min bössa får nog en tur till Herr Rolf Ekeberg vid Gävle Kolvmakeri i morrn... hoppas han kan hjälpa mig. Kanske kan få ordning på kolven med några vana fingrars hjälp :) Blir det inte bra så får han göra en ny kolv.
Cdahlin

Re: Husqvarna 1651 358NM Kolvbyte..?

Inlägg av Cdahlin »

Uppar en gammal tråd...
Kolv-val till 1651.
Är det bara att införskaffa en kolv (rak sådan) som är gjord för vanliga 1600-serien, eller är det något som skiljer som förhindrar att kolven ska passa?
Husqvarna 1651 .358 Norma Magnum
Tikka LSA55 308win
Sako Vixen A1 .222rem
Husqvarna 12/70
Användarvisningsbild
taxen
Moderator

Inlägg av taxen »

Det passar det kan skilja på underbeslaget om det är gjort för stålunderbedlag eller aluminium jag har passat in en boyds dom var gjord för m98 lite pyssel men funkade bra
Man blir alldrig fullärd......
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Jag har för mig att alla 1651 har alu-underbeslag men det kan vara fel. Hur som helst går det att passa in om man är lite pillig. Tvärt om är värre. Stålunderbeslaget är nättare i dimensionerna.

Man kan ju fylla springorna med färgad epoxy/bäddmassa men perfekt blir det inte.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus