trasig magasinspärr Anschutz 1430-34

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

jmkhenka

trasig magasinspärr Anschutz 1430-34

Inlägg av jmkhenka »

Denna bössa och jag går inte ihop.

Rengjorde bysse så ja tog ur den ur kolven. När jag sen ska stoppa tillbaka den är jag slarvig och lyckas bryta av spetsen på metallbläcket som håller fast magasinet.

Har mailat runt lite så väntar på svar om nån har en ny liggandes (eller begagnad som det lär vara), men tills dess kanske nån här vill vara rådgivare.

Delen gick av strax innan böjjen, där den är som tunnas (piggen på magasinet går in i hålet där). Har fundering på att bara testa punktsvetsa. Tanken där är att den sista böjjen är inte direkt vital, den ska bara böjjas ut så magasinet kan ramla ner. Metallen är kanske 0.5 mm, eller så.

Alternativet är att försöka göra en ny, men metallen är fjädrande. Men nån som håller på med bilplåt borde väl inte vara främmande för detta, den är ju inte direkt komplicerad i sin form tänker jag. Delen längst ut är bara en pressad plastbit och kan ersättas med en 3dprintad version eller en klump epoxy ifall den måste tas lös.

Bild Bild
jmkhenka

Re: trasig magasinspärr Anschutz 1430-34

Inlägg av jmkhenka »

eftersom det var svalt intresse från gängse smeder jag mailat och även inget napp från tyska ÅF så fick jag snällt tillverka en ny själv.

Efter lite googlande och youtubande på hur man gör nya fjädrar, eller metaller som åtminstonde fjädrar mer än inte alls.. så köpte jag en bit bilplåt på biltema 0.7mm.

för att göra en fjäder måste man först härda metallen. I teorin enkelt, bara värma upp till "cherry red" och dunka i vatten.
Testade detta på en testbit och mycket riktigt, den gick från att vara lätt böjbar med fingrarna, till att gå av som en glasbit när man bröt.

steg 1 var alltså lyckat!

så steg två är att temperera stålet, då tar man sitt härdade ämne och värmer upp till ca 290 cels (eller vad det kan vara), man kan se det händer på en väl rengjord metallbit - den shiftar till blått.

Resultatet av detta är en bit som har en annan klang, mer hård.. men samtidigt kan man böjja den ganska bra och den återgår till sin form. Böjjer man för mycket går den av, precis som min orginalbit gjorde!

såg dock andra tips, man köper material som redan har rätt egenskaper, tex en färgskrapa. Om man först glödgar den - dvs värmer upp den tills den shiftar, så blir den mjuk igen. Då kan du modifiera formen. Upprepa sen härdning-temperera.

Hursomhaver, fixade till min metallbit och borrade hålen som behövdes och gjorde sen alla steg.. och det blev lyckat!
Fick fila ner med en dremmel innan jag fick in den i kolven, men nu har jag en ny hållare för magasinet. Får kanske fixa en plast-topp till den sen, men kan fila ner den till lämplig storlek sen.

Bild
fugazi

Re: trasig magasinspärr Anschutz 1430-34

Inlägg av fugazi »

Vet inte hur bred den där är, men det ser lite ut som en bit av plåtbanden man bandar gods med på pallar och sånt skulle passat.
Dom plåtbanden fjädrar bra och går att vika utan att dom går av.
\\ fugazi \\ Magnus \\
Söker: Pipset till Brno ZH1/2/3/0* .22SHP och 7x57 (8x57?) skicka PM!