"omöjligt" att ta bort rekylbroms/flamdämpare?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

CarlGustaf

"omöjligt" att ta bort rekylbroms/flamdämpare?

Inlägg av CarlGustaf »

Hej har en HVA 1900 från 1970, 30-06, som jag vill sätta en ljuddämpare på. Det sitter en rekylbroms/flamdämpare (vet inte riktigt skillnaden mer än att det lär vara mindre rekyl). Är det någon som känner till denna typ av rekylbroms, vad den är för fabrikat, om den är höger eller vänstergängad? Jag har värmt och kört med rörtång men den ger inte med sig. Har läst lite trådar men ett första steg är att få klart för sig om den är gängad och åt vilket håll. bifogar en bild på rekylbromsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
börje

Re: "omöjligt" att ta bort rekylbroms/flamdämpare?

Inlägg av börje »

Ska du sätta på en ljuddämpare så kapar du bort den o gängar med rätt gänga för dämparen. Du kanske t.o.m behöver kapa lite mer för att få balans.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
CarlGustaf

Inlägg av CarlGustaf »

börje skrev: 08 apr 2021, 04:58 Ska du sätta på en ljuddämpare så kapar du bort den o gängar med rätt gänga för dämparen. Du kanske t.o.m behöver kapa lite mer för att få balans.
Tack för svaret men pipan ska helst inte bli kortare än den redan är, det borde finnas en gänga som med lite tur kan användas, för att få bort dämparen måste jag veta vilket håll man ska skruva åt.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

CarlGustaf skrev: 08 apr 2021, 08:00
börje skrev: 08 apr 2021, 04:58 Ska du sätta på en ljuddämpare så kapar du bort den o gängar med rätt gänga för dämparen. Du kanske t.o.m behöver kapa lite mer för att få balans.
Tack för svaret men pipan ska helst inte bli kortare än den redan är, det borde finnas en gänga som med lite tur kan användas, för att få bort dämparen måste jag veta vilket håll man ska skruva åt.
Har du tagit i såpass att du behövt rörtång så prova andra hållet. Risken att du sätter den ännu hårdare kanske inte är så stor. Men det skulle vara otroligt konstigt om det vore något annat än standardgängor. Jag hade nog tagit i mer. Om det går vill säga!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Hur mycket har du värmt? kan ju vara dit lödd och det torde vara "vanligt" lödtenn i så fall, så det ska inte behöva värmas alltför mycket.
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inlägg av HuggyBear »

Låter ju mysko om den vore vänstergängad? 🤔 Värma bromsen riktigt rejält å samtidigt blåsa på pipan med tryckluft som kyler denna, om än bara lite, borde få bromsen att lossna om du dra med rörtång... Den sitter säker med Loc-tite
Men ta å mät diametern på pipan bakom bromsen! Du kommer kanske bli tvungen att gänga om ändå för att få en stödkant åt dämparn även om du kör M13x1...
De 2-3cm som försvinner om du kapar pipan bakom bromsen direkt lär du inte märka av sen å du slipper massa besvär ;)
Hva 146 9,3x57 KKC Trijicon 1-6
Tikka M65 6,5x55 KKC Trijicon 5-20
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm
kimppa

Inlägg av kimppa »

Är ingen mekaniker men tänkte att om mynningsbromsen är gängad och sitter så hårt att den inte lossar så borde det väl gå att knäcka gängan på samma sätt som med en fastrostad mutter typ?.om gängan blir skadad om du kapar bromsen med typ en dremmel borde inte va nån bigg deal eftersom ljuddämparen förmodligen inte har samma gänga. Men jag hade nog kapat pipan bakom bromsen tror inte heller att du gråter över lite kortare pipa får väl bara bättre balans i bössan gissar jag.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Jag har varit i en liknande situation med en Remington 700 Police i 338 Lapua där bromsen från fabrik satt som fastgjuten. Det krävdes enorma insatser av herr "odense" (tack igen!) på forumet för att få loss eländet. Verkar som att gängorna skurit när de dragit fast bromsen på fabrik. Vi provade allt möjligt för att få loss den men den satt som berget. Till slut svetsade odense dit en mutter längst fram, och sen fick han värma bromsen med TIG och köra med mutterknackare för att få loss den. Helt sanslöst vad den satt!
/ Rikard
Användarvisningsbild
Vantablack

Inlägg av Vantablack »

Kan den vara krympt på pipan alternativt lödd utan att det är gängor under?
CarlGustaf

Inlägg av CarlGustaf »

Jag vågar inte värma o skruva mer med risk för att förstöra pipa eller något annat. Någon var inne på att såga eller köra vinkelslip på dämparen till dess att man når gängan vilket får samma effekt som en mutterspräckare. Jag låter nog en vapensmed göra det och i förekommande fall korta de få cm det blir fråga om. På köpet kanske man får en snygg gänga med en slags gängskydd. Det skulle dock vara intressant att veta vad det är för något jag har haft på bössan.

Stort tack för alla tips och kul att få så mycket och snabb respons på mitt första inlägg här på formuet!