Winchester m70 - Byte till kolv från Hogue och med passande underbeslag.

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

clercr

Winchester m70 - Byte till kolv från Hogue och med passande underbeslag.

Inlägg av clercr »

Hej Forum,

Som helt novis beträffande modifiering av vapen söker jag lite vägledning och stöd av er expertis.

Har ärvt en Winchester modell 70 (30-06) Long Action med blindmagasin.

En jaktkamrat föreslog mig att ersätta den väl skabbiga orginalkolven i valnöt med en mer underhållsfri kolv av plast, en kolv från Hogue, och jag förilade mig och beställde hem denna kolv: https://www.brownells.se/WINCHESTER-70- ... -408050020

Hogue-kolven visade sig vara för m70 med underbeslag med platta, inte för variant med blindmagasin, och jag inser att jag behöver hitta ett till denna kolv passande underbeslag (ref. bild av Hogue-kolven).

Min sökning ger många uppslag om säljare av underbeslag till Win m70, samtliga jag påträffar framstår dock vara lokaliserade i US (föga förvånande), och det är väl så att vapendelar inte får exporteras från US till privatpersoner i Europa och här hemma i Svedala.

Brownells.com säljer, vad jag tror kan vara rätt beslag för just min m70, men säljer tyvärr inte detta beslag på Europeisk marknad, detta beslag: https://www.brownells.com/rifle-parts/r ... 73361.aspx
(ovan URL kräver VPN med värd från US/Kanada för att inte automatisk retuneras en styrning med hänvsning till Brownells Eurpeiska säljsajter).

Brownell.se svarar att de har olika utbud för olika marknader, och inte kan vaska fram och sälja mig det beslag jag är intresserad av.

Kan jag vara på rätt spår? Kan jag få ihop en fungerande bössa med nu inköpt kolv från Hogue, om jag lyckas få tag i ett tvådelat beslag (3 fästskruvar) till ett vettigt pris som gör det lönt att kosta på min m70?

Hälsn. Klas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 clercr, redigerad totalt 17 gånger.
jmkhenka

Re: Winchester m70 - Byte till kolv från Hogue och med passande underbeslag.

Inlägg av jmkhenka »

Har en likadan M70, med blindmagasin dock en 308 men fortfarande LA.

Har kollat på kolvar och ärligt talat, det enda jag lyckats klicka mig runt till är Boyds för där kan man köpa en med blindmagasin så inget byter behövs.

Underbeslagen verkar svåra att få tag på.. så ja får följa denna tråd med intresse!
Användarvisningsbild
Alle_

Inlägg av Alle_ »

Var i den svängen med när jag hade en med blindmag, lättaste och billigaste sättet är att helt enkelt köpa en till m70 med underbeslag. En 30-06 kan gå rätt billigt ibland.
clercr

Inlägg av clercr »

Ja, det kanske inte är värt ansträningen och vad det kommer kosta att få tag i ett passande underbeslag, enklare att köpa en kolv (ex Boyd) avsedd för blindmagasin så det inte behövs några nya plåtbitar.

Snabbt skannat så framstår nytillverkade underbeslag gå lös på minst $100 i US, och då lär det gissningsvis landa på det dubbla beloppet innan en plåtbit kan ha nått fram till Sverige, om det det ens är möjligt att få vapendelar som dessa levererade till privatperson.

Behövs också en matchande trigger guard, dvs minst $50 ytterligare, så totalkostnaden närmar sig då sig kostnad av bättre beg m70.

https://www.midwestgunworks.com/winches ... plate.html
https://www.midwestgunworks.com/winches ... guard.html
clercr

Inlägg av clercr »

Det blev nu beställning av en Heritage från Boyds till min m70 med blindmagasin, jag landade i det blir troligt blir en för bökig resa att få tag i beslag för att bygga om från nuvarande blindmagasin till modell med öppningsbart underbeslag.

Lite synd och surt misstag dock, Hogue-kolven riktigt trevlig för den peng den kostar, känns bra i greppet, och jag som dessutom beställde med bestyckning ett justerbart kindstöd från Kalix (CR1) á ytterligare 1.500:-.

Kanske någon läsare här som kan vara intresserad av en Houge Sporter LA (t.ex. 30.06) för Win m70 med plundringsbart mag, m70 XTR m.fl. snyggt bestyckad med Kalix (CR1) kindstöd!?

https://www.brownells.se/WINCHESTER-70- ... -408050020

https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... ar-kolvkam
clercr

Inlägg av clercr »

Det blev ändrad plan, beställde en Heritage från Boyds till min Win m70 med blindmagasin.

Jag landade i det blir troligt blir en bökig resa att få tag i beslag för att bygga om från blindmagasin till öppningsbart underbeslag.

Lite synd, och surt misstag dock.

Hogue-kolven är riktigt trevlig, känns bra i greppet, och dessutom beställde jag med bestyckat justerbart kindstöd från Kalix (CR1) á ytterligare 1.500:-.

Kanske någon läsare här som kan vara intresserad av en kolv Houge Sporter LA (t.ex. 30.06) passande för Winchester m70 med plundringsbart mag, t.ex. m70 XTR, snyggt bestyckad med Kalix (CR1) kindstöd!?

https://www.brownells.se/WINCHESTER-70- ... -408050020
https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... ar-kolvkam
Användarvisningsbild
V501

Inlägg av V501 »

Vad gick boyds kolven på med moms+tull då? För du kan alltid höra med olika smeder som tar hem saker från usa om just sådana. Tror du hade landat på ungefär samma pris.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Föredragen metod: "Kentucky Windage" :wink:

.308 / 22LR / 6.5x55
clercr

Inlägg av clercr »

Den blev en Heritage Winchester® 70 Nfp La Fbc Zz Post 64 á $157.00, plus lite extra tillägg, samt frakt på $79, dvs strax under $300 innan förtullning.

Fick i dag brev från Posten, som uttrycker att jag behöver visa upp ett importtillstånd utfärdat av Polis, och det inom 1v, annars returneras försändelse :cry:

Polisblanketten avsedd för ansökan av import av vapen / vapendel https://polisen.se/siteassets/blankette ... -553-3.pdf framstår inte helt optimal för ändamålet i detta fall, det är ju en träbit som jag önskar tillstånd att få levererad, inte ett vapen eller vital del till vapen.
Användarvisningsbild
V501

Inlägg av V501 »

clercr skrev:Den blev en Heritage WinchesterBild 70 Nfp La Fbc Zz Post 64 á $157.00, plus lite extra tillägg, samt frakt på $79, dvs strax under $300 innan förtullning.

Fick i dag brev från Posten, som uttrycker att jag behöver visa upp ett importtillstånd utfärdat av Polis, och det inom 1v, annars returneras försändelse :cry:

Polisblanketten avsedd för ansökan av import av vapen / vapendel https://polisen.se/siteassets/blankette ... -553-3.pdf framstår inte helt optimal för ändamålet i detta fall, det är ju en träbit som jag önskar tillstånd att få levererad, inte ett vapen eller vital del till vapen.
Har reglerna ändrats nyligen? Annars är det fel från tullen/postnord då flera jag vet om inte behövt tillstånd för Boyds kolvar eller andra! Skulle det vara så kan du kika på SCRs hemsida om han har din kolv.

.308 / 22LR / 6.5x55
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inlägg av Mannlicherman »

Polisen utfärdar inte importtillstånd för icke licenspliktiga vapentillbehör! Det borde Herr Praoelev på Post Nord's Tullavdelning veta på sina fem feta!!! :roll:
Begära en överklagande hänvisning på studs!!!
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
clercr

Inlägg av clercr »

Stort tack för stöttande och tips!

Jag kontaktar PNL direkt i morgon.

Om PNL inte öppnar försändelsen och då konstaterar att den inte innehåller licenspliktig vapendel kan det ju vara svårt att bedöma vad försändelsen innehåller och nära till hands att utgå att det handlar om ett vapen eller en vapendel utifrån avsändaren, "Boyds Gunstocks".

Fortsättning följer..
Användarvisningsbild
Mannlicherman

Inlägg av Mannlicherman »

Om PNL inte öppnar försändelsen och då konstaterar att den inte innehåller licenspliktig vapendel kan det ju vara svårt att bedöma vad försändelsen innehåller och nära till hands att utgå att det handlar om ett vapen eller en vapendel utifrån avsändaren, "Boyds Gunstocks".

Det är ju bla därför dom vill ha in ett kvitto med varubekrivning. Ett gott råd är att mejla in ett sådant och se vad som händer därefter?
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.
clercr

Inlägg av clercr »

Tack igen för stöjande tips!

Postnord Tull gjort fel, och kommer nu skicka försändelsen med stocken från Boyds, om det nu blir efter jag betalt tull och moms.
Användarvisningsbild
V501

Inlägg av V501 »

Jo ett starkt tips är att bara ringa o förklara för dom vad saken handlar om etc. Tråkiga är ju bara deras kundservice...

.308 / 22LR / 6.5x55