Snedborrad låda

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
kotegaeshi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Snedborrad låda

Inlägg av kotegaeshi »

Jag tänkte att jag skulle rusta upp farfars gamla Husqvarna, och köpte således nya ringar och ett nytt och fräscht kikarsikte med gigantiskt 50mm-objektiv, för att ersätta det gamla 1-4x Leupold-siktet som suttit på bössan sedan någon gång på det glada 80-talet.

Saken är att det inte märktes med det gamla, betydligt kortare, siktet men de bakre hålen i lådan är liiite sneda i förhållande till de främre, vilket gör att siktet diffar nästan en centimeter från vapnets kärnlinje framme vid objektivet. Att försöka kompensera det med att skruva på sidoratten känns alltså lite poänglöst.

Är det rimligt att lämna till en smed och få borrningen gjord ordentligt eller finns det något problem i att potentiellt ha fyra hål borrade både framtill och baktill i lådan? Jag tänker om det finns någon risk i att man försvagar godset ytterligare eller så.. Bössan är i övrigt riktigt fräsch.
Skjuter helst med 1800-talskalibrar av militärt snitt

Användarvisningsbild
Matti
Has thanked: 15 times
Been thanked: 17 times

Re: Snedborrad låda

Inlägg av Matti »

1 cm !!! :shock: :shock: :roll: Ta bössan till en BRA smed, som får borra om lådan, och skruva dit + limma (med JB Weld eller nåt) en skena.
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Användarvisningsbild
Dansken
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av Dansken »

viewtopic.php?f=60&t=174457

Scrolla längst ned på sidan.
.30-06 - 114 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 139 times
Been thanked: 85 times

Inlägg av jimmy85 »

De va rejält snett. De e väl knappt att leupold std fästen skulle fixa det.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton

sneträff
Been thanked: 9 times

Inlägg av sneträff »

"Saken är att det inte märktes med det gamla, betydligt kortare, siktet men de bakre hålen i lådan är liiite sneda i förhållande till de främre, vilket gör att siktet diffar nästan en centimeter från vapnets kärnlinje framme vid objektivet. Att försöka kompensera det med att skruva på sidoratten känns alltså lite poänglöst."

Om jag tolkar dig rätt, så är det dom bakre hålen som är fel?
Där bör man kunna leva med 2 extra hål.
ett annat alternativ jag sett nämnas är att det har funnits oborrade baser som man borrar efter hålen i lådan.

Men helt klart ett fall för en vapensmed.

sneträff

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 1 time
Been thanked: 61 times

Inlägg av potatiskastare »

Förr fanns det de som filade baserna tills det centrerade. Aldrig testat själv men jag misstänker det ställer krav på ringarna och att de har marginal nog att fortfarande klämma när baserna blir mindre.

Men en sak jag ofta funderat på är hur svårt det skulle vara för en smed att fräsa fram laxarna ur ett par blindbaser monterade på lådan?

Jag har en bössa med ett par gamla montage gjorda av Dave Talley. Jag kan inte få ihop det på annat sätt än att de är slutfrästa efter montering.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Torpalasse
Has thanked: 11 times

Inlägg av Torpalasse »

Kan inte se att längden på siktet påverkar hur snett det sitter, eller siktlinjen heller för den delen.
Har du bytt baserna? Ngt annat verkar vara fel här. Kan du inte borra upp hållet i klackarna lite i sida så att de hamnar rakt då?
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12

sneträff

Inlägg av sneträff »

Torpalasse skrev:
15 sep 2020, 22:44
Kan inte se att längden på siktet påverkar hur snett det sitter, eller siktlinjen heller för den delen.
Har du bytt baserna? Ngt annat verkar vara fel här. Kan du inte borra upp hållet i klackarna lite i sida så att de hamnar rakt då?
Det syns bättre med ett längre sikte. ett rör (rakt) lika långt som pipan, att spänna fast i ringarna avslöjar minsta fel.

sneträff

Torpalasse
Has thanked: 11 times

Inlägg av Torpalasse »

sneträff skrev:
15 sep 2020, 22:50
Torpalasse skrev:
15 sep 2020, 22:44
Det syns bättre med ett längre sikte. ett rör (rakt) lika långt som pipan, att spänna fast i ringarna avslöjar minsta fel.

sneträff
Ja? Och på vilket vis påverkar det siktlinjen eller hur snett siktet sitter så att det nu inte går att ratta in det?
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12

sneträff

Inlägg av sneträff »

Det beror på vilka precisionskrav man har. men bössan skjuter i kors, mot kikarsiktet.
lika många snäpp som man får justera i sidled för att få det rätt på 100m, lika mycket skjuter det på sidan på 200 m. så har jag i alla fall fått det förklarat.
klassiskt problem på speciellt vissa Husqvarna med hårt härdade lådor. dom var väldigt svåra att borra innan hårdmetallborrarna blev vanliga.
Om det finns skyttar/jägare som står ut mad att kikarsiktet sitter snett, så är det deras problem.
Jag vill kolla så mitt sitter rakt. och det gör jag då med ett långt rakt rör.

sneträff

Katjing

Inlägg av Katjing »

Jag förstår inte hur det någonsin fungerat om det är så snett som påstås?

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Nä, i kors skjuter det inte. Då måste hela siktet sitta bredvid. Däremot kan det såklart sägas att siktlinjen och loppet bildar ett kors, men eftersom man bara skjuter åt ett håll kanske det skall kallas ett "v" istället. .
Om vi bortser vind, magnuseffekt, corioliseffekt och vad det är som ger avvikelser på lite håll så kommer det skjuta lika i sida på på 200 om det går att få rätt på 100.
(Lutar man däremot bössan vilket väldigt många gör så sitter ju plötsligt siktet inte rakt över pipan. Då går linjerna i kors.)

Min gissning är att TS gamla sikte hade en mycket generösare justermån.
Brenneke

Användarvisningsbild
sevehem
Has thanked: 42 times
Been thanked: 67 times

Inlägg av sevehem »

Det måste varit några otroliga spänningar i det gamla siktet. Det borde dessutom vara ganska ordentliga klämskador. Finns där inga klämskador så måste det nästa vara något annat som går galet här, eller?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Om det gamla montaget hade någon form av justering är det inte säkert det blev spänningar i siktet. Eller om det var inslipat såklart.

Men jag har även sett en del lättmetallmontage där man kan se att metallen i montaget gett med sig så det blivit relativt spänningsfritt. Möjligen kräver det att man har gammaldags sikten med ståltub.
Brenneke

Bo Petersson
Been thanked: 14 times

Inlägg av Bo Petersson »

Jag hade tidigare en Remington 700 som var snedborrad så att tre av fyra hål var i linje med varandra. Jag vidgade då hålet på klacken där den fjärde skruven skulle sitta så att klacken kunde följa radien på lådan. Klackarna kom på så sätt att linjera i både höjd och sida. Tvättade rent ytorna och satte lite Loc-Tite och skruvade ihop. Siktet som var ett äldre Helia som inte hade centrerat riktmedel. Efter den åtgärden så var riktmedlet i centrum av siktbilden och jag hade ett stabilt och spänningsfritt montage.

Användarvisningsbild
kotegaeshi

Inlägg av kotegaeshi »

Det är inga skador på det gamla siktet, så sådär jättefarligt är det väl inte. Det diffar inte heller en hel centimeter, snarare flera millimeter, längst fram. Själva hålen diffar inte mer än någon millimeter, och det är bara ett av dem som inte är i linje.

Visst är det så att siktlinjen och kärnlinjen kan diffa lite, eller det måste de ju göra i höjd för att man ska träffa mitt i på ett par hundra meter i regel, men diffar det så mycket i sida som det gör tvivlar jag på att det går att få det riktigt bra med hjälp av inskjutning.

Användarvisningsbild
Matti
Has thanked: 15 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av Matti »

Borra om, och sätt en skena är åter mitt tips. Leupolds skena för deras std turn-in montage gör sig ganska bra (snyggt) på äldre bössor. Hjälpt kompis att montera sådan på arvegods Hva 1640 som övertogs från farfar till sonson. Betydligt snyggare än picatinny-skena, och stabiliserar upp lådan. Och Leupolds turn-in montage är starkt och bra, plus tillåter justering i sidled! Så evt kanske pröva om du får dit en sån skena i nuläget utan att borra om också! 8)
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Användarvisningsbild
kotegaeshi

Inlägg av kotegaeshi »

Matti skrev:
16 sep 2020, 09:33
Borra om, och sätt en skena är åter mitt tips. Leupolds skena för deras std turn-in montage gör sig ganska bra (snyggt) på äldre bössor. Hjälpt kompis att montera sådan på arvegods Hva 1640 som övertogs från farfar till sonson. Betydligt snyggare än picatinny-skena, och stabiliserar upp lådan. Och Leupolds turn-in montage är starkt och bra, plus tillåter justering i sidled! Så evt kanske pröva om du får dit en sån skena i nuläget utan att borra om också! 8)
Menar du typ en sådan: https://www.jagamera.se/jakt-skytte/opt ... -mauser-fn ?

Användarvisningsbild
kotegaeshi

Inlägg av kotegaeshi »

Dansken skrev:
15 sep 2020, 19:20
viewtopic.php?f=60&t=174457

Scrolla längst ned på sidan.
Snyggt jobb, men riktigt så ambitiöst kan jag inte mecka det hemma - det blir nog till smeden för konsultation.

Däremot har du ju helt rätt, givetvis, att montaget inte måste sitta helt mitt på lådan, bara det sitter rakt. Annars skulle ju inga sidomontage funka ;)

Walt Slade

Inlägg av Walt Slade »

640n jag skaffade var rejält snedborrad.
Köpte en oborrad picatinny.
Spände fast bössan i min hobbyfräs och med hjälp av kordinatbordet gjorde en "karta" över hålen.
Sedan borrades skenan efter den.
Tur eller skicklighet låter jag vara osagt, men det behövdes inte många knäpp vid inskjutningen.