JAKT-BAT

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

crajm

JAKT-BAT

Inlägg av crajm »

Jaha, då var det dags att skissa på en jaktbössa byggd särskilt för den typ av jakt som jag bedriver dvs smygjakt 70% och drevjakt 30%.

Jag har sedan tidigare låtit Fabian W sätta ihop en tävlingsbössa i 6mmbra gjord på ett KS Arms lås, bartlein gaintwist pipa, Manners Prs1 kolv, triggertech tryckte å lite smådetaljer.

Först var det sagt att Fabian inte tänkte ta hem fler Manners men han kommer göra en sista beställning så nu är det alltså dags för ett liknande bygge fast byggd för jakt.

Kolv: Manners EH6A LH mini chassi. "Black Forest"
Lås: BAT VR SA LH
Trycke: Triggertech Diamond procurved
Pipa: Bartlein #2B 22" 308 1:11
Laddverktyg: Custom av Fabian W
Optik: oklart än så länge, lutar åt någon 1-6 alt 1.7-10 och max 42mm's frontlins.

Leverenstiden är ca 1 år eftersom jag är vänsterskytt (suck...)

Kommer nog bli ett trevligt vapen för samma peng som en Blaser med träkolv :lol:

Några synpunkter på kaliberval, pipprofil osv?

Just det, vapnet kommer bara kanske förses med dämpare och isåfall någon lätt kolfibervariant.
Senast redigerad av 3 crajm, redigerad totalt 12 gång.
Vänsterskytt!
Livet är för kort för att INTE använda Customvapen.
Våga Vägra Blaser
6mm BRA, 6.5 Creedmoor, 308 Win, 358 Win
Användarvisningsbild
JohanL73

Re: JAKT-BAT

Inlägg av JohanL73 »

When in doubt - go AI. 8)
För priset av en Blaser, är allt bättre än Blaser. :wink:
Jag är avis. :mrgreen:

Följer med intresse. :D
Sökes: Tid på skjutbanan.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Topp notch. Bara en fråga, varför så snabb tvist, vilka kulor ska du använda
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
crajm

Inlägg av crajm »

Stewe's world on ice skrev:Topp notch. Bara en fråga, varför så snabb tvist, vilka kulor ska du använda
Inte tänkt på det än, om det blir 308 så tänker jag kulor mellan 165-190grain och blir det 7mm så kulor mellan 150-175gr. Står i valet å kvalet jag ska köra med rena kopparkulor eller bondade blykulor (typ woodleigh å likn)
Annars är ju 180gr och 175gr partition rätt trevliga i kalibrarna :)
Vänsterskytt!
Våga Vägra Blaser
Tobe

Inlägg av Tobe »

Följer med spänning

Gå på 7mm08, tycker den är femjävlig nätt rekyl och lätt laddad!
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

crajm skrev:
Stewe's world on ice skrev:Topp notch. Bara en fråga, varför så snabb tvist, vilka kulor ska du använda
Inte tänkt på det än, om det blir 308 så tänker jag kulor mellan 165-190grain och blir det 7mm så kulor mellan 150-175gr. Står i valet å kvalet jag ska köra med rena kopparkulor eller bondade blykulor (typ woodleigh å likn)
Annars är ju 180gr och 175gr partition rätt trevliga i kalibrarna :)
Jag skulle själv gått på 12 och 10 tvist i så fall.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
crajm

Inlägg av crajm »

Nu är beställningen på BAT'en och Mannerskolven gjord, ska fundera någon dag eller 2 på pipan bara sen blir det en beställning där också :)

Edit: Pratade med Fabian nyss och vi bestämde oss för en Bartlein #3 contour i 308w.
Vänsterskytt!
Våga Vägra Blaser
RävOskar

Inlägg av RävOskar »

Det låter som en riktig tung skapelse, låset, pipan och kolven är inga lättviktsgrejor för jakt direkt.

Jag hade tittat på Defiance lättare lås (deviant ultra light eller anTi) eller varför inte nya Mesa summit titanium. Tror det är tuebor som gör dem och de jag klämt på är riktigt nice. Har en sådan stock som du beställt, den är gjord för en proof research light, varför inte kapa lite vikt på pipan, då blir balansen bättre med dämpare på. Sen är stocken ganska tung, nästan 1,2kg din förmodligen ännu tyngre med all extra aluminium. Finns många stockar som ligger på 500-600 gram.

Men det kanske bara är jag som är ute på rörlig jakt och uppskattar smidighet. Brukar tillkomma så mycket vikt ändå med montage, kikare, ibland benstöd dämp etc.

Ursäkta ifrågasättandet av dina valda delar. :roll:

Beroende på kaliber hade jag kört på wyatts mag. Då kan du ha långa kulor i en 6,5cm 7-08 eller .308win. Tror du får i 76mm.
crajm

Inlägg av crajm »

Med tanke på att jag är van vid en 9kgs tävlingsbössa så är allt under 6kg lätt :wink:
Hamnar jag runt 5,5kg så är jag grymt nöjd :D
Har tänkt tanken på carbonpipa men då jag hatar rekyl så är #3 en bra kompromiss, men ska fundera på saken.
Tack för synpunkterna, uppskattas!
Vänsterskytt!
Våga Vägra Blaser
RävOskar

Inlägg av RävOskar »

Tror du hamnar en bra bit över 5,5 med hygglig optik, dämpare och benstöd (av normalt slag, Neopod undantaget). Detta givet du väljer ”normal” dämpare typ Stalon w110, harris långa benstöd, någon fet bärrem och inte minst val av piplängd, etc.

Bara lådan väger kilot. Men finns grader i helvetet och 9kg utgör ju hyggligt med förbättringspotential.

Vill du ha begränsad rekyl så använd lättaste kulan och dämpare. Tex 143gr eld x i 6,5cm eller ngn 140gr kula i 7-08 för klass 1. När du jagar rådjur så använd 100-120gr.

Skippa 308 om du vill hålla ner rekylen, 6,5 mm (i olika tappningar) är fantastiskt för jakt. Carbonpipa och en svemko Nano så blir det inte så framtungt och klumpigt, kör 20 tum Max 22 om du ska använda dämpare hela tiden.

Men du kan ju alltid bygga en ny och lättare om 2 år när du har tröttnat på kånka :D
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Skidskyttesele gör att en relativt tung bössa blir "lätt". Min toppjaktsbössa väger ca 6kg.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
RävOskar

Inlägg av RävOskar »

Det var ju med ngn Skottlandsbössa som Fabian byggt i Vapentidningen, den skulle vara ”smidig”, men den blev så tung att ägaren hade den i en specialryggsäck för att kunna springa runt med den.

Men det finns en poäng i att ta vikten på två axlar, då kan du bygga dubbelt så tungt :mrgreen:

Är inte direkt klent byggd, men när man väljer från smörgåsbordet finns det ingen anledning att kompromissa i customträsket.

Tycker de tänkt ganska sunt när de konstruerade Remington Sheep rifle i deras customshop. Finns på youtube. Den ska fungera till 500 yards för jakt. Men ska man bara gå 200 meter till ett torn och vaka gris så kan de ju kvitta, eller stå på ett drevjaktspass. Men smygjagar man mycket så är det smidigt med lätt bössa, du har dessutom handkikare runt halsen, kanske skjutpinne och sedan när viltet ska släpas ut är det ju kul om bytet väger mer än knallpåken.
Användarvisningsbild
bultis

Inlägg av bultis »

Intressant bygge! har också hellre vikt i vapnet än i tillbehören.
svj

Inlägg av svj »

Kul bygge, jag tycker att det är roligt att bära lätt men tycker att skjutbarheten fort blir lidande då det blir lätta bössor. Tror att ts upplägg blir kanon bra.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Lite off topic, men... Upplevde du någon förbättring med gaintwist gentemot en vanlig pipa?
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
crajm

Inlägg av crajm »

kattafan skrev:Lite off topic, men... Upplevde du någon förbättring med gaintwist gentemot en vanlig pipa?
Inte utvärderat det riktigt än, troligtvis inte ens mätbar skillnad, får hem en till 6mmbra pipa med vanlig twist närmsta veckan sen kanske det blir någon utvärdering på gaintwist pipan.
Vänsterskytt!
Våga Vägra Blaser
Användarvisningsbild
johning

Inlägg av johning »

Riktigt festligt! Det här ska följas! :D
Användarvisningsbild
MONAB

Inlägg av MONAB »

Jagar med min T3, 708, 9" Krieger, upp till 170 gr VLD kulor så jag kör med långt magasin för att undvika munken i hylsan. Leupold VX-6 2-12x42. Pipan är en 700mm grofsing för papp så kolven är viktad för balans men med en Vorn säck kan promenaderna eller skidturerna sträckas ut till mörkret.
"It is easy to talk about bad shots, but it´s not easy to prove by repeated and maybe, costly experiments that the theories are correct". -Franklin Mann, 1909
"Trial and error does not explain why" -Harold R. Vaughn, 1998
Ha dé Mats
Användarvisningsbild
slovenskykopov

Inlägg av slovenskykopov »

Varför välja 308win när du går hela vägen med resten av bygget!? Kör på något annorlunda.. tex 7-08imp 40° :D
crajm

Inlägg av crajm »

slovenskykopov skrev:Varför välja 308win när du går hela vägen med resten av bygget!? Kör på något annorlunda.. tex 7-08imp 40° :D
Tillgängligheten. Har bara haft kalibrar som man varit tvungen att ladda själv de senaste åren däribland 7-08, 6.5 Creed och 6bra. Kan vara rätt skönt att kunna köpa en ask patroner ibland :mrgreen:

Jag har ju som sagt redan ett till bygge med pipor i 6.5CM och 6mmBr AI så då fick det bli en 308pipa i detta bygge.

Föresten är 308 en utmärkt patron med rätt grym egenprecision, lättladdad, lättillgängliga komponenter osv.
Dessutom kan jag ju alltid komplettera med fler pipor vilket jag säkert kommer göra om jag känner mig själv rätt :lol:
Vänsterskytt!
Våga Vägra Blaser