Jag förstår ändå inte resonemanget - eftersom du saknar förlängare och bussningar så kommer det lik förbannat bli dyrare än att lämna in den?!?
-- Mats[/quote]
förlåt mig för min dålig svenska. jag är väl utvandrare.
Det är förlängaren och bussingar som jag letar efter i frsta hand . jag har ju redan brotschen någonstans hemma en bra brotsch i snabbstål och ställbart!! dessutom att lämna bössan till smed är lättare sagt än gjort. först ska man hitta en BRA smed och sedan vara säkert att han vargkör inte bössan ,Det är lik välsignad !att inte lämna hos en smed ,med tänke på vad som de har gjort en gång för i tiden för mig och betala en massa pengar för det också!!!!
cogitationis nomine complector id omne, quod sic in nobis est ut ejus immediate conscii simus
springfield M6 kaliber22 LR/410
Brno kombi 7x57R/12
husqvarna 1640 i 6,5x55+ 270+ 8x57js pipor
ruger 77 i 3006
mannlicher 1950 i 3006!
brno 602 375H&H
Det går ju alltid att fråga om rekommendationer till en bra smed.
Det finns trots allt en hel del bra smeder i vårt avlånga land.
Men jag har full förståelse att Du vill göra det själv, hade jag haft maskiner och kunnande hade även jag gjort det själv.
Men inte för att spara pengar utan för att man helt enkelt kan.
gynner skrev:Det går ju alltid att fråga om rekommendationer till en bra smed.
Det finns trots allt en hel del bra smeder i vårt avlånga land.
Men jag har full förståelse att Du vill göra det själv, hade jag haft maskiner och kunnande hade även jag gjort det själv.
Men inte för att spara pengar utan för att man helt enkelt kan.
/Jonas
ingen tvekan att det finnd många bra smeder i Sverige, men varför lämna och vänta och betala för en så enkel sak, när man kan göra det själv, dessutom med en ställbar brotsch och förlängaren, man kan ändra trångborningen eller trångborningarna flera gånger eller på flera bössor om det behövs. Det också hobby glädje att man gör nåt själv.
cogitationis nomine complector id omne, quod sic in nobis est ut ejus immediate conscii simus
Brno kombi 7x57R/12
ruger 77 i 3006
mannlicher 1950 i 3006!
brno 602 375H&H
Rene skrev:---problemet med gamla hagelbössor är att de var gjorda för att skjuta med patroner med filt förladdning och nu är det nästan alla hagel patroner är laddad med plast förladdning .
jag undrar om det blir bättre jakt pattern om man skjuter med patroner med filt förladdning
Det kan vara otrolig skillnad på filt och plast som förladdning. Rent allmänt är plastförladdat odugligt i äldre bössor. Det går för tätt och extremfallet var Rottweil Tiger #3 med 10-15 träff i ett vanligt mjölkpaket på 45 meters håll. Den patronen innehåller runt 110 hagel... Jag upptäckte detta med plastförladdningarna när jag var på duvjakt och bommade gång på gång med mina Nike 12/65 plastförladdat (Ingen kvalitetspatron f.ö.!), och nästa gång tog med Eley Impax filtförladdat. Plötsligt hörde duvorna skotten och kom snällt ner. Bössan var en gammal S&S från -35, borrad 1/2 och 1/1.
Prova filtförladdat, gärna Eley, innan du gör något arbete på bössan.
F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
jag hade 10 och 9 hagel i en liten konservburk i exact 40 yards (lasermetare) med bössan jag har bilder på den ,men vet inte hur man skickar bilder här! patronen varav märke RIO och hagel storlek 5. vid samma avstånd hade jag jätte jämna pattern, men nästan 80% i en cirkel med 35 cm diameter för bådde pipor!!!
jag ska se om jag ka hitta elley eller dylik med filt förladdning hos handlern vid nästa besök.
Brno kombi 7x57R/12
ruger 77 i 3006
mannlicher 1950 i 3006!
brno 602 375H&H
vad som är bra med RIO är deras väldigt fina krutförbränning! pipan ser ut rent och fint inuti efter många skott. att skjuta gäss om är det tillåten eler där som är tillåten med blyhagel skulle gå jätte bra med dessa patroner men att skjuta en duva på 20 meters avstånd blir det hela köttet kass
Brno kombi 7x57R/12
ruger 77 i 3006
mannlicher 1950 i 3006!
brno 602 375H&H
Han kör med samma utrustning som jag har, härligt att se en vapensmed som är intresserad av nåt mer än att svarva gänga för ljudämpare och fräsa dit kovkamhöjare
cocktail skrev: ↑21 feb 2023, 21:26
Ja Kari Laurila är en av de bättre smederna här som även är bekant med att skruva bättre hagelbössor.
Har du även brotch för övergångskonerna?
För patronlägets koner i 12 och 16 ja , däremot är det svårare att återställa konan vid choken mkt trixigare, och jag har ingen direkt brotch
speciellt för det ändamålet, jag har däremot använt mig av ställbara brotschens koniska främre del och lyckats arbeta med choke konan rätt bra.
Jag ser dock inte att Finländske vapensmeden gör nåt åt choke konan bara vid patronläget , eller missade jag det ??