Bygga egen ljuddämpare?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

paramedic77

Re: Bygga egen ljuddämpare?

Inlägg av paramedic77 »

Stainless steel skrev: 09 maj 2022, 06:19

Om man köper sig en sån där wish sats åker över till norge
danmark eller finland och där borrar ut bafflarna sen tar med sig in i sverige igen. Enligt nya vapenlagen tolkar jag det som okej att ta med sig dämpare om man har ett vapen denna dämpare passar. Och eftersom dämparen då inte är tillverkad i sverige så gäller det landets lagar för tillverkning av dämparen.
Får man föra krigsmaterial över gränsen hur som helst då?
Tikka T3X CTR 308w, Athlon Ares ETR 1-10x24 UHD, Pulsar Thermion 2 XP50
Win 70 222R Bushnell Legend 3-9x50 samt Triton No 4
Remington 1100
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

paramedic77 skrev: 22 jun 2022, 11:16

danmark eller finland och där borrar ut bafflarna sen tar med sig in i sverige igen. Enligt nya vapenlagen tolkar jag det som okej att ta med sig dämpare om man har ett vapen denna dämpare passar. Och eftersom dämparen då inte är tillverkad i sverige så gäller det landets lagar för tillverkning av dämparen.
Jag är skeptiskt till det, men PM har lovat att det är ok i sitt så kallade PM som myndigheten lanserade häromdagen.
Användarvisningsbild
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

paramedic77 skrev: 22 jun 2022, 11:16

Nej är det enkla svaret. Men du får tänka på att ammunition är också krigsmaterial samma med vapen förutom hagelgevär. Men eftersom vårt innehav regleras av vapenlagen så är det den och dess föreskrifter vi följer.

Edit: Var rakt i vapenlagen som det är ändrat.
/Träder i kraft I: 2022-07-01/

13 § Skjutvapen, ammunition eller ljuddämpare får föras in till Sverige utan särskilt tillstånd i följande fall:

Enskilda personer får föra in de skjutvapen, den ammunition och de ljuddämpare som de i Sverige har rätt att inneha för personligt bruk.

Och eftersom allt annat kommer ta ett tag att uppdatera sig när det kommer till föreskrifter så kan jag just nu inte hitta nått som ordagrant säger att du ens måste anmäla införsel av ljuddämpare. Detta för att alla föreskrifter säger vapen och ammunition. Men säkrast är att anmäla införsel med samma blanket som för ammunition tills vidare.
weatherby vanguard s2 .308, M96 6.5x55, Ruger pc 9mm, Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12, Remington 870 kaliber 12
cz shadow 2 9mm, glock 19 med lull lull, S&W 686 .357, S&W m17 22lr