Nätskärningsverktyg?!

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Fronkenstein

Nätskärningsverktyg?!

Inlägg av Fronkenstein »

Finns inte dessa att köpa i Sverige? Har letat som en galning...

Någon som vet var det kan gå att få tag på?
Winchester 101
Winchester Xpr. 308
Tamperen Asepaja. 22lr
G.Genschow 10,75×68
norsk

Re: Nätskärningsverktyg?!

Inlägg av norsk »

Fronkenstein

Inlägg av Fronkenstein »

På brownells står det ju att dom upphört, eller att dom inte kan beställas på eestorder. Det var det första stället jag sökte på
Winchester 101
Winchester Xpr. 308
Tamperen Asepaja. 22lr
G.Genschow 10,75×68
norsk

Inlägg av norsk »

Ja,så litt for sent at det bare var veiners de hadde,sorry.
Användarvisningsbild
.223 Ack Imp

Inlägg av .223 Ack Imp »

Ullman Precision har fantastiskt bra verktyg som man kan köpa direkt av dem.
Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ner idag!!
Smygaren

Inlägg av Smygaren »

Jag håller med 223AI, Ullmans verktyg är fantastiskt bra och dom är betydligt billigare att köpa direkt av Ullman än från Brownells även med importmomsen som kommer till.
Dom hade tyvärr slut på spacers när jag skulle beställa här om dagen (borta från webbshopen), men dom brukar dyka upp igen efter några veckor.

Finns en risk att Dem-Bart inte är igång mer, jag letade deras skär för nåt år sen men det var hopplöst, men hittade på ett amerikanskt forum info om att det är samma herre som producerat Dem-Barts skär sedan firman drog igång på 40talet!!!
Naturligtvis hade denne gentleman börjat trappa ned och producerade längre inte i samma takt.
Nu har jag haft bevakning på Dem-bart skär på Brownells i mer än ett år utan att dom fått hem dom, så det finns en risk att det inte kommer några. Nu gör det i och för sig inte något, för sen jag har börjat använda Ullmans verktyg och skär kan jag inte tänka mig att gå tillbaka, dom är så mycket bättre, dyrare ja, men håller mycket längre, och är betydligt bättre.

Gunlines verktyg är rätt bra dom också, och här också är det visst ursprunglige ägaren från 40 talet som driver företaget, men har yngre generationer av familjen inblandad i verksamheten.

Enligt alla källor har W E Brownells lagt ned sedan länge, jag har försökt men aldrig lyckats få tag på hans full-view handtag (det var så jag hittade Ullman, genom hans version), men enligt en rutinerad smed i Sverige ska det finnas någon som köpt upp W E Brownells verksamhet och tillverkar deras handtag och skär i liten skala. Det har jag tyvärr inte hittat något som bekräftar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

De här finns på Ebay:

https://www.ebay.co.uk/itm/185154771898

https://www.ebay.co.uk/itm/185031295906

De verkar som om de kommer härifrån:

https://petrograd-tools.com/nabory-dlya-chekeringa.html

Jag vet inget om kvaliteten eller säljarnas pålitlighet - jag hittade verktyugen när jag letade efter verktyg härförleden. Men kanske någon annan har testat?

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.