Piiiiipa och kalibernyte

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
kattafan

Piiiiipa och kalibernyte

Inlägg av kattafan »

Hej, enkla frågor:

1. Kan jag som privatperson köpa ett pipämne, om så hur gör jag med licensansökan.
2. Om jag vill byta kaliber på en pipa, hur skriver jag i ansökan då?
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
regnskogII

Re: Piiiiipa och kalibernyte

Inlägg av regnskogII »

1, ja- du ansöker på en löspipa, sedan och eller i tiden därtill beställer, bokar eller köper du en pipa.

2, visst går det bra, jag anser/ansåg att man inte skulle behöva göra en ny ansökan, men se där ansåg PM SYD något annat, snikna.
så man söker ett nytt tillstånd, anger kaliber och förklarar att man äger pipan idag, framgår iofs då man är både köpare och säljare, att pipan är hos XX smed som skall riva om den,

du får sedan besked från PM om OK att riva om den och att när arbetet är klart kommer de att ställa ut det klara tillståndet på den nya kaliber, smeden måste skriva någon rad och signera, typ att XX pipa i YY kaliber är ändrad till ZZ kaliber per dagens datum.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

regnskogII skrev: 15 jun 2021, 21:05 1, ja- du ansöker på en löspipa, sedan och eller i tiden därtill beställer, bokar eller köper du en pipa.

2, visst går det bra, jag anser/ansåg att man inte skulle behöva göra en ny ansökan, men se där ansåg PM SYD något annat, snikna.
så man söker ett nytt tillstånd, anger kaliber och förklarar att man äger pipan idag, framgår iofs då man är både köpare och säljare, att pipan är hos XX smed som skall riva om den,

du får sedan besked från PM om OK att riva om den och att när arbetet är klart kommer de att ställa ut det klara tillståndet på den nya kaliber, smeden måste skriva någon rad och signera, typ att XX pipa i YY kaliber är ändrad till ZZ kaliber per dagens datum.
Ang. fråga 1, behöver jag ange vilken bössa jag ska ha den till?
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Jag vet inte om det är ett krav, men det underlättar, jag har skrivit att pipa skall passas in på, pipan skall vara associerad med, dvs så att den inte är fristående, men det borde gå att ha en helt "#fri# pipa också.

Det är ju så dumt numera att jag har minst två men för flera lådor även tre pipor, ett helt absolut krav iom att jag skjuter så otroligt mycket. I grunden är det mest ett uttryck för hur jag vill att jag skall ha det och således har jag inordnat det så.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

kattafan skrev: 15 jun 2021, 20:49 Hej, enkla frågor:

1. Kan jag som privatperson köpa ett pipämne, om så hur gör jag med licensansökan.
2. Om jag vill byta kaliber på en pipa, hur skriver jag i ansökan då?
Jag brukar göra det ganska enkelt för mig. Skickar ett mail till polisen med den exakta frågeställningen så detaljerat som möjligt (OBS ej telefonsamtal).
Sen gör jag exakt efter instruktionerna. Det kan nämligen skilja sig från gång till gång , tex så har instruktionen varit att söka på kalibern direkt fast det är en blank osv.
Om instruktionerna följs men ifrågasätts så har man mailet att referera till.
Vid byte av kaliber har det varit allt mellan det som regnskogen skriver till att dom skickat en uppdaterad licens rakt av.
Dom olika ändringarna och inköpen skiljer sig för mig över ganska lång tid men den största skillnaden har varit mellan vilken person som svarat hos polisen.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Om du nu sen har två pipor till bössan och en tar slut...

Kan du köpa en ny med den gamla licensen och själv skrota den gamla? Eller måste man blanda in en smed/handlare för att smidigt byta skrot mot nytt??
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström
Stewe's world on ice

pistolmike skrev: 16 jun 2021, 09:22 Om du nu sen har två pipor till bössan och en tar slut...

Kan du köpa en ny med den gamla licensen och själv skrota den gamla? Eller måste man blanda in en smed/handlare för att smidigt byta skrot mot nytt??
Man kan inte skriva skrotningsintyg som privatperson. Brukar ofta bli byte skrot mot nytt
He has a powerful weapon
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

En anledning till att jag frågar är att jag lyckades få polisen att ställa till en alldeles total kacka i samband med pipbyte.
Då skulle jag iofs ta en pipa från en bössa som jag bytte pipa på, brotscha om och sätta i en annan bössa. Det var visst komplicerat.
Stewe's world on ice

kattafan skrev: 16 jun 2021, 18:40 En anledning till att jag frågar är att jag lyckades få polisen att ställa till en alldeles total kacka i samband med pipbyte.
Då skulle jag iofs ta en pipa från en bössa som jag bytte pipa på, brotscha om och sätta i en annan bössa. Det var visst komplicerat.
Fast ändå inte
He has a powerful weapon
Användarvisningsbild
megadeth

Inlägg av megadeth »

kattafan skrev: 15 jun 2021, 21:09
regnskogII skrev: 15 jun 2021, 21:05 1, ja- du ansöker på en löspipa, sedan och eller i tiden därtill beställer, bokar eller köper du en pipa.

Ang. fråga 1, behöver jag ange vilken bössa jag ska ha den till?
nej
Sigge82

Inlägg av Sigge82 »

Hej jag fick en handläggare som sa att man inte kunde söka licens på en ny pipa och inte skrota den andra..fråga jag hur ja kunde ha 2 olika pipor till min
455..då säger hen..ja det har du rätt i man får nog ha 2 olika pipor till samma vapen..undrar ja vart dom hittar på dom som jobbar med vapenfrågor. :roll: :roll:
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Troligen på flyktingförläggningarna eftersom det behöv arbetskraftsivandring :roll: .......... (iaf tycker politikerna i finland det)
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara