Riktmedel m98

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Krutjohan

Riktmedel m98

Inlägg av Krutjohan »

Hej på er!

Jag förvärvade för något år sedan en fin gammal mauser som jag tänkte få ordning på. Problemet är de öppna riktmedelena, det bakre är vad jag tror modifierat någon gång för länge sen vilket ger mig ett 200m-siktblad som inte är skottfast och ett 100m-blad som är kapat. Utöver detta tycker jag att de gamla riktmedelena är svåra att få klar och snabb siktbild med. De är i lägsta laget för mig.

Jag vill alltså titta på alternativ, jag är övertygad om att det här på forumet finns folk som kan sina gamla bössor betydligt bättre än jag och som redan gjort resan.

Vilka riktmedel finns idag som brukar få bra recensioner och går de att installera utan några större våldsamma ingrepp?

Bifogar bilder på nuvarande sikte.

Hälsningar
Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: Riktmedel m98

Inlägg av Fritz Kraut »

Siktblad brukar de flesta smeder ha - Husqvarnas är utmärkta, men man behöver ofta öppna skåran en aning med en fin nålfil.

Korn är värre med den kornfoten. Mauserkorn har en betydligt tunnare laxstjärt än standardkorn, och finns bara som balk- eller spetskorn. En smed kan hjälpa dig med att antingen anpassa kornets laxstjärt eller fräsa upp spåret i kornfoten, så att ett standardkorn passar. Här hittar du standardkorn och siktblad - välj den högra katalogen: https://bergmansbossmakeri.se/recknagel

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Krutjohan

Re: Riktmedel m98

Inlägg av Krutjohan »

Tack så mycket för informationen!