En optik-FAQ

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
jagarndamp
Been thanked: 3 times

Re: En optik-FAQ

Inlägg av jagarndamp »

Vad rekommenderas för sikte som inte är alltför dyrt till endast banskytte på någon hundra meter, möjligtvis till någon räv ibland. Förstoringsspann 5-20, 6-24 1" eller 30 är ingen skillnad. 4-16 kan även va intressant :) jag vet att man inte ska satsa på det billigaste men jag har inte råd med alltför dyra sikten... Vortex är ju ganska intressanta saker men finns det billigare som funkar?

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av greyling »

Petter96 skrev:Jag undrar hur bra precision kan man förvänta sig att det är i justeringsrattarna på ett sikte av finare europeisk kvalite?

Jag har en Khales Helia C 2.5-10x50 som jag köpte för att ha både som vaksikte, allround-jakt-sikte och sikte för banan. Nu är det så att till jakten fungerar det utmärkt men till banskyttet på lite längre håll är det just nu inget bra alls.

Till att börja med så är det monterat så att när det är inskjutet med 6 cm överslag på 100 m finns det bara 7 st klick (1 klick = 1/10 milliradian = 1 cm på 100 m) kvar på höjdratten att höja träffläget med. När jag idag prövade på hur pass noggrann höjdjusteringsratten var (tracking tror jag det kallas, kan inte det svenska ordet eller så har jag bara hjärnsläpp) så hände till att börja med inte ett smack med träffläget när jag skruvade de sista 7 klicken för att höja det :!: :roll:
När jag sedan testade att skruva tillbaka först 7 klick och sedan 6 klick till flyttades träffläget 8 cm nedåt på 100 meter. Efter det prövade jag att skruva igenom hela justeringsomfånget nedåt för att sedan skruva tillbaka det till läget den stod på innan idag, 7 klick från max höjd, då flyttades inte träfffläget tillbaka till 6 cm överslag på 100 m utan till endast 3 cm överslag på 100 m! :evil:

Vad säger ni? Är det fel på siktet så att det bör skickas på garantireparation, eller är detta att förvänta sig?
det är nog inte siktets fel att du inte kan skottställa inom ett rimligt intervall. Har en butik gjort det ska du gå tillbaka. Antagligen är det lite felskruvat bara. Beträffande skottställningsproblemet var det intressant test du gjort. Måste testa det vid tillfälle. Dvs skruva helt åt ena hållet för att sedan skruva tillbaka. Såklart ska det inte vara någon differens. Jag hade gått tillbaka med siktet.
Greyling

Användarvisningsbild
Smyge
Been thanked: 1 time

Inlägg av Smyge »

Levon skrev:Rödpunkt vs reflex? (alltså en liten tub vs en liten skärm)

vad är fördelarna nackdelarna?
Den enda fördel jag kan se med ett rödpunkt (tub) är ev bättre hållbarhet mot yttre faktorer. Reflexsiktet ser vädligt sårbart ut måste jag säga (utan att ha provat själv)
short actions baby

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

Ingen med tips?

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit

Användarvisningsbild
Alcibiade
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av Alcibiade »

I så fall skulle Delta Titanium 2.5-16x50 passa som handen i handsken till dina behov. Du har förstoringsspannet, ruskigt bra belyst riktmedel, väldigt fin optik och fr. allt en ljustransmission som placerar det högt i rang vid rävajakt.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

8000 låter ganska saftigt :o ;) inte direkt pengar jag har råd att lägga just nu, kanske får läggas på is en tid då

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit

Användarvisningsbild
Alcibiade

Inlägg av Alcibiade »

I Sverige ligger dem på 7000kr så där kan du spara lite.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för

Petter96

Inlägg av Petter96 »

Greyling, bör kanske tilläggas att siktet ej är nytt utan köpt begagnat. Problemet med att det ej går att skottställa inom rimigt intervall är såklart montagets fel, det är ett problem som måste lösas. Vad skulle butiken göra åt det? Finns inga lutande skenor att montera på tikka m65 såvitt jag vet. Finns det andra sätt att lösa problemet, typ inlägg under bakre ringen? :?

Andra problemet är att som jag ser det är kikarsiktet trasigt eftersom det inte håller skottställningen när rattarna skruvas på och sedan tillbaka till samma läge + att ett snäpp på kikaren inte är lika med en justering av riktmedlet på 0.1 miliradianer som specifierat.

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Petter96 skrev:Greyling, bör kanske tilläggas att siktet ej är nytt utan köpt begagnat. Problemet med att det ej går att skottställa inom rimigt intervall är såklart montagets fel, det är ett problem som måste lösas. Vad skulle butiken göra åt det? Finns inga lutande skenor att montera på tikka m65 såvitt jag vet. Finns det andra sätt att lösa problemet, typ inlägg under bakre ringen? :?

Andra problemet är att som jag ser det är kikarsiktet trasigt eftersom det inte håller skottställningen när rattarna skruvas på och sedan tillbaka till samma läge + att ett snäpp på kikaren inte är lika med en justering av riktmedlet på 0.1 miliradianer som specifierat.
På problem 1 kan det gå att helt enkelt testa att "skruva om" fästet med mer eller mindre åtskruvat fram respektive bak. (vill du få ned träffbilden ska du höja i fram eller vice versa, ja du fattar). En skillnad på någon futtig tiondels millimeter betyder mycket. Jag hade detta problem med min Sauer 200 men i sidled. Höll på något så djävulskt men till sist var det en ny åtskruvning som gjorde susen. Givetvis ska det inte sitta snett spänt eller så, då kan det bli elaka märken i tuben. Men det kan ju vara så att det är felmonterat nu och sitter med lite spänning. Ska du göra inlägg så ska du göra detta under klacken. Testat det med. En liten urskuren aluburk räcker för att förändra träffbilden rejält. Men jag tror inte detta är problemet samt att det är riktigt svårt att få det att sitta supertight.

Ja problem 2 är allra mest sannolikt kikarfel, alt sbs. Det sistnämnda har man kommit på genom empiriska självstudier vid skjutbanan.
Greyling

Petter96

Inlägg av Petter96 »

Tack greyling! Jag ska börja med att skruva om fästet och se om det gör skillnad. :)
När jag skruvade på det så hade jag ingen speciell tanke på nuvarande problem utan drog bara åt så det satt fast. Är optilock med de där plastinläggen i ringarna som siktet sitter i om det spelar någon roll.

Vad menas med "sbs"? Att man skjuter som en kratta eller? :P
Något som vore intressant att göra för att se lite mer ingående hur rattarna verkar på riktmedlet vore att på något sätt spänna fast kikaren så den sitter helt still i en riktning. Sedan sätta upp en tavla på det avstånd parallaxen är inställd, på vilken man ritar dit markeringar i ett rutnät med tex 1 milliradians avstånd mellan markeringarna. Sedan är det bara att kolla genom kikarsiktet, skruva på rattarna och se hur riktmedlet flyttar sig över tavlan.

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Petter96 skrev:Tack greyling! Jag ska börja med att skruva om fästet och se om det gör skillnad. :)
När jag skruvade på det så hade jag ingen speciell tanke på nuvarande problem utan drog bara åt så det satt fast. Är optilock med de där plastinläggen i ringarna som siktet sitter i om det spelar någon roll.

Vad menas med "sbs"? Att man skjuter som en kratta eller? :P
Något som vore intressant att göra för att se lite mer ingående hur rattarna verkar på riktmedlet vore att på något sätt spänna fast kikaren så den sitter helt still i en riktning. Sedan sätta upp en tavla på det avstånd parallaxen är inställd, på vilken man ritar dit markeringar i ett rutnät med tex 1 milliradians avstånd mellan markeringarna. Sedan är det bara att kolla genom kikarsiktet, skruva på rattarna och se hur riktmedlet flyttar sig över tavlan.
Ja testa att montera om och dra lite lagom hårt åt rätt håll så att säga. Optilocks plastinglägg är ju iofs till för att motverka dessa spänningsproblem.

SBS = skit bakom spakarna :D
Greyling

snusarn

Inlägg av snusarn »

jagarndamp skrev:Ingen med tips?

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit

IOR 3,5-18x50 rekommenderar jag då, men jag är ju partisk då jag är helnöjd med mitt :)
H&K MR223A1/Vortex1-6x24/MI QD/XS Big dot/Versapod
Beretta 1301 Comp 24"/NC MXT +6
Ruger SR1911/Kensight adj bak/C&S Strong fram/K-hole trigger
G34 Gen4/ZT Fulcrum dx/ZT Guide/IGB 1:10T/Wolff spring/Dawson
CZ 550 Varmint/IOR 3,5-18x50FFP

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

Ior är väl av den dyrare sorten?

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit

snusarn

Inlägg av snusarn »

jagarndamp skrev:Ior är väl av den dyrare sorten?
Vet inte vad de går på nu men jag gav ca 1550€ för mitt.
H&K MR223A1/Vortex1-6x24/MI QD/XS Big dot/Versapod
Beretta 1301 Comp 24"/NC MXT +6
Ruger SR1911/Kensight adj bak/C&S Strong fram/K-hole trigger
G34 Gen4/ZT Fulcrum dx/ZT Guide/IGB 1:10T/Wolff spring/Dawson
CZ 550 Varmint/IOR 3,5-18x50FFP

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

Nä bössan kosta 600€ ny ned kikare ;) även om den skjuter bra

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

Hur är vortex viper pa 6,5-20?

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

Folk brukar ju ha en åsikt om allt här? ;)

Jag bor i Finland
Älä löi, en ole hurrit

MPH

Inlägg av MPH »

Har ett till HMR-pipan på Quaden. Trevliga rattar ok optik. Har ett Wide-plexriktmedel. Inte hunnit skjuta in det än, men verkar lovande. Köpte det av en forumist, han vet säkert mer.
Win m70 30-06, Diavari V 3-12x56/Helia S 1,5-4,5x26
Ruger M77 .308W, B Elite 4200 1,25-4x24/Aimpoint h1
Tikka M65 6,5x55, ZE-i5 3-15x56
Tikka M76 .243W, Monarch 7 2,5-10x50
Sako Quad 22lr/22wmr/17hmr, Pecar 3-7x35/Terra 4-12x50/Helia S 3-9x42

Beinerfelt

Inlägg av Beinerfelt »

Hur är Nikons övriga serier som inte finns nämnda i andra posten?
Prostaff 7
Monarch 3
Monarch 7

De siktena finns som bekant på XXL. Kan vara bra att veta vilka man ska skynda sig efter (eller avstå) vid en eventuell utförsäljning.
Tikka T3 Lite SS .308Win | Minox ZE 5i 2-10x50 #4

Robert.M

Inlägg av Robert.M »

jagarndamp skrev:Hur är vortex viper pa 6,5-20?
Hopplös eyebox..