Bästa mörkersiktet för runt 15 000

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Bästa mörkersiktet för runt 15 000

Inlägg av Jocke »

Det som jag har fastnat för gällande ATN X-Sight-4K HD 3-14x Pro Digital är lasern och kulbanekompensator samt att man kan lagra upp till 8 olika profiler
( kulor eller kalibrar) med bra montage så kan man använda det till flera bössor om behovet finns. bara att ladda in profilen för respektive kaliber eller kula i siktet.
Och så batteri tiden 18 timmar det räcker långt.
Hund =Östsibirisk Laika och Jämthund
458 Lott Leupold VX2 1- 4
10,75x68 Leupold VX2 2-7x33
10,75x65R Leupold VX2 1- 4
6,5x55 Vortex 3-9x40 , Helia 1,5-4,5
12/222 rem Leupold VX1 2-7x33
12/12

"A man can't just sit around"

Användarvisningsbild
PowerPeralta

Inlägg av PowerPeralta »

Paccus skrev:Så kan det vara. Du har säkert redan koll på det men tricket är att tända lampan rakt upp och sakta sänka den över vildsvinen. Då står de nästan alltid kvar. Blir de oroliga så höj direkt och vänta en stund. Sedan sänk igen tills de ”vant sig”.
Har de varit påskjutna gången innan med lampa och skyggar pga det så kan en annan färg på ljuset fungera.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Profiler är riktigt bra! Har nu fem olika för två kalibrar. Kulbanekomp är väl vettigt om du köper till avståndsmätare som tynger ner paketet ytterligare. Hur forsman använder det? Inte nattetid iaf.

Användarvisningsbild
PowerPeralta

Inlägg av PowerPeralta »

För första gången skyggade gris för it lampan (svagt röd på 50m). Lampan var på när dom kom ut, tror mina rörelser gjorde det.

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ja, sett på åtelkameran att dom kan stå o glo mot ett ställe där man viftar med IR. Störst risk i början förstås för då är dom på alerten. Verkar inte vilja dra som en avlöning iaf men knappast skjutläge första minuterna dvs felvända. Med nersläckt åtel kommer dom som regel lugnare iaf o börjar snart nog att käka o gnabbas jmf med belyst.

Därför kör iaf jag med Trackern ( el motsvarande) rätt länge innan bössan tas upp. Med liten termisk får man bra koll på antal o sånt o även om flera är i antågande dvs fler glödande klot på G. Termiskt ger inga knpeiga ljusstörningar som det verkar.

Senaste sittningen kom ett djur rätt tidigt. Men ingen glödande profil. Tänke nåt fel på Trackern men visade sig vara en grävling. Framstod som svart klot som rörde sig. Är väl så att det krävs viss body-mass för ge tillräckligt med värmestråling för att bli 'glödande'.

Användarvisningsbild
PowerPeralta

Inlägg av PowerPeralta »

I mitt fall var det väldigt intressant. Grisarna kom ut men suggan stod en bit i från, vädrade, tittade rakt mot mig några gånger. Började först äta sen vädra igen, sittande rakt mot mig, ett grymt sen drog alla som skott tillbaka in i tätningen.

Användarvisningsbild
Rilled

Inlägg av Rilled »

Hej, kan bara ge några tips som ofta kommer fram i diskussionerna här i Tyskland ( rena mörkersikten är förbjudna för alla utom polis/militär)

Jahnke DJ- 8 https://www.livingactive.de/jahnke-dj-8 ... ans(de|en)
Nighttronic 920 och 940 https://i-e-a.de/nachtsichttechnik-jagd/?p=3

Båda lösningarna är tänkta att användas med ett befintligt sikte.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." - Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
Alcibiade

Inlägg av Alcibiade »

Jahnke är ett rejält överprisat märke, tyvärr. Deras frontmonterade grejer är svindyra och åker på stryk av Pulsar Forward 455 ordentligt. Faktum är att för 15.000kr är det bara Atn och Pulsar som gäller eftersom allt annat i de prisnivåerna är bra mycket sämre optiskt och, i många fall, även prestandamässigt. Tyskarna, på grund av de idiotiska reglerna de har, samt en betydligt okunningare marknad kring sånt, säljer ganska mycket konstiga produkter som, i Sverige, skulle vara fullständigt osäljbara.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för