Det är skillnad mellan Schmidt&Bender och Zeiss

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

macggu
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Det är skillnad mellan Schmidt&Bender och Zeiss

Inlägg av macggu »

Jag var ute efter ett ballistiskt torn på ett jaktkikarsikte. Tanken är att kunna justera när skotthållen blir lite längre - jag tycker inte det känns bra att hålla över när avstånden blir över 200 meter. Zeiss Diavari Z har jag haft sedan det var nytt och det är fortfarande i nyskick. Schmidt&Bender köpte jag "rejält begagnat" och det ser ut därefter, men det skjuter perfekt. Jag hörde först med Zeiss om de kunde bygga på en ASV - men fick nobben. Igår skrev jag till Schmidt&Bender i morse fick jag svar. Klockan 8.30 hade vi klart med att jag skall skicka siktet till dem för ett ballistiskt torn till en betydligt billigare penning än Zeiss sätter ASV på sina senare modeller.
Detta motsvarar mina tidigare erfarenheter - det är lätt att diskutera med S&B och de är väldigt hjälpsamma. Därutöver gillar jag deras sikten, exempelvis PM2, som vi väl är många tävlingsskyttar använder.

Kortmentyk
Has thanked: 2 times

Re: Det är skillnad mellan Schmidt&Bender och Zeiss

Inlägg av Kortmentyk »

Det stemmer bra med mine erfaringer med båda zeiss och s&b.

hidendahl

Inlägg av hidendahl »

Vilken model är det som du skickar ner för eftermitering av torn?

Användarvisningsbild
Ogster2
Been thanked: 14 times

Inlägg av Ogster2 »

Jag gillar dom också, har fått sikten lagade (utanför garantin) helt kostnadsfritt och har alltid blivit trevligt bemött.
Dock skulle det kosta runt 8000kr att byta riktmedel på en pmii:a vilket kändes lite väl dyrt.

Zeiss (Sverige) har jag tyvärr inget bra att säga nått om, har haft sönder ett Zeiss sikte och frågade dom om det kunde lagas.
Dom skulle kolla med tyskland och återkomma men det var några månader sen :(

(Ska nog maila Tyskland istället för jag har bara hört gott om Zeiss annars)

macggu

Inlägg av macggu »

hidendahl skrev:Vilken model är det som du skickar ner för eftermitering av torn?
Det vet jag inte. S&B fick serienumret och undrade om det var en Klassik eller Zenith. Själv vet jag inte för jag köpte en 2.5-10 som jag tyckte såg OK ut optiskt sett. Nu är den inpackad för att skickas imorgon - kanske skriver de vilken modell det är när den kommer tillbaka - kanske kan någon på forumet säga vilken modell det är om jag lägger upp en bild. Jag frågade S&B om de behövde en bild av den för att ta ställning till ballistiktornet, men det behövde de inte.

macggu

Inlägg av macggu »

Ogster2 skrev: Dock skulle det kosta runt 8000kr att byta riktmedel på en pmii:a vilket kändes lite väl dyrt.
OJ då
Ogster2 skrev: Zeiss (Sverige) har jag tyvärr inget bra att säga nått om, har haft sönder ett Zeiss sikte och frågade dom om det kunde lagas.
Dom skulle kolla med tyskland och återkomma men det var några månader sen :(
(Ska nog maila Tyskland istället för jag har bara hört gott om Zeiss annars)
Jag tycker det är lite märkligt att de inte gjort ett ballistiktorn till Diavari Z, men den skenprofil som sitter under hattarna och närmast skriker om att få en förlängare påhakad. Det ser så busenkelt ut att man borde kunna trycka på den själv på profilen och sedan skruva på en hatt med tätning. Men det är väl något en vanlig dödlig inte begriper.
Vad gäller service i Sverige gjorde jag min erfarenhet med Krieghoffs dåvarande representant i Motala - när allt var avtalat och klart med Tyskland och han bara skulle ta med den till fabriken. Men nu har de en annan representant i Sverige.

Storstadsjägaren

Inlägg av Storstadsjägaren »

Jag har goda erfarenheter av S&B, Zeiss och Swarovski.

Jag betalade nyligen 10 000 kr för att byta riktmedel i min S&B. Shit happens, och det beror delvis på att vi har en krona som är bananer värd.
Servicen gick inte att klaga på, även om det var tysk betalning via banköverföring.

Skickade in en av mina Swarre Z6i då huset blivit lite snett (men det fungerade). Kostade 0 kr.

Zeiss har bytt till ASV ballistiktorn på båda mina V8, fått kanonservice av Micke. Snabbt och felfritt.

Det är ju inte alla Zeiss kikare som man kan montera ballistiktorn på. Om du rostar Zeiss för att du köpt "fel" sikte är det ju inte deras fel.

Användarvisningsbild
killerberra
Been thanked: 3 times

Inlägg av killerberra »

Zeiss är klanderfria enligt mig när det gäller service. På vissa äldre sikten/modeller går det inte att montera så enkelt är det.
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS 6ppc Nightforce 42x44 6br Nightforce 15-55
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke 6-24x50
Tikka LSA55 308win Meopta Optika 1-6
"Fast is fine, but accuracy is everything" - Wyatt "killerberra" Earp

macggu

Inlägg av macggu »

Storstadsjägaren skrev: Om du rostar Zeiss för att du köpt "fel" sikte är det ju inte deras fel.
"Köpt fel sikte" är det ju inte tal om eftersom ballistiska torn inte var aktuella på den tiden när jag köpte mina Zeiss eller när S&B-kikarna tillverkades. Men det verkar som om Zeiss släpar efter i det avseendet eftersom det går att fixa till en billig penning på S&B men inte på Zeiss-siktena trots att S&B-siktet rimligen är äldre. Så visst är där en skillnad.
Jag noterar också hur påfallande lätt det var att få ett snabbt svar från S&B.
Men visst fungerar även Zeiss att jaga med - jag har ett antal av dem - och annars hade jag ju inte uppvaktat Zeiss först.

BigJim

Inlägg av BigJim »

macggu skrev:
hidendahl skrev:Vilken model är det som du skickar ner för eftermitering av torn?
Det vet jag inte. S&B fick serienumret och undrade om det var en Klassik eller Zenith. Själv vet jag inte för jag köpte en 2.5-10 som jag tyckte såg OK ut optiskt sett.
Klassik har en rak sluttande profil på bakkanten på objektivet medans Zenith har en rundare form. Sen står det ju på okularet vilken modell det är. Iaf på de senare generationerna.

macggu

Inlägg av macggu »

BigJim skrev: Klassik har en rak sluttande profil på bakkanten på objektivet medans Zenith har en rundare form. Sen står det ju på okularet vilken modell det är. Iaf på de senare generationerna.
Nu är ju det aktuella siktet på väg till Tyskland. Jag kan inte minnas att det stod något om modell på siktet, men det sluttande segmentet bakom objektivdelen var rakt. Ikväll tog jag fram ett annat skamfilat S&B sikte med ännu lägre tillverkningsnummer. Montage med Apelfäste i skena på siktet. Det är i övrigt ganska likt det jag skickade iväg. Men på det siktet jag har här kan jag inte se någon typbeteckning. Skillnaden är att firmamärket på det jag har här är mycket större. På det jag skickade var det riktigt litet.
Jag utgår från att båda är av modellen Klassik. Tack för info.

Storstadsjägaren

macggu skrev:
Storstadsjägaren skrev: Om du rostar Zeiss för att du köpt "fel" sikte är det ju inte deras fel.
"Köpt fel sikte" är det ju inte tal om eftersom ballistiska torn inte var aktuella på den tiden när jag köpte mina Zeiss eller när S&B-kikarna tillverkades.

Well, jag klagar inte på Volvo för att det inte går att elbilskonvertera min Amazon från fabriken.

(Nu har jag ingen Volvo, men du förstår kanske liknelsen)

Det går ju bra att kritisera, men det ska ju vara skälig kritik.

Annars kan du väl bara klicka? Antalet klick blir ju inte annorlunda bara för att du sätter på ett ballistiktorn. :lol:

macggu

Inlägg av macggu »

Storstadsjägaren skrev: Annars kan du väl bara klicka? Antalet klick blir ju inte annorlunda bara för att du sätter på ett ballistiktorn. :lol:
Visst! Så kanske du gör - men jag är för långsam för sådant. Huven av - glasögonen på - greppa något under huven och vrida rätt. "Vart fan tog huven vägen??" När jag skjuter med PM2 kollar jag avståndet - kollar tabellen på kolven - vrider rätt antal klick och skjuter. Bar mycket enklare, tycker jag. Men nu bygger jag för ett annat vapen. Eftersom de pekuniära förutsättningarna är begränsade får det bli såhär.

Användarvisningsbild
johning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av johning »

Jag har haft att göra med Zeiss (Eftermontera ASV+), S&B (Eftermontera hunterratt) samt Docter (på ett garantiärende) Alla har vart snabba och enkla att ha å göra med. Bäst kundservice måste jag nog ändå ge Docter.

S&Bs hunter ratt är betydligt billigare än ASV. Och det är inget fel på den... men Zeiss ASV är bättre enl mig. Det jag gillar med ASV är att man måste lyfta den för att göra en justering. Vilket inte är fallet med S&B hunter. Den har dock zero stop och är lägre än ASV.
- För och nackdelar. Nog en ren smaksak vilken man trivs bäst med.

macggu

Inlägg av macggu »

johning skrev: För och nackdelar. Nog en ren smaksak vilken man trivs bäst med.
Jo jag gillade ASV, men nu blev ju inte det aktuellt. För 100 Euro + frakt jämfört med att köpa ett nytt sikte med ballistiskt torn, känns OK.
Det jag behöver är en ratt där man inte tar av huvar och grejor utan bara kan vrida rätt antal klick. Att den har ett stopp vid nollan känns också perfekt.

macggu

Inlägg av macggu »

Storstadsjägaren skrev: Well, jag klagar inte på Volvo för att det inte går att elbilskonvertera min Amazon från fabriken.
(Nu har jag ingen Volvo, men du förstår kanske liknelsen)
Efter att ha funderat rätt mycket på din liknelse tycker jag den är alldeles fel i situationen.
Här är det som om du lyft på huven på din Amazon och hittat en elmotor - där det "bara" fattas en elkabel och ett batteri - men det kan du inte få.
Jämfört med min Saab 96 - där man måste lyfta ut motorn och ersätta den med en elmotor, dra elkabel och montera batteri - men Saab kan göra det till ett pris som är bråkdelen av vad Volvo tar för att elmontera en Volvo 940. Detta är bara en annan liknelse, om du förstår.

Storstadsjägaren

johning skrev:Jag har haft att göra med Zeiss (Eftermontera ASV+), S&B (Eftermontera hunterratt) samt Docter (på ett garantiärende) Alla har vart snabba och enkla att ha å göra med. Bäst kundservice måste jag nog ändå ge Docter.

S&Bs hunter ratt är betydligt billigare än ASV. Och det är inget fel på den... men Zeiss ASV är bättre enl mig. Det jag gillar med ASV är att man måste lyfta den för att göra en justering. Vilket inte är fallet med S&B hunter. Den har dock zero stop och är lägre än ASV.
- För och nackdelar. Nog en ren smaksak vilken man trivs bäst med.
Och bäst torn har nog Swarovski, säger jag som inte ens äger något Z8.

Och Zeiss har ju zero stop, det är ju bara att flytta tornet efter piggen. Alla mina Zeiss V8a har det i alla fall...

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 27 times
Been thanked: 90 times

Inlägg av börje »

Storstadsjägaren skrev:
Och Zeiss har ju zero stop, det är ju bara att flytta tornet efter piggen. Alla mina Zeiss V8a har det i alla fall...
Men V8 är ju inte ett "äldre sikte" :wink:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

macggu

Inlägg av macggu »

Storstadsjägaren skrev: Well, jag klagar inte på Volvo för att det inte går att elbilskonvertera min Amazon från fabriken. (Nu har jag ingen Volvo.....)
Såhär skulle du ha kunnat förbättra din Amazon - om du haft någon. Det går att jobba på en Amazon bara man vill. https://www.youtube.com/watch?v=WZxWt7Z ... IIzTfVOnmc" onclick="window.open(this.href);return false;

macggu

Inlägg av macggu »

Idag kom räkningen från Schmidt&Bender. 147,03 Euro inklusive frakt 47,08 Euro. Alltså 99,95 Euro för material + arbete.
Det tycker jag är billigt, och det var snabbt expedierat utan tjafs.
---------------------
Det som inte skulle gå på en "Volvo" gick utan problem med en "Mercedes" av modell Ä.