Klubb Kahles - Världsklass sedan 1898

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

228
Been thanked: 1 time

Re: Klubb Kahles - Världsklass sedan 1898

Inlägg av 228 »

Härligt, får man fråga vart det var REA samt vad det kostade?

Emiljano1981

Inlägg av Emiljano1981 »

Astro igårkväll påskrea12946kr.. Idag höjt till över 14000 och inga i lager tyvärr...Kanske köpte jag sista de hade i lager.

Villrådig
Has thanked: 1 time

Inlägg av Villrådig »

Om det är någon som vill byta sin 2.4-12x56 mot en 2-10x50 får ni gärna hojta till.

Användarvisningsbild
Matti
Been thanked: 3 times

Inlägg av Matti »

Villrådig skrev:Jag är inne på mitt tredje helia med 5x förstoring. Först hade jag en helia 5 2.4-12x56 som jag var väldigt nöjd med men tyvärr bytte bort. Sen köpte jag ett 2-10x50i som jag tycker har lite svag belysning när det är riktigt ljust ute. Sen köpte jag en helia 5 1-5x24 som har vansinnigt stark belysning och blöder i punkten på lägsta läget. Går det att göra något åt det?
Ja, polera dina hornhinnor Bild Skämt åsido, eller inte bara skämt...folk numer kräver så starka belysningar på kikarsikten, att tillverkarna tvingats dra upp de högsta lägena till nån sorts ’titta-på-mässa/butik-show-lägen’. För mina astigmatiska hornhinnor är dessa lägen i alla fall alltför bländande. Jag får diffraktionseffekter, och det är inte siktets fel egentligen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Användarvisningsbild
jdrotz
Been thanked: 10 times

Inlägg av jdrotz »

Upplever samma sak på fruns nya Helia 5 1-5. Vi tycker dock båda att det blir bra om man vrider ner styrkan, man behöver ju inte köra på högsta nivån.

Vad gäller ljuspunkter så håller jag personligen Swarovski högt. Riktigt fin amber-punkt på Z8:an.

Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Emiljano1981

Inlägg av Emiljano1981 »

Fick hem min nya Helia 2-10x50i idag.
Optiken är helt strålande och belysningen är som jag anade en aning svag i dagsljus. För mig personligen stör det inte då jag inte använder funktionen på dagen. Kant till kant skärpan är ju löjligt bra. Ska jag slå ner på något hade punkten kunnat få vara helt borta i avstängt läge. Priset på drygt 12900 kr är den värd 8 dagar i veckan. Detta sikte kommer nog sitta på bössan i många år.

Användarvisningsbild
Vanhala

Inlägg av Vanhala »

Emiljano1981 skrev:Fick hem min nya Helia 2-10x50i idag.
Optiken är helt strålande och belysningen är som jag anade en aning svag i dagsljus. För mig personligen stör det inte då jag inte använder funktionen på dagen. Kant till kant skärpan är ju löjligt bra. Ska jag slå ner på något hade punkten kunnat få vara helt borta i avstängt läge. Priset på drygt 12900 kr är den värd 8 dagar i veckan. Detta sikte kommer nog sitta på bössan i många år.
Grattis till ett kanonsikte, har ett själv. Blev nyfiken, varför ska punkten vara helt borta? Menar du att det inte ska vara någon punkt alla eller går det inte att stänga av helt, i så falla har du ett trasigt sikte tänker jag

Användarvisningsbild
Matti
Been thanked: 3 times

Inlägg av Matti »

Han menar nog som på nyare Zeiss och Delta, där punkten (fiberoptisk) är så liten att den ryms inom det svarta i hårkorset. Jag har också ett Helia 2-10x50i, och är supernöjd. Man blir glad helt enkelt, när man kikar genom siktet...en känsla man får endast av riktigt bra optik. Jag störs inte av punkten. Har också ett Delta, med den ännu mindre punkten...och det är ju elegant förståss...men det ger inte samma ’wow-upplevelse’ rent optiskt att kika genom Deltat (även om det på intet sätt är dåligt)

Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Emiljano1981

Inlägg av Emiljano1981 »

Jag menar det hade varit ännu bättre till "finlir" på banan om det fina tunna riktmedlet inte haft en liten svart dot i mitten i avstängt läge. Petitesser dock.. Har en Delta 1.5-9x45 och en Ultimax 1-6x24 där doten inte synns men på just dessa modeller är korset i sig tjockare än på Helians fina riktmedel åxå. Optiskt är Helian ren kärlek.

Emiljano1981

Inlägg av Emiljano1981 »

En fråga. Kan jag nolla siktet ( 2-10x50 ) efter inskjutning genom att släppa på stjärnskruven i mitten av justerskruvarna?? Någon som vet?

NiKKEE
Been thanked: 5 times

Inlägg av NiKKEE »

Emiljano1981 skrev:En fråga. Kan jag nolla siktet ( 2-10x50 ) efter inskjutning genom att släppa på stjärnskruven i mitten av justerskruvarna?? Någon som vet?
Håll i ratten och skruva så går det att flytta graderingen.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.

MarkusR

Inlägg av MarkusR »

Hejhopp!
Jag har ett kahles helia super 2-7*32 från tidigt 60tal, som följde med en drilling jag köpt i vår. Ståltub med lödda ringar i hakmontage, sidojustering i bakre ringen. . Jag skulle gärna använda den men behöver få upp träffläget en bra bit. Jag blir bara inte klok på hur justerskkruvarna under locket fungerar. Det ligger en manual från 1966 på kahles hemsida men mitt sikte ser annorlunda ut, sannolikt äldre. Kan någon hjälpa?
Självskjutet är godast! På grillen såklart ;-)

Peter Snabel
Been thanked: 1 time

Inlägg av Peter Snabel »

Skulle det över huvud taget gå att vaka gris vid belyst åtel alternativt ljusa sommarnätter med en 1-5x24i?

Skulle normalt inte ens fråga men den jag tittade var helt galet bra. Har ju dock inte tittat i mer än lite skumrask.

BigJim

Inlägg av BigJim »

Peter Snabel skrev:
28 jun 2020, 23:08
Skulle det över huvud taget gå att vaka gris vid belyst åtel alternativt ljusa sommarnätter med en 1-5x24i?

Skulle normalt inte ens fråga men den jag tittade var helt galet bra. Har ju dock inte tittat i mer än lite skumrask.
Går alldeles utmärkt. Har gjort det med ovan nämnda på belyst åtel.

Användarvisningsbild
Vanhala

Inlägg av Vanhala »

Efter att ha testa de flesta av kahles kikarsikten var jag till sist tvungen att testa deras nya rödpunkt. Kollade med min optik-pusher på jakt.se om det inte gick att få hem en Kahles red dot även om den inte låg på deras sida, och jodå den landade in strax därefter.
För vad det är värt summerar jag min intryck här.

Har sen tidigare testat och skjutit mycket med en del rödpunktsikten, och ett par säsonger har jag haft ett docter på kombin.

Beställde varianten med picatinnyskena, finns också montageplattor för fast montage som alternativt val (mer om det senare).
Packade upp den lilla 42-grammaren och vill man se hur det kan se ut så titta här https://www.youtube.com/watch?v=D3sQ2Tgrnso
Gav ett stabilt intryck. Smart skyddshuv med förvaring av extrabatteri. Doctern jag hade innan fick man använda skyddshuven för att släcka rödpunkten. Typ dra täcket över öronen på det för att säga godnatt. Tappade man bort skyddshuven så gick det inte att släcka siktet. Vad skulle kunna gå fel med det :roll: Det är också en rad andra skillnader mot docter-III. Viktigaste är kanske skottställningen. På docter ska man först låsa upp justerskruven med en skruvmejsel, sen ratta runt med en plastskiva på en skruvmejsel som riktvärde och sen komma ihåg att låsa justerskuven med en annan skruv. Vad skulle kunna gå fel med det :roll: På kahles är det kort och gott en lite torx och klicken känns distinkta och bra.

Nästa detalj är batteribytet. På docter måste du skruva loss hela siktet för att komma åt batteriet och sen skruva tillbaka utan att gummilamellen som hindrar fukt från att komma in blir skadad eller får något skräp på sig. Vad skulle kunna gå fel med det? :roll:. Här är det en lite batterilucka på sidan ungefär som minneskort på laptoppen. Skitsmidigt tänker jag och får sen inte upp skrotet. Snabbt meddelande till optik-pushern som återkommer med snabbt besked om mer våld och då hoppar lucka upp. Plus för att den inte kommer att hoppa upp av sig själv tänker jag, men lite farhåga om att både lucka och batteri (som då iof ändå ska bytas) kommer att flyga all världens väg i skarpt läge.

Nåja, inte läge att vara småaktiga, batteri kommer i och punkten lyser upp. Rund och fin noterar gubben som annars ser stjärnor i de flesta rödpunktssikten. Plus för det. Också plus för att man enkelt ställer in styrkan till behaglig skärpa. På doctern satt det en automatisk sensor som bestämde åt dig vad som skulle vara optimalt utifrån omgivande ljus. Och vad skulle kunna bli fel med det :roll: . Av ren hygglighet stänger Kahles också av sig själv om siktet inte används.

Men så över till det som räknas. Skarpt läge. 22:an har lämplig räls så kahles red dot fick gästspela där ett par veckor. Sammanföll med permitterad tid så det blev väl 5-600 lyft och pang mot stillastående och rörliga mål (50-meters grisbana). För att få en referens gjordes något 100-tal lyft med ett micro H1. Vad ska man säga annat än att punkten bara ligger där och svävar med väldigt liten upplevelse av kanter. Testar att montera på olika spår och märker ingen större skillnad, känns med andra ord väldigt fritt med placeringen. H1:an känns också den riktigt, riktigt bra, men mer kinkigt för mig var den sitter för att få den där riktigt svävande bilden. Men rätt placerade är skytteupplevelsen liknande, kanske är det bara på utseende kahles tar hem matchen på 22.an. Antagligen vinner H1 med hästlängder i hållfasthetstest också men jag skippar att tappa bössan för att få det belagt.

Så fick kahles:en flytta över till drillningen, vilket och var planen från början. Blir direkt problem, enligt uppgift ska docters standardplatta passa. Men väl hos smed-Anders i Kristianstad så var det nix på det. Inget stort problem, Anders gjorde några magiska handrörelser borta vid maskinerna så blev picatinnyfästet en montageplatta istället, men kanske bra för andra att kolla vad det kahles menar är en "adapter plate for most popular European mounts".

Nåja. Lingonlyset sitter där och det blev inskjutning av drillingen. Klicken tar 1,5 cm på 50m så fick vara lite varsam på handen, men lätt att skjuta in. Inte mycket att säga om skyttet. Punkten är förresten 2 Moa, finns inga alternativ. Gick med den att skjuta förvånansvärt tätt på 100m. Tyckte iof att docter 3,5 gick rätt ok också med kula och var lite orolig för att 2 Moa skulle bli en avgörande nackdel vid hagelskyttet. Blev väldigt fältmässigt test med hagel där jaktbrodern slungade duvor hej vilt med en handkastare. Efter att ha fått ett 20-30 tal duvor som ändå sträckte ut någorlunda och inte fick skytten att kasta sig i skydd kändes det ändå som att det gick att summera att 2 Moa gick hyfsat, men lite tendenser att man faller in i mer inriktande och kulskytte-tänk. Större är säkert ingen nackdel för hagelskyttet och det är väl där jag lyckas hitta en enda lilla pluspoängen till docterns (och givetvis acron och andras) fördel. I allt annat en lite pärla så långt, skulle ta den framför doctern alla dagar i vecka, särskilt om det var fråga om markmål.

Borka72

Inlägg av Borka72 »

Vanhala skrev:Efter att ha testa de flesta av kahles kikarsikten var jag till sist tvungen att testa deras nya rödpunkt. Kollade med min optik-pusher på jakt.se om det inte gick att få hem en Kahles red dot även om den inte låg på deras sida, och jodå den landade in strax därefter.
För vad det är värt summerar jag min intryck här.

Har sen tidigare testat och skjutit mycket med en del rödpunktsikten, och ett par säsonger har jag haft ett docter på kombin.

Beställde varianten med picatinnyskena, finns också montageplattor för fast montage som alternativt val (mer om det senare).
Packade upp den lilla 42-grammaren och vill man se hur det kan se ut så titta här https://www.youtube.com/watch?v=D3sQ2Tgrnso
Gav ett stabilt intryck. Smart skyddshuv med förvaring av extrabatteri. Doctern jag hade innan fick man använda skyddshuven för att släcka rödpunkten. Typ dra täcket över öronen på det för att säga godnatt. Tappade man bort skyddshuven så gick det inte att släcka siktet. Vad skulle kunna gå fel med det :roll: Det är också en rad andra skillnader mot docter-III. Viktigaste är kanske skottställningen. På docter ska man först låsa upp justerskruven med en skruvmejsel, sen ratta runt med en plastskiva på en skruvmejsel som riktvärde och sen komma ihåg att låsa justerskuven med en annan skruv. Vad skulle kunna gå fel med det :roll: På kahles är det kort och gott en lite torx och klicken känns distinkta och bra.

Nästa detalj är batteribytet. På docter måste du skruva loss hela siktet för att komma åt batteriet och sen skruva tillbaka utan att gummilamellen som hindrar fukt från att komma in blir skadad eller får något skräp på sig. Vad skulle kunna gå fel med det? :roll:. Här är det en lite batterilucka på sidan ungefär som minneskort på laptoppen. Skitsmidigt tänker jag och får sen inte upp skrotet. Snabbt meddelande till optik-pushern som återkommer med snabbt besked om mer våld och då hoppar lucka upp. Plus för att den inte kommer att hoppa upp av sig själv tänker jag, men lite farhåga om att både lucka och batteri (som då iof ändå ska bytas) kommer att flyga all världens väg i skarpt läge.

Nåja, inte läge att vara småaktiga, batteri kommer i och punkten lyser upp. Rund och fin noterar gubben som annars ser stjärnor i de flesta rödpunktssikten. Plus för det. Också plus för att man enkelt ställer in styrkan till behaglig skärpa. På doctern satt det en automatisk sensor som bestämde åt dig vad som skulle vara optimalt utifrån omgivande ljus. Och vad skulle kunna bli fel med det :roll: . Av ren hygglighet stänger Kahles också av sig själv om siktet inte används.

Men så över till det som räknas. Skarpt läge. 22:an har lämplig räls så kahles red dot fick gästspela där ett par veckor. Sammanföll med permitterad tid så det blev väl 5-600 lyft och pang mot stillastående och rörliga mål (50-meters grisbana). För att få en referens gjordes något 100-tal lyft med ett micro H1. Vad ska man säga annat än att punkten bara ligger där och svävar med väldigt liten upplevelse av kanter. Testar att montera på olika spår och märker ingen större skillnad, känns med andra ord väldigt fritt med placeringen. H1:an känns också den riktigt, riktigt bra, men mer kinkigt för mig var den sitter för att få den där riktigt svävande bilden. Men rätt placerade är skytteupplevelsen liknande, kanske är det bara på utseende kahles tar hem matchen på 22.an. Antagligen vinner H1 med hästlängder i hållfasthetstest också men jag skippar att tappa bössan för att få det belagt.

Så fick kahles:en flytta över till drillningen, vilket och var planen från början. Blir direkt problem, enligt uppgift ska docters standardplatta passa. Men väl hos smed-Anders i Kristianstad så var det nix på det. Inget stort problem, Anders gjorde några magiska handrörelser borta vid maskinerna så blev picatinnyfästet en montageplatta istället, men kanske bra för andra att kolla vad det kahles menar är en "adapter plate for most popular European mounts".

Nåja. Lingonlyset sitter där och det blev inskjutning av drillingen. Klicken tar 1,5 cm på 50m så fick vara lite varsam på handen, men lätt att skjuta in. Inte mycket att säga om skyttet. Punkten är förresten 2 Moa, finns inga alternativ. Gick med den att skjuta förvånansvärt tätt på 100m. Tyckte iof att docter 3,5 gick rätt ok också med kula och var lite orolig för att 2 Moa skulle bli en avgörande nackdel vid hagelskyttet. Blev väldigt fältmässigt test med hagel där jaktbrodern slungade duvor hej vilt med en handkastare. Efter att ha fått ett 20-30 tal duvor som ändå sträckte ut någorlunda och inte fick skytten att kasta sig i skydd kändes det ändå som att det gick att summera att 2 Moa gick hyfsat, men lite tendenser att man faller in i mer inriktande och kulskytte-tänk. Större är säkert ingen nackdel för hagelskyttet och det är väl där jag lyckas hitta en enda lilla pluspoängen till docterns (och givetvis acron och andras) fördel. I allt annat en lite pärla så långt, skulle ta den framför doctern alla dagar i vecka, särskilt om det var fråga om markmål.
Tack för recension! Jag ”hittade” Kahles Helia RD igår på Jakt.se av ren slump. Då jag är på jakt efter en ett rödpunktsikte och dessutom är väldigt förtjust i Kahles produkter så är det glada nyheter.

Winchester M70 SA Featherweight 308 Win
CG M96/Mauser original öppna rm
Reno cal 12
Kahles Helia CSX 3-12x56 L 4-dot

Passkytt
Has thanked: 2 times

Inlägg av Passkytt »

Emiljano1981 skrev:
18 apr 2020, 13:26
Fick hem min nya Helia 2-10x50i idag.
Om jag siktar på något mörkt eller dovt tex älg eller rådjur så ser jag punkten mycket bra.