Klarsiktsklubben! Swarovski...

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Jardelid
Has thanked: 1 time

Re: Klarsiktsklubben! Swarovski...

Inlägg av Jardelid »

Halloj
Är sugen på en begagnad z6i 2-12 gen1 som en bekant ska sälja,Vad är ett vettigt pris på en sådan?

kimlundgren_

Inlägg av kimlundgren_ »

Slog till på en Swarovski 3-12x56. Fina kristallklara linser.
Ska bli intressant att jaga med. Länge haft Vortex 4-16x50 men upplevt den för ljussvag vid vårens bäverjakter, och nu senast en Karl Kaps 2,5-10x56 men 10x känns lite i minsta laget vid fågeljakten. Så känns som Swarren kan fylla kriterierna för all min småviltsjakt

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av greyling »

Jardelid skrev:Halloj
Är sugen på en begagnad z6i 2-12 gen1 som en bekant ska sälja,Vad är ett vettigt pris på en sådan?
12-14 lite beroende på skick skulle jag säga

Ny gen 2 går på 23 listpris - med lite rabatter 19-20. En beg gen 1 bör neråt definitivt under 15.
Greyling

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av Giobbi »

Går med här med en ny z3 4-12x50 med bra som ska på Blaser 22a. Otroligt lätt och för ny glas!

Sen har man ju fler, favorit är 6x42 på 375 h&h, 8x56 på 9.3 för val, 7x50 som ligger o samlar damm, 6x42 som ska på luftgeväret, 5x30x50 på 6.5an, 2-12x50 på 22-250an...
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
jdrotz
Been thanked: 25 times

Inlägg av jdrotz »

Giobbi skrev:Går med här med en ny z3 4-12x50 med bra som ska på Blaser 22a. Otroligt lätt och för ny glas!

Sen har man ju fler, favorit är 6x42 på 375 h&h, 8x56 på 9.3 för val, 7x50 som ligger o samlar damm, 6x42 som ska på luftgeväret, 5x30x50 på 6.5an, 2-12x50 på 22-250an...
Aahh...Z3:an är fin. Ångrar att att jag sålde min (även om jag i princip fick pengarna tillbaka, andrahandsvärdet är helt makalöst bra). Riktigt fina sikten, bara att gratulera.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Sandakersgatan12

Inlägg av Sandakersgatan12 »

Det är ingen här som är i banorna att sälja/byta sitt Z6i 5-30x50P? Har varit på jakt efter ett sånt ett tag nu :D

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Sandakersgatan12 skrev:Det är ingen här som är i banorna att sälja/byta sitt Z6i 5-30x50P? Har varit på jakt efter ett sånt ett tag nu :D
Byta mot?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

Har inte tillgång till 100 m. Hade tänkt skjuta in det på detta avstånd för att sedan använda ballistiktornet på 150, 200, 250 m. Så jag får skjuta in det på 80 m. Hur mkt överslag på Super Hammerhead 11,7 g (308w)?

Appen efterfrågar även avståndet från pipa till sikte. Vilka mätpunkter efterfrågas? Mitten av pipan till mitten av siktet? Över till underkant osv.?
Baron von Blaser

Gblenn
Been thanked: 8 times

Re: Klarsiktsklubben! Swarovski..

Inlägg av Gblenn »

Nutcase skrev:Har inte tillgång till 100 m. Hade tänkt skjuta in det på detta avstånd för att sedan använda ballistiktornet på 150, 200, 250 m. Så jag får skjuta in det på 80 m. Hur mkt överslag på Super Hammerhead 11,7 g (308w)?

Appen efterfrågar även avståndet från pipa till sikte. Vilka mätpunkter efterfrågas? Mitten av pipan till mitten av siktet? Över till underkant osv.?
Måttet du ska lägga in i appen är centrum siktet och centrum pipan. Kan vara knepigt att mäta beroende på vad du har för bössa. Om det är fritt ovanför slutstycket kan du tex mäta med skjutmått från överkant slutstycket till underkant siktestuben. Lägg sedan till halva diametern på tuben resp slutstycket så har du måttet.

Vad kör du för app? I tex Strelok kan du få kulbanan i tabellform. Välj 100 m som inskjutningsavstånd i appen. Om du väljer steg om 20 m för tabellen så ser du hur mycket över riktpunkten kulan är vid 80 m (troligen några mm över). Sen är det bara att välja hur mycket du vill lägga till för önskat överslag på 100, eller om du vill ligga mitt i.

Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

Det är inställt medelst Swarovskis app. 100-150-200-250. Hoppas jag hittar någon bana där jag kan testa om det stämmer. Har svårt att tro att det blir helt rätt bara enligt tabellen.
Baron von Blaser

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 4 times

Inlägg av Kronhjorten »

Nutcase skrev:Det är inställt medelst Swarovskis app. 100-150-200-250. Hoppas jag hittar någon bana där jag kan testa om det stämmer. Har svårt att tro att det blir helt rätt bara enligt tabellen.
Största variabeln är farten, vilken jag tolkar det som att du gissar dig till?
På så korta avstånd brukar det dock vara rätt nära om du är realistisk med farten.

Hur många klick fick då på dina avstånd?
Bra inställning att det måste testas.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

Användarvisningsbild
eskmat
Been thanked: 3 times

Re: Klarsiktsklubben! Swarovski..

Inlägg av eskmat »

Gblenn skrev:
Nutcase skrev:Har inte tillgång till 100 m. Hade tänkt skjuta in det på detta avstånd för att sedan använda ballistiktornet på 150, 200, 250 m. Så jag får skjuta in det på 80 m. Hur mkt överslag på Super Hammerhead 11,7 g (308w)?

Måttet du ska lägga in i appen är centrum siktet och centrum pipan. Kan vara knepigt att mäta beroende på vad du har för bössa. Om det är fritt ovanför slutstycket kan du tex mäta med skjutmått från överkant slutstycket till underkant siktestuben. Lägg sedan till halva diametern på tuben resp slutstycket så har du måttet.

Vad kör du för app? I tex Strelok kan du få kulbanan i tabellform. Välj 100 m som inskjutningsavstånd i appen. Om du väljer steg om 20 m för tabellen så ser du hur mycket över riktpunkten kulan är vid 80 m (troligen några mm över). Sen är det bara att välja hur mycket du vill lägga till för önskat överslag på 100, eller om du vill ligga mitt i.
Om du nollar vid 100m. ställer du upp 3klick-150m, för 200m öka 4klick =7 totalt och till 250m ökar du ytterligare 5 klick = tot, 12 klick.
Kulans BC=0.421, utg.fart 780m/sek, siktets höjd 40mm.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.

Användarvisningsbild
nissesbror
Has thanked: 9 times
Been thanked: 37 times

Inlägg av nissesbror »

Var i väg och pangade lite m bössan igår och tog några kontroll smällar m 5-30:ian på 6,5 pipan
Bild
Sillochbacon övnings ammo uppe till höger.
Och norma vulkan vid fingret.

Justerade 2 klick vänster och 4 upp:
Bild

Färdig.Bild

Det är skönt när prylarna bara lirar. BildBild
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686

Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

Kronhjorten skrev:
På så korta avstånd brukar det dock vara rätt nära om du är realistisk med farten.

Precis. Har ingen kronograf utan söker upp kulan i appen. Blev 3+4+4+5 klick om jag minns rätt, var förra helgen jag gjorde det. 45 mm sikteshöjd var det. Vete fan var jag ska hitta sådana avstånd häromkring där det bara finns 80 m älgbanor? Jag tar inte ett skott på 150 m uträknat med ett avstånd från en app utan att först ha testat att det stämmer. Det känns både oetiskt och dumdristigt på samma gång.
Baron von Blaser

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Nutcase skrev:
Kronhjorten skrev:

Precis. Har ingen kronograf utan söker upp kulan i appen. Blev 3+4+4+5 klick om jag minns rätt, var förra helgen jag gjorde det. 45 mm sikteshöjd var det. Vete fan var jag ska hitta sådana avstånd häromkring där det bara finns 80 m älgbanor? Jag tar inte ett skott på 150 m uträknat med ett avstånd från en app utan att först ha testat att det stämmer. Det känns både oetiskt och dumdristigt på samma gång.
På 150m kan du inte missa en sparv ens med en felräkning, på 150m har du 15mm per klick upp eller ner ,har du räknat fel i appen på 20-30m/s så gör det nåt klick upp eller ner i värsta fall, din rekylupptagning/skjutställning gör mer ,på 300m och bortom börjar kalkylen bli mer att värdena Måste stämma
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

83B1926B-15BF-482F-B1E5-E26A7BAB968E.jpeg
Testade om idag. Bilder från 83 m. Klickade ner 3 och 1 höger och fick.

D68EA9D9-0171-4541-B5F9-61BBCCF78B38.jpeg
Ställde sedan in i Swarovskiappen och fick 4+4+5+6. Hade jag valt annan temperatur ute hade jag fått ex 3+4. Så vad är det som gäller med temperatur egentligen? Inskjutningstempsvärden ger korrekt oavsett jakttemp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Baron von Blaser

Gblenn
Been thanked: 8 times

Inlägg av Gblenn »

Nutcase skrev: Ställde sedan in i Swarovskiappen och fick 4+4+5+6. Hade jag valt annan temperatur ute hade jag fått ex 3+4. Så vad är det som gäller med temperatur egentligen? Inskjutningstempsvärden ger korrekt oavsett jakttemp?
Ja tanken är att appen ska kunna korrigera för variationer i utgångshastighet pga temperatur. Jag vet inte om man kan göra några generella antaganden dock, utan du måste nog testa din ammunition för att veta. Det skiljer bland annat på vilken krutsort du har.
Vet inte om Swarovsis app låter dig lägga in hastigheter vid tex två olika temperaturer eller hur det funkar? I tex Strelok kan man göra så och sedan räknar den ut ett procentuellt värde som den använder för alla andra temperaturer och justerar linjärt.

Villrådig
Been thanked: 2 times

Inlägg av Villrådig »

Nån som har ett blaserfäste med swarovskiskena liggandes?

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 5 times
Been thanked: 17 times

Inlägg av r1no1 »

Tycker inte värdena i Swarovskis app stämmer något vidare, inte för mig iaf.
Strelok gör jobbet mycket bättre och är mer nära verklighetens värden, snudd på spot on.

Sen är inskjutning/testskjutning ett måste tycker jag, speciellt vintertid vid sträng kyla.
Skjuter alltid in min/mina toppjaktsvapen vid minst -15 och helt kalla patroner, men det är ju individuellt på den fronten.
Gblenn skrev:
Nutcase skrev: Ställde sedan in i Swarovskiappen och fick 4+4+5+6. Hade jag valt annan temperatur ute hade jag fått ex 3+4. Så vad är det som gäller med temperatur egentligen? Inskjutningstempsvärden ger korrekt oavsett jakttemp?
Ja tanken är att appen ska kunna korrigera för variationer i utgångshastighet pga temperatur. Jag vet inte om man kan göra några generella antaganden dock, utan du måste nog testa din ammunition för att veta. Det skiljer bland annat på vilken krutsort du har.
Vet inte om Swarovsis app låter dig lägga in hastigheter vid tex två olika temperaturer eller hur det funkar? I tex Strelok kan man göra så och sedan räknar den ut ett procentuellt värde som den använder för alla andra temperaturer och justerar linjärt.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

Ska kolla upp den andra appen och se hur det skiljer sig. Tack för tipset.
Baron von Blaser