Nikko Stirling-Update-Supertest !!

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Skriv svar
glockrules

Nikko Stirling-Update-Supertest !!

Inlägg av glockrules »

Jag skapar en ny tråd som jag sa tidigare tänkte bara dela med mig ang mitt nyinköpta Nikko Stirling Diamond 3-12x56 köpt billigt från England. Vreden känns bra inget glapp, belysningen fungerar både rött o grönt ( belyst punkt inte kors )

Har nu fått på den bössan 6,5x55 och skjutit ca 30 patroner på 100m fungerar bra än så länge inga konstigheter, ska ut på banan både idag och i morrn söndag o panga lite inför bockjakten blir ett fyrkant test i helgen med tänkte jag återkommer ang detta.

( jag vet att detta inte e nån swarre eller dylikt så håll inne på alla spydiga kommentarer att jag ska köpa ett riktigt sikte, jag har riktiga sikten men vill testa detta kikarsikte i alla fall)
Raggarö

Re: Nikko Stirling-Update-Supertest !!

Inlägg av Raggarö »

Lägg till ett test angående träffpunktsförändringar på olika förstoringar t.ex. 4-8-12x om du har gott om tid.

Som du märker - inga spydiga kommentarer :wink:

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
glockrules

Inlägg av glockrules »

Raggarö skrev:Lägg till ett test angående träffpunktsförändringar på olika förstoringar t.ex. 4-8-12x om du har gott om tid.

Raggarö
Hej o hopp gjorde ett fyrkants test i går det gick bra trots att det var 99% luftfuktighet och 27 grader i skuggan, helsike var det var segt att skjuta igår höll på att flyta bort.

träffpunktsförändringar på olika förstoringar t.ex. 4-8-12x skall testa det om jag hinner återkommer ang detta------ i morrn e det ju jakt !!!
glockrules

Inlägg av glockrules »

Satt o vakade lite igår kväll men ingen bock denna gång. Testade kikaren in i det sista den orkade med till kl 20 51 sen var det kört ett rätt ok betyg ändå. Den röda punkten bländar på högsta med den gröna var riktigt bra faktiskt var soft och inte för stark.
glockrules

Inlägg av glockrules »

Raggarö skrev:Lägg till ett test angående träffpunktsförändringar på olika förstoringar t.ex. 4-8-12x om du har gott om tid.

Raggarö
Hej o hå inga förändringar på träffbilden på 4 eller 8 gånger förstoring men på 12 gånger så satt skotten ca 3-4cm till vänster har gjort testet några gånger med samma resultat, bilden i kikaren blir lite lustig på 12 gånger inte lika skarp helt enkelt men det var väl väntat.

Återkommer när jag pangat lite till med den lilla :lol:
Raggarö

Inlägg av Raggarö »

glockrules skrev:

Raggarö
Hej o hå inga förändringar på träffbilden på 4 eller 8 gånger förstoring men på 12 gånger så satt skotten ca 3-4cm till vänster har gjort testet några gånger med samma resultat, bilden i kikaren blir lite lustig på 12 gånger inte lika skarp helt enkelt men det var väl väntat.

Återkommer när jag pangat lite till med den lilla :lol:
Njae, frågan är ju egentligen vad man förväntat sig, har man köpt en 3-12x kikare och får en 3-8x är det mindre bra :wink: Tack för att du gjort dina tester, det visar att det finns brister även hos Nikko Stirlings "top-of-the-line".

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Användarens profilbild
Mille

Inlägg av Mille »

Bevisar egentligen ingenting mer än att just det här exemplaret är lite lustigt vid maxförstoring.
Skummar man igenom inläggen här på optikdelen av forumet så kan man snabbt konstatera att både Zeiss och Swarovski har problem med sina "top of the line"
men det går inte att dra slutsatsen att det är ett generellt problem i hela linjen.

Fortsätt testa dock!

mvh Mille
glockrules

Inlägg av glockrules »

Hej o hå har skjutit lite mer allt fungerar bra tycker jag inga träff förändringar blev ca 40 st 6,5x55 patroner nu sist på banan pangade på 100m, 200m, 300m gick bra inga konstiga träffbilder o vreden svarar som dom ska fortfarande.

Jag ska återkomma med en fullständig recension senare fram, om det e något nån undrar om kikaren så e det bara att fråga :mrgreen:
Användarens profilbild
Smyge

Inlägg av Smyge »

Skönt att den inte träfflägesändrar på de olika förstoringarna. Köper man som du ett billigare sikte vet man ju redan om att optiken inte är lika bra som de dyrare och det kan man ju leva med, i alla fall jag. Det är ju träfflägesförändringarna som är jävliga. Har en polare som har en bushnell banner som funkar helt kanon, men i VP test av lågpriskikare fick de en träfflägesförändring på hela 7 cm!!! från lägsta till högsta förstoring :shock: det betyder ju i bästa fall en bom och i värsta fall en skadeskjutning
short actions baby
glockrules

Inlägg av glockrules »

Hej igen ska ut på banan idag igen när dimman lagt sig ser just nu kanske bara 45m eller nåt då e det inte lätt att skjuta :shock:

Kommer en range report under veckan som kommer måste bara ha lite tid över.
Kilmore

Inlägg av Kilmore »

Väntar med spänning på fortsättning.
Vart i england köpte du ditt Nikko?
Användarens profilbild
mackan78

Inlägg av mackan78 »

Användarens profilbild
peter375

Inlägg av peter375 »

??
.-.-.
Användarens profilbild
mackan78

Inlägg av mackan78 »

Har ett NSD 3-12x56 på bockabössan och jag tycker att det är riktigt najs :D
glockrules

Inlägg av glockrules »

Längesen men ändå !! Siktet fungerar som vanligt och finns nu till salu i säljtråden pga att bössan e såld :-) Kom o köp.
Skriv svar