Varför är det så poppis att ha så lågt montage som möjligt?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Eriken

Varför är det så poppis att ha så lågt montage som möjligt?

Inlägg av Eriken »

Har fått uppfattningen att många på robsoft föredrar och förordar ett så lågt montage som möjligt. Min fråga är varför ni föredrar ett lågt montage?
Själv gillar jag att ha lite mera höjd, har optilock mediumringar till min t3 sporter och har ca 8 mm glipa mellan pipa och sikte med ett 50´s objektiv. Skulle kunna tänka mig high ringar också då det ger en ännu lite naturligare ställning för huvudet. Sporterkolven är förvisso enkel att justera mellan liggande & stående så saken kanske blir en annan med en icke justerbar kolv?
Användarvisningsbild
duvkrossaren

Re: Varför är det så poppis att ha så lågt montage som möjli

Inlägg av duvkrossaren »

Jag har så låga ringar som möjligt just för att det skall stämma så bra som möjligt med anlägget och få bra "kindkudde". Min ena bössa med rak kolv skulle jag egentligen behöva höja lite för att det skulle bli 100 men det funkar helt ok ändå.
Blaser R8 Professional
Beretta A400 Xplor Unico
Beretta 686 Silver Pigeon
Ruger 10/22 Carbine
elvis

Inlägg av elvis »

Schnyggt !
Eftersom de flesta har huvudet ovanför axlarna är det dock inte särskilt ergonomiskt.

Mvh
Användarvisningsbild
maddog

Inlägg av maddog »

att det blivit populärare tror jag har och göra med att det skjuts/tränas mycket mer i liggande skytte.
Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

ja kör extra high på bägge mina studsare å ja gillar det,bättre möjligheter mellan ligg knä å stå å enkla knapp tryck på grs kolvarna.
Sako 75 - 6br Meopta R 3-15x50
Sako 75 - 358win/308win/Hawke 1-8
Sako 75 - 6,5x55 March 2.5-25x42
Sako 75 7remmag Nightforce 4-32x50sfp
Bat Machine - 6ppc/6br Nightforce 42x44 + Sightron S3 45x45
Eriken

Inlägg av Eriken »

maddog skrev:att det blivit populärare tror jag har och göra med att det skjuts/tränas mycket mer i liggande skytte.
Möjligt, men jag upplever inte mitt montage som dåligt i liggande skytte heller och hade jag haft high så kan jag ju alltig justera upp bakkappan någon cm. Jag antar att du i ditt svar menar att det är mera bössor som endast används i liggande/på bana?
Användarvisningsbild
maddog

Inlägg av maddog »

Eriken skrev:
maddog skrev:att det blivit populärare tror jag har och göra med att det skjuts/tränas mycket mer i liggande skytte.
Möjligt, men jag upplever inte mitt montage som dåligt i liggande skytte heller och hade jag haft high så kan jag ju alltig justera upp bakkappan någon cm. Jag antar att du i ditt svar menar att det är mera bössor som endast används i liggande/på bana?
ja precis. jag struntar själv vilken höjd jag har (utseendemässigt) utan gör det som behövsoch justerar höjden på kikaren för att bössan ska passa så bra som möjligt för vad den är byggd för och har allt från väldigt lågt till väldigt högt.
stektlok

Inlägg av stektlok »

Kan det bottna i att de flesta bössor verkar gjorda för öppna riktmedel. Vill man då att lite mer än hakan ska ligga an mot stocken så föredrar väl de flesta lågt montage. bara en tanke...
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Det är ju mycket snyggare med ett lågt montage, gärna så nära pipan som möjligt.

Men ser man rent praktiskt på det hela så ska man ha huvudet så rakt som möjligt och då är det högt montage som gäller.

När jag började skjuta för många år sedan sattes kikarna alltid så lågt som möjligt och jag anpassade sedan mig själv efter gevären, numera har jag en bössa med medium montage och resten med högt vilket medför att bössorna anpassas efter mig istället för tvärt om.
Användarvisningsbild
peter375

Inlägg av peter375 »

jag vill ha mitt så lågt som möjligt för att få en smidig bössa,samt att ha lite kindkontakt när man skjute med bössan,,,kanske skillnad när man opererar en bänkskytterigg,,men till jakt, tycker jag lågt monterat känns bäst
.-.-.
Användarvisningsbild
Pongu

Re: Sv: Varför är det så poppis att ha så lågt montage som m

Inlägg av Pongu »

För riktigt precisionsskytte är det väl en fördel med siktet nära pipan, dvs mindre träfflägesförändring om man råkar luta bössan en aning. En högt monterad, tung kikare kan göra vissa typer av bössor toppranka. Kikaren nära pipan fungerar bättre för liggande skytte. Ett lågt montage kan ge bössan ett smäckrare och elegantare utseende. En lågt monterad kikare gör att bössan tar mindre plats i skåpet, fodralet, bilen. Många kolvar har en relativt låg kolvkam. Anledningarna kan vara många. Men se t ex på viltmålskyttar, de har ofta kikaren extremt högt monterad för en ergonomisk skjutställning i stående.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Det beror på hur hög kolven är. Kikaren ska vara i rätt höjd, så att man ser rätt i riktmedlen utan att behöva rulla med skallen som en uggla.

För egen del gillar jag kikare med nätta mått typ Leupold 2-7x33 i låga ringar för att få en så smidig bössa som möjligt. Stora kikare behöver man bara vid vakjakt under dygnets mörkare timmar.

F.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
HKD

Inlägg av HKD »

Beror nog mycket på var i landet och vad man jagar. Jagar man vildsvin vid åtel kanske en eller flera dagar i veckan så blir det automagiskt större gluggar, och därmed högre fästen.
Jagar man älg 2 ggr om året så har det nog ingen betydelse om vilken höjd man har
AaronS20

Re: Varför är det så poppis att ha så lågt montage som möjligt?

Inlägg av AaronS20 »

Väcker en gammal tråd då jag går och grubblar över detta.

Höga fästen, påverkar det träffpunkten, tänker mig att kulans bana och siktets linje korsar ju varandra som ett kryss vid nåt avstånd och påverka på nåt sätt?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Hur mycket påverkar det i så fall att ha siktet 5mm högre.
Användarvisningsbild
LGH

Inlägg av LGH »

AaronS20 skrev: 03 dec 2024, 23:02Hur mycket påverkar det i så fall att ha siktet 5mm högre.
Rent jaktligt påverkar 5 mm skillnad i montagehöjd inte särskilt mycket. Inte ens vid måttligt långhåll kommer 5 mm skillnad märkas så det kommer göra väsentlig skillnad på poängen. Du kan lattja med vilken ballistisk kalkylator som helst, t.ex. Hornady's 4DOF som finns här: https://www.hornady.com/team-hornady/ba ... lculators/

Med 50 mm montage, en 123 grains 6,5 mm kula i 800 m/s inskjuten på 100m får du på 500 m 192,96 cm drop medan du med 55 mm montagehöjd får 194,96 drop.

För mig handlar låga montage till 100% om ergonomi i skyttet.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Fast man ställer ju in höjden på montaget i ballistikkalkylatorn så det är inte ett problem vid långhåll
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
Användarvisningsbild
Ryggskott1

Inlägg av Ryggskott1 »

Man kan ju också montera siktet så långt fram som möjligt i montaget för att komma närmare målet :mrgreen:
300 Win Mag
223 Rem
22Lr
12/76
20/76
Användarvisningsbild
TehMeister

Inlägg av TehMeister »

Ryggskott1 skrev:Man kan ju också montera siktet så långt fram som möjligt i montaget för att komma närmare målet :mrgreen:
Geni! Finns det montage att fästa aimpointen längst fram på pipan tro?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Suhl

Inlägg av Suhl »

Suhl skrev: 02 apr 2024, 20:57 Antingen ska det vara perfekt kindkontakt så att man bara kan slänga upp bössan med stängda ögon och vara säker på att man ser rakt igenom kikaren när man öppnar dem.

Har man bara käkkontakt blir det inte samma sak, och några centimeter hit eller dit gör ingen större skillnad och inget att lägga pengar på.
Angående rödpunkt längre fram: viewtopic.php?p=3428830#p3428830
Brandolini's law: The amount of energy needed to refute bullshit is an order of magnitude bigger than that needed to produce it.

Skicka gärna email till: suhl.robsoft(at)gmail.com
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .