Vilket kikarsikte till .22(25-100m) och 6.5 (Rådjur & toppfågel)
Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke
-
Re: Vilket kikarsikte till .22(25-100m) och 6.5 (Rådjur & toppfågel)
Om du vill vara ekonomisk så avvaktar du med att köpa nya sikten innan du vet vad du vill ha och gillar. Finns en del begagnat...Jag räknade nyss och tror jag testade ett 10-tal begagnade sikten bara de första 2 åren. Det är rätt individuellt med vad man gillar för riktmedel, belysning osv. Med det sagt så har erfarenhet av de 2 siktena det talas om mest här och också de jag gillar (om man nu måste köpa nytt).
Jag hade Helix 4-16 på min T1x och sköt mest på distanser 20-100 m. Man (jag) ser träffarna på papper på 100m och parallaxen gör att man kan använda hög förstoring på nära håll. Även om det är med förstörande så tycker jag riktmedlet var tydligt på lägsta förstoring och gick bra att använda vid ex stående skytte. Riktmedlet i form av "träd" är ju kanon om man kompensera för 22ans kulbana mot små mål på varierande avstånd. .Mao för mig var den väldigt allround för en 22a. Skulle inte heller köpt Leupolden du valde.
Har också en Meosport R 3-15 som det talas om ovan. Sitter på en klass 1. Trevlig kikare som jag mest jagar med. Parallax är kanon om man vill sätta på en PARD 007 vid åteljakt. Helt ok glas. Det är ju i första hand en kikare för jakt, men tycker den funkar för övningsskytte på bana tack vare rattarna. Bara vrida upp om man ligger i skjuter på ex 300m. Riktmedlet är säkert för tunnt för vissa. För mig är det ok.
Jag hade Helix 4-16 på min T1x och sköt mest på distanser 20-100 m. Man (jag) ser träffarna på papper på 100m och parallaxen gör att man kan använda hög förstoring på nära håll. Även om det är med förstörande så tycker jag riktmedlet var tydligt på lägsta förstoring och gick bra att använda vid ex stående skytte. Riktmedlet i form av "träd" är ju kanon om man kompensera för 22ans kulbana mot små mål på varierande avstånd. .Mao för mig var den väldigt allround för en 22a. Skulle inte heller köpt Leupolden du valde.
Har också en Meosport R 3-15 som det talas om ovan. Sitter på en klass 1. Trevlig kikare som jag mest jagar med. Parallax är kanon om man vill sätta på en PARD 007 vid åteljakt. Helt ok glas. Det är ju i första hand en kikare för jakt, men tycker den funkar för övningsskytte på bana tack vare rattarna. Bara vrida upp om man ligger i skjuter på ex 300m. Riktmedlet är säkert för tunnt för vissa. För mig är det ok.
-
Låter underbart! Kikar på de nu, ser att det finns på 2 olika sidor, heter exakt lika men priset skiljer 2000kr, men likaså skiljer vikten på den billigare(?) Vilken har du?PeterC skrev: ↑03 jul 2024, 21:57 Nu är jag aningen partisk eftersom jag har en Meopta Meosport 3-15x50, men mitt förslag är att du helt enkelt köper två såna. En till 22lr och en till 6,5, du har då sikten som klarar uppgiften galant och parallaxen kan ställas ända ner till 10 yards. Om du i framtiden vill testa något annat så är det inga svårigheter att sälja. För övrigt så ställer man parallaxen manuellt på en ratt, dom som är parallaxfria på ett visst avstånd har ingen justering.
https://pnjakt.se/meosport-r-3-15x50-rd ... A946578001
https://www.vildmarkskallare.se/sv/jakt ... 050736764/
En lättare variant på 22lr kanske är att föredra? tänker t.ex stående skytte(?) Självaste korset i sig ser mycket tilltalande ut!
Titaniumen var lättare, kanske bra om man kommer köra stående också? Har du haft något av sikterna eller kanske båda? För/nackdel?Wellibite skrev: ↑03 jul 2024, 22:01 För ditt tilltänkta bruk för .22 LR skulle jag köpt tex
https://skytte.astrosweden.se/helix-4-1 ... /A92066201
Eller om du vill ha en lättlätt ex med 1” rör så
https://skytte.astrosweden.se/titanium- ... /A91804401
Eller samma varianten med 6-24x.
- PeterC
Det finns bara en modell av detta sikte, vikten kan vara en felskrivning bara. Jag köpte mitt från Finland för ett par år sen och betalade strax under 5000 kr, sett att dom ligger högt i pris i Sverige.Mikeyy skrev: ↑04 jul 2024, 11:37Låter underbart! Kikar på de nu, ser att det finns på 2 olika sidor, heter exakt lika men priset skiljer 2000kr, men likaså skiljer vikten på den billigare(?) Vilken har du?PeterC skrev: ↑03 jul 2024, 21:57 Nu är jag aningen partisk eftersom jag har en Meopta Meosport 3-15x50, men mitt förslag är att du helt enkelt köper två såna. En till 22lr och en till 6,5, du har då sikten som klarar uppgiften galant och parallaxen kan ställas ända ner till 10 yards. Om du i framtiden vill testa något annat så är det inga svårigheter att sälja. För övrigt så ställer man parallaxen manuellt på en ratt, dom som är parallaxfria på ett visst avstånd har ingen justering.
https://pnjakt.se/meosport-r-3-15x50-rd ... A946578001
https://www.vildmarkskallare.se/sv/jakt ... 050736764/
En lättare variant på 22lr kanske är att föredra? tänker t.ex stående skytte(?) Självaste korset i sig ser mycket tilltalande ut!
/Peter
-----> Formerly known as sako <-----
-----> Formerly known as sako <-----
- Wellibite
Titaniumen var lättare, kanske bra om man kommer köra stående också? Har du haft något av sikterna eller kanske båda? För/nackdel?Wellibite skrev: ↑03 jul 2024, 22:01 För ditt tilltänkta bruk för .22 LR skulle jag köpt tex
https://skytte.astrosweden.se/helix-4-1 ... /A92066201
Eller om du vill ha en lättlätt ex med 1” rör så
https://skytte.astrosweden.se/titanium- ... /A91804401
Eller samma varianten med 6-24x.
[/quote]
Jag har båda , dock i 6-24X i båda fallen. Har Deltan på min Tikka T1 och Elementen på min 6mm Creedmoor. Jag är Deltafrälst sedan över 10 år och äger en drös av dessa i olika modell. Har tex 5-50X Stryker på både 6mmBR & 6.5X55.
-
Använde deltan till min rimfire i många år innan jag uppgraderade, var riktigt nöjd. (Precis som alla högförstorande i den klassen så är det lite känsligt på ögonavståndet i högsta förstoring men monterar man bara kikaren på rätt avstånd så är det ett väldigt litet problem).
Största anledning till att jag till slut uppgraderade var att det har AO (parallaxinställning framtill istället för sidan) vilket gör det jobbigare med fliplock under jakt och min ryggsäcks utformning gör att skydd fram nästan är ett måste. Ville även ha taktiska rattar även om det fungerade riktigt bra med mildot riktmedlet på Deltan. Men då uppgraderade jag till en helt annan prisklass också. (Min nuvarande kikare går numera på 17k)
Men jag vidhåller att det bästa du kan göra är att montera det du har och börja skjuta. Deltan hör väl till de mindre dåliga alternativen...
- Wellibite
Jep! AO är inte den smartaste lösningen för justering av PX.
Men om man använder siktet till jakt/jaktmässigt skytte med låg förstoring så slipper man ju snurra runt med AO.
Och på banan , med hög zoom så har man tid till snurreriet. Jobbigare än sidoparallax men man vänjer sig.
Som redan sagt så gör TS nog bäst i att borja med det ”han haver” och utveckla det därifrån när väl vetskapen om vad man vill ha för specs tränger fram.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men om man använder siktet till jakt/jaktmässigt skytte med låg förstoring så slipper man ju snurra runt med AO.
Och på banan , med hög zoom så har man tid till snurreriet. Jobbigare än sidoparallax men man vänjer sig.
Som redan sagt så gör TS nog bäst i att borja med det ”han haver” och utveckla det därifrån när väl vetskapen om vad man vill ha för specs tränger fram.
-
Tack grabbar!
Inväntar .22an med 3-9 och ser hur det är på alla avstånd jag tänkt skjuta, innan jag beställer något. Då vet jag också hur zoomen är/känns för mig.
Inte riktigt bestämt mig för vilket sikte till 6,5an, kikar givetvis alla tips som ni länkar, svårt att bestämma sig bara.
Inväntar .22an med 3-9 och ser hur det är på alla avstånd jag tänkt skjuta, innan jag beställer något. Då vet jag också hur zoomen är/känns för mig.
Inte riktigt bestämt mig för vilket sikte till 6,5an, kikar givetvis alla tips som ni länkar, svårt att bestämma sig bara.
-
Jag har en gammal Leupold skand 3-9 på min 22lr, monterat ett billigt bt som finns på alla slasksajter med skräp.
MEN till 22:an funkar det utmärkt och enligt mig behövs ingen parallax till avstånden för 22.
Vidhåller fortfarande att Meosport är så prisvärt och bra som det kan bli.
MEN till 22:an funkar det utmärkt och enligt mig behövs ingen parallax till avstånden för 22.
Vidhåller fortfarande att Meosport är så prisvärt och bra som det kan bli.
- Wellibite
Vidhåller fortfarande att justerbar parallax är viktigt för .22LR
Liksom högre förstoring än max 9X om man vill prestera något vettigt på banan.
Ett av dom roligaste man kan göra med en .22LR är målskytte på 100m (målskytte,inte att skjuta Colaburkar) och för något vettigt kan man ju blankt glömma 9X. Och sikten utan AO/PX.
Ett av dom roligaste man kan göra med en .22LR är målskytte på 100m (målskytte,inte att skjuta Colaburkar) och för något vettigt kan man ju blankt glömma 9X. Och sikten utan AO/PX.
-
100 meter med 22 lr så sätter jag hellre upp flaggor än använder parallax.
Men alla äro vi saliga i vår tro så kör hårt.
Men alla äro vi saliga i vår tro så kör hårt.
Wellibite skrev: ↑05 jul 2024, 17:53 Vidhåller fortfarande att justerbar parallax är viktigt för .22LR
- Wellibite
Alla för sitt
-
Hur har det gått med sikte till .22'an?Mikeyy skrev: ↑05 jul 2024, 10:38 Tack grabbar!
Husqvarna 1640 30-06
Husqvarna 17C 16-9,3/57R
Husqvarna 17C 16-9,3/57R
-
Jorå!pebe292 skrev: ↑13 aug 2024, 16:12Hur har det gått med sikte till .22'an?Mikeyy skrev: ↑05 jul 2024, 10:38 Tack grabbar!
Blev ett burris 4-16x50. Nöjd för prispengen, 6500:-. Givetvis vill jag ha bättre, ser ju skotthålen på 80m och små siffror går att läsas av, men definitivt inte det bästa. Men man får ju det man betalar för. har inte riktigt råd att slänga ut massvis på sikten just nu, så får duga sålänge!
Allt under 8k verkar ju vara kinesiskt, så man kan ju inte förvänta sig allt för mycket då
- Wellibite
Nåja : Delta Titanium AO (4-16x eller 6-24x) är Japanska sikten för .22LR och kostar hälften av 8kkr
-
Mm jo, antingen är det kinesiskt eller japanskt när det är billigt. Allt är väl skit, såvidare man inte håller sig på korta distanser.
Är rätt sugen på att börja med 200-500m distansskytte (hobby) men, priserna drar iväg rejält.
Som alltid, så får man det man betalar för.
- Wellibite
”Kinesiskt eller Japanskt när det är billigt” ??? ”Allt är väl skit om man inte håller sig på korta distanser”
Vad snackar du om ?
Stor skillnad på Japanska sikten och Kinarör dessutom.
Vad snackar du om ?
Stor skillnad på Japanska sikten och Kinarör dessutom.
- Canta
Är det inte så att Delta petar in tyska Schottglas i sina sikten monterade nere i Japan. Glas är väl, säg 80 %, av en kikares egenskaper.
- Wellibite
Delta har nog Japanskt glas (byggs av OLW).