Tips Modernt Sikte med mindre objektiv och okular

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Ghawq1

Tips Modernt Sikte med mindre objektiv och okular

Inlägg av Ghawq1 »

Hej,

Har en custom bössa där kikaren slutat.
Vill inte pilla på montaget då kolven är specialbyggd.

Sitter ett leupold vari-x III från 90 talet.
Tror mig få plats med 47mm yttre objektiv och 43mm yttre okular. Denna hade precis gått in https://www.handladigitalt.se/produkt/l ... kikarsikte

Men tveksam till 11k för en Leopold. Specen är ju inte den bästa för det priset.

Har någon ett bättre förslag? :)

Mvh Anton
MangeP

Re: Tips Modernt Sikte med mindre objektiv och okular

Inlägg av MangeP »

Helia CSX 1,5-6x42 har 43mm okular och 48mm objektiv iaf. Finns inte nya men beg då och då.
Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Den här är väldigt trevlig och prisvärd
https://skytte.astrosweden.se/epl4-4-16 ... A937632001
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

MangeP skrev: 27 maj 2024, 17:18 Helia CSX 1,5-6x42 har 43mm okular och 48mm objektiv iaf. Finns inte nya men beg då och då.
Tackar. Den ser kanon ut. Hade precis gått in. Ska kolla begagnat.
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

Kocken149 skrev: 27 maj 2024, 22:44 Den här är väldigt trevlig och prisvärd
https://skytte.astrosweden.se/epl4-4-16 ... A937632001
Tackar, Hade inte tittat på Arken innan. Objektivet går dock inte in för mig. 44mm objektivet blev typ 52mm i yttre diameter. Men tack för tipset. Arken ser riktigt trevliga ut för priset.
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

Hittade precis den här tråden alldeles bredvid. Ursäkta. viewtopic.php?f=31&t=286763

Inte helt lätt detta alltså.
Antar att det är höga ringar som gäller för oss bakåtsträvare...
Robert.M

Inlägg av Robert.M »

Din spec är väldigt vid så…vad jagar du?
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

Robert.M skrev: 28 maj 2024, 07:37 Din spec är väldigt vid så…vad jagar du?
Var ute efter ett toppfågelsikte. Men sen insåg jag att det inte bara var att välja och vraka. Men hittade nu leupold vx-3hd 4.5-14x40 https://www.handladigitalt.se/produkt/l ... kikarsikte . detta passar. Men inte "billigt", utan rödpunkt osv. Dessutom verkar inte Leopold vara så där jätte vanliga idag? Handla digitalt har dom på fjärrlager.

Leopold verkar dock vara märket för min "spec" som jag fattat det.
Robert.M

Inlägg av Robert.M »

Då jag "håller på" med toppjakt så undrar jag ifall du ska skruva för avstånd eller "hålla över"?
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

Robert.M skrev: 28 maj 2024, 08:59 Då jag "håller på" med toppjakt så undrar jag ifall du ska skruva för avstånd eller "hålla över"?
Tackar. Bra fråga. Jag vill säga för transparensens skull att jag är ny på detta :) Såg att Leopold hade en modell med enorma torn. Men då hade det ju kännts bättre med sånna "ballistiska torn" eller var det heter där man kan få förinställda höjder, om man tänk skruva? GPO har någon sådan där man kan få små pinnar på sitt torn för olika höjder.
Robert.M

Inlägg av Robert.M »

OM du ska skruva ska du nog tänka på att ha en glugg som "trackar" & ska du hålla över ska du nog ha en glugg med medförstorande riktmedel. Vad gäller den Leupold du tänker på så har den inte medförstorande riktmedel & sen är jag lite tveksam till dess tracking.
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

Robert.M skrev: 28 maj 2024, 10:01 OM du ska skruva ska du nog tänka på att ha en glugg som "trackar" & ska du hålla över ska du nog ha en glugg med medförstorande riktmedel. Vad gäller den Leupold du tänker på så har den inte medförstorande riktmedel & sen är jag lite tveksam till dess tracking.
Tackar. Håller med om att den inte är helt hundra. Hade varit så skönt om den passa på bössan utan åtgärd. Men lutar också mot högre ringar och kolvkamshöjare. Tråkigt när kolven sitter som ett smäck som det är. First focal plane med en sådan där höjdskala är ju helt klart intressant val.
Användarvisningsbild
RSV-R

Inlägg av RSV-R »

Ja, Leupold har blivit extremt dyra här i Sverige tyvärr. Men denna VX-3 som du hittat finns ju även med CDS system. Denna i länken har "dottar" för att hålla av i vind och höjd justerar du med CDS ratten.

https://www.fondprodukter.se/jakt-fiske ... -wind-plex
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

RSV-R skrev: 28 maj 2024, 10:34 Ja, Leupold har blivit extremt dyra här i Sverige tyvärr. Men denna VX-3 som du hittat finns ju även med CDS system. Denna i länken har "dottar" för att hålla av i vind och höjd justerar du med CDS ratten.

https://www.fondprodukter.se/jakt-fiske ... -wind-plex
Verkligen dyra. Men det är ju kvalite och fyller min spec. Blir nog ett leupold .CDS är intressant! meckigt om man byter ammo och så men hade varit kul att testa vad det går för. Hade föredragit något jag kan ställa in själv.
Användarvisningsbild
RSV-R

Inlägg av RSV-R »

Tanken jag har är att inte ha ett CDS efter en viss kula/ballistik utan att bara helt enkelt klicka som jag vill.
Alternativt klistra på egna markeringar.
Googla "turret label" så får du många förslag på lösningar, så länge man har torn som går att skruva i höjd.
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

RSV-R skrev: 29 maj 2024, 08:22 Tanken jag har är att inte ha ett CDS efter en viss kula/ballistik utan att bara helt enkelt klicka som jag vill.
Googla "turret label" så får du många förslag på lösningar, så länge man har torn som går att skruva i höjd.
Aha. Smart. Ruggigt sugen på den modellen du tipsade om. Ser kanon ut. 12k är som sagt inte gratis men Leopold har ju gott rykte som jag förstått det.
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

RSV-R skrev: 29 maj 2024, 08:22 Tanken jag har är att inte ha ett CDS efter en viss kula/ballistik utan att bara helt enkelt klicka som jag vill.
Sedan får man en custom dial gratis såg det ut som. Lika bra att ta en i så fall tänker jag.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ghawq1 skrev: 29 maj 2024, 09:23
Sedan får man en custom dial gratis såg det ut som. Lika bra att ta en i så fall tänker jag.
Här skriver du gratis ut fina egna remsor till vilken kikare som helst som har stånde skala på justering.

https://turretlabels.com/

Ungefär så här..
20200322_204351.jpg
Annar så kommer man jäkligt långt med bara frystejp runt och rita in 1. 2. 3. 4. 5. ,och med ett eller flera prickar mellan för var 25te eller 50de meter ,tejpa sedan övre med genomskinlig tejp .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
Ghawq1

Inlägg av Ghawq1 »

Anders Ö skrev: 29 maj 2024, 12:57
Ghawq1 skrev: 29 maj 2024, 09:23
Här skriver du gratis ut fina egna remsor till vilken kikare som helst som har stånde skala på justering.

https://turretlabels.com/

Ungefär så här..
20200322_204351.jpg

Annar så kommer man jäkligt långt med bara frystejp runt och rita in 1. 2. 3. 4. 5. ,och med ett eller flera prickar mellan för var 25te eller 50de meter ,tejpa sedan övre med genomskinlig tejp .
Bra tips, det behöver inte vara så omständigt :) Själv har man tendens att övertänka det mesta.