Brytningsfel?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

RobinG

Brytningsfel?

Inlägg av RobinG »

Har en Helia 5 1,6-8x42 som jag är riktigt nöjd med. Men har märkt att när jag slår på belysningen, så blir den röda punkten typ oval ibland och upplevs ibland nästan otydlig /suddig när jag har belysningen lågt inställd. Kollade även i min gpo spectra 4-16x50 som också har röd belysning och där blir punkten också lite konstig, spretig typ? Har haft Swarovski z4i, z6i och z8i innan och den orangefärgade belysningen upplevde jag som behagligare för mitt öga. Har inget minne av att punkten ändrade form eller dylikt då.. Kan det vara så att mina ögon inte gillar/kommer överens med rödfärgade belysta riktmedel/punkter? Förövrigt så är Helia kikaren servad hos kahles i somras så siktet är i toppskick. Jag kommer ju överens och älskar kikaren annars. Fan ska man behöva byta kikare igen...
Blaser R8 Raven Arms carbon success 8x57 & 6,5x55 Svemko Hunter standard, Helia 5 1,6-8x42 & Z5 3,5-18x44 bt
Tikka t1x kkc 22lr Gpo spectra 4-16x50
Browning 325 kal 12
Plott/ryskfläckig stövare Rex
Karelsk björnhund Aukkohakkuun Alli
Användarvisningsbild
Magnus M

Re: Brytningsfel?

Inlägg av Magnus M »

Jag har varit astigmatiker hela livet och aldrig upplevt en fin, jämn rödpunkt. Varken i rödpunktssikten eller kikarsikten. En dag köpte jag en Leica och slog på belysningen, åhå en orange prick istället för röd tänkte jag. Nästa sekund slår det mig; den är ju perfekt rund!

Så jo, färgen verkar spela roll på något vis. Iaf baserat på det enorma underlaget av dig och mig.
RobinG

Inlägg av RobinG »

Magnus M skrev: 28 jan 2023, 00:11 Jag har varit astigmatiker hela livet och aldrig upplevt en fin, jämn rödpunkt. Varken i rödpunktssikten eller kikarsikten. En dag köpte jag en Leica och slog på belysningen, åhå en orange prick istället för röd tänkte jag. Nästa sekund slår det mig; den är ju perfekt rund!

Så jo, färgen verkar spela roll på något vis. Iaf baserat på det enorma underlaget av dig och mig.
Ja det måste vara så för mig också helt klart, men har för mig att jag har kollat i kikarsikten med rödpunkt förut utan att det har stört mig, kan väl ha kommit med åldern lite också? Jag vet inte, men jag lär nog gå tillbaka till Swarovski eller prova en Leica som det verkar.
Blaser R8 Raven Arms carbon success 8x57 & 6,5x55 Svemko Hunter standard, Helia 5 1,6-8x42 & Z5 3,5-18x44 bt
Browning 325 kal 12
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Har du kollat vad som händer med punkten när du justerar focus på siktet?
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
RobinG

Inlägg av RobinG »

börje skrev: 28 jan 2023, 05:21 Har du kollat vad som händer med punkten när du justerar focus på siktet?
Nej det har jag inte. Men dioptrin/skärpan har jag ställt in så att riktmedlet är klart och tydligt för mitt öga. Så den vill jag inte ändra på, men det går ju att kolla vad som händer. Dock så blir ju kanske inte riktmedlet riktigt skarpt om jag ändrar.
Browning 325 kal 12
PerT

Inlägg av PerT »

RobinG skrev: 28 jan 2023, 07:29
börje skrev: 28 jan 2023, 05:21 Har du kollat vad som händer med punkten när du justerar focus på siktet?
Nej det har jag inte. Men dioptrin/skärpan har jag ställt in så att riktmedlet är klart och tydligt för mitt öga. Så den vill jag inte ändra på, men det går ju att kolla vad som händer. Dock så blir ju kanske inte riktmedlet riktigt skarpt om jag ändrar.
Ibland mkt små justeringar som behövs för att det ska bli rätt. Kan även vara en ändring i ljusstyrka på rödpunkten som gör att det ser vettigt ut. Jag har ändrat avståndet lite från ögat till siktet och fått det att se mer rätt ut. Brytningsfel på ögat är lite trassligt att få bra ihop med röd belyst punkt.
Men man ser det oftast inte när viltet kutar förbi och du lyfter bössan och sen trycker av. :mrgreen:
RobinG

Inlägg av RobinG »

PerT skrev: 28 jan 2023, 09:12
RobinG skrev: 28 jan 2023, 07:29
Ibland mkt små justeringar som behövs för att det ska bli rätt. Kan även vara en ändring i ljusstyrka på rödpunkten som gör att det ser vettigt ut. Jag har ändrat avståndet lite från ögat till siktet och fått det att se mer rätt ut. Brytningsfel på ögat är lite trassligt att få bra ihop med röd belyst punkt.
Men man ser det oftast inte när viltet kutar förbi och du lyfter bössan och sen trycker av. :mrgreen:
Okej, men känns som att det bara blir konstgjord andning då, det stämmer ju inte riktigt ändå. För felet finns ju kvar, känns bättre att byta tillbaka då till en Swarovski eller prova en Leica som har orange punkt, som har funkat bra för mina ögon. Som också är en punkt när jag tittar på den :mrgreen:
Ja vi får se, använder inte belysningen jätteofta faktiskt. Men dem gånger jag gör det så vill jag ju att det ska funka med ögonen.
Browning 325 kal 12
RobinG

Inlägg av RobinG »

Var ut och tittade igen nu med belysningen påslagen i dagsljus. Punkten kändes lite bättre nu, igår stod jag inomhus på kvällen och tittade genom kikaren. Känns inte helt rätt, men tyckte det såg bättre ut nu som sagt. Har inte ändrat på dioptrin. Provar ett tag till med den innan jag eventuellt byter.
Browning 325 kal 12
Användarvisningsbild
eskmat

Inlägg av eskmat »

Helt rätt!
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

eskmat skrev: 28 jan 2023, 11:11
Helt rätt!
Håller med här .

Har astigmatism och innan förra året då jag fixade glasögon så hade jag samma problem, antingen punkten ojämn och spretig eller riktmedel oskarpt....

Jag justerade till nånstans mittemellan med favör för skarpt kors :idea:

Som redan nämt så märker man iallafall inte punkten utseende när det blir en verklig jaktsituation då man fokuserar på målet/viltet .

Nu när jag har glasögon så är problemet borta .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , är MIN Mentor 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Tetrix

Inlägg av Tetrix »

Anders Ö skrev: 28 jan 2023, 18:23
eskmat skrev: 28 jan 2023, 11:11
Helt rätt!
Håller med här .

Har astigmatism och innan förra året då jag fixade glasögon så hade jag samma problem, antingen punkten ojämn och spretig eller riktmedel oskarpt....

Jag justerade till nånstans mittemellan med favör för skarpt kors :idea:

Som redan nämt så märker man iallafall inte punkten utseende när det blir en verklig jaktsituation då man fokuserar på målet/viltet .

Nu när jag har glasögon så är problemet borta .
Samma för mig, justerar jag fokus så går det få punkten helt rund trots brytningsfel.

Tillämpar samma princip på alla mina sikten numera :)
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inlägg av Magnus M »

Har ni astigmatiker tittat i en Trijicon någon gång? Jag har aldrig upplevt triangeln som oskarp, men den lyser ju också. Dock med annan ljuskälla och inte laser. Är det kombinationen laser/astigmatism som gör att belysningen spretar?
Tactic64

Inlägg av Tactic64 »

Är det fler om testat "green dot" istället?

Har samma problem som andra här med astigmatism och "red dot" eller rödpunkts belysta riktmedel och sista åren funkar inte rödpukt alls bra för mig.
Trijicon och Holosun i min arsenal Men Holosuns Green dot blev ett lyft och helt nytt skytteliv👍syns bra även i lågt ljus och nedsatt ljusstyrka, utan att flasha

Tittade i javelins belysta kikarsikte och förvånande ok trots röd belysning...körde justering av focus som nämnts här, gjorde märkbar skillnad.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

RobinG skrev: 27 jan 2023, 23:57 Har en Helia 5 1,6-8x42 som jag är riktigt nöjd med. Men har märkt att när jag slår på belysningen, så blir den röda punkten typ oval ibland och upplevs ibland nästan otydlig /suddig när jag har belysningen lågt inställd. Kollade även i min gpo spectra 4-16x50 som också har röd belysning och där blir punkten också lite konstig, spretig typ? Har haft Swarovski z4i, z6i och z8i innan och den orangefärgade belysningen upplevde jag som behagligare för mitt öga. Har inget minne av att punkten ändrade form eller dylikt då..
Ett enkelt sätt att testa var felet ligger (om man nu är osäker) är att rotera siktet. Om punkten/"stjärnan" ser likadan ut fast siktet roterar så sitter felet i ögat. Om punkten/stjärnan roterar med siktet så sitter felet i siktet.

Nåja, det är lite förenklat (det är inte sällan en kombination av båda) men fungerar bra i praktiken.

Och ja, astigmatism fungerar lite olika beroende på våglängd (färg). Så det kan skilja mellan rött och orange (och grönt med för den delen).
sys

Inlägg av sys »

Kolla om du kan korrigera dit brytningsfel med nattlinser.
RobinG

Inlägg av RobinG »

Jag har ju bra syn, jag ser bäst med högerögat och är högerskytt. Så jag siktar ju med mitt "bästa öga". Jag ser lite sämre på vänsterögat, men inget allvarligt. Jag har märkt det när jag täcker för ena ögat och kollat. Har på det viset märkt att synen är aningen sämre på vänster ögat. Jag har inte glasögon eller linser. Jag ska testa att ändra på dioptri inställningen på okularet när belysningen är tänd, ifall det blir bättre som några nämnt tidigare. Jag vet ju att punkten i t.ex Swarovski, som jag haft förr funkat bra. Så lutar mot att eventuellt byta om inte det blir bättre när jag justerar dioptri inställningen. Vilket tar emot då det är en fantastisk kikare.
Browning 325 kal 12
RobinG

Inlägg av RobinG »

Har nu testat att rotera på kikaren/bössan samtidigt som jag försökt titta på rödpunkten. Jag tycker punkten ser likadana ut när jag rotera kikaren/bössan. Provade även justera på dioptrin på okularet, tyckte inte att det blev mycket bättre eller sämre när jag provade att justera. När jag tyckte punkten var som bäst så var det i stort sett där jag redan hade den inställd på.
Browning 325 kal 12
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

RobinG skrev: 30 jan 2023, 23:40 Har nu testat att rotera på kikaren/bössan samtidigt som jag försökt titta på rödpunkten. Jag tycker punkten ser likadana ut när jag rotera kikaren/bössan. Provade även justera på dioptrin på okularet, tyckte inte att det blev mycket bättre eller sämre när jag provade att justera. När jag tyckte punkten var som bäst så var det i stort sett där jag redan hade den inställd på.
Då är det glasögon eller linser som gäller om du behöver en rundare punkt. Finns ingen genväg till den perfekta punkten, för att parafrasera, tyvärr.
Arctic

Inlägg av Arctic »

Ska man vara petig så går det också att operera bort brytningsfel, antingen genom att korrigera den lins du har, eller genom att byta lins.

Jag kunde inte använda rödpunktssikten innan laseroperation av mina ögon som åtgärdade närsynthet och astigmatism. Nu har det fungerat bra med rödpunkt i närmare 30 år. Tyvärr börjar det nu vara svårt att läsa det finstilta...
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Arctic skrev: 31 jan 2023, 12:01 Ska man vara petig så går det också att operera bort brytningsfel, antingen genom att korrigera den lins du har, eller genom att byta lins.
Helt riktigt. Men jag skulle nog ändå rekommendera att man prövar med linser/glasögon först... ;)