Stora tråden om digitala mörkersikten Pulsar, atn, yukon mfl

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
fk_mkz

Re: Stora tråden om digitala mörkersikten Pulsar, atn, yukon mfl

Inlägg av fk_mkz »

Fick hem mitt Alpex A50 häromveckan.
Kommer att varva det med vanligt kikarsikte på min 308:a i QR-ringar och använda för grisjakt på max 100M.
Här är mina initiala intryck efter montering och inskjutning:

På plussidan:
Känns gediget. Detsamma för den medföljande lampan.
Lättåtkomliga knappar och logisk meny.
Bra bild både i dagsljus och i mörker. Dagsläget räcker lääääänge i skymningen.
Snabb inskjutning.
Många hårkors/inställningar att välja mellan.
Bra batteritid och snabb laddning.

På minussidan:
Appen och uppkopplingen med min Iphone är lite sisådär. Funkar men tappar signalen med varandra ibland.
Löjligt trögt fokusvred. Hoppas det blir bättre med tiden.
Instruktionerna är ganska så otydliga. Man får förlita sig på youtube för att få till inskjutningen.
Medföljande fäste för IR-lampa kändes lite fladdrigt. Bytte ut det mot ett eget.

Nu några frågor som jag inte hittar svar på hos tillverkaren/instruktionsboken:
  • Efter inskjutning: hur centrerar man hårkorset i bilden? På 1X zoom så är det förskjutet efter mina justeringar. På övriga zoom ligger det mitt i bilden. Detta stör min OCD.
  • Vad är "Smart IR". Finns i menyn på siktet men instruktionerna nämner inget om det.
I det stora hela känns det som ett bra köp. Det verkliga testet blir när det är dags att sitta på grisvak.
Elektroboy

Inlägg av Elektroboy »

Hej.
Jag är på väg att köpa ett termiskt sikte och har av flera jaktvänner fått höra att de är väldigt nöjda med Pulsar och Infiray.
Jag är helt novis inom detta område.
Jag sneglar på Infiray TL35 eller TL35 V2 i första hand.
V1 ligger strax under 25.000:- och V2 ca 5000:- dyrare.
Kan ni hjälpa mig om detta är ett bra val eller om jag ska kika på något annat?
Kommer ENBART jaga på max 80m vid åteln, har idag ca 60m fri sikt.

Min budget är självklart så lite som möjligt, men ABSOLUT inte över 30.000:- Helst under självklart.
Hjälp mig !!:):)
Skall sätta den på en Browning Bar Mk3 Comp.
paramedic77

Inlägg av paramedic77 »

Om du fastnat för Infirays TL35/TL35 v2 så är det väl bara att slå till...

Även om mitt val hade fallit på annat sikte så är det såklart du som ska trivas med det. Jag hade dock valt V2 om jag nu skulle haft något av dem.

Sen vet jag inte om montage ingår i budgeten, annars tillkommer ju det med.

Jag skulle ändå vilja slå ett slag för Pulsar Talion XQ38 (26000kr) som är i mitt tycke vassare än TL35 v2 och även lättare. Där ingår även montage i priset. Kan ju vara värt att fundera över iaf...
Tikka T3X CTR 308w GRS Bifrost, Pulsar Thermion 2 XP50
Win 70 222R Bushnell Legend 3-9x50, Triton No 4
HVA 1651 358NM KKC, Firefield Rapid strike 1-6x24, Triton No 4
SAKO L461 Vixen 222R, Delta 1,5-9x45HD
Remington 1100
Pulsar Helion 2 XP50PRO
Elektroboy

Inlägg av Elektroboy »

paramedic77 skrev: 22 nov 2022, 23:20 Om du fastnat för Infirays TL35/TL35 v2 så är det väl bara att slå till...

Även om mitt val hade fallit på annat sikte så är det såklart du som ska trivas med det. Jag hade dock valt V2 om jag nu skulle haft något av dem.

Sen vet jag inte om montage ingår i budgeten, annars tillkommer ju det med.

Jag skulle ändå vilja slå ett slag för Pulsar Talion XQ38 (26000kr) som är i mitt tycke vassare än TL35 v2 och även lättare. Där ingår även montage i priset. Kan ju vara värt att fundera över iaf...
Tack för svar.

Vad skulle du säga skiljer Infiray mot det du rekommenderar? Om vi bortser från priset då utan vad du menar är bättre med Pulsar Talion XQ38 än Infiray TL35 V2?
Jag har som sagt inte bestämt mig än, utan det är bara mina vänner som sagt att de är nöjda med Infiray.
Ge mig gärna dina inputs så jag gör rätt val.
paramedic77

Inlägg av paramedic77 »

Jag har tjatat om detta tusen gånger tidigare i tråden, men jag förstår om du inte orkar nöta igenom den... Jag är inte imponerad av byggkvaliten hos Infiray generellt och dessvärre har man snålat in på de interna delarna med en ganska tydlig fördröjning i bilden. Alla elektroniska sikten och kikare har detta till viss grad, men hos Pulsar är det inte ens noterbart.

Andra saker jag uppskattar är möjligheten att ha full kontroll över bilden med gain, kontrast och ljus. Detta kan vara till stor hjälp vid olika väderförhållanden etc. Infiray saknar i hög utsträckning denna möjlighet.
Batteritiden är bättre på Talion. Däremot har man valt ett billigare batteri i TL35an vilket är ett plus.

Det bästa hade varit att bekanta sig med båda siktena och pilla med inställningar etc... testa vid lite dåligt väder kommer nog belysa lite fler skillnader.
Remington 1100
Pulsar Helion 2 XP50PRO
Night Vision Viking

Inlägg av Night Vision Viking »

paramedic77 skrev: 22 nov 2022, 23:20 Sen vet jag inte om montage ingår i budgeten, annars tillkommer ju det med.
Vad du än gör, används inte det som ibland kommer med i lådan.
paramedic77

Inlägg av paramedic77 »

Night Vision Viking skrev: 23 nov 2022, 11:00
paramedic77 skrev: 22 nov 2022, 23:20 Sen vet jag inte om montage ingår i budgeten, annars tillkommer ju det med.
Vad du än gör, används inte det som ibland kommer med i lådan.
Ett gott råd!
Remington 1100
Pulsar Helion 2 XP50PRO
paramedic77

Inlägg av paramedic77 »

paramedic77 skrev: 21 nov 2022, 18:11 Stötte på den här lilla familjen på väg hem en tidig morgon. Daggigt och fuktigt är det och det syns tydligt på suggans klövar.

https://youtu.be/JhJk3Ai_e5k
Då jag fått lite frågor via pm om vad jag filmat med så ser jag nu att jag glömt skriva ut det...

Pulsar Helion 2 XP50 PRO
Remington 1100
Pulsar Helion 2 XP50PRO
mla

Inlägg av mla »

Mitt tips, oberoende av fabrikat, är att söka så hög grundförstoring som möjligt, iom att Du tänkt att bara använda på åtel.
Generaliserat kan Du med dubblad grundförstoring ha en sensor med "halverad" pixelmängd.
Blir förvisso generellt dyrare med större lins, mer germanium - som är dyrt, men generellt ändå billigare än öka sensorns pixelmängd.
(Personligen föredrar jag att vid skott ha ca 1x förstoring per 10 m avstånd, dvs ca 6x vid 60m vid nattjakten.)
Sedan om bara åtel kan en sensor med 12um vara gott nog med då snävare bild, även om den inte kan ta upp lika mycket info.
Vad gäller märke, har Du nog redan sett det i denna tråd och andra, men det finns några som alltid bara rekommenderar Pulsar och allt annat är värdelöst, bara läsa bakåt så länge Du orkar. Det finns nog andra skäl än omtänksamhet om sina Robsoft kompisar till denna idoghet i inlägg.
Om Du kollar och jämför olika märken och modeller på Youtube, kolla vad de olika modellerna har för grundförstoring, i "alla" fina filmer används grundförstoringen och avståndet till djuren varieras. Är djuren lika stora i en film med sikte 2x i grundförstoring som ett annat med 4x har nog också avståndet halverats. Dock är det lite olika vinkel på modellerna, FOV, men enkelt att räkna på om vi förutsätter att fabrikanterna anger rätt FOV, sin-cos-tan matematik, ibland med uppgivna avstånd blir vildsvinen 1,5m höga och 2,5m långa.....
paramedic77

Inlägg av paramedic77 »

@mla
Om du nu anser att mitt tips var fel så får det ju stå för dig och du är ju precis lika välkommen att bidra med egna tips. Hade du bemödat dig att läsa mina senaste inlägg så hade du sett att jag även motiverade varför jag anser att, i detta fall, Talion är ett bättre alternativ, men om "Elektroboy" fastnat för Infiray så är det ju bara att köra på det, men absolut inte gå på den första versionen av TL35.
Det finns inga andra skäl till min rekommendation än att jag testat grejerna och vet vad jag snackar om.
Remington 1100
Pulsar Helion 2 XP50PRO
Användarvisningsbild
Mr Hunter

Inlägg av Mr Hunter »

Fråga med kravlista;

- Totalt mörker och åteljakt på ca 20-60m men max 100m. Ingen smygjakt i skog men kanske på en eller annan åkerplätt.
- Eftersök - I don´t vetifan... - senare fråga kanske...
- Sikte som ger möjlighet att lätt urskilja galt - sugga - spendragen.
- Siktet ska kunna användas både som lös handkikare och kunna sättas på ordinarie kikarsikte när det börjar bli läge. Skottfast såklart.
- Inspelning till minneskort.
- Batteriet ska vara laddbart och utbytbart.
- Menyn ska var lättbegriplig/lätthanterad.

Rekommendationer om sikten att kolla närmare på, pls (jag är rätt så förvirrad just nu)
====================================
'
'
'
'
Utrymmet i rutan ovan uthyres för reklam
Elektroboy

Inlägg av Elektroboy »

paramedic77 skrev: 24 nov 2022, 00:02 @mla
Om du nu anser att mitt tips var fel så får det ju stå för dig och du är ju precis lika välkommen att bidra med egna tips. Hade du bemödat dig att läsa mina senaste inlägg så hade du sett att jag även motiverade varför jag anser att, i detta fall, Talion är ett bättre alternativ, men om "Elektroboy" fastnat för Infiray så är det ju bara att köra på det, men absolut inte gå på den första versionen av TL35.
Det finns inga andra skäl till min rekommendation än att jag testat grejerna och vet vad jag snackar om.
Tack för input. Uppskattar att du har testat grejerna och märkt för och nackdelar. Jag börjar luta mer åt Pulsar Talion XQ38 nu faktiskt efter att dels hört din input men även kollat olika youtubeklipp, läst recensioner m.m.
Ska fortsätta läsa vidare och vid tillfälle gå in i butik och testa.
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inlägg av Alcibiade »

Mr Hunter skrev: 24 nov 2022, 13:15 Fråga med kravlista;

- Totalt mörker och åteljakt på ca 20-60m men max 100m. Ingen smygjakt i skog men kanske på en eller annan åkerplätt.
- Eftersök - I don´t vetifan... - senare fråga kanske...
- Sikte som ger möjlighet att lätt urskilja galt - sugga - spendragen.
- Siktet ska kunna användas både som lös handkikare och kunna sättas på ordinarie kikarsikte när det börjar bli läge. Skottfast såklart.
- Inspelning till minneskort.
- Batteriet ska vara laddbart och utbytbart.
- Menyn ska var lättbegriplig/lätthanterad.

Rekommendationer om sikten att kolla närmare på, pls (jag är rätt så förvirrad just nu)
I sista numret av Svensk Jakt gjordes en stor jämförelse av frontmonterade värmeenheter (vilka, enligt din beskrivning) är vad du söker. Skulle rekommendera att du läser den!
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
paramedic77

Inlägg av paramedic77 »

Elektroboy skrev: 24 nov 2022, 13:34
Tack för input. Uppskattar att du har testat grejerna och märkt för och nackdelar. Jag börjar luta mer åt Pulsar Talion XQ38 nu faktiskt efter att dels hört din input men även kollat olika youtubeklipp, läst recensioner m.m.
Ja, att testa är det absolut bästa du kan göra. Försök göra det i så realistiska miljöer som möjligt eftersom att stå i en butik och titta runt lite inte ger en korrekt återgivning av dess prestanda.
Remington 1100
Pulsar Helion 2 XP50PRO
Elektroboy

Inlägg av Elektroboy »

paramedic77 skrev: 24 nov 2022, 16:32
Elektroboy skrev: 24 nov 2022, 13:34
Ja, att testa är det absolut bästa du kan göra. Försök göra det i så realistiska miljöer som möjligt eftersom att stå i en butik och titta runt lite inte ger en korrekt återgivning av dess prestanda.
Men du personligen känner att Pulsar har bättre kvalité än Infiray i sitt bygge? Hur står sig Pulsar i kvalité mot övriga på marknaden märken?
Användarvisningsbild
Mr Hunter

Inlägg av Mr Hunter »

Alcibiade skrev: 24 nov 2022, 14:03
I sista numret av Svensk Jakt gjordes en stor jämförelse av frontmonterade värmeenheter (vilka, enligt din beskrivning) är vad du söker. Skulle rekommendera att du läser den!
Ja, gjorde det. Men deras "experiment" med hund resp hund i bur ger inte riktigt det svar jag söker - mer förvirring än ledning. Inga bilder visas heller.

Många av siktena i testet går ju bort pga att tillverkarna vinnlagt sig om att få sälja nya sikten när det icke utbytbara batteriet börjar bli svagt så därför ställde jag min fråga som jag gjorde. Såna tilltag retar mig, men jag kanske är lite känslig av mig.

Högst poäng får ju Pulsar XQ 30 och i texten verkar det ju vara ett bra val. Men... Jag undrar fortfarande om man med lätthet kan avgöra mellan galt - sugga - spendragen sugga. Testet ger inget svar därvidlag.

En annan sak är att om man kollar på Pulsars hemsida så verkar det som att man ska fästa siktet på en picatinnyskena, vilket jag inte har. I tidningstestet visar bilden inget sådant fäste. Sånt gör mig tveksam och förvirrad (om än på en något högre nivå än innan jag började kolla runt).

Dessutom finns det ju fler alternativ än de som tidningen bestämt sig för att testa, tex Krypton FXG 50.

Så jag undrar om den samlade erfarenheten här i denna tråd kan ge ytterligare vägledning?
'
'
'
'
Utrymmet i rutan ovan uthyres för reklam
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inlägg av Alcibiade »

Tycker, som i övriga fallen, att Pulsar dominerar i värmesegmentet, inte bara på grund av kvaliteten i värmesensorerna men också displayskärmarna, millikelvin trovärdigheten men också den lätta menykonfigurationen, formatet och, inte minst att de har ett montagesystem som eliminerar parallaxfelet, vilket, i många andras fall, ger träfflägesförändringar. Dessutom kan du alltid fota, filma, streama, fjärrstyra dem samt uppdatera programvarorna.

De har alla menyer på svenska, i både enheterna och apparna, vilket, med undantag för Pard, tror jag inte nån annan har.

Både Proton och Krypton kan du köra utan picatinnyskena eftersom de går att montera direkt på fronten på siktet med Pulsars PSP adaptrarna. Väldigt enkelt.

För de krav du ställer, kommer även Protonen leverera bra. Går du upp till Krypton lär du få en galet bra enhet men den känns nästan för bra för det du behöver, egentligen. Protonen är mitt råd.👍

Enda de inte gör, är att spela in på minneskort utan du spelar in på interna minnet och överför allt därifrån till datorn via sladd eller streama över det via WIFI till din smartenhet.Skulle dock se detta snarare som en fördel än nackdel.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Flex

Inlägg av Flex »

Har slutat att Jaga.
Ska bara besöka Mässor där A är med på.
paramedic77

Inlägg av paramedic77 »

Elektroboy skrev: 24 nov 2022, 16:45

Men du personligen känner att Pulsar har bättre kvalité än Infiray i sitt bygge? Hur står sig Pulsar i kvalité mot övriga på marknaden märken?
Ja det tycker jag. Man kanske tycker att det är petigt och att det endast är mindre detaljer som skiljer, men om jag ska betala 30.000kr för en sak så kommer jag välja den som levererar även på detaljnivå. För grejen är att de som är av sämre kvalitet kostar fortfarande lika mycket, eller mer som de bra...
Detta är faktiskt inte unikt i jämförelse med just Infiray utan jag tycker faktiskt att byggkvaliteten är sämre hos de kinesiska märkena över lag.
Jag kanske är lite "skadad" som kollar på alla detaljer på grejerna, men samtidigt så tycker jag att det gör mig trygg nog i detta att ge en vettig åsikt. Sen att den åsikten inte faller alla här inne på läppen ser jag snarare som deras problem då det oftast argumenteras utifrån känslor, men men...

Kolla lite reor nu med black-allt vad det heter...
Remington 1100
Pulsar Helion 2 XP50PRO
AA!

Inlägg av AA! »

Jag har eventuellt chansen att få låna ett Pulsar Thermion och jaga lite med det. Det finns inget fäste/ringar på siktet och jag undrar därför om den passar i Blasers vanliga låga montage eller i Innomounts ATN4k fäste.
Nån som vet?

/AA!
Förr eller senare dör jag. Det är så jävla orättvist.