Har jag felmonterat siktet?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

BroderG

Har jag felmonterat siktet?

Inlägg av BroderG »

Hej!

Har köpt ett beggat sikte på blocket som jag monterat med Warne QD ringar på picatinnyskena, på en Tikka T3X.

Picatinnyskenan har jag monterat själv, med tunt lager gänglåsning både under skenan och i gängorna, enl. Anvisningar med korrekt moment.
Momenten till ringarna var enl. Warne 25in/lb medan kikarsiktets anvisningar sa 21 in/lb. Jag valde 21 in/lb. Undrar om detta är tillräckligt skottfast?

Jag följde även anvisningarna och återställde tornen till fabriksinställningar (centrerat). Två gånger för att vara säker.

Nu till den stora frågan:
På lägre förstoring upplevs pipan ej vara helt centrerad med siktet.
När jag gör anlägg upplevs pipan något till höger om hårkorset.
Ska det vara så? Tänker att det kan ha stor inverkan på längre avstånd?
Jag kanske överanalyserar.. ??

Eller kan siktet ha någon defekt/skada?
Felmonterat?
Snedögd? 🤣

På större förstoring syns inte pipan såklart.

Siktet är i övrigt helt o rent, inga synliga skador. Dock luktade det lite ”gummiaktigt” under skyddet i ett av tornen (dock bara i det ena). Kan detta vara något sorts läckage av gasen i tuben?

Vänligen se youtube-filmsnuten:

https://youtu.be/57EXFSqXeOE

Tack på förhand,

/Broder
Raggarö

Re: Har jag felmonterat siktet?

Inlägg av Raggarö »

Att bedöma ett förhållande sida/höjd genom kikarsiktet och jämfört med pipan är svårt. Jag använder alltid ett stadigt stöd för för bössan och en rätskiva eller ett långt vattenpass då jag monterar kikarsikten, lägg vattenpasset på skenan (eller baserna) i linje med skruvhålen och jämför med pipan både i höjd- och sidled. Om möjligt, gör samma sak med kikarsiktesringar monterade.

Små avvikelser i förhållandet mellan kikarsiktesringarna i höjd /sida blir till halvmetrar på 100 meters avstånd. Det har ibland varit tvunget att använda Burris Pos-Align ringar med plastinlägg för att kompensera för snedborrat montage/höjdskillnad mellan baser.

Jag brukar, beroende på användningsområde, rotera siktet så hårkorset är lodrätt med bössan i våg (långhåll) eller rotera siktet tills siktesbilden känns bra vid naturligt anlägg (korthåll).

Vilket kikarsikte har du köpt?

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Kort svar: provskjut!

Det kan vara ett optisk fenomen som beror på att ögat inte är i linje med siktets centrum. Dvs. du ser snett in i siktet. Det är den uppfattning jag får av filmen, och det jag ser där verkar inte så oroande.

Men som sagt, provskjut!

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Stora Småland

Inlägg av Stora Småland »

Som ovan beskrivs, stadig stöd och i våg med vapnet. En lodlina på väggen att syfta mot med riktmedelstolpen, eller något annat(dörrlist) som är i lod.

På videon ser det ut som att siktet ska vridas motsols.
lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

BroderG skrev: 06 aug 2022, 00:44 ...
...
Fenomenet kallas parallax och beror på att korset rent optiskt beter sig som om det var på ett annat avstånd än själva pipan. När man kikar lite från sidan så verkar korset flytta sig. Samma fenomen som att peka på ett föremål med pekfingret och flytta huvudet/ögat utan att röra armen. "Pekpunkten" flyttar sig.

Kollade med låg förstoring på ett av mina vapen osh det såg exakt likadant ut som på videon.

Din anläggning är antagligen lite på sidan av centrumlinjen. Det här har ingen/liten betydlse på normala jaktliga håll.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
BroderG

Inlägg av BroderG »

Raggarö skrev: 06 aug 2022, 06:03 Att bedöma ett förhållande sida/höjd genom kikarsiktet och jämfört med pipan är svårt. Jag använder alltid ett stadigt stöd för för bössan och en rätskiva eller ett långt vattenpass då jag monterar kikarsikten, lägg vattenpasset på skenan (eller baserna) i linje med skruvhålen och jämför med pipan både i höjd- och sidled. Om möjligt, gör samma sak med kikarsiktesringar monterade.

Små avvikelser i förhållandet mellan kikarsiktesringarna i höjd /sida blir till halvmetrar på 100 meters avstånd. Det har ibland varit tvunget att använda Burris Pos-Align ringar med plastinlägg för att kompensera för snedborrat montage/höjdskillnad mellan baser.

Jag brukar, beroende på användningsområde, rotera siktet så hårkorset är lodrätt med bössan i våg (långhåll) eller rotera siktet tills siktesbilden känns bra vid naturligt anlägg (korthåll).

Vilket kikarsikte har du köpt?

Raggarö
Tack för att du tog dig tid att svara. Intressanta punkter.
Jag köpte Kahles Helia 1,6-8x42i
Tog lite nya bilder med vattenpass och lodlina, typ något sånt här?

Se även ny video:
https://youtu.be/MuKtSF1B3l0
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BroderG

Inlägg av BroderG »

lone_wolf skrev: 06 aug 2022, 08:00
BroderG skrev: 06 aug 2022, 00:44 ...
...
Fenomenet kallas parallax och beror på att korset rent optiskt beter sig som om det var på ett annat avstånd än själva pipan. När man kikar lite från sidan så verkar korset flytta sig. Samma fenomen som att peka på ett föremål med pekfingret och flytta huvudet/ögat utan att röra armen. "Pekpunkten" flyttar sig.

Kollade med låg förstoring på ett av mina vapen osh det såg exakt likadant ut som på videon.

Din anläggning är antagligen lite på sidan av centrumlinjen. Det här har ingen/liten betydlse på normala jaktliga håll.
Tack för svar,

Ok ja jag har förstått att parallax är en grej, mest för långhållsskytte som jag håller mig borta från tills vidare.. tänkte mer för själva anläggningen men som du säger, ögat kanske inte hamnar helt i centrum.. det är därför jag försöker ”svaja” i sidled på videosen för att visa att ungefär i mitten av ”eyeboxen” upplevs pipan något till höger men jag kanske bara inbillar mig…!? 😅
BroderG

Inlägg av BroderG »

Stora Småland skrev: 06 aug 2022, 06:49 Som ovan beskrivs, stadig stöd och i våg med vapnet. En lodlina på väggen att syfta mot med riktmedelstolpen, eller något annat(dörrlist) som är i lod.

På videon ser det ut som att siktet ska vridas motsols.
Tack för bra input!
Tog lite nya bilder samt video, se inlägg ovan

Tack igen för att du tar dig tid
/broder
Stora Småland

Inlägg av Stora Småland »

Dags för inskjutning! :)
BroderG

Inlägg av BroderG »

Stora Småland skrev: 06 aug 2022, 10:30 Dags för inskjutning! :)
Haha ja, det är väl det! 🙂
Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Har du ställt in siktet så det är i våg ? Samtidigt som lådan på vapnet är i våg ?
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog
BroderG

Inlägg av BroderG »

arnold skrev: 06 aug 2022, 15:50 Har du ställt in siktet så det är i våg ? Samtidigt som lådan på vapnet är i våg ?
Ja, både och. Flera gånger och är nog rätt nöjd nu.

Grovriktade genom pipan i hörnet på den svarta tejpbiten.

Siktet verkar ligga centrerat dock mycket högre än tejpbiten..?
Tror att vid tillfället att jag hade ca 3x förstoring. Men kan nog stämma, eller?

Försökte ta lite fler bilder, typ något sånt här:
(Eftersom bilden på grovriktningen genom pipan är klappkass: det ritade orangea hårkorset är för att illustrera var den grovriktade pipan pekar, som jämförelse med bilden genom siktet)

vad tycker ni? Har jag missat något innan jag bör påbörja inskjutning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Ett kort råd: åk till banan och provskjut. Räkna inte med att siktet visar var du kommer att träffa, bara för att du centrerat det. Inga fabriksbössor har för mig skjutit rätt utan en hel mdel justering. (Däremot har jag en custombössa från Tommy i Mölltorp, som bara behöver någa få klick för att allt ska stämma. Det är ett undantag, inte en regel!) Tänk också på att rekylen lyfter mynningen, så att du träffar högre än dit pipan pekar när du tittar genom den. Det ser helt ok ut på bilden.

Skjut och fundera inte för mycket. Efter ett par skott vet du mer än allt vad du tänker ut hemma.

F.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Paralaxfel är enkelt att komma ifrån, backa huvudet så du får en svart ring i siktet.
När den är jämntjock runtom så kollar du rakt i siktet.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Paralaxfel ökar med kikarens diameter (x50, x56 osv) och är något du kan räkna ut på, dvs vad maximala paralaxfelet blir på ett givet avstånd.
"Paralaxfria" sikten finns inte. Rödpunkt brukar ju kallas det, men dom har bara så låg förstoring och är också "fokuserade" för tämligen korta avstånd. Men fel finns alltid i alla optiska system.

ditt sikte är nog inställt på 80 eller 100 meter så allt innanför och bortdom detta ger dig ett fel. Men med korrekt anläggning VARJE GÅNG samt LIKA SOM VID INSKJUTNING så kan du i praktiken eliminera paralaxfelet.

Ett annat tips är att back från siktet så du får en mörk ring. Försök då centrera denna ring i siktet, då får du korset centrerat i optiken - mao paralaxfelet är borta. Men då siktet är i ett annat bildplan så går det inte att korrigera helt, men gör man lika varje gång så blir träffarna lika.

Ett exempel, kikare med 50mm objektiv och inskjuten på 100 yards med paralax på 100 yards ger detta:
1 yard: 24.750 fel, det sjunker till 0 vid 100 yards.

200 yards: 25mm fel - 2.17 mil
300 yards: 50mm fel - 3.02 mil

Med ett 33mm objektiv:
200 yards: 16.5mm
300 yards: 33.0mm
BroderG

Inlägg av BroderG »

jmkhenka skrev: 07 aug 2022, 17:00 Paralaxfel ökar med kikarens diameter (x50, x56 osv) och är något du kan räkna ut på, dvs vad maximala paralaxfelet blir på ett givet avstånd.
"Paralaxfria" sikten finns inte. Rödpunkt brukar ju kallas det, men dom har bara så låg förstoring och är också "fokuserade" för tämligen korta avstånd. Men fel finns alltid i alla optiska system.

ditt sikte är nog inställt på 80 eller 100 meter så allt innanför och bortdom detta ger dig ett fel. Men med korrekt anläggning VARJE GÅNG samt LIKA SOM VID INSKJUTNING så kan du i praktiken eliminera paralaxfelet.

Ett annat tips är att back från siktet så du får en mörk ring. Försök då centrera denna ring i siktet, då får du korset centrerat i optiken - mao paralaxfelet är borta. Men då siktet är i ett annat bildplan så går det inte att korrigera helt, men gör man lika varje gång så blir träffarna lika.

Ett exempel, kikare med 50mm objektiv och inskjuten på 100 yards med paralax på 100 yards ger detta:

Med ett 33mm objektiv:
Tack, väldigt bra input. Tror också att jag läste någonstans i manualen till kikarsiktet att det är fabrikscentrerat för ett avstånd á 100 meter.

Mitt sikte har ett 42mm objektiv

På tal om diskussionen gällande perfekta anläggningar:
Vad har du/ni för tips för att lära sig göra perfekta anlägg?
Är nybliven jägare och inte hunnit lära känna bössan helt o hållet ännu, trots att jag sköt upp högviltsprovet med samma modell.
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Normalt sett är kikare utan parallaxvred inställda på 90-100 m (inte centrerade). Då bara att skjuta o tänka bort parallaxgrejen.
Kikare med parallaxkomensation dvs vred vid sidan el där framme använder man enkelt genom att vrida tills målet är klart o tydligt på ett visst avstånd. Kallas därför fokusvred ibland.
Skjutställning ska vara en naturlig ställning o vanligt att man 'kryper in' i siktet när man ska nolla sikte. Inte naturlig ställning så man måste välja skjutstöd så att fenoment omöjligörs. Finns skjutstöd som man lägger bössa i. De av hårdplast funkar bra o är till stor nytta också när man gör vapenvård el monterar sikten.
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

BroderG skrev: 08 aug 2022, 16:58
jmkhenka skrev: 07 aug 2022, 17:00 Paralaxfel ökar med kikarens diameter (x50, x56 osv) och är något du kan räkna ut på, dvs vad maximala paralaxfelet blir på ett givet avstånd.

Med ett 33mm objektiv:
Tack, väldigt bra input. Tror också att jag läste någonstans i manualen till kikarsiktet att det är fabrikscentrerat för ett avstånd á 100 meter.

Mitt sikte har ett 42mm objektiv

På tal om diskussionen gällande perfekta anläggningar:
Vad har du/ni för tips för att lära sig göra perfekta anlägg?
Är nybliven jägare och inte hunnit lära känna bössan helt o hållet ännu, trots att jag sköt upp högviltsprovet med samma modell.
Skjuter du in på 100 meter är det bara panga på, felet kommer vara inom marginalerna för din skjutskicklighet och vilket stöd du ska ha.
Dock bör man tänka på att skytte är possitionsberoende om man inte har en bra teknik, tex liggande kan skiljas från sittandes i bänk eller mot stående frihand. Men att skjuta på 100 meter frihand kommer inte ge dig nån data, du är glad om du klarar 5'1 på älgen som är 17cm mao inget du är nöjd över med bänkskytte som jämförelse.

Jag försöker skjuta mer liggande då det är så jag brukar skjuta då jag behöver precision i det vilda (fågel). Eller sittandes med lång bipod eller skjutkäpp.
BroderG

Inlägg av BroderG »

Tack för all hjälp!

Är inskjuten o klar nu efter rätt mycket meckande o felsökning på skjutbanan - Men det var otroligt lärorikt!

/Broder
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

BroderG skrev: Igår, 11:44 Tack för all hjälp!

Är inskjuten o klar nu efter rätt mycket meckande o felsökning på skjutbanan - Men det var otroligt lärorikt!

/Broder
Fint!

Hur satt de första skotten i förhållande till din grovinriktning?