Slut på höjd justering.

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
tjuröga

Re: Slut på höjd justering.

Inlägg av tjuröga »

pow skrev: 13 jan 2022, 23:47 Dum fråga kanske, men varför lutning på skenan på en jaktbössa?
Varför lutning på nån egentligen.?
Behöver man tilta siktet gör man ju det med fästet?
Har inte lutning på nån av mina, vare sig det är till jakt eller tävling. Till tävling har jag lutning i olika grad på fästet beroende på vilka håll det ska skjutas med pangen.
Har man ett sikte med stor justermån är det dumt att inte ha lutning....
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

På fästet ja, på skenan nej.
Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

pow skrev: 14 jan 2022, 19:20 På fästet ja, på skenan nej.
Varför det?
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

För då har man möjligheten att välja noll lutning eller absurd beroende på vad man ska ha grejerna till. Eller så väljer man lutning på skenan och upptäcker att siktet inte går att nolla på 100m för att lutningen på skenan äter upp all justering och man är tvungen att ta till en lösning för att tilta siktet åt andra hållet för att kompensera.... :shock:
Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

pow skrev: 14 jan 2022, 23:37 För då har man möjligheten att välja noll lutning eller absurd beroende på vad man ska ha grejerna till. Eller så väljer man lutning på skenan och upptäcker att siktet inte går att nolla på 100m för att lutningen på skenan äter upp all justering och man är tvungen att ta till en lösning för att tilta siktet åt andra hållet för att kompensera.... :shock:
Bygger man en toppfågelbössa, precition bössa, långhpllsbössa osv så funkar det

De flesta moderna sikten har faktiskt en rätt hygglig justermån.

Även TS kombination borde funkat, då man förlorar rätt många moa vid inskjutningen, men det verkar som om pipan eller lådan är lite riktad..
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

På en toppjaktsbössa är det ju bara dumt att ha lutning. Om man inte tänkt skjuta på absurda avstånd. Hur ofta på toppjakten justerar du 3 MRAD??
Jag skjuter inte på längre håll än 350m och för det behöver jag med mina fisladdade scenar ur BRA'n 2...
Med tävlingsladdningen når jag 1300m innan siktet bottnar, sådana håll duger inte kalibern till. För 200-900 som den är tänkt till klarar jag mig galant utan lutning.

På min 6,5AI har jag däremot 9 MIL Spuhr för att kunna nå ut med 144gr Hybrider utan att behöva köra holdover.