Vortex Union - Det slutna sällskapet för vortex optik

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
stenhard

Re: Vortex Union - Det slutna sällskapet för vortex optik

Inlägg av stenhard »

Bondlurken skrev: 02 sep 2021, 06:52 Efter allt för mycket läsande så börjar det luta mer åt Strike eagle, det känns som ett sikte som skulle kunna sitta på min STR dagen då jag plockar av dioptern

Om jag inte blir tvär biten av korthåll fält vill säga!

Med ett belyst riktmedel och 56 obj kanske den skulle funka på räv och rå med

Verkar som många tycker klicken i venom är lite för svampiga men att det fortfarande är väldigt prisvärt

Såg att riktmedel även har vad jag förstår 0.1mil, funkar det bra eller blir det bara svårt och plottrigt att mäta med?

Ber om ursäkt till alla bitna vortex siktare då det blir ganska mycket OT :oops:

/Micke
Och för att krångla till det ännu mer så tycker jag att Pst gen2 har betydligt bättre glas och mekanik än SE, helt klart värt den lilla extra slanten
www.pnleather.com
Instagram @pnleather_sweden
Jaegrlicious

Inlägg av Jaegrlicious »

Som jag nämnt ovan så har jag ett Venom 5-25, och de är ett strike eagle light kan man säga. Rattarna är inte nämnvärt svampiga? Klickar fint, och trackar riktigt bra. Skjuit från 25-150 meter än så länge med 22an. Ska försöka mig ut på längre håll i helgen tänkte jag. Riktmedlet har inte 0.1mrad förns 4 mil sidleds eller 4 mil uppåt i riktmedlet. Sidleds är de 0.5 mil under strecker, 0.2 över. Från center och neråt är de 0.5 mil
Remington 700 SPS Varmint 308w - Delta Stryker HD 1-6x24, Delta Javelin 4.5-30x56, GRS Berserk, Bix n Andy Tacsport trycke, Stalon x108
CZ 455 22lr/17hmr - Vortex Venom 5-25x56, Boyds Pro Varmint stock
Bondlurken

Inlägg av Bondlurken »

Jag vill tacka för all hjälp och tips i tråden

Började jämföra venom/es och pst/midas när en medlem på forumet hade en es till salu så det får bli en sådan till att börja med :D

Vilka ringar rekommenderas? Jag har alltid använt warne pa/qd men man kanske skall prova något nytt någon gång (sitter en picatinny skena på idag)
Lillebrorsan

Inlägg av Lillebrorsan »

Jag flikar in för att jag har två Vortex-sikten och tänker att det kanske kan leda någon till rätt beslut för vederbörande:

Ett strike eagle 1-6 på 22:an. Tycker det funkar bra. Används förvisso inte till jaktliga marginalförhållanden. Prisvärt.

Ett Viper PST gen II 3-15x42 FFP. Bra optik. Lite för julgranigt riktmedel för min smak men det är ju subjektivt. Väldigt trög justering av förstoringen i vinterförhållanden, inte ok. Belysningen gav upp inom ett år. Bra optik, förvånad över ljusinsläppet. Prisvärt... ja, om ovanstående tröga justering och belysningen inte pajat. Garantin är ju fantastisk, kontaktade generalagenten och de skickade en retursedel direkt, men sen började belysningen funka igen tills jag skulle skjuta då gav den upp så har inte nyttjat den. Generalagenten (Nordik) ringde dock upp och undrade hur det gick, det tycker jag var smått fantastiskt.

//fredrik
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Måste kolla med er här som äger ett Vortex strike eagle 1-6x24, har ett som bilden blir oval i när man kollar genom det runtomkring riktmedlet.
Typ om man kollar på en rak stolpe i centrum sen flyttar man siktet åt nått håll och då blir stolpen böjd?
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Prova justera dioptiringen. Har för mig vortex säger att man ska ställa den på 1x och sedan justera tills fisheye effekten är minimal.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Fisheye där var ordet jag letade efter..

Visade sig mest va ett problem inomhus på kort håll, när jag flytta röven ur soffan till altan så var det inte längre ett lika stort problem.
Dalajägarn

Inlägg av Dalajägarn »

Vad säger sällskapet om Crossfire? Är det något att titta på tjädrar genom? Tack på förhand!
Jaegrlicious

Inlägg av Jaegrlicious »

Dalajägarn skrev: 13 okt 2021, 20:54 Vad säger sällskapet om Crossfire? Är det något att titta på tjädrar genom? Tack på förhand!
vilken modell funderar du på? hade en 4-12x40ao på 22an, och de duger väl helt klart. Beror ju på vad du har för preferenser dock
Remington 700 SPS Varmint 308w - Delta Stryker HD 1-6x24, Delta Javelin 4.5-30x56, GRS Berserk, Bix n Andy Tacsport trycke, Stalon x108
Dalajägarn

Inlägg av Dalajägarn »

Är ute efter ett sikte till enbart toppjakt och skulle helst komma upp i 18x för en låg peng. Så framförallt Crossfire 6-18x44.
Ockeberg

Inlägg av Ockeberg »

Vad är värt att betala för ett beggat Vortex PST 4-16x50 FFP mrad? Ligger ute ett för 5900kr.

Finns det något likvärdigt i samma prisklass? Belyst är det ju också så det är ju ett plus, om man jämför med tex. Vortex HST 4-16x44
Användarvisningsbild
liwen

Inlägg av liwen »

Har en viper pst gen2 3-15x44 SFP som ligger. Sitter vortex defender på och kikaren är i nyskick. Säljes för 7500 kr

Skickat från min iPhone med Tapatalk
-Mattias
Bondlurken

Inlägg av Bondlurken »

Om någon letar efter ett venom sikte så kör jakt.se en drive på 5508:-

https://www.jakt.se/vortex-venom-5-25-56
malx

Inlägg av malx »

Då jag har känt mig nöjd med min Vortex razor LHT 3-15x42 på .17 HMR:n så bestämde jag mig för att slå till på nya "storebror" i tisdags.
D.v.s. ett Vortex Razor LHT 4.5-22x50 FFP som ska få tjänstgöra på toppjaktsbössan i 223 och därmed göra den nästan 3 hg lättare. Nackdelen är att jag tappar det inbyggda vattenpasset på min sig saur whiskey 5 som sitter där idag men som jag använder bössan idag så tycker jag nog det är värt det med viktsparandet och att den är lite smidigare storleksmässigt. Optiken borde iallafall vara minst lika bra.

Beställde igen från https://www.opticswarehouse.co.uk/ nu då man kan få 10% black friday rabatt (beställde i tisdags då de hade 10% på optiken vilket kommer tillbaka på fredag). De drar automatiskt av sina 20% moms vilket man givetvis får betala 25% på sen när det kommer till Sverige så lite dyrare har det blivit . Räknar med ca 15.5k jämfört med 17k på handladigitalt (+ att den faktiskt fanns i lager och redan är skickad). Så definitivt inte lika stor skillnad som när uk var med i EU men iallafall lite billigare. Räknar inte med att den kommer på BF här i Sverige nu då den är helt ny.
Peter_joh

Inlägg av Peter_joh »

Är det någon som har erfarenhet av Vortex Diamondback Tactical 6-24x50? Funderar på att sätta ett på 6,5:an för att nyttja till toppfågel.
Jaegrlicious

Inlägg av Jaegrlicious »

Peter_joh skrev: 24 nov 2021, 23:24 Är det någon som har erfarenhet av Vortex Diamondback Tactical 6-24x50? Funderar på att sätta ett på 6,5:an för att nyttja till toppfågel.
Lägger du på 1500 så har jag ett venom till salu här i forumet. Betydligt bättre sikte än diamondbacken
Robert.M

Inlägg av Robert.M »

malx skrev: 24 nov 2021, 20:53 Då jag har känt mig nöjd med min Vortex razor LHT 3-15x42 på .17 HMR:n så bestämde jag mig för att slå till på nya "storebror" i tisdags.
D.v.s. ett Vortex Razor LHT 4.5-22x50 FFP som ska få tjänstgöra på toppjaktsbössan i 223 och därmed göra den nästan 3 hg lättare. Nackdelen är att jag tappar det inbyggda vattenpasset på min sig saur whiskey 5 som sitter där idag men som jag använder bössan idag så tycker jag nog det är värt det med viktsparandet och att den är lite smidigare storleksmässigt. Optiken borde iallafall vara minst lika bra.

Beställde igen från https://www.opticswarehouse.co.uk/ nu då man kan få 10% black friday rabatt (beställde i tisdags då de hade 10% på optiken vilket kommer tillbaka på fredag). De drar automatiskt av sina 20% moms vilket man givetvis får betala 25% på sen när det kommer till Sverige så lite dyrare har det blivit . Räknar med ca 15.5k jämfört med 17k på handladigitalt (+ att den faktiskt fanns i lager och redan är skickad). Så definitivt inte lika stor skillnad som när uk var med i EU men iallafall lite billigare. Räknar inte med att den kommer på BF här i Sverige nu då den är helt ny.
Rapportera gärna om vad du tycker om den :-).
malx

Inlägg av malx »

Robert.M skrev: 25 nov 2021, 09:11
malx skrev: 24 nov 2021, 20:53 Då jag har känt mig nöjd med min Vortex razor LHT 3-15x42 på .17 HMR:n så bestämde jag mig för att slå till på nya "storebror" i tisdags.

Rapportera gärna om vad du tycker om den :-).
Det ska jag göra. Jag har ju som sagt whiskey5:n (5-25x52) att jämföra med som jag varit nöjd med förutom vikten. Inbyggda vattenpasset kommer jag som sagt definitivt att sakna. Optiskt så är whiskey5:n riktigt fin som de flesta kikarsiktena i den prisklassen och jag tror inte razorn kommer att vara besvikelse på den punkten heller. Nej, det är inte swarovskis med sitt dubbla pris men skillnaden är ju långt ifrån steget från budget till "hög mellanklass". Vortex skriver ju, precis som många amerikanska märken, inte ut ljustransmission på sina sikten vilket man kan se som oroande men idag är det relativt lätt att nå upp till 90+ för tillverkarna så skillnaderna där är små när man kommer upp en bit i prisklasserna.
Robert.M

Inlägg av Robert.M »

Så är det. Efter att alltid haft premiumgluggar de senaste åren undrar jag ifall jag "nöjer" mig med LHT´n?
malx

Inlägg av malx »

Robert.M skrev: 25 nov 2021, 12:43 Så är det. Efter att alltid haft premiumgluggar de senaste åren undrar jag ifall jag "nöjer" mig med LHT´n?
Just det kommer jag tyvärr aldrig kunna svara på då jag aldrig ägt en premiumglugg och endast tittat i sådanna utan att kunna jämföra de gångerna. Hade z5:n fortfarande tillverkats/sålts hade jag nog köpt en sådan istället (5-25), om inte annat för att den var ännu lättare. Tror dock egentligen att denna LHT passar mig bättre än Z5:n förutom vikten då.
Som jag spekulerat med LHT:n :
* Optisk prestanda ungefär i klass med en delta optical i 10-12k klassen, kanske aningen sämre än en z5:a på vissa delar och bättre på andra? Osäker på om 30mm tub ger möjliga optiska fördelar eller om det bara är tekniska.
* Egentligen ville jag inte ha belyst kors utan bara en belyst punkt men slapp iallafall belysning på hela "julgranen".
* Väldigt nöjd med tornet på min 3-15. Lågt och smidigt, låsbart i alla lägen och till skillnad från en hel del andra zerostop så går det klicka ner några steg om det behövs för annan ammo eller andra förutsättningar än vid inskjutning. Inte bästa klicken men definitivt bra nog för mig och för jakt vill man inte ha så högljudda klick.
* VIP-garantin är värt mycket för mig som använder mina saker...ordentligt! En vanlig drulleförsäkring kan ju kosta rätt mycket.
* Hoppas kunna börja använda FFP:n och det taktiska riktmedlet till att uppskatta avståndet till viltet. Definitivt inte som en ersättning till avståndsmätaren utan mera som kompliment, man bör kunna se om något är fel i avståndsmätningen vilket händer ibland bland träddungarna.