Bädda kikaren GUIDE

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
ComoSid

Re: Bädda kikaren GUIDE

Inlägg av ComoSid »

Grymt proffsig guide! Tackar för det, aldrig riktigt förstått vad du pratat om innan .

Vad ska man använda för att få bort behandlingen på QR ringar? Sista jag köpte var så glatta att inte tejp kunde fästa.

Sent from my S62 Pro using Tapatalk

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag brukar ta biltema bromsrengöring , men det mesta som Lacknafta , Aceton , KemBensin , edy lösningsmedel löser upp de flesta oljor .
Inne i ringen där man skall bädda kan man ta lite stålull eller grova sidan på en vanlig köks-tvättsvamp fuktad med lösningsmedel och gnugga lite extra, men bara så det blir oljerent , inte plåtren :wink: , och INGET GNUGGANDE med ovanstående på utsidan av ringen :!: :wink:

Vaxar man utsidan av ringen så behövs det inte så mycket tejp annat än som ev droppskydd ned på klackar eller lådan , efter härdning av limmet är det lätt att peta bort ev droppe/kladd på utsidan om det är vaxat .

Tackar för övrigt för berömmet , det är allt trevlig att man kan hjälpa nån med en liten enkel guide :D
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
ComoSid

Inlägg av ComoSid »

Nu blir det både gratinerade baguetter och bäddade kikarsikte

Sent from my S62 Pro using Tapatalk

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Bästa av två världar 8)

Du får passa så du inte bäddar baugett och gräddar kikarsikte :mrgreen:

Användarvisningsbild
WillyCliff

Inlägg av WillyCliff »

Jag kommer snart få hem en ny kikare som jag tänkte sätta i ett spuhr montage. Den tilltänkta bössan är inte hemkommen än så jag tänkte om jag skulle sätta den på 22an och bädda där, för att få ha det klart sen. Borde väl fungera?

Allt gott
William

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

WillyCliff skrev: 26 jul 2021, 00:09 Jag kommer snart få hem en ny kikare som jag tänkte sätta i ett spuhr montage. Den tilltänkta bössan är inte hemkommen än så jag tänkte om jag skulle sätta den på 22an och bädda där, för att få ha det klart sen. Borde väl fungera?

Allt gott
William

Om du menar att du skall bädda SphurFästet på 22an för att sedan sätta dessa på en annan bössa så avråder jag starkt från det :!: :!:

Det är bössan + fästena sammanlagda fel som man bäddar bort :idea:

Bäddar du på en bössa så lär du göra om det när du sätter dem på en annan bössa .

Om det är ett Sphur Helfäste-skena så behöver du inte bädda , bara om det är separata ringar .

Jag har för mig att Sphur fästen har diagonala halvor vilket krånglar till det lite , kanske måste bössan lutas motsvarande under bäddning för att det skall bli uniformt tryck på bäddmassan/lim under härdning :idea:

Skall fästena sitta på en hel picatinny-skena så kan du nog nästan strunta i bäddning för om det är nått fäste som är det närmaste perfekt från tillverkaren så borde det vara Sphur .
Det är ju bara att sota fästesringhalvan och göra ett gnuggtest när fästet sitter på bössan och se om det verkar vara skaplig anläggning, i trådstarten så har jag förevisat sot-testet :idea:

Användarvisningsbild
WillyCliff

Inlägg av WillyCliff »

Tack för ett utförligt svar, då blir det till å vänta med allt!