Bädda kikaren GUIDE

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Anders Ö

Bädda kikaren GUIDE

Inlägg av Anders Ö »

Tjo.
Jag brukar ju tjata om att bädda kikaren är mycket bättre än att slipa in kikarringarnaBild

Att bädda ringarna ger 100% kontakt och ett helt spänningsfritt montage , och om man vill ha ringarna på en annan bössa eller sälja dom så är det lätt att ta bort bäddningen till Original.

Slipar man in ringarna så blir det en avvägning på hur mycket man skall ta bort kontra hur bra kontakt man får..
Och ringarna är för evigt förstörd för allt annat än på just den bössa de är slipade för Bild

Edit
Börjar med att säga att det är endast den nedre ringhalvan på själva fästet som bäddas :idea:
Den övre ringen (överfallet) är lös och kan anpassa sig efter kikartuben :arrow:

Nog om det ..Nu bäddar vi Bild

Först har jag satt fästena hårt mot rekylstopparna och dragit åt .

I utbildningssyfte så sotade jag ringarna och lade ned kikaren och gnuggade lite framochtillbaka , och som synes så skulle det inte bli optimalt att använda QR-funktionen på fästet om man förväntar sig samma träffläge mellan kikarbyten .

Före och efter "Gnugg"
BildBild

Maskering och Vaxning .

Det är ju väldigt små mängder bäddmassa/lim som används så några stora maskeringsoperationer behövs inte , lite maskeringstejp som på bilden räcker så att man inte får ned lim på klackar/skena.
Jag vaxar sidorna runtom och den övre plana ytan runt skruvhålen .
Bild
Bild

Sen är det det SOM ÄR VIKTIGT...

VAXA KIKAREN BildBildBildBild
Bild

Sen blir det att avfetta kontaktytorna på ringarna och blanda ordning epoxylim som jag bäddar med .
Det skall inte vara något superduper metall-lim som tex JB-Weld edy som tål höga temperaturer då det då blir krångel att få bort det sedan om man vill det .
Jag använder vanligt Biltemalim , oftast transparent , men i utbildningssyfte tog jsg metalllimmet som är lite färgat , men det blev mörkare än jag trodde .
Det går åt väldigt lite lim , ungefär som 2 gröna ärtor .
Bild

Sen är det bara att kladda ett tunt lager i ringarna , är det Biltemas lim så måste man vara lite snabb då det börjar härda riktigt fort...
Bild

Är man orolig för tiden bör man ta något mer långsamt härdade som tex Casco strong epoxy .

Här har jag sedan pressat ned den VAXADE kikaren i limmet och tryckt rakt ned , rakt över ringarna , med tummarna i 10 sek för att man verkligen pressat undan överflödigt lim .
Det syns hur det pyst ut lim både ut åt sidorna och lite uppåt.
BildBild

Det som pyst ut uppåt skrapas bort för att lättare få bort kikaren sedan , det som pyst ut mot sidorna låter man vara till det härdat .

Det kan vara bra med en tejp runt kikaren så att den håller sig på plats och inte glider iväg :arrow:
20210221_103105.jpg
Sen beroende på härdtid så lossar man kikaren , och har man vaxat ordentligt så går det lätt att med ett ryck lossa kikaren , tänk på hur ni häller kikaren i detta läge ! , inget bändande på okularet !

Så här ser det ut efter att kikaren tagits bort.
Bild

Frisera bort utpyst lim med ett rakblad .
Bild

Och efter blev det så här fint Bild
BildBild

Tänk på att det är nu viktigt att hålla reda på vilket fäste som sitter fram och bak :idea:
Här har jag ristat in ett F i den F-rämmre ringen.
Screenshot_20210221-151127_Gallery.jpg
Så var det med det Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 4 Anders Ö, redigerad totalt 24 gång.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Sakomicke

Re: Bädda kikaren GUIDE

Inlägg av Sakomicke »

Proffsigt Anders!
Fred

Inlägg av Fred »

Snyggt! :D
...och pedagogiskt. Tack, får provas vid tillfälle!
/F
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inlägg av Alcibiade »

Sådana trådar borde bli ”stickies”.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Glooie

Inlägg av Glooie »

Bäddar man bara underdelen? Eller missade jag nåt?
Mr T

Inlägg av Mr T »

Fräsigt! Bäddade du övre ringarna med, lr behöver man inte det? :roll:
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Man behöver inte bädda den övre halvan , den anpassar sig efter tuben :idea:

Lägger till det i guiden :arrow:

Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

En helt suverän metod!
Har gjort detta på ett tiotal montage och alltid perfekt resultat fritt från spänningar.
Det kanske är helt onödigt men jag brukar lägga ett varv eltejp runt kikare och vapen rakt över ringarna under torkningen.
Tikka 690 6,5x55, Swarovski 6-24x50
Sauer 200 7mmRM, Zeiss v4 4-16x44
Remington 700 308w, Zeiss C 3-9x36
CZ527 7,62x39, Zeiss V 5-15x42
Krico 300 22lr, Meopta 6x42
Sauer&sohn m8, 12/70
Stalon w145, Hausken md45
Finnspets och jämte..
Brelin

Inlägg av Brelin »

Anders Ö skrev: 21 feb 2021, 20:41 Man behöver inte bädda den övre halvan , den anpassar sig efter tuben :idea:

Nu kan det va så att jag har otur när jag tänker...

Om man som i det här fallet ser med hjälp av sotningen att kikaren inte ligger an helt mot ytan så betyder väl det att den ena eller båda undre ringarna lutar åt något håll, eller har någon ojämnhet?
Och så bädda man upp ytan så man får full anläggning. När man då sedan lägger på den övre ringen så anpassar den sig efter tuben som sagt. Men borde det inte bli så att om man skulle ta ett bladmått och mäta springan mellan övre och undre ring vid varje skruv (som drar ihop ringarna) så skulle det avståndet kunna skilja eftersom anläggningsytan i dom undre ringarna inte längre har samma lutning som själva fästet i sig?
Om man då drar åt skruvarna lika mycket så skulle man kunna få spänningar?
Men om man istället bäddar även den övre ringen och drar åt med exakt det moment man tänkt sig och sedan städar bort överflöd, borde man då inte vara helt säker att inte få spänningar?

Är jag helt ute och cyklar?

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Brelin skrev: 21 feb 2021, 22:33
Anders Ö skrev: 21 feb 2021, 20:41 Man behöver inte bädda den övre halvan , den anpassar sig efter tuben :idea:

Nu kan det va så att jag har otur när jag tänker...

Om man som i det här fallet ser med hjälp av sotningen att kikaren inte ligger an helt mot ytan så betyder väl det att den ena eller båda undre ringarna lutar åt något håll, eller har någon ojämnhet?
Och så bädda man upp ytan så man får full anläggning. När man då sedan lägger på den övre ringen så anpassar den sig efter tuben som sagt. Men borde det inte bli så att om man skulle ta ett bladmått och mäta springan mellan övre och undre ring vid varje skruv (som drar ihop ringarna) så skulle det avståndet kunna skilja eftersom anläggningsytan i dom undre ringarna inte längre har samma lutning som själva fästet i sig?
Om man då drar åt skruvarna lika mycket så skulle man kunna få spänningar?
Men om man istället bäddar även den övre ringen och drar åt med exakt det moment man tänkt sig och sedan städar bort överflöd, borde man då inte vara helt säker att inte få spänningar?

Är jag helt ute och cyklar?

Mvh Andreas
Det löser sig själv om man drar alla skruvar med samma moment :wink:

Om undre fästet är snett/tiltat frammåt som för mig , och det är mycket :!: på flera 1/10dels milimeter och man har ett fäste med 4 skruvar och ger sig fan på att springan skall vara paralell så blir det som du säger en spänning vid anläggningsytan för övre ringen , det blir ungefär som i den sotade undre ringen i guiden.
I exemplet ovan med paralell glipa så kommer det ena paret skruvar på var sida vara hårt dragna och det andra paret nästan lös .
Jag tror inte äns att det går att få en parallell glipa även om man vill :wink:

Om man har 4 skruvar och bara skruvar med liknande kraft/moment på alla skruvar så följer ringen kikaren och glipan blir sned lika som felet är som bäddats , det får man stå ut med :wink:

Om man absolut vill ha en paralell glipa så får man som du säger även bädda den övre ringen medans man har mellanlägg som stöd mellan undre och övre halvorna så att den övre halvan inte kan linjera sig efter kikartuben .
Senast redigerad av 1 Anders Ö, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Rockenroll skrev: 21 feb 2021, 22:28 En helt suverän metod!
Har gjort detta på ett tiotal montage och alltid perfekt resultat fritt från spänningar.
Det kanske är helt onödigt men jag brukar lägga ett varv eltejp runt kikare och vapen rakt över ringarna under torkningen.
Du menar ungefär så här :mrgreen:
Det kan som du säger vara bra med en tejp så att kikaren håller sig på plats och inte glider iväg :arrow:
Lägger till det i guiden :idea:
20210221_103105.jpg

Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

Anders Ö skrev: 21 feb 2021, 23:49
Rockenroll skrev: 21 feb 2021, 22:28 En helt suverän metod!
Du menar ungefär så här :mrgreen:
Det kan som du säger vara bra med en tejp så att kikaren håller sig på plats och inte glider iväg :arrow:
Lägger till det i guiden :idea: 20210221_103105.jpg
Jo precis!
Jag lägger en tejpremsa över vardera ring men det spelar ju ingen roll om man lägger bara en mera i mitten förstås. :)

Bädda övre ringarna har iallafall jag aldrig gjort och inte märkt något negativt med det.
Tikka 690 6,5x55, Swarovski 6-24x50
Sauer 200 7mmRM, Zeiss v4 4-16x44
Remington 700 308w, Zeiss C 3-9x36
CZ527 7,62x39, Zeiss V 5-15x42
Krico 300 22lr, Meopta 6x42
Sauer&sohn m8, 12/70
Stalon w145, Hausken md45
Finnspets och jämte..
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Snyggt Anders! På bössor med löstagbara klackar/skenor är det också klokt att bädda dessa. Jag upptäckte hur illa radien på lådan stämde med radien på klacken när jag sotade. Så, bädda hela vägen från stock till kikare så sitter grejerna som en smäck!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

sevehem skrev: 22 feb 2021, 08:53 Snyggt Anders! På bössor med löstagbara klackar/skenor är det också klokt att bädda dessa. Jag upptäckte hur illa radien på lådan stämde med radien på klacken när jag sotade. Så, bädda hela vägen från stock till kikare så sitter grejerna som en smäck!
Helt riktigt , bra bra :!:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag bäddade en Element-kikare med Hawke snabbfästen i dag .
Jag använde Biltemas metall-lim igen , men det hade nog legat till sig för det var lite tjockare än vanligt och det behövdes ansenlig kraft för att pressa ut limmet ur ringen när det är ett så tunnt skikt :!: :!:

Så...
Det Jag vill säga är att det är viktigt att använda ett relativt lättflytande lim som inte bjuder för stort motstånd att pressa ut när det kanske är ett skikt
på ca 0.2mm .
För övrigt gick bäddningen perfekt .
När jag kollade funktionen i kolliminatorn så hände nästan inget när man spände och släppte var ring för sig och när man drog åt båda så kunde jag inte se nån skillnad alls :idea:
Har inte skjutit nåt iofs . Men det får dröja då det kom annat krångel imellan :|

paramedic77

Inlägg av paramedic77 »

Är din bedömning att även QR-funktionen blir bättre av detta?

Kanske en dum fråga...
Browning BAR MK3 HC med Minox ZX5 2-10x50 samt Pulsar Krypton
Win 70 222R Bushnell Legend 3-9x50 samt Triton No 4
Remington 1100
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

paramedic77 skrev: 20 jul 2021, 11:35 Är din bedömning att även QR-funktionen blir bättre av detta?

Kanske en dum fråga...
Ja absolut :!:
Iochmed att fäster sitter digt i rekylspåret och fullt åtdraget innan bäddning så blir det ingen spänning i montaget efteråt , och det blir avsevärd större chans att man kan sätta tillbaka fästena på lika vis .

Kollar du första inlägget där jag sotat kikarringarna innan bäddning så kommer man ju få spänningar i montaget när man tvingar ned kikaren att följa de sneda fästena.

När jag skriver sneda fästen så låter det ju negativt , men jag tror att det är sällsynt att det går att få det rakt med separata fästen av nått märke :idea:

Helfästen typ Inmount eller Blasers fästen där ringarna är homogen med fästskenan är nog mer konsekvent tror jag .

Så här blev det med O-bäddade Leupold QRW med lossat fäste , ett skott lågt och nästa lite högre , upprepat 3 ggr.
Det 4de skottet i mitten blev när jag dragit åt och knackat på fästena med baksidan av en skruvmejsel... :mrgreen:
Klicka på bilden så blir den rättvänd .
20201110_135019.jpg

Här är Hawke QRW som är bäddat , här har jag skjutit 2 skott som inskjutning , lossat och skjutit 2 skott , lossat och skjutit 2 , 6 skott totalt .
20210201_143719.jpg
Ingen skugga över Leupold , den skulle nog bli bra med bäddning , men de var en aning för höga så det var därför jag bytte , körde de o-bäddade för jag använde inte QR-funktionen iallafall

EDIT
Jag drar alltid den främre ringens arm fullt och sedan bak fullt , jag har fått bäst repeterbart resultatet på det viset , det är lätt när man har en kolliminator :wink:

Att dra lite stegvis fram och bak blir dålig repeterbart om nån frågar mig :!:
Senast redigerad av 1 Anders Ö, redigerad totalt 27 gånger.

paramedic77

Inlägg av paramedic77 »

Se där ja. Tack för input!

Jag gillar dina bäddningstrådar!
Browning BAR MK3 HC med Minox ZX5 2-10x50 samt Pulsar Krypton
Win 70 222R Bushnell Legend 3-9x50 samt Triton No 4
Remington 1100
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

paramedic77 skrev: 20 jul 2021, 14:08 Se där ja. Tack för input!

Jag gillar dina bäddningstrådar!
Instämmer!