Kikarmontage problem, Hjälp !

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Tuna

Kikarmontage problem, Hjälp !

Inlägg av Tuna »

Hej,

Igår var det äntligen dags att göra färdigt nya bössa för provskjutning.

Hade fixat nya warne QD ringar för att montera dit mitt nightforce sikte.

Enligt instruktionsboken ligger eye reliefen på 3"-4" ( 7.62-10.16 cm) provade mig fram till
att 8 - 8.5 cm var optimalt för mig och så långt var allt frid och fröjd.

Ska till och montera fast siktet och då börjar problemen :cry:

Jag kan helt enkelt inte sätta eye reliefen till runt 8 cm , picatinnyskenan är för kort och för långt fram för att det ska gå ,landar på runt 10 om jag ska ha en någorlunda skön skjutställning.

Tänker då att man kanske skulle behöva korta av stocken för att lösa problemet men det blir heller inget bra då jag tycker att kinden hamnar för långt fram på kolvkamshöjningen.

Hur kan man lösa detta på något bra sätt ?

Skulle kanske gå att lösa med något annat snabbfäste som är lite förskjutet , typ 2cm. Ungefär som det är på R8:an den går väl över ett par cm.

bifogar lite bilder på hur det är monterat och hur jag skulle vilja ha det.

Tacksam för svar

Mvh
Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
МЦ

Re: Kikarmontage problem, Hjälp !

Inlägg av МЦ »

Här kommer mina små tips.

Snabbfäste: https://www.innogun-shop.de/en/innomoun ... inny?c=659

Ett annat alternativ om snabbfäste inte är ett måste: https://spuhrwebshop.com/en/hunting/pic ... 0-25a.html

Eller ett annat sikte 8) , men det antar jag inte är ett alternativ. Själv kör jag med Z6 och Z8 med Recknagel qr på min Strasser, funkar utmärkt.
Kolven är lång, 365 mm så det finns att ta av men föreställer mig att slutstycket kan komma lite nära näsan vid repetering. Testas enkelt i o f s genom att ta av bakkappan.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Jag undrar om du har ett helt korrekt anlägg. Halsen skall enligt mig vara lite sträckt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Tuna

Inlägg av Tuna »

МЦ skrev: 22 feb 2021, 19:07 Här kommer mina små tips.

Ett annat alternativ om snabbfäste inte är ett måste: https://spuhrwebshop.com/en/hunting/pic ... 0-25a.html

Eller ett annat sikte 8) , men det antar jag inte är ett alternativ. Själv kör jag med Z6 och Z8 med Recknagel qr på min Strasser, funkar utmärkt.
Kolven är lång, 365 mm så det finns att ta av men föreställer mig att slutstycket kan komma lite nära näsan vid repetering. Testas enkelt i o f s genom att ta av bakkappan.
Hej !

Tack för tipsen , vill helst ha snabbfäste så det första som du rekommenderade var riktigt fint , två funderingar kring det , ser ut att vara ganska brett mellan ringarna , undrar om det kan ställa till det hela , sen även höjden ? tror de ringarna som jag har nu warne qr låga är 6mm och jag tycker det sitter bra , gillar låga montage så skulle kunna tagit någon mm till lägre men helst inte högre. :D
Tuna

Inlägg av Tuna »

potatiskastare skrev: 22 feb 2021, 19:25 Jag undrar om du har ett helt korrekt anlägg. Halsen skall enligt mig vara lite sträckt.
Bra fråga har funderat lite på det själv :D kan väl bjuda på två mindre smickrande bilder :oops: frugan knäppte bilder igår då jag funderade på samma sak :D

Den övre bilden tycker jag ser helt ok ut utifrån min amatörmässiga bedömning och på den bilden är även eye reliefen rätt men problemet är att där får jag verkligen pressa stocken mot axeln och sträcka fram huvudet så mycket det bara går och det var allt annat än en behagligt ställning. blir ansträngt och darrigt.

Den nedre bilden är slapp och osträckt :D men helt avslappnad . På den är det ca 11-12 i eye reliefen. Ser själv att den ställningen inte är helt 100 men något mellanting mellan de två bilderna tror jag skulle vara optimalt.

Sen om man kollar på de båda bilderna i förhållande till kolvkamshöjningen så tycker jag på den första bilden att det är på gränsen till för långt fram , man känner nästan kanten mot kinden medan det på den sista bilden ligger lite för långt bak.

Så om man bara kunde få bak siktet ca 2cm tror jag att det skulle bli optimalt på alla plan.

Tar gärna emot synpunkter på anläggningen och andra tips :D
МЦ

Inlägg av МЦ »

Tuna skrev: 22 feb 2021, 19:35

Hej !

Tack för tipsen , vill helst ha snabbfäste så det första som du rekommenderade var riktigt fint , två funderingar kring det , ser ut att vara ganska brett mellan ringarna , undrar om det kan ställa till det hela , sen även höjden ? tror de ringarna som jag har nu warne qr låga är 6mm och jag tycker det sitter bra , gillar låga montage så skulle kunna tagit någon mm till lägre men helst inte högre. :D
Blir rejält högre än de du har, 8 mm till. Kolvkammen går förstås att justera, men skulle tro att det blir topprankt. Jag har testat med 4 mm fasta montage, det blir bra men tyvärr trångt att manövrera säkringen med moderna sikten som oftast har väl tilltagna okular. 6 mm höjd som du har nu blev allra bäst för mig. Men jag tror nog att potatiskastaren har en poäng, det handlar om din anläggning. På bilden på vapnet har du siktet rejält långt bak. Testa att montera som det är och skjut några skott, kan tänka mig att du kan hitta en bra huvudposition. Ditt nästa inlägg med bilder bekräftar det, den översta bilden ser mest rätt ut. Den understa helt fel.
Senast redigerad av 1 МЦ, redigerad totalt 22 gånger.
Tuna

Inlägg av Tuna »

МЦ skrev: 22 feb 2021, 19:54
Tuna skrev: 22 feb 2021, 19:35

Hej !

Blir rejält högre än de du har, 8 mm till. Kolvkammen går förstås att justera, men skulle tro att det blir topprankt. Jag har testat med 4 mm fasta montage, det blir bra men tyvärr trångt att manövrera säkringen på moderna sikten som oftast har väl tilltagna okular. 6 mm höjd som du har nu blev allra bäst för mig. Men jag tror nog att potatiskastaren har en poäng, det handlar om din anläggning. På bilden på vapnet har du siktet rejält långt bak. Testa att montera som det är och skjut några skott, kan tänka mig att du kan hitta en bra huvudposition. Ditt nästa inlägg med bilder bekräftar det, den översta bilden ser mest rätt ut. Den understa helt fel.
Ja lite synd att det blir så mycket högre , man skulle ha den typen av fäste som bygger ca 6mm , det hade varit optimalt :D

Ok, jag tar till mig att det kan ha med anläggning att göra , något att förbättra i förhållande till den första bilden ?

Har du kolvkam på din strasser , hur ligger ditt huvudet på den ? ligger inte jag lite långt fram på den övre bilden ? eller tänker jag fel där med ?
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Jobba lite på anläggningen och kolvmåtten innan du krånglar med montaget är mitt tips. Utifrån de bilderna kan jag inte säga exakt vad, men det är något som inte är helt rätt.

En kombination av lite lång kolv, lite fel höftvinkel och aningen för upplyft axel kanske?

Sånt är jättesvårt att hjälpa till med på distans tyvärr, men du kanske har någon som kan hjälpa till lite?
Brenneke
Tuna

Inlägg av Tuna »

potatiskastare skrev: 22 feb 2021, 20:15 Jobba lite på anläggningen och kolvmåtten innan du krånglar med montaget är mitt tips. Utifrån de bilderna kan jag inte säga exakt vad, men det är något som inte är helt rätt.

En kombination av lite lång kolv, lite fel höftvinkel och aningen för upplyft axel kanske?

Sånt är jättesvårt att hjälpa till med på distans tyvärr, men du kanske har någon som kan hjälpa till lite?
Tack för svaren , får försöka jobba på anläggningen och se om jag kan få till det , var bra tips. Tyvärr har jag ingen, vad jag vet som kan hjälpa mig , men får försöka se om jag kan få tag i någon.

Kan nog vara så at kolven är aningen lång men tror du inte att det blir problem men huvudets placering på kolvkamshöjaren om man kortar av den ? kanske är svårt att de på bilderna , ska försöka knäppa ett kort med kammen uppe så fort jag lagt barnen :D
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Kan du lossa bakkappan? I så fall har du ett billigt sätt att testa anlägg med kortare kolv. Ett tips är bara att tejpa träet för det är enkelt att kantstöta.
Brenneke
МЦ

Inlägg av МЦ »

Jag kan tyvärr inte heller ge något vettigt tips om din anläggning utifrån bilder. Vad jag förstår har du inte provskjutit vapnet ännu. Skulle tänka mig att ett par hundra skott är bra för bekantskapens skull :D . Viktigast dock att få lite instruktion av någon ordentligt utbildad instruktör. Kolla t ex med de lokala jaktskyttebanorna eller jaktvårdskretsen.
Tuna

Inlägg av Tuna »

Här kommer en bild med kolvkammen någorlunda justerad , kan ni utläsa något av detta ? :D

Kanske någon som har tips på skjutinstruktör som är bra i mellan Sverige (södra Dalarna) ? eller kanske att bra youtube klipp man kan snappa upp något från ?

Vet ej om man kan ta bort bakkappan , vet du МЦ ?
МЦ

Inlägg av МЦ »

https://jagareforbundet.se/jakt/skytte/ ... -filmerna/

Det går enkelt att ta bort bakkappan, sitter på vanligt sätt med två skruvar. Men tycker nog att du ska vänta med allt sådant, skjut och var glad istället :D .
Tuna

Inlägg av Tuna »

Tycker detta är jätte svårt, hade du frågat mig för ett halvår sedan så hade jag tänkt likadant som dig :D

Tycker att jag har fått till mina tre tidigare vapen helt ok, men aldrig riktigt känt att det känts helt 100% utan man kanske har nöjt sig med 90% och sen bara kört på.

Men nu när jag har investerat en ansenlig summa ( med mina mått mätt) på den här bössa som jag förhoppningsvis skall ha decennier framåt så vill jag att det skall vara helt 100 denna gången. Hade det varit en gammal Remington 700 (inget ont om Remington) men då hade jag kanske nöjt mig.

Satt någon timme igår och kollade div skjutställningsklipp på youtube , bla det klippet som du tipsar om. Tyvärr blev jag bara mer förbryllad då ”alla” rekommenderar olika och verkar vara ”saliga i sin tro” .

Exempelvis om man tittar på detta klipp från norma :

https://www.youtube.com/watch?v=fwWQe6fG2-4

Så rekommenderar han en helt annan fot positionering än instruktören på jägarförbundet.

Funderar fortsatt lite på det här med kolvens längd, hittade denna tråd:

viewtopic.php?t=7714

Läser man tråden får man uppfattningen att de allra flesta föredrar en kolvlängd på ca 34.5 eller något kortare om man har korta armar.

Om kolven på strassern är 36.5 och jag har nog ganska korta armar så känns det nästan som att felet kan ligga där. Lär nog prova ut detta med någon kunnig. För säg att man skulle ta av den till 35 då är ju i princip alla problem lösta känns det som, förutom det där med kolvkamshöjaren , känns som att jag kommer väldigt långt fram på den , men det kanske också är inbillning ?

Är inte hemma nu så jag kan inte kolla, men har för mig att jag inte såg några skruvar i gummit bak som jag har haft på tidigare bössor , är det de två skruvarna på varsin sida av kolven som du tänker på ? , där man kan sätta vapenremsfästena ?

Mvh
Johan
МЦ

Inlägg av МЦ »

Det mycket trista svaret är nog att det är övningar och skytte i praktiken som gäller, så kommer du så småningom att hitta rätt. Gärna med hjälp av en tålmodig instruktör. Det för dig rätta svaret finns inte på nätet, alla har olika mer eller mindre vettiga idéer. Det är du som träffar, inte vapnet, det finns inga genvägar. Att som första steg mickla med vapnet skapar nog mest hjärnspöken och onödig oro.

Bakkappan sitter på vanligt sätt, men som sagt mitt råd är att vänta med allt sådant.
IMG_6123.JPG
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Det finns kanske inte EN rätt teknik. Det finns många fungerande tekniker, och detaljer inom teknikerna. Det är förvirrande ibland.
Däremot finns det en hel del absoluta fel som många nybörjare gör.

Jag växte upp i en slags "en bra karl reder sig själv" kultur. Det har kostat mig massvis med tid och pengar. Framförallt kanske på hagelsidan. Och alla år jag verkat som skjutinstruktör har lärt mig att bland det svåraste som finns är att arbeta bort inlärda fel.

Därför rekommenderar jag alla att ta hjälp så man kommer rätt snabbare.
Brenneke
Tuna

Inlägg av Tuna »

Hej igen :D

Tack för alla råd och tips !

Tar in vad ni säger och ska definitive försöka ta hjälp av en duktig skjutinstruktör som steg 1

Vad det gäller själva bössan är jag mer tveksam om det går att få till det utan att göra några modifieringar, förstår ditt tänk МЦ med att inte mickla med bössan innan man har skjutit med den , så jag ska dra av några smällar och se men som sagt är skeptisk , känns som att jag är lite för långt ifrån en bekväm skjutställning för att det ska gå att reda ut med endast en bra skjutteknik, men det får visa sig :D

Lär bara försöka hitta en bra skjutinstruktör här i krokarna :?
МЦ

Inlägg av МЦ »

potatiskastare skrev: 23 feb 2021, 10:47 Det finns kanske inte EN rätt teknik. Det finns många fungerande tekniker, och detaljer inom teknikerna. Det är förvirrande ibland.
Däremot finns det en hel del absoluta fel som många nybörjare gör.

Jag växte upp i en slags "en bra karl reder sig själv" kultur. Det har kostat mig massvis med tid och pengar. Framförallt kanske på hagelsidan. Och alla år jag verkat som skjutinstruktör har lärt mig att bland det svåraste som finns är att arbeta bort inlärda fel.

Därför rekommenderar jag alla att ta hjälp så man kommer rätt snabbare.
Mycket bra och enkelt sammanfattat. Instämmer till fullo.
Tuna

Inlägg av Tuna »

Hej igen !

Har inte haft möjlighet att provskjuta än och heller inte fått tag i någon skjutinstruktör , har hört mig för lite på byn men har inte fått napp än.

Funderar ev på att boka en skjutbiograf med instruktör vilket kanske kan vara en lösning.

Har där emot hunnit torrklicka en del :D

Detta har lett till ett par andra funderingar , har blivit varse om att slutstycket är "långt" :D Jag vill gärna skjuta på det viset så att jag inte flyttar huvudet nämnvärt då jag repeterar så att jag kan hålla målet kvar i siktet under tiden. Detta begränsar huvudets positionering framåt så vida man inte vill ha slutstycket i ögat :cry:

Tar jag av siktena och torr klickar känns allt kanon :D bössan känns bra , jag kan repetera utan att flytta huvudet och jag når slutstyckeshandtaget utan problem.

Men så fort jag sätter dit siktet blir det tok , nu på två sätt . sträcker jag fram huvudet för att se bra i siktet så kommer dels slutstycket för nära ögat vid repetition för att det skall vara behagligt och jag måste ta bort huvudet åt sidan för att repetera, dels har jag på gränsen till svårt att nå slutstyckshandtaget, blir ansträngt .

Det logiska borde ju vara att korta av stocken , avståndet till siktet blir bra och jag kommer att nå slutstyckshandtaget utan problem men då får jag ju slutstycket i ögat istället så hur jag än gör blir det skit.

Enda lösningen som jag kan se nu är att på något vis kunna flytta bak siktet 15mm då kan jag skjuta som jag nu gör utan sikte fast med sikte.

Men det där får väl som sagt en skjutinstruktör reda ut ,om det går :D är väl min kropp som är felkonstruerad :D
Tuna

Inlägg av Tuna »

Hade en vän på besök idag som också är jägare och han fick prova bössan .

Han upplevde precis samma problem som mig , så antingen är vi helt inkompetenta båda två eller så har det med konstruktionen av bössan att göra . :cry: börjar bli lite less på det hela då jag inte längre tror att det har med min eller min väns skjutställning att göra( även om den inte är fulländad på något vis ). utan att toleranserna är förkorta i kombination med den kroppstypen som vi har.

Picatinnyskenan sitter ovanligt långt fram och är ovanligt kort. slutstycket är ovanligt långt vilket kräver ett sikte som ligger i det övre spannet på eye releifen.