Optilock som snabbfäste på Sako?

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
Jonnypuma

Re: Optilock som snabbfäste på Sako?

Inlägg av Jonnypuma »

Nu har jag en M55 utan fräst spår för rekylklacken på optikock men jag har satt en bricka som rekylstopp i befintliga hålet på Optilock Ringmountsen som Leican sitter i.

Bild

På baserna till Zeissen sitter rekylklacken i basen på Optilocken. Jag drar 5Nm och har aldrig haft några problem.

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ylitjorvas
Has thanked: 4 times
Been thanked: 35 times

Inlägg av Ylitjorvas »

Aaaaaaaj ögonen blöder!!!
:D
Funktionen är ju okej men inte en billig zinkad bricka och skruv på så fina komponenter!
Eller blev jag alldeles för petig nu....

Användarvisningsbild
Jonnypuma

Optilock som snabbfäste på Sako?

Inlägg av Jonnypuma »

Funkar

Det gör en Tikka M55a också. Den funkar.

Hade jag varit mer pissnödigt lagd hade pengarna som sitter monterat uppepå på något dyrare undertill men som sagt. Det funkar

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Diddas
Has thanked: 16 times
Been thanked: 15 times

Inlägg av Diddas »

Svårt att hitta mycket bättre vapen än en M55'a.
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.

Användarvisningsbild
SakohunterAV
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av SakohunterAV »

Diddas skrev:
15 sep 2020, 16:03
Kände på 5 och 9nm med en momentnyckel på jobbet nu och det är jävlar inte mycket kraft något av det, inte med ett bra grepp i alla fall..

Fasen, skulle kanske hittat en 9'a istället men säger du att 5 räcker så borde ju 6,8 fungera.
Skriv gärna någon rad om verktyget när du testat det. Jag drar moment med denna men har aldrig verifierat momenten mot något bättre verktyg. https://www.clasohlson.com/se/Momentnyc ... /p/31-8670
Sako AII 308W GRS Hunter - S&B 1.25-4x20
Sako AV 6.5x55 GRS Sporter - Zeiss HT 3-12x56 ASV
Valmet 212 12/12 12/222 Helia S 2,5x20

hinkraka
Has thanked: 88 times
Been thanked: 16 times

Inlägg av hinkraka »

SakohunterAV skrev:
17 sep 2020, 08:22
Diddas skrev:
15 sep 2020, 16:03
Kände på 5 och 9nm med en momentnyckel på jobbet nu och det är jävlar inte mycket kraft något av det, inte med ett bra grepp i alla fall..

Fasen, skulle kanske hittat en 9'a istället men säger du att 5 räcker så borde ju 6,8 fungera.
Skriv gärna någon rad om verktyget när du testat det. Jag drar moment med denna men har aldrig verifierat momenten mot något bättre verktyg. https://www.clasohlson.com/se/Momentnyc ... /p/31-8670
Såg i en annan tråd att någon hade det, och den låg rätt bra men den är ju luddig i mätningen!

Däremot kan det definitivt finnas toleranser inom tillverkningen som gör att det skiljer mellan enheter!
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.