Utbildningsjakt - Västra Götaland

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Firre

Utbildningsjakt - Västra Götaland

Inlägg av Firre »

Har letat runt efter utbildningsjakter (eller köpjakter som accepterar gröngölingar) i V. Götaland med omnejd utan någon lycka. Kan vara mitt Googlande som brister :)

Vad som jagas är inte så viktigt, ser det mer som ett lärande.

Någon som sitter med något bra tips här?
Firre

Re: Utbildningsjakt - Västra Götaland

Inlägg av Firre »

Om någon annan går i samma tankar i framtiden så verkar Ulkeröds Gård vara det enda häromkring.

Jägareförbundet verkar ha en del runt Uppsala och det verkar finnas några privata aktörer runt Stockholm men i övrigt hittade jag inte så mycket som släpper in utbölingar :)
Lord_Json

Inlägg av Lord_Json »

Studiefrämjandet har, men kan inte rekommendera det tyvärr.
Mycket utlovat som blev inställt utan kompensation.
Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

I vilken del av v. Götaland?
Vet att Stellan Eriksson har ett jaktlag för främst nya jägare runt Hok (jkpg län).
Kan ju vara ett alternativ att komma in och lära sig mer. Dock brukar de ha en hel del obligatoriska jakter/arbetsdagar under hela säsongen så är nog bra om man inte bor alltför långt bort.
De brukar ta in ett par medlemmar per år, men kanske är sent nu. Lyckans jaktlag.

Finns även folk här på forumet som tar med nybörjare då och då (inkl jag), så lägg upp en "annons" med lite om dig själv och vad du önskar så går det nog att lösa något
Firre

Inlägg av Firre »

Tackar för svar!

Göteborg/Härryda befinner jag mig och har ett till barn som kommer vilken dag som helst så restiden till Jkpg blir nog lite kinkig, men ett bra tips för framtida läsare!

Ska kolla runt lite mer så får vi se om jag lägger upp en 'annons' sen :)
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Med risk att attackeras av de anti sjf krafter som verkar här vill jag rekommendera dig att kontakta din jaktvårdskrets i sjf (om du är med - om inte annat gå med). Ligger du på lite där bör det kunna ge något.

Visst har det ibland varit lite tafatt men över tid är ett sådant engagemang bra för att både knyta kontakter och enskilda jakter utan att det kostar skjortan.

Lycka till
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Lord_Json skrev: 09 jul 2024, 23:23 Studiefrämjandet har, men kan inte rekommendera det tyvärr.
Där blir man lite nyfiken hur det gått till, om det går att beskriva?

Jag tänker specifikt vad som utlovats och vilken typ av kompensation som efterfrågats. Typ har du pröjsat och det blivit inställt utan kompensation eller var det typ en intresseanmälan som sedan inte blev av utan monetärt utlägg.

Finns såklart alla sorter som tycker det ska kompenseras för både ditt å datt - eller så är det bluff så ska det såklart kompenseras.
Greyling
Lord_Json

Inlägg av Lord_Json »

greyling skrev: 12 jul 2024, 20:27
Lord_Json skrev: 09 jul 2024, 23:23 Studiefrämjandet har, men kan inte rekommendera det tyvärr.

Jag tänker specifikt vad som utlovats och vilken typ av kompensation som efterfrågats. Typ har du pröjsat och det blivit inställt utan kompensation eller var det typ en intresseanmälan som sedan inte blev av utan monetärt utlägg.

Finns såklart alla sorter som tycker det ska kompenseras för både ditt å datt - eller så är det bluff så ska det såklart kompenseras.
Det handlar om en betald kurs som skulle innehålla teori och praktik över lite mindre än ett år.

Jakttillfällen blev inställda, pga väder och annat vilket är fullt förståeligt men de utlovade ersättnings jakterna blev aldrig av. Kursen skulle också avslutas med rävjakt, det blev heller aldrig av, har utlovats att bli vid ett senare tillfälle eftersom man "glömde" det, men tror knappast det blir av heller då kursen var slut vid årsskiftet och de har nya gäng nu.
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Lord_Json skrev: 13 jul 2024, 09:18
greyling skrev: 12 jul 2024, 20:27

Det handlar om en betald kurs som skulle innehålla teori och praktik över lite mindre än ett år.

Jakttillfällen blev inställda, pga väder och annat vilket är fullt förståeligt men de utlovade ersättnings jakterna blev aldrig av. Kursen skulle också avslutas med rävjakt, det blev heller aldrig av, har utlovats att bli vid ett senare tillfälle eftersom man "glömde" det, men tror knappast det blir av heller då kursen var slut vid årsskiftet och de har nya gäng nu.
Ja det där låter som riktigt dåligt skräp och sattyg. Jag hade begärt pengarna tillbaka. Mycket skit i den där ”världen” med bidragsfusk så det är bra om du orkar stå på dig.
Greyling
Lord_Json

Inlägg av Lord_Json »

Jag får revidera detta, rävjakt genomförd och en andjakt är utlovad under hösten som kompensation för strulet förra året.
Användarvisningsbild
Storm82

Inlägg av Storm82 »

Intresserad, följer tråden ...

//Mölndalsbo
:arrow: Rem700 .222
:arrow: DB15 .223