Bästa jaktresan för 25K respektive 50k?

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
PTWalker

Bästa jaktresan för 25K respektive 50k?

Inlägg av PTWalker »

Jag planerar att göra en jaktresa om året de kommande 5 åren och har en total budget om ca 150K för detta.

Vill gärna ha med något minne/trofe från resan så tänker att resan bör gå på max 25.k och ca 5k till trofe.

Vilken är ditt förslag på bästa jaktresan för 25 eller max 30k per år. Kan tänka mig ett mellanår och göra en längre/dyrare resa för 50-60 k en gång.
Tänk naturligt, tänk vilt!
ctrl

Re: Bästa jaktresan för 25K respektive 50k?

Inlägg av ctrl »

Har samma intresse och ungefär samma budget så svarar för att kunna följa och hitta tråden lättare... 8)
Mac12

Inlägg av Mac12 »

Det beror väl på vad du är intresserad av för typ av jakt. Jag var till USA och jagade änder och gäss förra hösten, det är både mycket billigare och mycket enklare än vad folk föreställer sig. Man kan dessutom utöka till att jaga upland birds, alltså fasaner och rapphöns och sharptails och ja en massa olika fåglar, om man vill. Kostnaden är inte mer än flyg, mat och boende och så kanske $2-300 för olika licenser. För 25' så kan du få väldigt mycket jakt helt enkelt, men det är inte all-inclusive som på en resort i Afrika eller en drevjakt i Tjeckien eller något liknande.

Edit: Lockjakt på coyote verkar ha lockat grabbarna på Toppenjakt när de var i Alberta. Gillar man att locka räv här hemma så är det liknande. I USA behöver du ingen guide, det gör du i Kanada.
//Marcus
Användarvisningsbild
PTWalker

Inlägg av PTWalker »

Mac12 skrev: 21 jan 2025, 16:15 Det beror väl på vad du är intresserad av för typ av jakt. Jag var till USA och jagade änder och gäss förra hösten, det är både mycket billigare och mycket enklare än vad folk föreställer sig. Man kan dessutom utöka till att jaga upland birds, alltså fasaner och rapphöns och sharptails och ja en massa olika fåglar, om man vill. Kostnaden är inte mer än flyg, mat och boende och så kanske $2-300 för olika licenser. För 25' så kan du få väldigt mycket jakt helt enkelt, men det är inte all-inclusive som på en resort i Afrika eller en drevjakt i Tjeckien eller något liknande.

Edit: Lockjakt på coyote verkar ha lockat grabbarna på Toppenjakt när de var i Alberta. Gillar man att locka räv här hemma så är det liknande. I USA behöver du ingen guide, det gör du i Kanada.
Tusen tack!

Nu har jag något oväntat och kul att börja googla/utforska.

Är öppen för det mesta och kan tänka mig allt från jakt på vitsvanshjort i Finland, till kronhjort i Skottland och även en välorganiserad zebrajakt om det går att rymma inom 60k.

Men USA kan ju absolut fungera om det är som du beskriver det.
JohnDoe1

Inlägg av JohnDoe1 »

USA är generellt väldigt välkomnande och enkelt. Men glöm inte bort att det skiljer mycket mellan delstaternas vapenlagar. Undvik delstater som har strikta krav för att befatta sig med vapen förutom de federala lagarna. Delstater som har constitutional carry är enklare att undvika misstag i. Om du reser på ESTA har du en generell federal rätt att befatta dig med vapen men delstaterna kan ha andra lagar. Jaktkort/licens behöver köpas samt kompletteras med ”jakträtt” på respektive ”vilttyp” och eventuella ”tags” som är en tag per vilt. Alla delstater har en ”lokal myndighet” där man kan läsa exakt vad som gäller. Många delstater har krav på att man gjort en lokal ”jägarexamen” för att få lösa jaktkort. Men det är åldersberoende. Dvs typ född före 19xx så är det bara beställa på nätet efter att ha svarat lite på frågor. Man ska alltid köpa non-resident kort såvida man inte är legal resident i den delstaten. Det är betydligt dyrare med non-resident kort men du vill inte fuska…. Ska du ta med egna vapen är det fullt möjligt men kräver tillstånd som kan ta ett tag. Sen är det generellt problem med att de delstater och länder man normalt mellanlandar när man reser till USA är krångliga med vapen. Kolla noga exakt vad som gäller för din tänkta rutt. Att köpa vapen på plats är svårt om du inte har en fast adress i den delstaten, krävs enligt bakgrundskontrollen (4473). Fördelen med en guide eller bekant på plats är att du kan låna vapen utan krångel om du fixar jaktkort och reser på ESTA. Det finns ju en del skyttar som nyligen varit på tävling och har koll på aktuella rutiner. Själv har jag mest koll på Florida som är väldigt enkelt.
Användarvisningsbild
PTWalker

Inlägg av PTWalker »

JohnDoe1 skrev: 21 jan 2025, 19:05 USA är generellt väldigt välkomnande och enkelt. Men glöm inte bort att det skiljer mycket mellan delstaternas vapenlagar. Undvik delstater som har strikta krav för att befatta sig med vapen förutom de federala lagarna. Delstater som har constitutional carry är enklare att undvika misstag i. Om du reser på ESTA har du en generell federal rätt att befatta dig med vapen men delstaterna kan ha andra lagar. Jaktkort/licens behöver köpas samt kompletteras med ”jakträtt” på respektive ”vilttyp” och eventuella ”tags” som är en tag per vilt. Alla delstater har en ”lokal myndighet” där man kan läsa exakt vad som gäller. Många delstater har krav på att man gjort en lokal ”jägarexamen” för att få lösa jaktkort. Men det är åldersberoende. Dvs typ född före 19xx så är det bara beställa på nätet efter att ha svarat lite på frågor. Man ska alltid köpa non-resident kort såvida man inte är legal resident i den delstaten. Det är betydligt dyrare med non-resident kort men du vill inte fuska…. Ska du ta med egna vapen är det fullt möjligt men kräver tillstånd som kan ta ett tag. Sen är det generellt problem med att de delstater och länder man normalt mellanlandar när man reser till USA är krångliga med vapen. Kolla noga exakt vad som gäller för din tänkta rutt. Att köpa vapen på plats är svårt om du inte har en fast adress i den delstaten, krävs enligt bakgrundskontrollen (4473). Fördelen med en guide eller bekant på plats är att du kan låna vapen utan krångel om du fixar jaktkort och reser på ESTA. Det finns ju en del skyttar som nyligen varit på tävling och har koll på aktuella rutiner. Själv har jag mest koll på Florida som är väldigt enkelt.
Värdefull och tänkvärd info, tack!

Är definitivt beredd att betala för en guide av flera anledningar. Vad och var jagar man i Florida?

Är dock inte intresserad av jakt på aligatorer i Everglades, men i övrigt öppen för det mesta.
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

PTWalker skrev: 21 jan 2025, 19:52 Vad och var jagar man i Florida?
Iguana (invasiva ödlor), Gris och kalkon.
Hade jag kunnat tänka mej! Var vet jag inte riktigt.
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström
JohnDoe1

Inlägg av JohnDoe1 »

Feral hogs och white tail går att jaga utan att man behöver brottas med alligatorer och ormar. Det finns public land och privata marker. Generellt så är norra Florida billigare än södra Florida. Även delstaterna strax norr om Florida är jaktvänliga och inga vapenregler som är striktare än de federala. Kolla gärna på https://myfwc.com/hunting/deer/ för mer info. Där finns också info om jakttider etc. Dollarn är ju dyr nu, över 11kr och var nästan uppe i 12kr för några dagar sedan. Arrangerad jakt på privat mark är ofta ”avskjutning i hägn”. Har kollat runt lite själv på jakt här eftersom vi har hus här nere i SWFL, dvs sydvästra Florida. Men har mest haft fokus på skytte här eftersom det i princip bara är träskmarker runtom. Coyotes, alligatorer, pyton och iguanor är väl det som finns här. Björn finns också men de får man inte jaga utan särskilt tillstånd. Borde kunna snara coyotes på tomten eftersom man inte får skjuta inom city limits (förutom självförsvar). Iguanorna får man iallafall skjuta med luftgevär på tomten. I kanalen har jag ännu inte sett någon alligator men gott om fisk, orm och sköldpaddor (fridlysta). Träsken är utmärkta för fågeljakt (migratory birds) men träsken kräver bra lokalkännedom för att man inte själv ska råka ut för diverse sura djur som inte gillar ditt sällskap.
Sally

Inlägg av Sally »

30tkr för en jaktresa begränsar valen en aning om man ska väga in samtliga kringkostnader i budgeten, resor, logi och dricks drar iväg liksom trofeer (fällavgift, beredning, transport, montage).

jag ser några alternativ där totalkostnaden hamnar inom din budget:

-Dagsjakter i sverige, kalv och hind ev liten galt eller råbock
-Kortare visit i östeuropa med 2-3 dags jakt på Kalv/hind, ev mindre råbock.

Vill du sträcka budgeten till 50tkr så skulle jag tipsa dig om att hålla utkik på avbokade eller osålda jaktresor hos våra större arrangörer och vara flexibel.

Exempelvis säljer diana jaktresor i skrivande stund ut jakt i sydafrika ”gratis” där allt exkl fällavgifter ingår (ph, logi och transporter i jaktlandat) förutsatt att du skjuter för minst 2500usd (dvs du betalar endast fällavgifter).

Satsar du på sådant arrangemang kan du komma under 50tkr givet flygresa i ekonomiklass och att du endast tar några enstaka horn och kokad skalle med dig hem.

Att jaga i USA tror jag inte 50tkr räcker till. Min erfarenhet är att allt är dyrt i USA, kronan är svag och drickskulturen är sådan att du får räkna med 15-20% dricks på allt.
Användarvisningsbild
PTWalker

Inlägg av PTWalker »

Kloka påpekande från flera.

Jag är med i två jaktlag hemma i Sverige och har i grunden tillgång till både småviltsjakt och jakt på älg.

Däremot är budgeten (tyvärr) begränsad och semestern räcker bara till att jaga mer effektivt på ”lilla” hemmamarken. Funderar därför på att eventuellt droppa älgjakten och ersätta den med jaktresor. Har summerat kostnaderna efter de fyra första åren på älgjakten och kan konstatera att kostnaden passerat 100k med råge och även om vi haft bra lycka i jaktlaget så blir kilopriset inte försvarbart om man bara tänker ”köttlot”. Givetvis har jakten ett värde i sig, men jag är osäker på om jag ångrar möjligheten att jaga utomlands om jag väntar till senare. Inte säker orken/förmågan är lika bra när man om 5 år närmar sig 60…

Budgeten är däremot flexibel och jag ser flera fördelar med Florida, inte minst för att frugan kan jaga fynd på Sawgrasmills och andra outlets när jag själv vistas i naturen ;-)

Dianas resa till Sydafrika verkar lite för bra för att vara sann. Kan absolut tänka mig en sån resa även om budgeten spricker ett år. Får väl ta ett mellanår med bara rådjurs och predatorjakt på hemmamarken i ” värsta” fall.
JohnDoe1

Inlägg av JohnDoe1 »

Man ska inte underskatta familjens möjligheter till andra aktiviteter under jaktresan. Florida har oändliga möjligheter att kombinera jakt och semester. Ett par nätter i Key West med den vackra med långsamma bilfärden dit är trevligt.
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Duvjakt i England är riktigt bra och trevlig verksamhet. Kan förvisso säkert landa på en hel del men när vi var på det var det inom 25k per person inkl allt. Själva jakten ink guide/hundar samt vapenlån och ammo handlade då om 3-4k på per dag för två. Var ca 7 år sedan. Riktigt nice med Stonehenge inom synhåll från gömslet en dag. Kvällarna med pub och engelsk halvsunkig mat är inte att förglömma. Trevligt folk genomgående. Bra med duvor och svartfågel. En dag blev dyr men så gick det mycket ammo. Den var för övrigt inte dyrare än i butik härhemma.
Greyling
VIL2

Inlägg av VIL2 »

Vildren i Norge. Går att köpa jaktkort (div olika "fjellstyren", dvs statlig mark) för allt mellan 1500-7000 beroende på vilket djur du vill ha. Kräver dock en del tur, lottas ut och rätt få kort till "utenbygds". Går säkert att köpa dyra paket med guide etc men annars är det ju jakt på egen hand dvs tält etc. Vackert och krävande.
Användarvisningsbild
Vantablack

Inlägg av Vantablack »

pistolmike skrev: 21 jan 2025, 21:06
PTWalker skrev: 21 jan 2025, 19:52 Vad och var jagar man i Florida?
Iguana (invasiva ödlor), Gris och kalkon.
Hade jag kunnat tänka mej! Var vet jag inte riktigt.
Jakt med spjut i Taiwan?
165kr per ödla i skottpeng.

https://www.dn.se/varlden/120-000-legua ... med-spjut/
Mac12

Inlägg av Mac12 »

JohnDoe1 skrev: 21 jan 2025, 19:05 USA är generellt väldigt välkomnande och enkelt. Men glöm inte bort att det skiljer mycket mellan delstaternas vapenlagar. Undvik delstater som har strikta krav för att befatta sig med vapen förutom de federala lagarna. Delstater som har constitutional carry är enklare att undvika misstag i. Om du reser på ESTA har du en generell federal rätt att befatta dig med vapen men delstaterna kan ha andra lagar. Jaktkort/licens behöver köpas samt kompletteras med ”jakträtt” på respektive ”vilttyp” och eventuella ”tags” som är en tag per vilt. Alla delstater har en ”lokal myndighet” där man kan läsa exakt vad som gäller. Många delstater har krav på att man gjort en lokal ”jägarexamen” för att få lösa jaktkort. Men det är åldersberoende. Dvs typ född före 19xx så är det bara beställa på nätet efter att ha svarat lite på frågor. Man ska alltid köpa non-resident kort såvida man inte är legal resident i den delstaten. Det är betydligt dyrare med non-resident kort men du vill inte fuska…. Ska du ta med egna vapen är det fullt möjligt men kräver tillstånd som kan ta ett tag. Sen är det generellt problem med att de delstater och länder man normalt mellanlandar när man reser till USA är krångliga med vapen. Kolla noga exakt vad som gäller för din tänkta rutt. Att köpa vapen på plats är svårt om du inte har en fast adress i den delstaten, krävs enligt bakgrundskontrollen (4473). Fördelen med en guide eller bekant på plats är att du kan låna vapen utan krångel om du fixar jaktkort och reser på ESTA. Det finns ju en del skyttar som nyligen varit på tävling och har koll på aktuella rutiner. Själv har jag mest koll på Florida som är väldigt enkelt.
Du har rätt i det du skriver men det låter möjligen krångligare än det behöver vara. OP, väljer du någon enklare delstat så är det en kakbit, helt okomplicerat. Vi var till North Dakota, jag köpte en licens för migratory waterfowl och en för småvilt, de där klickar man hem på en nätbutik och de kostade inte mer än ett par hundra dolares. Ingen kurs eller liknande behövs, du anger ett referensnummer från din svenska jägarexamen (som du kan hitta via inloggning på NVV hemsida).
Vi lånade vapen, men det ska enligt uppgift vara högst okomplicerat att ta med egna. Vi flög in till Minneapolis som enligt uppgift även den är rätt avslappnad med såväl vapen som jägare. Tullen frågade vad jag skulle göra där, när jag sa jakt så fick jag bara en intresserad fråga om jag hade med eller skulle låna vapen, noll känsla av kritisk granskning och det hela avslutades med ett glatt "Good luck and enjoy!". Min erfarenhet är att det är stor skillnad på olika flygplatser med sånt där, Minneapolis är den bästa jag flugit in till.
//Marcus
JohnDoe1

Inlägg av JohnDoe1 »

Du har helt rätt i att det inte måste vara komplicerat. Men det som är viktigt är att kolla exakt vad som gäller för din egen resrutt och delstat. I Florida måste man vara född före 1975 alternativ ha en hunter safety course från annan delstat för att kunna beställa jaktkort på internet. Som sagt alla delstater har egna regler och ibland även lokala regler per county. Så kolla först och boka sen.
Mac12

Inlägg av Mac12 »

JohnDoe1 skrev: 24 jan 2025, 20:58 Du har helt rätt i att det inte måste vara komplicerat. Men det som är viktigt är att kolla exakt vad som gäller för din egen resrutt och delstat. I Florida måste man vara född före 1975 alternativ ha en hunter safety course från annan delstat för att kunna beställa jaktkort på internet. Som sagt alla delstater har egna regler och ibland även lokala regler per county. Så kolla först och boka sen.
Helt rätt!
//Marcus
JohnDoe1

Inlägg av JohnDoe1 »

Hittade blanketten för tillfällig import av vapen till USA. OBS ljuddämpare är jätteförbjudet och kräver särskilt NFA tillstånd vilket bara residents kan få. Tillståndet gäller i två år för obegränsat antal resor. Men kolla noga vilken delstat du landar i, att du har ett federalt importtillstånd innebär inte det att du uppfyller delstatens lagar. Sen kan det finnas begränsningar i hur du "befattar dig" med vapenkofferten när du landat. Kolla exakt vad som gäller för den flygplatsen där du landar. Du kan behöva kontakta tullen och visa dokumenten innan du hämtar väskan i specialbagage eller den råkar komma ut på bandet.

https://www.atf.gov/firearms/docs/form/ ... n/download
Användarvisningsbild
KeYbonE

Inlägg av KeYbonE »

Hoppas att fler kan komma med tips på resor de gjort och vart det landade ungefär kostnadsmässigt - roligt att höra och utbyta erfarenheter!

För nånstans mitt emellan din budget (den lägre o högre) så kommer du iväg till Kanada på svartbjörnsjakt. Skallen får du väl med dig hem till det priset men skall du ha skinnet också så är du väl uppe i ca 50.

Gjort några resor till Kanada och det går faktiskt komma förvånansvärt vettigt undan prismässigt för en veckas björnjakt om man åker några polare (bättre ekonomiskt att dela på hyrbil etc).
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inlägg av hs_Sniper »

Avskjutnings jakt i Skottland på hind och kalv, om man gillar längre håll, guiden anpassar jakten efter din fysik, vi fick dra, ta ur och bära själva, så ingen suntrip, 36 st Red 2 sika och 1 rådjur sköt vi på två personer. Vädret var minstsagt växlande storm snö regn och sol

50k
1 Wachtel och 5 Blaser