Hej! Jag planerar på att börja hyra ut min stuga i södra Lappland då kostnaderna är lite höga nuförtiden.
jag åker upp och jagar/fiskar varje år så planerar på att rikta in mig på jägare och fiskare.
Stället är ett full möblerat året runt boende med vapen skåp och allt man behöver för kötthantering.
Ska man bry sig om att hyra ut skoter och båt eller ska man va orolig för fyllekörning och skador?
Vill man höra vart öringen ligger och vart fåglarna brukar sitta?
Vad har ni för erfarenheter av att hyra ställen norrut, vad har varit bra och vad har varit dåligt?
Hyra jaktstuga, erfarenheter?
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
-
Re: Hyra jaktstuga, erfarenheter?
Snöskotern ska du inte hyra ut. Krävs tillstånd från Transportstyrelsen. Är precis som biluthyrning en tillståndspliktigt verksamhet.
-
köp en slit o slängbåt, inse att den kommer leva hårt,
jag är för att man delar med sig av jaktmöjligheter, givetvis mot ersättning om man vill men det är också viktigt, särskilt för dig att du inte låter utnyttja dig själv eller din mark, tips om bra platser får gärna vara en bit bort, in i skogen, upp i ån/älven så att säga.
jag är för att man delar med sig av jaktmöjligheter, givetvis mot ersättning om man vill men det är också viktigt, särskilt för dig att du inte låter utnyttja dig själv eller din mark, tips om bra platser får gärna vara en bit bort, in i skogen, upp i ån/älven så att säga.
-
bra tips om skotern, hade ingen tanke om de!
har en äldre båt med 8 hp, funderar på om man ska baka in de i hyran eller erbjuda de separat.
har en äldre båt med 8 hp, funderar på om man ska baka in de i hyran eller erbjuda de separat.
- Gunnebrink
Du får fundera kring hur värdefull båten är för dig, att ha tillgång till en båt när man hyr är alltid trevligt. Kanske utan motorn så får kunderna ta med el- eller bensinmotor efter eget behov?
Nu vet jag inte hur långt du har till stugan men något som jag tycker är bra både när jag lånar/hyr ut eller in är att ha en personkontakt på plats. Alltså en släkting/granne/pålitlig person som kan sköta nycklar, sätta igång en brasa när det kommer kunder, skotta, eller bara rycka in helt enkelt om något händer, en punka på bilen kan vara krånglig för den som inte är förberedd etc.
Nu vet jag inte hur långt du har till stugan men något som jag tycker är bra både när jag lånar/hyr ut eller in är att ha en personkontakt på plats. Alltså en släkting/granne/pålitlig person som kan sköta nycklar, sätta igång en brasa när det kommer kunder, skotta, eller bara rycka in helt enkelt om något händer, en punka på bilen kan vara krånglig för den som inte är förberedd etc.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
-
Jag hade erbjudit båthyran separat! Det beror ju helt och hållet på i vilket syfte vederbörande hyr stugan för. Det kanske bara hyr den för fiske, alternativt enbart för jakt.
-
Brukar låna ett hus under älgjakten. Men under sommaren har hon jag lånar huset av, anlitat en lokal firma som hanterar uthyrning och eventuell städning.
Överväger att köpa stuga i området och om den ska hyras ut så gör jag likadant.
Båt är ju alltid trevligt om man har tillgång till. Skulle ta bort motorn då många har en förmåga att köra sönder, i bästa fall brytpinnen, i sämsta fall propeller/drev.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Överväger att köpa stuga i området och om den ska hyras ut så gör jag likadant.
Båt är ju alltid trevligt om man har tillgång till. Skulle ta bort motorn då många har en förmåga att köra sönder, i bästa fall brytpinnen, i sämsta fall propeller/drev.
Skickat från min iPhone med Tapatalk