Resa med vapen från Kastrup

Berätta om dina erfarenheter och upplevelser mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Gbg-1

Resa med vapen från Kastrup

Inlägg av Gbg-1 »

Börjat titta på flygresor till jaktresan som ska ske i november och inser att det är lättare att hitta direktflyg från Kastrup än Landvetter. Tänkte att man tog tåget till Kastrup och kliver in på flyplatsen direkt från tåget, smoooth...

Men måste jag deklarera mitt vapen både i den svenska och danska tullen innan jag reser in i Danmark eller räcker det att man gör det på Kastrup?
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
Användarvisningsbild
börje

Re: Resa med vapen från Kastrup

Inlägg av börje »

Ifall du har eu-vapenpass, så är det bara att åka in i danmark, behövs ingen tulldeklaration. Däremot måste du väl göra en tulldeklaration hos svenska tullen när du för ut ett vapen ur landet.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Kolla även vilka regler flygbolaget har ang vapen.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
macggu

Inlägg av macggu »

Räkna med att tulldeklarationen i Malmö är knölig och du får vänta tillsammans med en massa långtradarchaufförer som skall ha sitt. Kunskapen hos personalen var minimal - det var uppenbart extremt sällan de hade ett vapen. Ha gott om tid även på Kastrup. Du skall checka in, men med bagaget en vapenkoffert och en resväska som innehåller ammunition och slutstycke skall båda till vapenkontrollen runt hörnet vänster. Halvvägs dit fick jag även betala för vapentillägget. Där finns även en vapendeklarationslucka som man kan utnyttja om något kärvar. Smidigt som bara den, och lika smidigt med det danska pappret när vi kom tillbaka. Men nu körde jag via svensk tulldeklaration och då var det tillbaka till expeditionen strax före brofästet - som bara hade öppet vardagar och vissa klockslag. Svenskar kan verkligen krångla till det som uppenbart är väldigt mycket enklare på den danska sidan - även om man skall ut ur EU och tillbaka in igen. Låter det förvirrat? Ja, det ÄR förvirrat.
PTWalker

Inlägg av PTWalker »

macggu skrev: 01 feb 2021, 17:38 Räkna med att tulldeklarationen i Malmö är knölig och du får vänta tillsammans med en massa långtradarchaufförer som skall ha sitt. Kunskapen hos personalen var minimal - det var uppenbart extremt sällan de hade ett vapen. Ha gott om tid även på Kastrup. Du skall checka in, men med bagaget en vapenkoffert och en resväska som innehåller ammunition och slutstycke skall båda till vapenkontrollen runt hörnet vänster. Halvvägs dit fick jag även betala för vapentillägget. Där finns även en vapendeklarationslucka som man kan utnyttja om något kärvar. Smidigt som bara den, och lika smidigt med det danska pappret när vi kom tillbaka. Men nu körde jag via svensk tulldeklaration och då var det tillbaka till expeditionen strax före brofästet - som bara hade öppet vardagar och vissa klockslag. Svenskar kan verkligen krångla till det som uppenbart är väldigt mycket enklare på den danska sidan - även om man skall ut ur EU och tillbaka in igen. Låter det förvirrat? Ja, det ÄR förvirrat.
Känns direkt intressant att hyra vapen på plats känns det med en sådan beskrivning :-)
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

PTWalker skrev: 01 feb 2021, 17:43
macggu skrev: 01 feb 2021, 17:38 Räkna med att tulldeklarationen i Malmö är knölig och du får vänta tillsammans med en massa långtradarchaufförer som skall ha sitt. Kunskapen hos personalen var minimal - det var uppenbart extremt sällan de hade ett vapen. Ha gott om tid även på Kastrup. Du skall checka in, men med bagaget en vapenkoffert och en resväska som innehåller ammunition och slutstycke skall båda till vapenkontrollen runt hörnet vänster. Halvvägs dit fick jag även betala för vapentillägget. Där finns även en vapendeklarationslucka som man kan utnyttja om något kärvar. Smidigt som bara den, och lika smidigt med det danska pappret när vi kom tillbaka. Men nu körde jag via svensk tulldeklaration och då var det tillbaka till expeditionen strax före brofästet - som bara hade öppet vardagar och vissa klockslag. Svenskar kan verkligen krångla till det som uppenbart är väldigt mycket enklare på den danska sidan - även om man skall ut ur EU och tillbaka in igen. Låter det förvirrat? Ja, det ÄR förvirrat.
Känns direkt intressant att hyra vapen på plats känns det med en sådan beskrivning :-)
En f. d. arb.kollega från Husqvarna var till Australien o jagade buffel för x år sedan och då hyrde han vapen av jaktguiden istället för att slippa krångliga tulldeklarationer. Det är första o enda gången han har hyrt vapen på sina jaktresor och då har han varit i alla världsdelar utom sydpolen och jagat.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
macggu

Inlägg av macggu »

PTWalker skrev: 01 feb 2021, 17:43
Jag sköt med ett lånat vapen när jag var i Namibia 2019 och flygbolaget glömt mitt bagage i Frankfurt. Det blev det enda bomskott jag skjutit på safari - sidoskott på en babian på 250 meter - den hade jag tagit med min egen studsare.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Varför besöka tullen i Malmö? Det går väl att göra tulldeklarationen på nätet när det gäller utförsel av vapen från sverige.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
macggu

Inlägg av macggu »

börje skrev: 01 feb 2021, 18:38 Varför besöka tullen i Malmö? Det går väl att göra tulldeklarationen på nätet när det gäller utförsel av vapen från sverige.
Nej, inte om man skall utanför EU - då skall det till en exporthandling som är så komplicerad att knappt tullarna klarar av jobbet.
Resor inom EU är en ren bagatell, och väldigt smidigt på nätet. Men det patetiska är att exportdeklaration från Danmark till land utanför EU är minst lika busenkelt som när vi reser inom EU. Svenskar skall krångla till saker så in i h.....e.
Gbg-1

Inlägg av Gbg-1 »

macggu skrev:Räkna med att tulldeklarationen i Malmö är knölig och du får vänta tillsammans med en massa långtradarchaufförer som skall ha sitt. Kunskapen hos personalen var minimal - det var uppenbart extremt sällan de hade ett vapen. Ha gott om tid även på Kastrup. Du skall checka in, men med bagaget en vapenkoffert och en resväska som innehåller ammunition och slutstycke skall båda till vapenkontrollen runt hörnet vänster. Halvvägs dit fick jag även betala för vapentillägget. Där finns även en vapendeklarationslucka som man kan utnyttja om något kärvar. Smidigt som bara den, och lika smidigt med det danska pappret när vi kom tillbaka. Men nu körde jag via svensk tulldeklaration och då var det tillbaka till expeditionen strax före brofästet - som bara hade öppet vardagar och vissa klockslag. Svenskar kan verkligen krångla till det som uppenbart är väldigt mycket enklare på den danska sidan - även om man skall ut ur EU och tillbaka in igen. Låter det förvirrat? Ja, det ÄR förvirrat.
Verkar krångligt... ska resa till Skottland.
Så om jag förstår det rätt ska jag först deklarera i Sverige att jag för ut studsaren till land utanför EU via Danmark? Behöver jag visa den för den danska tullen på Kastrup? Sedan checkar man in det enligt flygbolagets regelverk.

På hemvägen visa för den skotska tullen, danska tullen och sedan svenska?
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
macggu

Inlägg av macggu »

Gbg-1 skrev: 01 feb 2021, 20:45 Verkar krångligt... ska resa till Skottland.
Så om jag förstår det rätt ska jag först deklarera i Sverige att jag för ut studsaren till land utanför EU via Danmark? Behöver jag visa den för den danska tullen på Kastrup? Sedan checkar man in det enligt flygbolagets regelverk.

På hemvägen visa för den skotska tullen, danska tullen och sedan svenska?
Kolla på polisens hemsida hur du deklarerar vapen för resa utomlands. Jag har skriftligen uppmanat dem att revidera regelverket rejält. Man skriver väl inte exporthandlingar för att man skall köra bilen till ett icke-EU-land?? Varför då göra det när man tillfälligt skall utomlands med ett vapen? Hela polisens hemsida i ämnet andas aningslöshet. Mina resor till icke-EU-länder har gällt Namibia och Sydafrika. Vid den senaste resan skrev jag exportpapper i Malmö, visade vapenpass på vapenkontrollen på Kastrup, visade vapenpass och fyllde i ett papper för temporärt vapentillstånd i Namibia, fick stämpel på det pappret och lämnade det åter till vapenkontrollen när jag lämnade landet, visade vapenpasset på Kastrup och avslutade med ett återimportbesök på tullen i Malmö. Det hela var väldigt smidigt förutom svenska tullen - och det har jag som sagt påpekat med eftertryck till svenska polisen.