Robsofts Duvjägargille

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Canta

Re: Robsofts Duvjägargille

Inlägg av Canta »

Är väl bara tamduvor där i Borlänge :mrgreen:
Glooie

Inlägg av Glooie »

Duvjakten närmar sig, om nån vill ha med sig sällskap som aldrig jagat duva förr i Sjuhäradsbygden, även ner mot Varberg/Falkenberg samt mot Göteborg är intressant. Har aldrig jagat duva, men velat testa det i många år!
Användarvisningsbild
Lindquist

Inlägg av Lindquist »

Tror vi på duvjakten i värmen??

Flyger inte mkt här nere i söder iaf....

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sauer 202: 8x57js.
T3X Ctr/Grs 308Win
T3x Var/Grs 223rem + 300winmag
T3x Lite/GRS 308win
T1X (Grs) 22LR
Beretta 12
Ruger PCC 9mm

Borderterrier, Weimaraner.
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

Här flög det väldigt bra idag, men skyttet var inte helt 100, blev 25st på 3 man

Användarvisningsbild
Lindquist

Inlägg av Lindquist »

jagarndamp skrev:Här flög det väldigt bra idag, men skyttet var inte helt 100, blev 25st på 3 man

Vart?

T3X Ctr/Grs 308Win
T3x Lite/GRS 308win
T1X (Grs) 22LR
Beretta 12
Ruger PCC 9mm

Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

Lindquist skrev:
jagarndamp skrev:Här flög det väldigt bra idag, men skyttet var inte helt 100, blev 25st på 3 man

Vart?

Österbotten i finland

Glooie

Inlägg av Glooie »

Hos mina föräldrar finns en åker på ca 1 ha som inte används längre efter nerlagt jordbruk. Jag har en fundering att göra en del av den till viltåker, men sen kom jag att tänka på att en del skulle man kunna så spannmål för att locka in duvor. Det sträcker en del duvor över åkern, men i dagsläget slår dom aldrig. Vilket spannmål funkar bäst för att "dra duvor"? Tanken är alltså inte att tröska spannmålet, utan att låta duvorna äta det, ev kanske man får slå av det inför jakten med en slåtterbalk eller liknande så att dom når maten. Är det nån som gjort nåt liknande? Alla tips och idéer mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Varit så uppsnurrad i arbetet så jag missade nästan att 1 augusti passerades och idag är det bockpremiär. Igår satt jag på altanen och såg duvorna sträcka över garaget och det är första året nu som jag är så här sen.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

Glooie skrev:Hos mina föräldrar finns en åker på ca 1 ha som inte används längre efter nerlagt jordbruk. Jag har en fundering att göra en del av den till viltåker, men sen kom jag att tänka på att en del skulle man kunna så spannmål för att locka in duvor. Det sträcker en del duvor över åkern, men i dagsläget slår dom aldrig. Vilket spannmål funkar bäst för att "dra duvor"? Tanken är alltså inte att tröska spannmålet, utan att låta duvorna äta det, ev kanske man får slå av det inför jakten med en slåtterbalk eller liknande så att dom når maten. Är det nån som gjort nåt liknande? Alla tips och idéer mottages tacksamt!
Korn verkar dra, och förstås ärtor

finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

jagarndamp skrev: 15 aug 2020, 21:53
Lindquist skrev:

Vart?

Österbotten i finland

har dom börjat tröska söderut ännu :mrgreen: . här är inga åkrar tröskade ännu vilket gör det svårt men 7 har jag skjutit hittills iår :) . var ute imorse såg en del men var på fel ställe. ska prova att sitta där dom flög imorse nu på eftermiddagen :D
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

finnjägarn skrev:
jagarndamp skrev: 15 aug 2020, 21:53
Lindquist skrev: Vart?

Österbotten i finland

har dom börjat tröska söderut ännu :mrgreen: . här är inga åkrar tröskade ännu vilket gör det svårt men 7 har jag skjutit hittills iår :) . var ute imorse såg en del men var på fel ställe. ska prova att sitta där dom flög imorse nu på eftermiddagen :D
Jo, nån enstaka har dom tröskat. Hade vi helt gett fan i gässen hade vi haft mer. Flög så fint runt bulvanerna varje gång gässen kom Bild

Användarvisningsbild
Lindquist

Inlägg av Lindquist »

jagarndamp skrev:
finnjägarn skrev:
jagarndamp skrev: 15 aug 2020, 21:53 Österbotten i finland

Jo, nån enstaka har dom tröskat. Hade vi helt gett fan i gässen hade vi haft mer. Flög så fint runt bulvanerna varje gång gässen kom Bild

I Skåne är det så gott som färdigtröskat....

T3X Ctr/Grs 308Win
T3x Lite/GRS 308win
T1X (Grs) 22LR
Beretta 12
Ruger PCC 9mm

Användarvisningsbild
boganis

Inlägg av boganis »

Glooie skrev: 16 aug 2020, 11:51 Hos mina föräldrar finns en åker på ca 1 ha som inte används längre efter nerlagt jordbruk. Jag har en fundering att göra en del av den till viltåker, men sen kom jag att tänka på att en del skulle man kunna så spannmål för att locka in duvor. Det sträcker en del duvor över åkern, men i dagsläget slår dom aldrig. Vilket spannmål funkar bäst för att "dra duvor"? Tanken är alltså inte att tröska spannmålet, utan att låta duvorna äta det, ev kanske man får slå av det inför jakten med en slåtterbalk eller liknande så att dom når maten. Är det nån som gjort nåt liknande? Alla tips och idéer mottages tacksamt!
Ärtor - bäst
Raps - bra
Vete - bra men sämre än raps
"Det bedste er Jagt, det næstbedste Fiskeri" Wilhelm Dinesen, 1887
finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

Lindquist skrev: 16 aug 2020, 17:59
jagarndamp skrev:
finnjägarn skrev:

I Skåne är det så gott som färdigtröskat....

okej :D . men menade egentligen jagarndamp :) . eftersom han bor 130km söder om mig här på sidan pölen:mrgreen:
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Glooie skrev: 16 aug 2020, 11:51 Hos mina föräldrar finns en åker på ca 1 ha som inte används längre efter nerlagt jordbruk. Jag har en fundering att göra en del av den till viltåker, men sen kom jag att tänka på att en del skulle man kunna så spannmål för att locka in duvor. Det sträcker en del duvor över åkern, men i dagsläget slår dom aldrig. Vilket spannmål funkar bäst för att "dra duvor"? Tanken är alltså inte att tröska spannmålet, utan att låta duvorna äta det, ev kanske man får slå av det inför jakten med en slåtterbalk eller liknande så att dom når maten. Är det nån som gjort nåt liknande? Alla tips och idéer mottages tacksamt!
Så råg på hösten så har rådjur, älg m.fl mat på hösten och våren. Sen ett par veckor före duvpremiären så kör du ner rågen med vält.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Bjerker

Inlägg av Bjerker »

Var är duvorna? Har sett gott om dem hela sommaren, men nu ser jag bara enstaka. På östgötaslätten mellan Linköping och Mjölby. Äter de blåbär i skogen?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Glooie

Inlägg av Glooie »

börje skrev: 17 aug 2020, 02:02
Så råg på hösten så har rådjur, älg m.fl mat på hösten och våren. Sen ett par veckor före duvpremiären så kör du ner rågen med vält.
Ingen dum idé, men jag hinner inte nu i höst, får bli nästa höst isf.

Är det nån här som gjort nåt liknande, så spannmål med syfte att locka in duvor?
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Det funkar nog med vilket sädesslag som helst, välta ner en del av åkern i rätt tidigt skede så duvorna hittar det. Sen så kan man ju fylla på med lite spannmål ifall det sinar
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Börjar bli duvläge nu. Iaf här.
Premiär för 'flappern' dvs duva med rörliga vingar som fladdrar i vinden. Funkar bra o piggar upp stelt buvlvanmönster. Lite finlir med vinkel mot mark o vind men snart nog. Fladdrar mest i stark vind förstås. Ska sitta på nåt böjligt typ kasserat fiskspö. Ska liksom både gunga o fladdra. Duvor gjorde helt klart en extra sväng vid åsyn men känns ändå som om dom har sommarlov fortfarande. Flyger slött i alla riktningar över slätten.

DSC05451.JPG
Trycker man på bild förstoras den. Bra grej.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lindquist

Inlägg av Lindquist »

Vart i landet är det drag nu?? Söderslätt i Skåne är dött.

T3X Ctr/Grs 308Win
T3x Lite/GRS 308win
T1X (Grs) 22LR
Beretta 12
Ruger PCC 9mm