Ripjakt med hund vintertid tips sökes

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

micke_gt

Ripjakt med hund vintertid tips sökes

Inlägg av micke_gt »

Hej

Planerar att åka till fjälls i början på mars för att träna/jaga med min unghund,
Är det någon som har tips på fjäll som är hyffsat lättillgängligt med skidor för dagsturer,
kommer bo i husvagn alternativt hyra stuga så valmöjligheterna blir ju såklart mindre än om man tar sig ut med skoter el helikopter ☺️

Så tips mottages tacksamt, västerbottens el norrbottens fjäll spelar mindre roll,
malx

Re: Ripjakt med hund vintertid tips sökes

Inlägg av malx »

Bara kolla på kartan var du tar dig i närheten av kalfjäll utan större ansträngning och samtidigt har tillgång till boende och parkeringar. D.v.s. någon av de tre vägarna n mot Norge som finns i Norr- och Västerbotten borde kunna erbjuda hyfsade möjligheter. Det går ju även utnyttja någon av skoterlederna (på skoterledskartan) för att ta sig till kalfjället men då är det ju bra att hålla koll på hunden också.

Allmänt gäller att ju enklare det är att ta sig till jaktmarken och ju bättre den är desto större konkurrens och vissa av jaktområdena nära vägarna stängs för jakt (p.g.a. att antalet jaktdagar nått säsongsgränsen) mot slutet av säsongen så det skadar inte att räkna med några alternativ.

I övrigt är det också väldigt svårt att förutspå hur föret är för hunden på olika ställen. Ibland går det utmärkt för hundarna att springa överallt och andra gånger är det kört överallt. Just gränsen mellan kalfjäll och björkskog är väl det som oftast brukar gå bra. Är det svårt på en sida av en dalgång/berg så kan man försöka på andra om det blåst annorlunda där.
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Om du primärt ska träna/jaga in hunden skulle jag överväga att åka senare och utan gevär. Tidigare kunde man lösa något som hette Hundträningstillstånd åtminstone i Norrbotten. Vet inte hur det är nu om det finns kvar och om det går lösa i andra län med? :?:

Fördelen är att man kunde nyttja även april månad. Kan koncentrera sig helt på hunden och inte på att skjuta. Oftast bättre före. Ripflockarna har delat upp sig och de uppträder i mindre grupper eller par. De gånger jag haft en unghund som ska jagas in och jag åkt till fjällen har varit i april. Visst, har man otur kan det vara aprilväder med allt vad det innebär och/eller dagsmeja. Men generellt brukar man hitta någonstans med hyfsat före.

Hundträningskortet brukar tidigare ha kostat en hundring eller så men jag är osäker på hur det är nu förtiden då det är några år sen sist.
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

Vart utgår du ifrån? Såg du skrev nånstans v-botten eller norrbotten
men måste ändå tipsa om funäsdalen/flatrue/särvfjället mittådalens sameby i västra Härjedalen.

Är väl inte neutrall ang områden då morfar hade stuga där då jag va liten och jag flyttade dit å jobbade i det området i 5år men...

Skulle det va av intresse kan jag kolla hur dom har med fågel där iår åt dig..🙂
micke_gt

Inlägg av micke_gt »

Jag utgår från luleå, så det blir lite långt åka för denna gång.
Men mot hösten har jag funderingar på fara mot dom hållen :)
Användarvisningsbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Kiruna, Gällivare eller Jokkmokks fjällen har ju alla områden som är rätt lättillgängliga.
Östsibirisk Laika