NVV’s text om att alla fåglar är fridlysta?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
fonkystuff

NVV’s text om att alla fåglar är fridlysta?

Inlägg av fonkystuff »

Skulle kolla om korpen fortfarande är fridlyst (vilket jag tror men tycker är helt uppåt väggarna) och hittade detta dokument:

https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... rarter.pdf

Där står inga fågelarter uppräknade utan bara nedanstående text:

Fridlysta fågelarter
I Sverige finns ca 250 häckande fågelarter. Alla Sveriges vilda fågelarter är fridlysta i hela landet.

Så är ju uppenbarligen inte fallet, så vad har jag missat? Är det något om att de är fridlysta undantaget jakttid lr vad?
Konstigt isf att vissa däggdjur är uppräknade....

Kommer säkert känna mig som en jubelidiot när ni förklarar hur det ligger till, men det är värt det för jag vill veta ;)
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
redtop

Re: NVV’s text om att alla fåglar är fridlysta?

Inlägg av redtop »

Jaktlagen §3:

3 § Viltet är fredat och får jagas endast om detta följer av denna lag eller av föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen. När viltet är fredat, gäller fredningen också dess ägg och bon.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1987-259
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Jo - men t ex Älg är ju inte uppräknad under däggdjur?
Edit: Det jag menar är att i dokumentet jag länkar till tar de ju upp t ex varg och lo, men inte svan eller som jag letade efter korp.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Är det möjligen ett eller annat eu-direktiv som ligger bakom hur det är formulerat?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Ja - kanske. Nåt ligger ju bakom att det står som det står, hade varit intressant att veta vad.....
Jag köper att de inte kan skriva att ALLA däggdjur är fridlysta om de inte får jagas enligt jaktlagen eftersom det finns t ex råttor som vem som helst får slå ihjäl med en träsko om man vill, men det förklarar bara delvis min frågeställning.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Fritt ur minnet: Allt vilt är fredat, men undantagen hittar man i jakttidskungörelsen.

Alltså: jakttiderna är undantag från den allmänna regeln om fredning.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inlägg av fonkystuff »

Fritz Kraut skrev: 28 dec 2020, 22:22 Fritt ur minnet: Allt vilt är fredat, men undantagen hittar man i jakttidskungörelsen.

Alltså: jakttiderna är undantag från den allmänna regeln om fredning.

F.
Tror du har helt rätt - men det som är konstigt är att t ex inte älg nämns på däggdjur som är fridlysta men t ex utter finns med. Det står inte heller samma text om att alla däggdjur är fridlysta såsom under fåglar.
Men skit samma - det är ju egentligen bara att kolla jakttabellen så vet man ju vad man får jaga och när, men jag tycker NVV krånglat till det för sådana som mig (och framförallt de som inte jagar) som vill gå in och kolla om t ex korp är ”fridlyst” och man får svaret att korp är lika fridlyst som skata - under däggdjursrubriken får man iaf en indikation på vilka som är ajabaja om inget annat sägs.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

fonkystuff skrev: 29 dec 2020, 01:09 ---
Tror du har helt rätt - men det som är konstigt är att t ex inte älg nämns på däggdjur som är fridlysta men t ex utter finns med. Det står inte heller samma text om att alla däggdjur är fridlysta såsom under fåglar.
Men skit samma - det är ju egentligen bara att kolla jakttabellen så vet man ju vad man får jaga och när, men jag tycker NVV krånglat till det för sådana som mig (och framförallt de som inte jagar) som vill gå in och kolla om t ex korp är ”fridlyst” och man får svaret att korp är lika fridlyst som skata - under däggdjursrubriken får man iaf en indikation på vilka som är ajabaja om inget annat sägs.
Det står lite här: https://www.naturvardsverket.se/Var-nat ... sta-arter/

Som du säger är inte resonemanget helt konsekvent. Det kanske kan bero på att olika arter fått sina skydd vid olika tillfällen, så att fridlysningsbegreppet ändrats under tiden.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

fonkystuff skrev: 28 dec 2020, 14:51 Ja - kanske. Nåt ligger ju bakom att det står som det står, hade varit intressant att veta vad.....
Jag köper att de inte kan skriva att ALLA däggdjur är fridlysta om de inte får jagas enligt jaktlagen eftersom det finns t ex råttor som vem som helst får slå ihjäl med en träsko om man vill, men det förklarar bara delvis min frågeställning.
Ja, fast skyddsjakt på på enskilds initiativ på råtta regleras i §26 och bilaga 4 i jaktförordningen, där det anges att det är tillåtet året runt. :wink:

Men jag håller med dig om ursprungsfrågan att NVVs text är konstigt skriven.
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

I lag så är det tillåtet om det inte är förbjudet, dvs olagligt ... även om det så att säga kan vridas lite hur som med en bra Advokat eller Åklagare också för den delen MEN i huvudsak så är ALLT tillåtet om det inte är förbjudet.

NVV har väl gjort tvärtom, ALLT är förbjudet om det inte är tillåtet i deras text... då har man så att säga garderat sig i alla lägen och kommer det in en i deras tycke skojig ny art så får man inte jaga den, typ invasiva skrakar som var NoNo väldigt länge innan de släppte skyddsjakt i litet antal.

(och givetvis Varg, sisådär då fick vi in varg i denna tråd också :mrgreen: )
Zoraki-HP01 + 10 krutpangare