Lockar eld?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Peran71

Lockar eld?

Inlägg av Peran71 »

Min jaktledare som börjar närma sig de 80 berättade om att unga tjädertuppar kan söka sig till elden man gjort upp på passet. Jag satte mig i lördags för att prova på älg och gjorde direkt upp en brasa. Mindre än fem minuter senare satte sig tre orrtuppar i varsin topp, ca 30 meter ifrån mig.
Ligger det nån sanning i påståendet om tjädern?
Gäller det isåfall också orrar?
Har nån annan varit med om liknande?
Bekräftar eller dementerar vi?

Vänligen Pär
sjobjorn

Re: Lockar eld?

Inlägg av sjobjorn »

Jo jag har varit med om liknande. När jag var yngre firade jag alltid min födelsedag med en övernattning på ett berg i närheten av mitt landställe. Ställde iordning ett vindskydd, startade brasan, lagade mat och öppnade en flaska amarone. Då kom det alltid ett gäng orrtuppar och satte sig i en stor asp en 15-20m bort. Av någon anledning var de alltid väldigt oskygga, jag kunde resa mig från mitt vindskydd för att gå och pinka eller hämta mer ved och liknande, de satt kvar tills strax innan det började bli mörkt har jag för mig. Har aldrig slagit mig in att det kanske var elden som gjorde att de satte sig där, när jag tänker på det har jag aldrig sett orre där när jag bara gått dit för att njuta en stund av utsikten eller plocka bär. Aldrig kommit någon tjäder dock.
Kanske inte räcker för att vare sig bekräfta eller dementera, men det är iaf liknande det du berättar om.
Kvartermästaren

Re: Lockar eld?

Inlägg av Kvartermästaren »

Har också ett par gånger noterat skogsfågel som lugnt och fint satt sej i röken från eld. Dock tror jag att det är resterna efter elden som lockar, dvs. kolen. Tamhöns har ett visst behov av kol för att hålla tarmsystemet i okej skick och tjäder och orre är nog inte så annorlunda skapta.