Fjälljakt Jämtland - Tandlös Länsstyrelse

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Melker

Fjälljakt Jämtland - Tandlös Länsstyrelse

Inlägg av Melker »

Länsstyrelsen i Jämtland verkar vika ner sig helt och låter Ruvhten stänga hela byn på 392 000 hektar statlig mark hela säsongen.
Övriga byar har några få veckor öppet för fågeljakt för de som hade tur i lottningen men i övrigt avlyst för älgjakt.

Jägareförbundets skrivelser till Lst förblir obesvarade och vi står utan jaktmarker...
Användarvisningsbild
Matti

Re: Fjälljakt Jämtland - Tandlös Länsstyrelse

Inlägg av Matti »

Och i sommar har hemestrande fjällvandrare fullkomligt invaderat fjällen i Härjedalen. Men det bedöms uppenbarligen efter en annan mall...
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inlägg av Matti »

Jag tror främsta agendan är att få ensamrätt till jakten...
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Matti skrev: 11 aug 2020, 15:29 Jag tror främsta agendan är att få ensamrätt till jakten... Bild
Ja, det är troligtvis målet men varför viker statens representant Lst ner sig helt?

OK, att de får lysa av marker där det finns mycket ren men att stänga 392 000ha där stora områden är tomma på ren är orimligt.
T o m de rena skogsmarkerna är ju stängda...
Användarvisningsbild
Matti

Inlägg av Matti »

Varför, tjaaa...Rennäringslagen är en ganska tung lagstiftning. Sen dras ibland urfolkskortet också...
Grållen Fjälldalens Akka
Ragnarsson96

Inlägg av Ragnarsson96 »

Jag hade tänkte testa ripjakt iår... men sitter inne på natureit sidan och kollar områden för september... fattar nada... är de alltså nästan omöjligt om man inte varit med på lottningen?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

https://www.youtube.com/user/Ragnarsson96
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Ja, du måste längre norrut för att hitta tillgängliga områden.

Södra Jämtland är avlyst för renbete, mellersta är kvoterat och lottning sker före sommaren.
Ragnarsson96

Inlägg av Ragnarsson96 »

Melker skrev:Ja, du måste längre norrut för att hitta tillgängliga områden.

Södra Jämtland är avlyst för renbete, mellersta är kvoterat och lottning sker före sommaren.
Katastrof... skulle varit lapp alltså.
Var södra Jämtland jag hade tänkt ta någon dag på i slutet av september..

https://www.youtube.com/user/Ragnarsson96
Kängan

Inlägg av Kängan »

Jag förstår inte hur detta skulle kunna leda till något positivt...
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

Ragnarsson96 skrev: 11 aug 2020, 17:29
Melker skrev:Ja, du måste längre norrut för att hitta tillgängliga områden.

Katastrof... skulle varit lapp alltså.
Var södra Jämtland jag hade tänkt ta någon dag på i slutet av september..

Det ser ut att vara skralt med fågel i södra jämtland i år :(
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
NiKKEE

Inlägg av NiKKEE »

Melker skrev: 11 aug 2020, 15:48
Matti skrev: 11 aug 2020, 15:29 Jag tror främsta agendan är att få ensamrätt till jakten... Bild
Ja, det är troligtvis målet men varför viker statens representant Lst ner sig helt?

OK, att de får lysa av marker där det finns mycket ren men att stänga 392 000ha där stora områden är tomma på ren är orimligt.
T o m de rena skogsmarkerna är ju stängda...
Därför deras fd. chefsjurist och numera stabsjurist har fria tyglar och lovar avlysningar till höger och vänster.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
Robert.M

Inlägg av Robert.M »

F-jla illa på ren svenska. Det blir, om det inte redan är, en j-la soppa av Girjasdomen” man borde ha sett utvecklingen för lääääänge sedan.
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Lst fortsätter briljera i sin hantering, nu får vi se vad JO har att säga i frågan..

https://svenskjakt.se/start/nyhet/ripja ... n-till-jo/

Det var även så att de öppnade kortförsäljning för några områden i nature IT samtidigt som de uttalade sig att de inte fattat beslut om öppning. Hur ska man då våga ta semester, hyra stuga, köra många mil när man inte kan lita på vad som gäller.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/locke ... dsfjallen/
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Melker skrev:Lst fortsätter briljera i sin hantering, nu får vi se vad JO har att säga i frågan..

https://svenskjakt.se/start/nyhet/ripja ... n-till-jo/

Det var även så att de öppnade kortförsäljning för några områden i nature IT samtidigt som de uttalade sig att de inte fattat beslut om öppning. Hur ska man då våga ta semester, hyra stuga, köra många mil när man inte kan lita på vad som gäller.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/locke ... dsfjallen/
Vad ska JO göra åt det? Ytterligare en tandlös dyr institution..
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Arctic

Inlägg av Arctic »

Jag var upp i helgen och jagade på en del av Ruvhten där jag fått jakttillstånd från NatureIT.

Skulle gärna åka upp någon gång till i år, men det verkar bli svårt. "Du kan inte aktivera datum senare än 2020-09-09" dyker upp på de alla områden jag provat i NatureIT.

Bristen på planering och stöd drabbar inte bara oss jägare. Det ställer också till det för besöksnäringen i området. Om jag får med mig frun så blir det boende på hotell och ett par restaurangbesök som ger lokala inkomster. Får jag inte åka upp och jaga blir det ingenting.

Vi får se hur det utvecklas, men utan tvivel har Girjas-domen bidragit till att Länsstyrelsernas hantering blivit synnerligen enkelriktad. Det som gör det ännu värre är bristen på information (och gissningsvis planering) från Länsstyrelserna. Det gör det svårt att planera in någon resa, när man inte vet om man får jaga.
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Arctic skrev: 31 aug 2020, 14:48 Jag var upp i helgen och jagade på en del av Ruvhten där jag fått jakttillstånd från NatureIT.
Vilken ruta var du i och hur var det med fågel?
Arctic

Inlägg av Arctic »

TÄ7b

Det fanns en del fågel, men inte mycket.

På lördag hade jag kunnat nå "bag limit" om jag och hunden skött oss. På söndag blev det tre fågelkontakter på dryga fyra timmars jakt (en kull med fem fåglar och två ensamma ripor). Med andra ord en vanlig dag i ripfjällen.

Det positiva var att hundarbetet på de två sista fåglarna var riktigt bra. Inte perfekt, men bra för en unghund som inte jagat mycket ripa.
Stewe's world on ice

Arctic skrev: 31 aug 2020, 15:54 TÄ7b

Det fanns en del fågel, men inte mycket.

På lördag hade jag kunnat nå "bag limit" om jag och hunden skött oss. På söndag blev det tre fågelkontakter på dryga fyra timmars jakt (en kull med fem fåglar och två ensamma ripor). Med andra ord en vanlig dag i ripfjällen.

Det positiva var att hundarbetet på de två sista fåglarna var riktigt bra. Inte perfekt, men bra för en unghund som inte jagat mycket ripa.
Tå7 b ligger ju Alldeles vid magasinet, du skulle ha varit längre upp tror jag . Jag var uppe och tältade vid tå7d och kom ner idag och det fanns helt ok med fågel. Här också med unghund, 100% lycka. Fortsätter med tå9 på onsdag med lite vila i ryggen. .
He has a powerful weapon
Arctic

Inlägg av Arctic »

Jag var vid TÄ7b, dvs uppe vid norska gränsen ovanför Fjällnäs. Inte TÅ7b vid Tåckrenmagasinet.

Du har helt rätt att det var bättre högre upp.

Vid TÄ7 var det inte dåligt -- men jag skulle inte säga bra. Jag gick igenom TÄ7c för att nå mitt område. Det blir lite nyanserat angående hur mycket fågel det behöver vara för att vara bra. På lördag skulle jag som sagt var kunnat nå 8 skjutna fåglar med en bättre hund och bättre skytt. Det är bättre än många dagar, men det var många timmars promenad.

Lycka till med TÅ9.
Stewe's world on ice

Arctic skrev: 01 sep 2020, 00:27 Jag var vid TÄ7b, dvs uppe vid norska gränsen ovanför Fjällnäs. Inte TÅ7b vid Tåckrenmagasinet.

Du har helt rätt att det var bättre högre upp.

Vid TÄ7 var det inte dåligt -- men jag skulle inte säga bra. Jag gick igenom TÄ7c för att nå mitt område. Det blir lite nyanserat angående hur mycket fågel det behöver vara för att vara bra. På lördag skulle jag som sagt var kunnat nå 8 skjutna fåglar med en bättre hund och bättre skytt. Det är bättre än många dagar, men det var många timmars promenad.

Lycka till med TÅ9.
Sorry jag missuppfattade men till mitt försvar kan jag säga att det inte är lätt att ha områden i huvudet :).
Roligt att det funkade med hunden.
Mitt största problem är att jag börjar bli lite gammal så kroppen blir lätt det som begränsar räckvidden.
Ser fram emot några dagar till och nu verkar vädret vara riktigt bra framöver. Det är inte alltid trevligt med regn/solsken då det är svårt att klä sig rätt
He has a powerful weapon