Hur går toppjakten???

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
börje

Re: Hur går toppjakten???

Inlägg av börje »

Det är verkligt finst att skida ute i det tysta vita landskapet där man kanske hör endast ett flygplan på hela dan. Får man sen med sig en tupp hem så är det en bonus. Mitt rekord på toppjakten är två, och det ska nog inta va fler för turen till bilen blir onödigt jobbig. Har skjutit tre tuppar med hagel en gång på väg till och från ripmarkerna, jobbig som fan att böra nerför berget. Som tur var så sköt jag två av dom på vägen tillbaks till bilen, annars hade nog kompisan får hjälpa till.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Jag störs inte nämnvärt av att jakten förlängs in i Februari tvärt om, men det är inte pudelns kärna.
Läs för all del mitt förra inlägg som i mångt och mycket överensstämmer med andra foristers förmenande som det synes i text om än i andra och längre fraseringar.

Det som försvunnit är mått och sans hos delar av jägarkåren, sen vad det beror på jag det har jag en ide om, men den behåller jag för mig själv annat än i redan publicerad åsikt.

Jag har under senaste 10 tal åren rensat bort 3-5 mårdar i snitt per år och det är nog receptet för en återhämtning även om det inte återspeglas i populationen på det sätt jag en gång hoppades på, men trägen vinner...
Och inte gör jag det för någon annan än fågelstammen och dess välgång.

Kjell Sjöberg och P-A Åhléns verk har jag inte läst, men tar dom in i sin konklusion att områdena dom viserat snart saknar all form av "gammal skog"?
malx

Inlägg av malx »

r1no1 skrev: 04 feb 2021, 13:35 Jag störs inte nämnvärt av att jakten förlängs in i Februari tvärt om, men det är inte pudelns kärna.
Öh, det är väl hela pudelns kärna, det var ju förlängningen av jakten som var huvudmålet med senaste diskussionen.

r1no1 skrev: 04 feb 2021, 13:35 Det som försvunnit är mått och sans hos delar av jägarkåren,
Ska jag vara ärlig så tror jag inte det var ett dugg bättre "förr", snarare tvärtom. När det kommer till jaktetik o.s.v. har synen utvecklats en hel del. Avarter finns det alltid. Men allt syns mera nu, både bra och dåligt.
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Jakttiden har ingen betydelse, men utövarna...

"Öh, det är väl hela pudelns kärna, det var ju förlängningen av jakten som var huvudmålet med senaste diskussionen."
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Jag skulle med glädje se att toppjakten gick in i halva februari. Man hinner inte med den som det är nu med klöviltjakterna till samma datum.

I princip ingen jagar fågel på dom marker jag kan gå på. Det kan bli nån bonusfågel som sitter bra till på väg ut på pass i annan jakt.
R93- 6.5x55 (semi 65cm), Zeiss v 4-16, pul-n455
R93- 8x57js, Zeiss v 1,5-6
R93- lrs 6.5x284, Zeiss v 6-24
R93- attasche g11 .308win, Zeiss HT 3-12
Tikka m80 20/6.5, leupold 2-7
Tc contender 357mag, aimpoint h2
Tc contender 22lr, avlivning.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Rockenroll skrev: 04 feb 2021, 11:44
Jag känner till ett flertal och har själv i ungdomen flera år skjutit betydligt mer än så. Jag arbetade inte under höstar och vintrar när jag var ung. Jagade och sålde fågel.
Inget att vara stolt över nu, men då var jaktintresset så starkt att jag inte klarade av att sköta ett jobb. Jag kunde bara jaga. Jagade fågel upp mot 150 dagar per år, först tjäder sedan ripsnarning och ripskytte.
Men jag skäms inte ett dugg. Det var ungdom, brinnande jaktintresse, en dröm om forna tiders yrkesjakt och strapatser. Fattigt var det och strapatser var det åtminstone. Och det gav kunskap och skicklighet som är svår att uppnå genom söndagsjakt.

Men ja, jag känner och kan namnge 5 personer rakt av som skjutit betydligt mer än så. Faktiskt såpass att den siffran du nämner har skjutits på några dagar bara.

Rockenroll skrev: 04 feb 2021, 12:38
Vill bara inflika en sak om dagens nya jägare uppfostrade med att man ska filma allt och allt ska vara häftigt.
Idag är den nya jägaren van vid fågelstammar som iallafall jag inte ens kunde drömma om på 90-talet!
På den tiden, när jag själv var ny, så var drömmen att lyckas skjuta en topptjäder på en hel vinter.
Jag jagade på marker i vilhelmina där fågeljakten idag förvaltas av en camping och räknas som bland det bättre i kommunen. En dålig dag där skjuter fågelgänget kanske bara en toppfågel var.
Under de verkligt dåliga åren sköt vi tre tjädrar en hel vinter. På tio jägare, och vi jagade jämt. Unga och vilda.
Jag skrev en uppsats i skolan en gång om en toppjaktsdag, en fantasi alltså, då vi sköt tre tjädertuppar. Jag tyckte själv att det var lite fånigt för det var ju så osannolikt att något sådant skulle kunna hända.. Så dåligt var det på den tiden, men dagens nya jägare har svårt att tro på det. Precis som vi hade svårt att tro på gubbarna som berättade om de goda åren förr.

Så jag gottar mig faktiskt i väntan på den verkliga kraschen, ner till nivåerna jag växte upp med och trodde var normala.
Vi kommer att tappa en stor del av dagens pryljägare ur skogarna. Chocken kommer bli stor för dem att se vad klen fågeltillgång verkligen betyder för det är här över 20 år sedan det verkligen var dåligt.

Vi kommer att få höra höga röster om fridlysning, att fågeln är på väg att utrotas, att vi skjutit för mycket. Och många kommer sluta jaga då belöningen inte längre är skotten på 427 meter utan skidåkningen, naturen, stillheten. Kalla mig självisk men jag ser fram emot det och kommer kanske finna glädje igen över att skida i tomma landskap och till slut, kanske, få se tjädertuppen i tallen och känna pulsen igen. Då fåglar i klasar och häftiga filmer inte längre är vardag.
Jag får inte ihop det här...

Först sköt du i unga år säckvis och sålde ...

Sen skrev du att när du var ung så fanns det ingen fågel ?

Och om det var dåligt på 90talet och är bra nu så går det ju upp och ned som förväntat ...

Skjuta 100 Tjädrar på några dagar ? Hur går det till igentligen ? , förutsatt att vi pratar JAKT ...
Inte nån som åker omkring på skoter med pulka och skjuter , eller annat tvivelaktigt tilltag.

Vem är det igentligen dom skjuter dess mängder då det inte är "Söndagsjägare" och inte "TuristJägare" ?
Och hur skjutton tar de sig till de markerna som verkar ligga så avsides ? , och sen fraktar hem 20 Tlädrar per sväng ..?
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Det går väl bra ihop om man var ung på 70 o 80-talet :wink:
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

Anders Ö skrev: 04 feb 2021, 15:11
Rockenroll skrev: 04 feb 2021, 11:44
Jag känner till ett flertal och har själv i ungdomen flera år skjutit betydligt mer än så. Jag arbetade inte under höstar och vintrar när jag var ung. Jagade och sålde fågel.
Inget att vara stolt över nu, men då var jaktintresset så starkt att jag inte klarade av att sköta ett jobb. Jag kunde bara jaga. Jagade fågel upp mot 150 dagar per år, först tjäder sedan ripsnarning och ripskytte.
Men jag skäms inte ett dugg. Det var ungdom, brinnande jaktintresse, en dröm om forna tiders yrkesjakt och strapatser. Fattigt var det och strapatser var det åtminstone. Och det gav kunskap och skicklighet som är svår att uppnå genom söndagsjakt.

Men ja, jag känner och kan namnge 5 personer rakt av som skjutit betydligt mer än så. Faktiskt såpass att den siffran du nämner har skjutits på några dagar bara.

Rockenroll skrev: 04 feb 2021, 12:38
Vill bara inflika en sak om dagens nya jägare uppfostrade med att man ska filma allt och allt ska vara häftigt.
Idag är den nya jägaren van vid fågelstammar som iallafall jag inte ens kunde drömma om på 90-talet!
På den tiden, när jag själv var ny, så var drömmen att lyckas skjuta en topptjäder på en hel vinter.
Jag jagade på marker i vilhelmina där fågeljakten idag förvaltas av en camping och räknas som bland det bättre i kommunen. En dålig dag där skjuter fågelgänget kanske bara en toppfågel var.
Under de verkligt dåliga åren sköt vi tre tjädrar en hel vinter. På tio jägare, och vi jagade jämt. Unga och vilda.
Jag skrev en uppsats i skolan en gång om en toppjaktsdag, en fantasi alltså, då vi sköt tre tjädertuppar. Jag tyckte själv att det var lite fånigt för det var ju så osannolikt att något sådant skulle kunna hända.. Så dåligt var det på den tiden, men dagens nya jägare har svårt att tro på det. Precis som vi hade svårt att tro på gubbarna som berättade om de goda åren förr.

Så jag gottar mig faktiskt i väntan på den verkliga kraschen, ner till nivåerna jag växte upp med och trodde var normala.
Vi kommer att tappa en stor del av dagens pryljägare ur skogarna. Chocken kommer bli stor för dem att se vad klen fågeltillgång verkligen betyder för det är här över 20 år sedan det verkligen var dåligt.

Vi kommer att få höra höga röster om fridlysning, att fågeln är på väg att utrotas, att vi skjutit för mycket. Och många kommer sluta jaga då belöningen inte längre är skotten på 427 meter utan skidåkningen, naturen, stillheten. Kalla mig självisk men jag ser fram emot det och kommer kanske finna glädje igen över att skida i tomma landskap och till slut, kanske, få se tjädertuppen i tallen och känna pulsen igen. Då fåglar i klasar och häftiga filmer inte längre är vardag.
Jag får inte ihop det här...

Först sköt du i unga år säckvis och sålde ...

Sen skrev du att när du var ung så fanns det ingen fågel ?

Och om det var dåligt på 90talet och är bra nu så går det ju upp och ned som förväntat ...

Skjuta 100 Tjädrar på några dagar ? Hur går det till igentligen ? , förutsatt att vi pratar JAKT ...
Inte nån som åker omkring på skoter med pulka och skjuter , eller annat tvivelaktigt tilltag.

Vem är det igentligen dom skjuter dess mängder då det inte är "Söndagsjägare" och inte "TuristJägare" ?
Och hur skjutton tar de sig till de markerna som verkar ligga så avsides ? , och sen fraktar hem 20 Tlädrar per sväng ..?
50 var antalet du skrev.

Jag var ung på 90-talet, började jaga fågel i mitten på-90 då vid 16 års ålder. I slutet på -90 vände fågelstammen uppåt. Vid 2003 kom ett kronår. Jag räknar mig som ung fram till mellan 25 och 30. Då får du ihop det om du nu vill fortsätta leta fel för att slippa tro på vad jag skriver.

Dom som skjuter de riktigt stora mängderna är två kategorier. Extremt intresserade jägare som lägger all sin tid på jakten och inte förvärvsarbetande.
Eller lokala som inte har något större intresse men lärt sig att man kan tjäna pengar. Och inte har några problem med att använda skotern. Antingen bara för att hämta upp fågel som hängs upp under dagen, eller som använder skotern hela tiden..

15-25 om dagen under några dagar då en rejäl flock hittats har jag hört om många gånger. Tills flocken är slut helt enkelt.

Ska inte slå mig för bröstet men jag gjorde aldrig så. Jag sköt max 5 om dagen, vilket var vad jag kunde kånka hem på ryggen med hyfsad möda.
En del använde pulka och drog istället för ryggsäck.
Tikka 690 6,5x55, Swarovski 6-24x50
Sauer 200 7mmRM, Zeiss v4 4-16x44
Remington 700 308w, Zeiss C 3-9x36
CZ527 7,62x39, Zeiss V 5-15x42
Krico 300 22lr, Meopta 6x42
Sauer&sohn m8, 12/70
Stalon w145, Hausken md45
Finnspets och jämte..
malx

Inlägg av malx »

Så det vi kan sammanfatta det hela med är att de som i tråden här är emot två veckors extra jakt skyller på bristande etik och följande av lag hos vissa individer.

Det verkar ungefär lika smart som sossarnas hårdare vapenregler för laglydiga för att motverka illegala vapen...
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

@ Rockenroll

Ok :idea:
De du beskriver i det senaste inlägget anser jag inte vara JAKT och skall inte betraktas som normalt :idea:

Intresserade jägare som "arbetar" med att skjuta Tjäder är också tvivelaktigt...

Rötägg finns i alla kretsar som inte kan få nog , det är ofta pengar inblandat :roll:

Jag förstår din oro om det är en utpräglad företeelse på dina områden :cry:

Men jag vill inte tro/hoppas att det är en vanligt förkommande sak ändå , i större delen av landet .

Finns det sådana där lokala förmågor som tummar på både lagen och det etiska så borde de få en markering från den som arrenderar ut jakten att det inte är okay.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Om det inte har någon betydelse att förlänga jakten mer så kanske vi skulle behöva få jaga spel tuppar på våren med det är ju samma fåglar ändå.

Det har ju ingen betydelse för fågel stammen om det skjuts några tuppar till.
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inlägg av Husqvarna30-06 »

karelsk blandning skrev: 04 feb 2021, 16:42 Om det inte har någon betydelse att förlänga jakten mer så kanske vi skulle behöva få jaga spel tuppar på våren med det är ju samma fåglar ändå.

Vi jagar många andra arter under parningen, älg, rådjur, räv, hare för att nämna några. Men det skulle inte bli så mycket jakt att knalla in på spelet och skjuta dom på 10m.

Tjädern är lovlig 23 veckor där jag jagar, hur många mer tjädrar skjuts om den är lovlig i 25? Inte många
Men man får chans till 14 jaktdagar till. De som skjuter hundratals fåglar om året kommer fortfarande göra det. De som skjuter tjäder från bil eller skoter kommer fortfarande göra det. Det hänger inte på 14 dagars jakt hit eller dit.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Husqvarna30-06 skrev: 04 feb 2021, 16:52 Tjädern är lovlig 23 veckor där jag jagar, hur många mer tjädrar skjuts om den är lovlig i 25? Inte många
Men man får chans till 14 jaktdagar till. De som skjuter hundratals fåglar om året kommer fortfarande göra det. De som skjuter tjäder från bil eller skoter kommer fortfarande göra det. Det hänger inte på 14 dagars jakt hit eller dit.
Helt rätt, håller med till där. Ett dåligt fågelår så är det nog inte många som ens skulle utnyttja dom två extra veckorna och för normaljägaren kanske det blir en eller två tuppar till.
Vähäsalon Penni (RIP)
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Husqvarna30-06 skrev: 04 feb 2021, 16:52
karelsk blandning skrev: 04 feb 2021, 16:42 Om det inte har någon betydelse att förlänga jakten mer så kanske vi skulle behöva få jaga spel tuppar på våren med det är ju samma fåglar ändå.

Vi jagar många andra arter under parningen, älg, rådjur, räv, hare för att nämna några. Men det skulle inte bli så mycket jakt att knalla in på spelet och skjuta dom på 10m.

Tjädern är lovlig 23 veckor där jag jagar, hur många mer tjädrar skjuts om den är lovlig i 25? Inte många
Hinner man inte skjuta tjädern man behöver/vill ha på 23 veckor så måste det vara lite fågel på markerna och kanske bättre låta dom vara.

Jag har kört skoter sen slutet november i stort och sett hela två tjädrar i trä och en som pickat grus där det var plogat fram.
Stora områden och många mil har det blivit så inte är det spec tätt med dom och normalt ser man nån varje tur.

Om det är för jagandets skulle jägarna vill ha längre jakt så borde rävjakten passa bra.
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

karelsk blandning skrev: 04 feb 2021, 17:04

Hinner man inte skjuta tjädern man behöver/vill ha på 23 veckor så måste det vara lite fågel på markerna och kanske bättre låta dom vara.

Jag har kört skoter sen slutet november i stort och sett hela två tjädrar i trä och en som pickat grus där det var plogat fram.
Stora områden och många mil har det blivit så inte är det spec tätt med dom och normalt ser man nån varje tur.

Om det är för jagandets skulle jägarna vill ha längre jakt så borde rävjakten passa bra.
Som tidigare sagts, vi har klövviltsjakt fram till sista januari och fick dessutom snön här nere först 14 januari och kyla först nu i februari.
Toppfågeljakten är här extremt underutnyttjad och två veckor extra skulle ge en del extra möjligheter.
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inlägg av Husqvarna30-06 »

karelsk blandning skrev: 04 feb 2021, 17:04

Jag kan bara tala för hur det ser ut här. Det är relativt gott om fågel här, både orre och tjäder, däremot brukar det inte bli så många rena toppjaktsturer per år, 5-15st kanske. Det kunde vara mer men det ska jagas räv, grävling, mård, något rådjur och vildsvin och inimellan någon älg. Jakt brukar det bli så det räcker, fyra jakthundar ska luftas inom familjen och fällor och åtlar ska underhållas.

Jag tror inte du kommer se färre tjädrar om jakten pågick till den 15e februari istället.

Varför vill du som jägare motarbeta för andra jägare? Vi har inte gott om älg här, men jag propagerar inte för kortare jakttid på älg. Läs artikeln som det länkades till några inlägg tillbaka, jägarkåren skjuter sig själv i foten.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
NickeF

Inlägg av NickeF »

Precis, toppjakten (för mig) börjar när man behöver spänna på sig skidorna, vilket i bästa fall är i slutet av december.
Så idag har jag alltså i bästa fall 5 veckor på mig för en väldigt väderberoende jakt med korta dagar, skulle verkligen uppskatta 2 veckor till i februari.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
malx

Inlägg av malx »

Februari innebär bättre förutsättningar för bra väder och längre dagar.

Jag (topp)jagar för upplevelsens skull. I det innebär att njuta av att vara ute och åka i snön, kolla på den vackra naturen, få mig ett träningspass o.s.v. Men samtidigt så är jaktdelen också viktig, spänningen att se vad som kan finnas bakom nästa krön, nästa hygge och nästa myr. Pulshöjningen jag fortfarande får när något svart skymtar mellan trädtopparna. Lyckan när man äntligen lyckas fälla ett vilt. Jag skulle inte vara därute utan alla dessa delar.

Två veckor till innebär mer möjligheter att flexa mot jobbet och fler möjligheter att välja de dagarna då vädret är som trevligast istället för att "tvinga" sig ut under mindre optimala förhållanden. Om det innebär 1 eller 3 extra tuppar i frysen bryr jag mig betydligt mindre om.
Husqvarna special

Inlägg av Husqvarna special »

Äh, sluta älta nu och ut och jaga nötskrika istället.
Husqvarna 900 9,3x62
CG 1900 sporter 6mm Br
Husqvarna 1640 MC 6,5x55
Mauser 420B 22lr Stenmark/Stoltz custom
Beretta SV10
FN B25 B2G
Husqvarna 46AN
640 special
1640 Lyx
1640 Lyx
1640 special
1640 special
1640 MC
1651 Special
1900 Jubileum
ButterKaka

Inlägg av ButterKaka »

Intressant diskussion grabbar, jag har en liten fundering, sköt två tuppar mellandagarna , dom blev hängandes och glömt bort av olika anledningar, har nu hängt ca en månad då, ourtagna, nog borde köttet gå att äta? Varmaste dagen vi har haft är ju -7 annars ha de varit rätt så kallt, ej hängt i solljus.