Hur går toppjakten???

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Snärtarn

Re: Hur går toppjakten???

Inlägg av Snärtarn »

Husqvarna special skrev: 04 feb 2021, 08:54
Snärtarn skrev: 04 feb 2021, 08:47
Husqvarna special skrev: 04 feb 2021, 07:49
Efter att ha läst den här tråden så trodde jag att alla skjöt minst dom mängderna. Plus ett tusental orrar på det.
Om man ofta hör om folk som skjuter 50-100tuppar på en vinter så måste det vara tecken på en fantastisk tjädertillgång.

I Norrlands inland finns det 10 000hektar och åter 10 000hektars-områden som det aldrig jagas toppfågel på av den enkla anledningen att skogsbilvägarna inte plogas. OM det finns nån enstaka dråpare som skjuter mkt fågel på ett område så, tråkigt, kanske onödigt men knappast någon större katastrof.
Om man tycker att jakttrycket är för hårt på hemmamarken så är det bara att kolla på Sca eller Holmens kortområden och köpa dagskort i nått område som garanterat inte fått besök av toppjägare, finns hur många sådana områden som helst. I dessa byar/områden går det knappt att fylla älglagen så att det finns några lokala jägare som skall påverka fågelstammen är bara fantasier.

Personligen skjuter jag inte fler än två tuppar/dag vilket inte har något som helst att göra med att jag inte tror att stammen tål högre uttag utan att jag vill komma ihåg skjutna fåglar ett tag. Skulle jag skjuta 5-10 per dag vilket vissa år inte är svårt så försvinner de snabbt ur minnet.
Om man åker miltals utan att se fågel så har det nog inte så mkt att göra med fågeltillgången, utan att man åker på fel ställe och inte "ser" fågeln.
Om du bara skjuter två om dagen så blir det 160st/år.
Max två/toppjaktsdag.... Med ett intensivt barnavelsprogram så har jag långt ifrån 80toppjaktsdagar/säsong......
Anschutz 22wm
Blaser R93 308w
Varberger lyx 338wm
Krieghoff Trumpf Dural 16/7*65R
Miroku 5000 12/70
Benelli comfort 12/70
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

Det finns områden som samlar enorma arealers tjädertuppar för vinterbete. Stora områden mer eller mindre töms på överskotts och stamfågel och de lämnar dessa. Flocken byggs upp allt eftersom den rullar vidare ner mot vinterbetesland.
Detta gäller delar av landet med stora granskogar och mindre områden med tallbälten vilket ofta blir betesland för tjäder som samlats från stora ytor med dåliga förutsättningar att övervintra för fågeln.

En helt ohämmad toppjakt på dessa koncentrerade vinterbetesland påverkar inte bara lokalt utan skördar då stamfågel från områden vars fågel migrerat.

Jag är av den bestämda uppfattningen att urskillningslös toppjakt på sådana platser har en påverkan på beståndet.
Det är svårt att relatera till för dem som aldrig sett sådana platser utan harvar på i varierad och bruten mark med goda möjligheter för tjädern att stanna kvar i sitt revirområde året runt. Där flockar sig tjädern sällan till särskilt stora numerärer och jakten är säkert helt självreglerande och "normal".
Men det finns helt andra förutsättningar på många platser och de som sett detta brukar få förståelsen för att jägarens uttag kan gå till överdrift.
Tikka 690 6,5x55, Swarovski 6-24x50
Sauer 200 7mmRM, Zeiss v4 4-16x44
Remington 700 308w, Zeiss C 3-9x36
CZ527 7,62x39, Zeiss V 5-15x42
Krico 300 22lr, Meopta 6x42
Sauer&sohn m8, 12/70
Stalon w145, Hausken md45
Finnspets och jämte..
malx

Inlägg av malx »

sajmon skrev: 04 feb 2021, 06:56 Det är självklart på flera och stora marker där dessa uttag görs, i kombination med bra fågelår.
Som instick i diskussionen sköt älgjaktslaget på en av markerna 68 st tjädrar, under älgjakten!!!

Förstår inte hur man med gott samvete kan säga att sådana jaktuttag är försumbara och inte påverkar beståndet.
Tänk om vi hade haft samma tänk kring älgjakten?

Jag gissar att effektiviteten är annorlunda vid dagens toppjakt än när dessa studier är gjorda. Tänk gigantiska hyggen med fröställ.
En duktig och ihärdig jägare kan göra rent hus på rätt typer av marker och med rätt utrustning.
Som sagt, fattar ändå inte var de håller till...
Det ska också sägas att i år har jag gjort 4 dagsturer när jag betalat och jagat på "fin" SCA-mark. Jättefina myrar blandat just med gigantiska hyggen med fröställ. Resultat? 1 orrtupp skjuten... Ja, jag har mindre än 10 års erfarenhet och någon bättre hade säkerligen kunnat göra annat resultat men jag är hyfsad på skidor, har skarp syn och använder kikaren mycket.

Har för övrigt svårt att tro att någon mark kan utsättas för större jaktttryck än min "närmsta". 3400 hektar och ett par hundra småviltsjaktdagar om året rapporteras det, garanterat mörkertal på det också. Likafullt så rapporteras det ett tjugotal skjutna tjädertuppar varje år. Och för den som såg bilden jag postade för några sidor sedan så är det inte skog direkt utan kalhyggen och myrar. Jag stötte tuppar på den marken sista helgen både denna säsong och förra...

Nej, två veckor till kommer inte göra någon massiv påverkan på stammen. Det enda jag skulle kunna ha något emot det är precis som jag skrivit vid tidigare tillfälle, jag skulle inte kunna hålla mig från att jaga och det är trots allt bra med en liten paus innan ripjakten sätter igång på allvar :).
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ja det är ju konstigt att Tjädern inte utrotats med sådana förutsättningar till slakt :roll:

Och ändå travar det på i vanlig takt med Bra och Dåliga år , KronÅr och BottenÅr .

Undrar vad det berör på ?

Jag gissar på lämmelår , predatornärvaro , väder , och miljö med avverkningar ody .

Sist kommer jägarna :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Rockenroll skrev: 04 feb 2021, 09:30 Det finns områden som samlar enorma arealers tjädertuppar för vinterbete. Stora områden mer eller mindre töms på överskotts och stamfågel och de lämnar dessa. Flocken byggs upp allt eftersom den rullar vidare ner mot vinterbetesland.
Detta gäller delar av landet med stora granskogar och mindre områden med tallbälten vilket ofta blir betesland för tjäder som samlats från stora ytor med dåliga förutsättningar att övervintra för fågeln.

En helt ohämmad toppjakt på dessa koncentrerade vinterbetesland påverkar inte bara lokalt utan skördar då stamfågel från områden vars fågel migrerat.

Jag är av den bestämda uppfattningen att urskillningslös toppjakt på sådana platser har en påverkan på beståndet.
Det är svårt att relatera till för dem som aldrig sett sådana platser utan harvar på i varierad och bruten mark med goda möjligheter för tjädern att stanna kvar i sitt revirområde året runt. Där flockar sig tjädern sällan till särskilt stora numerärer och jakten är säkert helt självreglerande och "normal".
Men det finns helt andra förutsättningar på många platser och de som sett detta brukar få förståelsen för att jägarens uttag kan gå till överdrift.
Sett extremt lite fågel mot vanligt, vad det sen beror på vet jag inte men har man inte hunnit skjuta nog med toppgågel till sista januari så borde det vara ganska dåligt med fågel.

Självklart måste det ju göra skillnad om det skjuts 50 fåglar på ett område, men det är klart bolagen kanske söker skyddsjakt på fåglarna snart med och delar ut gratis jaktkort.
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Det tragikomiska är att så fort girighet, frosseri och överuttag kritiseras så dras offerkoftan på och folk anses missunnsamma och lokal protektionistiska.
Förvånansvärt många tycker att mängden vilt speglar jaktlycka och framgång i skog och mark, eller är det instagram kontot och fejjan som ska matas med framgång och succé.

Söndagens sista toppjakt bjöd på fantastiskt väder soligt och kallt, bra skidföre, upplega och otroliga mängder snö.
Kort sagt en avslutning som inte kunde bli bättre, en dag att minnas och en Orrtupp av 30-50 st fick åka med hem.

Såg förresten en Lappuggla för första gången i skogen på många många år, riktigt jätte kul.
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

Anders Ö skrev: 04 feb 2021, 10:33 Ja det är ju konstigt att Tjädern inte utrotats med sådana förutsättningar till slakt :roll:

Och ändå travar det på i vanlig takt med Bra och Dåliga år , KronÅr och BottenÅr .

Undrar vad det berör på ?

Jag gissar på lämmelår , predatornärvaro , väder , och miljö med avverkningar ody .

Sist kommer jägarna :idea:
Det är klart att den inte kommer att utrotas.
Och jag är van vid nedsättande kommentarer om vild fantasi från jägare som aldrig upplevt dessa förutsättningar.
De flesta kommer aldrig att få se och uppleva sådana platser och sådana förutsättningar och kommer heller aldrig att förstå vad jag pratar om.
Jag vet själv hur det är att harva på i normala jaktområden, hur många mil och hur få fåglar man ser. Man får en bild av att toppjakten är sådan och ju fler år och mil man samlar på sig, ju mer kunnig och vetande blir man ju.
Det är normalt mänskligt intellekt.

Men det finns en annan värld i toppfågeljakten som inte särskilt många har upplevt och oftast avfärdar som skrönor, helt grundat i sin egen erfarenhet om svårigheten i jaktformen och ens egen tillgång på fågel i sina marker.

Så jag ber er som ser er som experter, och det är ni säkert inom era egna marker och ramar, att ha ett lite öppnare sinne för att det finns andra förutsättningar på platser ni inte har sett.
På dessa platser, framförallt under svaga fågelår, samlas ännu mer av ren stamfågel då svaga år inte har något överskott alls. En hård avskjutning där och då tar stamfågel från stoooora arealer. Stamfågel som sedan skulle ha flyttat tillbaka till revir och bidragit i spelen.

Jag tror inte påverkan är särskilt stor Nej. Men den finns säkerligen.
Inte på mediokra marker, som de flesta av oss känner till och jagar på, men på de vinterbetesplatser som samlar fågel på det här sättet kommer det att ha påverkan.
Inte av en normalt funtad jägare som stoppar vid 2-3 tjädrar men av sådana som inte har såna stopp.

Och ja, jag har många exempel från verkligheten som här skulle bortförklaras som skrönor tyvärr av er som aldrig sett dessa naturens fenomen i verkligheten utan byggt er något ignoranta vetskap på att förutsättningarna är likadana överallt som på de platser ni känner till.

Jag färdas i jobbet med skoter 400-600 mil per vinter genom större delen av Västerbottens västra delar och har därmed funnit sådana platser dit ingen turistjägare någonsin hamnat. De finns. Jag vet två sådana som samlar tjäder varje år oavsett väder och ett par till som gör det under år med plötsliga snödumpar i östra fjällkedjan.
Under mediokra år ser jag ofta över 100 tjädertuppar på en förmiddag under en färd genom dessa relativt små områden. De lämnar inte dessa små betesland på ett par månader som regel.
På dessa platser kan en "jägare" lätt slakta ut stamfågel påverkade helt andra arealer än där jakten sker.

Nu ser jag inget stort problem i detta. Få människor känner till sådana platser. Turistjägarna hittar dem inte.
Men jag vill ta upp fenomenet för att ge en sida de flesta inte känner till.
Sauer&sohn m8, 12/70
Finnspets och jämte..
Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Inlägg av Husqvarna30-06 »

Hade gärna sett två veckor längre jakttid på tjäder och orre här. Det är oftast inte förrens nu vi i söder får någon vinter att prata på, och då är säsongen slut. Oftast finare dagar också, solen börjar värma, det är ljust längre och ofta snö.

Omdömeslösa jägare finns det tyvärr oavsett, men har de inte skjutit sönder stammen under aug-jan hinner de knappast göra det på 2v i februari heller.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Appropå forskning.

De skogsbolag jag känner till är väldigt noga med att det rapporteras hur mycket vilt som fälls , även småvilt .
Såå.. det finns nog ganska goda grunder för forskningen :idea:
Ja... Alla rapoorterar inte rätta siffror , det är möjligt, men den felprocenten räknar de nog med .

Sen om nån skjuter 100 Tjädrar på en säsong så är fan det inte nån ANGENÄM jakt om nån frågar mig ... , utan måste vara ett jäkla slit med pulka och man måste typ ha en uppköpare eller agera RobinHood och dela ut bland fattiga.
Om inte så har man ju mer Tjäderkött än älgkött i frysen .

Jag har skjutit 4 tuppar en gång och det var fan inte kul...EFTER...när man skulle skida hem :arrow: Det gör jag inte om ... , som sagt 2 st räcker utmärkt , sen förtar jobbet naturupplevelsen med att vara ute på äventyr .

Är det NÅN som känner till nån namngiven person som inte är mytoman och i verkligheten har skjutit över 50 Tjädrar på toppfågeljakt ?

Jag gissar på att de personerna kan räknas på en hands fingrar :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

sajmon skrev: 04 feb 2021, 06:56 Som instick i diskussionen sköt älgjaktslaget på en av markerna 68 st tjädrar, under älgjakten!!!
Det låter så otroligt att det är svårt att tro på...
Jag tänker att det kanske är var 10:e älgjägare som vill störa älgjakten med att skjuta tjäder.
Hur många jägare och hur många hektar pratar vi om här?
Sköt ni några älgar eller jagade alla tjäder på heltid?
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

Anders Ö skrev: 04 feb 2021, 11:23 Appropå forskning.

De skogsbolag jag känner till är väldigt noga med att det rapporteras hur mycket vilt som fälls , även småvilt .
Såå.. det finns nog ganska goda grunder för forskningen :idea:
Ja... Alla rapoorterar inte rätta siffror , det är möjligt, men den felprocenten räknar de nog med .

Sen om nån skjuter 100 Tjädrar på en säsong så är fan det inte nån ANGENÄM jakt om nån frågar mig ... , utan måste vara ett jäkla slit med pulka och man måste typ ha en uppköpare eller agera RobinHood och dela ut bland fattiga.
Om inte så har man ju mer Tjäderkött än älgkött i frysen .

Jag har skjutit 4 tuppar en gång och det var fan inte kul...EFTER...när man skulle skida hem :arrow: Det gör jag inte om ... , som sagt 2 st räcker utmärkt , sen förtar jobbet naturupplevelsen med att vara ute på äventyr .

Är det NÅN som känner till nån namngiven person som inte är mytoman och i verkligheten har skjutit över 50 Tjädrar på toppfågeljakt ?

Jag gissar på att de personerna kan räknas på en hands fingrar :idea:
Jag känner till ett flertal och har själv i ungdomen flera år skjutit betydligt mer än så. Jag arbetade inte under höstar och vintrar när jag var ung. Jagade och sålde fågel.
Inget att vara stolt över nu, men då var jaktintresset så starkt att jag inte klarade av att sköta ett jobb. Jag kunde bara jaga. Jagade fågel upp mot 150 dagar per år, först tjäder sedan ripsnarning och ripskytte.
Men jag skäms inte ett dugg. Det var ungdom, brinnande jaktintresse, en dröm om forna tiders yrkesjakt och strapatser. Fattigt var det och strapatser var det åtminstone. Och det gav kunskap och skicklighet som är svår att uppnå genom söndagsjakt.

Numera har jag inga sådana drifter eller behov och arbetar istället. Visserligen ute i skog och fjäll, men ändå.. Jagade toppfågel en enda dag i år. Det räckte.
Har inte kvar spänningen i jaktformen pga den tiden då jakten var nästan industriell och känns det inte rätt en vinter så avstår jag. Lägger tiden på mårdfällor och rävjakt istället.

Men ja, jag känner och kan namnge 5 personer rakt av som skjutit betydligt mer än så. Faktiskt såpass att den siffran du nämner har skjutits på några dagar bara.
Sauer&sohn m8, 12/70
Finnspets och jämte..
malx

Inlägg av malx »

Anders Ö skrev: 04 feb 2021, 11:23 Jag har skjutit 4 tuppar en gång och det var fan inte kul...EFTER...när man skulle skida hem :arrow: Det gör jag inte om ... , som sagt 2 st räcker utmärkt , sen förtar jobbet naturupplevelsen med att vara ute på äventyr .
Kan bara hålla med...
Fraktat tre som mest (2 var mina, 1 åt en kamrat) några km och det vill jag inte heller göra om. Inte direkt så man njuter den sträckan. Vännen fick bjuda på middagen den hemvägen. Det jag inte förstår är de som knyter tupparna utanpå säckarna, förutom risken att frysa dem om det är en lång kall dag så blir det ju jättejobbigt med att ha dem slängande (och inte optimalt nära ryggen).
Styrbjörn

Inlägg av Styrbjörn »

Jag tänkte summera sista helgen.

En bonusorre som föreföll vilja avsluta sitt liv, den kom och satte sig på väldigt nära håll, och om de bjuder ut sig så tackar jag inte nej.

Tre tjädertuppar, på längre håll än vad jag brukar tycka är spännande, men då hela lördagen gick åt till att valla runt ett gäng skygga tjädrar som flög på över 400m beslutade jag mig för att när jag kommer inom skotthåll så smäller det.

Försten satt på 247m 4,5kg andren på 262m 5,4kg och sisten på 228m 4,7kg.

Och jag kan bara instämma i vad Anders Ö skrivit ovan, mer än 2 tjädertuppar i säcken förtar naturupplevelsen.

Fy fasen vad jag slet de sista 5 kilometrarna.

Normalt brukar jag försöka ta mig in på cirkus 150m, för ansmygningen och spänningens skull, men då jag blivit fintad och gått tjädertom hela hösten beslutade jag mig för att ta de chanser som bjöds, när de bjöds.

Men se det är alltid kul att skjuta en tjäder

Nu har jag i alla fall präglingsmaterial till en förhoppningsvis kommande finnspetsvalp

Tikka t3 308w med ett Leupold VX-1 4-12 Stalon XE108
Matad med fabriks Sako range 123gr

Skickat från min G8441 via Tapatalk

sajmon

Inlägg av sajmon »

Melker skrev: 04 feb 2021, 11:32
sajmon skrev: 04 feb 2021, 06:56 Som instick i diskussionen sköt älgjaktslaget på en av markerna 68 st tjädrar, under älgjakten!!!
Jag tänker att det kanske är var 10:e älgjägare som vill störa älgjakten med att skjuta tjäder.
Jag jagar inte älg där, men jägarna berättade glatt hur mycket tjäder som hade fällts. De hade dock inte skjutit en enda älg.
Ca 8000 ha.
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

sajmon skrev: 04 feb 2021, 12:07
Melker skrev: 04 feb 2021, 11:32
Jag jagar inte älg där, men jägarna berättade glatt hur mycket tjäder som hade fällts. De hade dock inte skjutit en enda älg.
Ca 8000 ha.
Det är väl rätt vanligt med älglag som skjuter mycket tjäder. Företrädesvis från bilen.
Sauer&sohn m8, 12/70
Finnspets och jämte..
Användarvisningsbild
pow

Inlägg av pow »

Huruvida jakttryck kan påverka fågelstammen, lokalt eller regionalt är nog lite olika beroende på var i landet man befinner sig. Men tyvärr har även jakten genomsyrats av samma sjuka som samhället i övrigt dom sista 20-30 åren, GIRIGHET. Synnerligen osympatisk egenskap som bara tycks växa sig starkare för varje år.
Vi roffar åt oss i alla sammanhang, i jakten manifesteras detta i groteska viltparader och en tävling i sociala medier om vem som kan lägga ut flest bilder på skjutet vilt under en säsong. Det finns säkert dom som kan skjuta 100 tjädertuppar på en vinter, eller 15 bockar under bockjakten, men varför??? Är det en gråtande barnaskara som ska hållas med mat? Om så är fallet så ser jag inget fel i det. Är det däremot bara för att kunna skryta om det på facebook eller ännu värre, för att sälja köttet och tjäna lite pengar på det, då vill man ju bara spy åt skiten.
Idag räknar man antalet lyckade jaktdagar i antalet fällda vilt och vi är mer fokuserad på att få till dom rätta kameravinklarna till tuben än att njuta av det fina vädret.

Fågelstammarna går upp och ner, och så gör även antalet fågeljägare. Goda år ska varenda goonies ut i skogen med hagelbrak och kulbössa. Magra år är det bara dom inbitna som ger sig ut. Så ser det ut för flera andra arter i jakttabellen. Gott om räv, då tutas det med rävpipor i varenda buske, ont om räv hörs bara enstaka klaganden i vårvinterkvällen. Så en viss självreglering finns.

Jag jagar fågel med hund från 25:e Augusti till snön sätter stopp för hundarna (sker i regel någon gång i November här uppe) efter det blir det någon eller några skidturer på det. När jag jagar med hund skjuter jag fågel som hunden och jag själv gör ett korrekt jobb på, alla andra får leva. Jag skjuter inga fåglar som hunden felmarkerar (eller ännu värre, inte ens skäller), jag skjuter aldrig fågel som flyger även om det blir otaliga sådana lägen på en höst. På toppjakten skjuter jag företrädesvis orre då uttaget av dessa under höstens jakt med hund är i stort sett obefintlig under ett hundliv.
Jag skjuter idag betydligt mindre fågel än för 20-25 år sedan, och det beror inte på sämre hundar eller sämre jägare, tvärt om, jag har säkert bättre hundar och är en betydligt bättre jägare idag. Den stora orsaken stavas SKOGSBRUK, mina tjädermarker är en spillra av vad dom en gång var och fågeltillgången även "goda" år är tunn. Men jag kan inte säga att jakten skänker mig mindre glädje idag bara för att säcken allt som oftast gapar tom när den stuvas in i bilen. Då är sorgen över hur "mina" skogar slaktats för att göda konton på Cayman större än den tomma ryggsäcken.

Som avslutning vill jag ägna mig åt en gnutta missunnsamhet, jag retar mig, och har alltid gjort, på jägare som skjuter "fel vilt". Alltså vilt dom inte är ute efter för dagen. Det är älg- eller harjägaren som skjuter tjäder från passet (i många fall har älgjägaren ofta inte ens löst småviltkort på marken i fråga), fågeljägaren som skjuter hare eller rådjur när dom är ute med fågelhunden. I mina ögon är det ett jävla otyg och moraliskt helt förkastligt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

pow skrev:Huruvida jakttryck kan påverka fågelstammen, lokalt eller regionalt är nog lite olika beroende på var i landet man befinner sig. Men tyvärr har även jakten genomsyrats av samma sjuka som samhället i övrigt dom sista 20-30 åren, GIRIGHET. Synnerligen osympatisk egenskap som bara tycks växa sig starkare för varje år.
Vi roffar åt oss i alla sammanhang, i jakten manifesteras detta i groteska viltparader och en tävling i sociala medier om vem som kan lägga ut flest bilder på skjutet vilt under en säsong. Det finns säkert dom som kan skjuta 100 tjädertuppar på en vinter, eller 15 bockar under bockjakten, men varför??? Är det en gråtande barnaskara som ska hållas med mat? Om så är fallet så ser jag inget fel i det. Är det däremot bara för att kunna skryta om det på facebook eller ännu värre, för att sälja köttet och tjäna lite pengar på det, då vill man ju bara spy åt skiten.
Idag räknar man antalet lyckade jaktdagar i antalet fällda vilt och vi är mer fokuserad på att få till dom rätta kameravinklarna till tuben än att njuta av det fina vädret.

Fågelstammarna går upp och ner, och så gör även antalet fågeljägare. Goda år ska varenda goonies ut i skogen med hagelbrak och kulbössa. Magra år är det bara dom inbitna som ger sig ut. Så ser det ut för flera andra arter i jakttabellen. Gott om räv, då tutas det med rävpipor i varenda buske, ont om räv hörs bara enstaka klaganden i vårvinterkvällen. Så en viss självreglering finns.

Jag jagar fågel med hund från 25:e Augusti till snön sätter stopp för hundarna (sker i regel någon gång i November här uppe) efter det blir det någon eller några skidturer på det. När jag jagar med hund skjuter jag fågel som hunden och jag själv gör ett korrekt jobb på, alla andra får leva. Jag skjuter inga fåglar som hunden felmarkerar (eller ännu värre, inte ens skäller), jag skjuter aldrig fågel som flyger även om det blir otaliga sådana lägen på en höst. På toppjakten skjuter jag företrädesvis orre då uttaget av dessa under höstens jakt med hund är i stort sett obefintlig under ett hundliv.
Jag skjuter idag betydligt mindre fågel än för 20-25 år sedan, och det beror inte på sämre hundar eller sämre jägare, tvärt om, jag har säkert bättre hundar och är en betydligt bättre jägare idag. Den stora orsaken stavas SKOGSBRUK, mina tjädermarker är en spillra av vad dom en gång var och fågeltillgången även "goda" år är tunn. Men jag kan inte säga att jakten skänker mig mindre glädje idag bara för att säcken allt som oftast gapar tom när den stuvas in i bilen. Då är sorgen över hur "mina" skogar slaktats för att göda konton på Cayman större än den tomma ryggsäcken.

Som avslutning vill jag ägna mig åt en gnutta missunnsamhet, jag retar mig, och har alltid gjort, på jägare som skjuter "fel vilt". Alltså vilt dom inte är ute efter för dagen. Det är älg- eller harjägaren som skjuter tjäder från passet (i många fall har älgjägaren ofta inte ens löst småviltkort på marken i fråga), fågeljägaren som skjuter hare eller rådjur när dom är ute med fågelhunden. I mina ögon är det ett jävla otyg och moraliskt helt förkastligt.
Mycket bra skrivet, stämmer in i kören.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

pow skrev: 04 feb 2021, 12:17 Huruvida jakttryck kan påverka fågelstammen, lokalt eller regionalt är nog lite olika beroende på var i landet man befinner sig. Men tyvärr har även jakten genomsyrats av samma sjuka som samhället i övrigt dom sista 20-30 åren, GIRIGHET. Synnerligen osympatisk egenskap som bara tycks växa sig starkare för varje år.

Vill bara inflika en sak om dagens nya jägare uppfostrade med att man ska filma allt och allt ska vara häftigt.
Idag är den nya jägaren van vid fågelstammar som iallafall jag inte ens kunde drömma om på 90-talet!
På den tiden, när jag själv var ny, så var drömmen att lyckas skjuta en topptjäder på en hel vinter.
Jag jagade på marker i vilhelmina där fågeljakten idag förvaltas av en camping och räknas som bland det bättre i kommunen. En dålig dag där skjuter fågelgänget kanske bara en toppfågel var.
Under de verkligt dåliga åren sköt vi tre tjädrar en hel vinter. På tio jägare, och vi jagade jämt. Unga och vilda.
Jag skrev en uppsats i skolan en gång om en toppjaktsdag, en fantasi alltså, då vi sköt tre tjädertuppar. Jag tyckte själv att det var lite fånigt för det var ju så osannolikt att något sådant skulle kunna hända.. Så dåligt var det på den tiden, men dagens nya jägare har svårt att tro på det. Precis som vi hade svårt att tro på gubbarna som berättade om de goda åren förr.

Så jag gottar mig faktiskt i väntan på den verkliga kraschen, ner till nivåerna jag växte upp med och trodde var normala.
Vi kommer att tappa en stor del av dagens pryljägare ur skogarna. Chocken kommer bli stor för dem att se vad klen fågeltillgång verkligen betyder för det är här över 20 år sedan det verkligen var dåligt.

Vi kommer att få höra höga röster om fridlysning, att fågeln är på väg att utrotas, att vi skjutit för mycket. Och många kommer sluta jaga då belöningen inte längre är skotten på 427 meter utan skidåkningen, naturen, stillheten. Kalla mig självisk men jag ser fram emot det och kommer kanske finna glädje igen över att skida i tomma landskap och till slut, kanske, få se tjädertuppen i tallen och känna pulsen igen. Då fåglar i klasar och häftiga filmer inte längre är vardag.
Sauer&sohn m8, 12/70
Finnspets och jämte..
Lupo12

Inlägg av Lupo12 »

Hej,

Om man vill köra drilling för toppfågel, är det någon som har tips på prisvärda och tillförlitliga bössor ?

Mvh
Lucas
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Melker skrev: 03 feb 2021, 11:36 Läsvärt angående toppjaktstid:
https://svenskjakt.se/opinion/som-jag-s ... ss-jagare/
För att återknyta till "brandfacklan" så håller jag helt med skribentens konklusion trots alla som här ska kritisera någon annans ryktesvis hörda busjakt...