Jaga gås, tips?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

culot

Re: Jaga gås, tips?

Inlägg av culot »

Torpalasse skrev:
Rävarnas kung skrev:Hur går det för alla i gåsjakten?

Här har det blivit 595 hittils! Hoppas på iallafall över 650 innan jakten (inkl skyddsjakt) är över! :D

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad gör ni med gässen?
Du hann för e mig , jag hade en lyckad sista Knipjakt och då landade vi 82 ( en skottkärra full ) och vi var 2 som delade
Plus att ca 15 som var skjutna på för nära håll inte gick att ta rätt på , men jag fick utrymmesbrist helst klart .
Speciellt då det låg 2 gäss i frysen innan. Jag har sett Simon och gänget m av Gås fullastad 4x4 flak pickis och blivit både
Förundrad och förskräckt, jag hajar att gässen måste hållas borta fr fälten men jag skulle vara tvungen att gräva ner fågel
Alt göra en mega åtel .... Jag känner andra skyddsjägare längre ner , dom har vilthandlare som dom levererar till
Torpalasse

Inlägg av Torpalasse »

Hemmavid räcker det att skjuta en i sittande flock så är de borta från dom fälten minst ett par veckor. Skjuter väl runt 50-80 gäss på lite blandade jakttillfällen. Men aldrig mer än 20 per gång eftersom man ska hinna ta hand om dem med.
Jag lämnar alla på rökning och ger bort till släkt, vänner och grannar.
Skjuta 100-tals på ett tillfälle för att sedan gräva ner eller slänga är för mig sjukt respektlöst, även om man kallar det skyddsjakt. OBS jag säger inte att ngn här gör så.
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Beretta a400 onyx xplor, 12
alternativ grimbart

Inlägg av alternativ grimbart »

Jag känner Simon och vet att han tar hand om alla bröst...och det delas med jaktkamrater..
Övriga rester brukar nämligen till stor del hamna hos mig och på mina åtlar.. 6st...men även Simon åtlar för räv.
Av köttet blir det färs... rökt.. baconlindat och ostfyllt i ugn.. mm.
Användarvisningsbild
Rävarnas kung

Inlägg av Rävarnas kung »

Torpalasse skrev:Hemmavid räcker det att skjuta en i sittande flock så är de borta från dom fälten minst ett par veckor. Skjuter väl runt 50-80 gäss på lite blandade jakttillfällen. Men aldrig mer än 20 per gång eftersom man ska hinna ta hand om dem med.
Skjuta 100-tals på ett tillfälle för att sedan gräva ner eller slänga är för mig sjukt respektlöst, även om man kallar det skyddsjakt. OBS jag säger inte att ngn här gör så.

Tjena, att vårda viltet är för vår del allt, inget får gå till spillo. Alla gäss skärs ut och det mesta blir korv i en blandning med vildsvin o rådjur. Lämnar till en korvhandlare. O kropparna blir som grimbart skrivit åtelmaterial så kretsloppet sluts.

:)

Torpalasse

Inlägg av Torpalasse »

Rävarnas kung skrev:
Torpalasse skrev:Hemmavid räcker det att skjuta en i sittande flock så är de borta från dom fälten minst ett par veckor. Skjuter väl runt 50-80 gäss på lite blandade jakttillfällen. Men aldrig mer än 20 per gång eftersom man ska hinna ta hand om dem med.

Tjena, att vårda viltet är för vår del allt, inget får gå till spillo. Alla gäss skärs ut och det mesta blir korv i en blandning med vildsvin o rådjur. Lämnar till en korvhandlare. O kropparna blir som grimbart skrivit åtelmaterial så kretsloppet sluts.

Du har inget recept? Eller det är slaktaren som sköter allt? Hade varit kul att lämnat korvar till rökning istället för bara brösten varenda gång.
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Användarvisningsbild
Rävarnas kung

Torpalasse skrev:
Rävarnas kung skrev:

Du har inget recept? Eller det är slaktaren som sköter allt? Hade varit kul att lämnat korvar till rökning istället för bara brösten varenda gång.

Nä tyvärr de sköter han! Vi lämnar bara o sen får tillbaka 80% av vikten vi lämnat ;) men förbannat gott! Bästa korven!
De är, falukorv, prinskorv (under jul), grillkorv och påläggskorv!

alternativ grimbart

Jag gjorde thaigryta på kanadagås häromdagen.. smaken är ju sådär och det finns de som anser att kanadagåsen är oätlig.. men kan asiaterna äta hund så går det väl med chili och kokosmjölk.. Köttet blev mört efter 3h kokning..
Torpalasse

Inlägg av Torpalasse »

Det får väl bli att börja experimenteradå. Hur är gåsfärs?
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
alternativ grimbart

Jag fick tips om att koka gås i cider.. det skulle bli gott.
Användarvisningsbild
Rävarnas kung

Gåsfärs är bra om du har tillräckligt stor diameter annars blir det bara en stor sörja. Vi har testat det mesta o det allra bästa är filmjölk, den mörar och suger ut transmaken. Då blir även Kanadagås jättebra.

Skär ut brösten
Putsa dem från bös
Ner i bunkar o i Me filmjölk
Tvätta

= Riktigt gott gåskött

Användarvisningsbild
Hägge

Inlägg av Hägge »

Är det någon som provat "pulled" gås? Grillsås i gjutjärn i en 6 timmar med morötter, lök, vitlök, borde väl vara funka?

Skickat från min F3111 via Tapatalk
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

Rävarnas kung skrev:Gåsfärs är bra om du har tillräckligt stor diameter annars blir det bara en stor sörja. Vi har testat det mesta o det allra bästa är filmjölk, den mörar och suger ut transmaken. Då blir även Kanadagås jättebra.

Skär ut brösten
Putsa dem från bös
Tvätta

= Riktigt gott gåskött

Bra tips, hur länge får de "dra"?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
Rävarnas kung

sevehem skrev:
Rävarnas kung skrev:Gåsfärs är bra om du har tillräckligt stor diameter annars blir det bara en stor sörja. Vi har testat det mesta o det allra bästa är filmjölk, den mörar och suger ut transmaken. Då blir även Kanadagås jättebra.

Skär ut brösten
Putsa dem från bös
Tvätta

= Riktigt gott gåskött

Bra tips, hur länge får de "dra"?

3 dygn brukar vi köra dem i ;)

Användarvisningsbild
Rävarnas kung

Bild

Hade en till monsterjakt i söndags, 117 gäss! :-D

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Snyggt :mrgreen:
Användarvisningsbild
Rävarnas kung

Aa va ska man säga om denna säsongen, 908 gäss än så länge, vi har ett mål nu under skyddsjakten att nå 1000 vilket nog ska kunna gå!
Jäkligt fräck säsong har det varit :D

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Tja, gässen har ändrat levnadsmönster och stannar kvar där dom förr bara mellanlandade. More money är svaret på mildare vintrar http://svenskjakt.se/start/nyhet/gassen ... gsprojekt/" onclick="window.open(this.href);return false;

Här några bilder från förra årets sista ... rävpassning :shock: eller 13 mars, 16
http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... 9f5d8c.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forumbilder.com/images/2017/02/20/028.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forumbilder.com/images/2017/02/20/037.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

jo, här en ok bild för att se skillnad mellan grå och kanada. Grå står högre på nåt sätt och kanada bra mycket större.
http://www.forumbilder.com/images/2017/02/20/011.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

I år kom våren tidigare än någonsin iaf. gässen o iaf. här. Bara över en natt så fullt på attraktiva gärden dvs. stubbåkrar. Snart nog på höstsådden och då blir det :twisted:
http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... C03473.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... C03481.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... 3f0e19.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

å så mer vår ...
http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... 84b2fe.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Mårten ! .....inte korsa gröna gränsen för då blir bonden sur och ringer efter jägaren :twisted:
http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... C03526.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
RmK-GBG

Inlägg av RmK-GBG »

Rävarnas kung skrev:Aa va ska man säga om denna säsongen, 908 gäss än så länge, vi har ett mål nu under skyddsjakten att nå 1000 vilket nog ska kunna gå!
Jäkligt fräck säsong har det varit :D

Herregud. Finns det nån gås kvar efter ni är klara? ;)

Vart jagar ni?

//RmK
Jakt sökes i Göteborgstrakten med omnejd (både kula och hagel)

-= Alla borde äga en Finnbear <3 =-