Skogsfågelföryngringen 2025?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

karelsk blandning

Re: Skogsfågelföryngringen 2025?

Inlägg av karelsk blandning »

pow skrev: 30 aug 2025, 14:55 Har hunnit med tre släpp sydost om överkalix, dom första två gick vi helt rena, inte ens en järpe. Sista släppet hittade vi en ensam ockande orrhöna och en tjädrrhöna med två hönkycklingar. Såg även en gamtupp på vägen upp till jaktmarken.
Känns som om fjolårets riktiga skitår följs upp av ett ännu sämre i år. Det enda som verkat ha en bra föryngring är sveas snitselband, har varit nya på samtliga tre platser jag besökt i år... :evil: Men som tur är hade dom snitslat in två små tallruskor i en myrkant som "naturvård". Ungskogen utmed ska givetvis slutavverkas, den har precis nått en höjd så att en kyckling har en nog stadig kvist att sitta på och gallrades för tre år sedan...

Sök väster om e10 an och innåt där ser ut finnas fågel.
Perka91

Inlägg av Perka91 »

Verkar klent här utanför Östersund också.

Apropå de tidigare inläggen i denna tråd: vad tror ni, blir det allmän jakttid på korp?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
malx

Inlägg av malx »

Ännu en dag och ännu fler singelhönor till tjädrar och de försöker jag allmänt undvika att skjuta, speciellt ett sånt här år. Enda ungtjädern jag såg råkade jag dock skjuta... :oops:. Trodde att det var en vuxen orrhöna jag sköt men visade sig vara en väldigt liten/ung tjädertupp med bara nån enstaka svart fjäder.

Även här var ripkullarna små med 3-4 fåglar i varje. Hunden hittade dock den största järpkull jag någonsin sett, undrar om inte det var 2-3 kullar tillsammans. På avancekommando så exploderade marken och typ 15 fåglar kvittrade och lyfte åt alla håll 10-15 m ifrån mig. Stod bara paff och fick inte ens iväg ett skott (sköt dock en av järparna lite senare)

Hade en orrkull på 4-5 fåglar och i övrigt kanske 3-4 singel vuxna orrar.

(Detta på drygt 2 timmars jakt så ja, vi hade bra med fågel om än dåligt med kullar. Men min hund är också i kanske sitt sista "gyllene år" just nu och täcker stora ytor snabbt och med erfarenhet)

Konstaterar också att jag under veckan inte sett en enda fågel på skogsbilvägarna trotts att jag färdats väldigt många mil på sådana. (Marken där jag var nu i helgen är stor och för att ta sig mellan ställen så blir det många omvägar och lätt 2-3 mil bil mellan jaktplatser så bara i helgen skulle jag gissa 20 mil+ på mindre grusvägar)
Användarens profilbild
Axelenöga

Inlägg av Axelenöga »

Mellan Moskosel-Kåbdalis,10 talet ensamma tjäderhönor ,2 tjäderhönor med 1och 3 kycklingar,6 tjädertuppar, 3 orrkullar med 3-5 kycklingar,enstaka ripor...ifjol var det riktigt bra här.
Överkalix-Norra Boden-Norra Luleå ,stött enstaka fåglar och små kullar av orre, tjäder och järpe...tillslut hittade vi 3 tjäderkullar med 4-5 kycklingar i och 2 lite större orrkullar...På vissa områden var det grymt bra här ifjol.
Detta har vi sett under veckan.
Lär väl komma fram lite mer fågel från surlanden så småningom men oroväckande mycket ensamma hönfåglar.
Inventerat med 2 vuxna Finnspetsar,en unghund och en 6 mån valp(som fick sin första fågel i lördags)....😄
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Katjing

Inlägg av Katjing »

Kom äntligen ut i skogen i kväll på en kort sväng och hittade två små kullar. Så lite föryngring har det väl blivit trots allt.

Såg en större orrkull från bilen på väg hem.

Lyckades spränga nollan på andra ståndskallet i alla fall, en riktigt stor årshöna för att vara början av september.
Användarens profilbild
Stroem

Inlägg av Stroem »

Riktigt dåligt år på min huvudmark. Bara 1 dag jag sett mer än 5 fåglar. Igår blev det däremot en riktigt grann tjäderhönkyckling.
Blaser F16 12
Sauer & Sohn 12
Benelli M2 12
Sauer 202 308w, F&D 131, Swarovski Z8i 2-16*50
Anschütz 1415-1416 22lr, Leupold 2-7*33
Tikka T1x 17hmr, F&D 88, Swarovski Z3 3-9*36
Strävhårig Vorsteh
"Bakomkolven" på Instagram
Jisse

Inlägg av Jisse »

Blandade skurar i år faktiskt, men jag tycker faktiskt det verkar ha gått fram rätt bra här i Norrbotten i år, framförallt tjädern verkar ha lyckats riktigt bra på en del håll, orre verkar det hittils vara lite sämre av.

Man får leta på andra ställen i år, fågeln verkar vara 3-4 veckor före denna höst i jämförelse med en vanlig höst.. tur man har skällande hund, säsongen för pekahundar ser ut bli kort detta år, lövfällningen redan i full gång.
"För att veta måste man se"

.22 lr
Användarens profilbild
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Jisse skrev: 11 sep 2025, 10:33 Blandade skurar i år faktiskt, men jag tycker faktiskt det verkar ha gått fram rätt bra här i Norrbotten i år, framförallt tjädern verkar ha lyckats riktigt bra på en del håll, orre verkar det hittils vara lite sämre av.

Man får leta på andra ställen i år, fågeln verkar vara 3-4 veckor före denna höst i jämförelse med en vanlig höst.. tur man har skällande hund, säsongen för pekahundar ser ut bli kort detta år, lövfällningen redan i full gång.
Menar du att de redan börjat röra sig från myrkanterna och upp mot hyggeskanter?
Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken till "Rubrik *såld/köpt/bytt*" när du löst ditt behov.
Jisse

Inlägg av Jisse »

hinkraka skrev: 11 sep 2025, 10:41
Jisse skrev: 11 sep 2025, 10:33 Blandade skurar i år faktiskt, men jag tycker faktiskt det verkar ha gått fram rätt bra här i Norrbotten i år, framförallt tjädern verkar ha lyckats riktigt bra på en del håll, orre verkar det hittils vara lite sämre av.

Menar du att de redan börjat röra sig från myrkanterna och upp mot hyggeskanter?
Min uppfattning hittils är så, ja, och de var i hög grad redan ute på hårdare backe redan den 25/8 i år.

Många verkar också ha upplevt att det varit mycket singelhönor, jag skulle vilja säga och tro att det är redan splittrade kullar, men finns förstås även kullar som är intakta fortfarande, dvs senare kläckta.
"För att veta måste man se"

.22 lr
Användarens profilbild
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Jisse skrev: 11 sep 2025, 11:02
hinkraka skrev: 11 sep 2025, 10:41

Min uppfattning hittils är så, ja, och de var i hög grad redan ute på hårdare backe redan den 25/8 i år.

Många verkar också ha upplevt att det varit mycket singelhönor, jag skulle vilja säga och tro att det är redan splittrade kullar, men finns förstås även kullar som är intakta fortfarande, dvs senare kläckta.
Kan förklara varför jag gick i princip tom när jag gick myrkanter 25/8 då.
Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken till "Rubrik *såld/köpt/bytt*" när du löst ditt behov.
malx

Inlägg av malx »

Jisse skrev: 11 sep 2025, 11:02 Många verkar också ha upplevt att det varit mycket singelhönor, jag skulle vilja säga och tro att det är redan splittrade kullar, men finns förstås även kullar som är intakta fortfarande, dvs senare kläckta.
Kan givetvis inte svara för de singelhönor jag släppt men de jag sett ordentligt har då sett klart fullvuxna ut.
De tre jag nu skjutit har definitivt inte varit ungfåglar, väldigt välväxta vuxna exemplar. Så man halvskämts varje gång man kommer fram till fågeln ett sånt här år. Men inte hittat några ungfåglar trots att jag låtit hunden ringa ordentligt vid alla ställen jag sett hönor.

Har efter ännu en kortare helg i skogen sett ännu sämre med tjäder, 0 kullar. Gått mest blött till då det varit det som levererat för oss de första veckorna men även passerat ett antal km över berg och hårdare mark utan resultat (nån enstaka gammal tjädertupp har lyft på distans men de håller ju som alltid till där). Såg iallafall två fina kullar med orre i helgen, inte de största kullar jag sett men väldigt välvuxna ungfåglar.

Men kul att det ser bättre ut på andra håll!
Användarens profilbild
greyling

Inlägg av greyling »

Ja nu haglar inte rapporterna direkt från annat än Norrbotten så här kommer en från Jämtland. Superbra år med massor med ffa orre. Knepigt nog inte så där jättemycket järpe men bra med tjäder. Det är så illa att de med bra hundar klagar på för mycket fågel. Själv som inte har fågelhundar kan bara konstatera att det är nära 2018 års kronår men av någon anledning bara för orre.
Greyling
brnofox2

Inlägg av brnofox2 »

Ser ut att vara bra med orre i Västerbotten också.

//

Medlem i Svenska jägareförbundet

Stöd vinginsamlingsprojektet!
JNM

Inlägg av JNM »

Det verkar vara bra med tjäder i norra Medelpads inland. Vi har haft många observationer i veckan under älgjakten. Ungfågel men även en del äldre.
Gamgordon

Inlägg av Gamgordon »

Jag har jagat på samma marker i snart 20år i norra västerbottens inland med stående hund. Har nog aldrig varit med om att det sett så illa ut som i år. Jag har jagat varje helg sedan premiären och har stött på en liten tjäderkull och en ripkull sen har det varit tomt. Det som verkligen sticker ut är att jag inte sett en endaste järpe. Det brukar formligen krylla av järpe i markerna. Har heller inte sett en fågel efter skogsbilvägarna. Däremot har det blivit gott om björn :(
superolle

Inlägg av superolle »

Har inte hunnit jaga så mycket fågel i år men har stött på en del tjäder, orre och järpe i Västerbottens inland under och inför älgjakten. Har inte så många referenser men det har alltså varit utan att leta efter dem aktivt. Oftast på vägar och hyggeskanter där i början-mitten på September.
Skriv svar