Cold mountain träskidor

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Härk

Cold mountain träskidor

Inlägg av Härk »

Tjena

Är det någon av er som testat dessa skidor ? Letar efter ett par rena lössnöskidor till nästa säsong och det verkar finnas i 3,3m på fritid och vildmark. Tänker att det står mellan dom eller ett par galav (eftersom östergrenare inte längre går att få tag i) Men har hört lite om problem att hålla jämn kvalité med galav.

Härk
Användarvisningsbild
Tommygun

Re: Cold mountain träskidor

Inlägg av Tommygun »

Du får ju iprincip ett par sundbergskidan för pengarna dessa cold mountain skidor kostar.
Hört självaste Bo Östergren rekommendera sundbergskidan och dom där skidorna som gjordes i Arvidsjaurs/Arjeplog men han har väll tillfälligt lagt ner.

Cold mountain:
Står att dom är hand tillverkade osv. Men finns ju inget namn/verkstad bakom skidorna så jag hade varit lite tveksam att betala nästan 7k för helt okända skidor.

Jag har Östergrenare och galav. Använder faktiskt mest mina galav då jag är mer rädd om mina Östergrenare. Sett många galav som gått av så det finns helt klart ett problem vid tillverkningen.
Jag har nog haft tur med mina galav då dom fått en massa stryk och ändå håller ännu.
Senast i helg fick jag en bild på en bekants trasiga galav.
Dom gick iprincip av utan någon större belastning alls. Han sa att han hade parerat lite i nerförsbacke bara.
Kan varit skada från någon tidigare stöt belastning som nu gav upp plötsligt dock.
Östsibirisk Laika
malx

Inlägg av malx »

Har tittat på cold mountain-skidorna och nog såg dom fina ut. Skulle säga att finishen på vissa sätt ser bättre ut än galav. Men det är ju svårt att veta hur de håller ute i skogen. Jag fick fram för allt lite kalla fötter när det stod att de skulle förvaras med block och talja under spänn när de inte används. (Jag förvarar mina galav på biltaket under säsong och de har då inte rätat ut sig...)

Jag får nog hålla mig till Galav då jag precis som Tommy ger mina skidor ordentligt med stryk...senast igår blev det ett antal kullerstensfält med bristfälligt snötäcke (helt i onödan då jag inte såg ett spår av fågel). Jag har ju också knäckt en av skidorna rakt av och dragit bindning rakt ut på den andra då träet hade ruttnat runt skruvarna (ser jag som handlarens fel då de monterat bindningen utan lim så fukt trängt ner). Fördelen med träskidor är ju dock att de går relativt lätt att laga.
Härk

Inlägg av Härk »

Jag reagerade också på att man inte skriver ut någon information om tillverkare, man hittar i princip inget om dom.

Ska ha koll på sundbergskidan när dom öppnar för ordrar igen. Annars är det säkert klokt som ni säger köra på galav som en ”bruks”skida. Ska ju inte ha dom som prydnad.
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Jag är inte helfrälst på brätte bak på skidor, där jag jagar är det MYCKET krävande mark med höga berg och djupa dalar.
malx

Inlägg av malx »

Glömde ju skriva om cold mountain något jag såg när jag kollade på hemsidan. (Min tidigare kommentar var från när jag sett dem live i butiken)

Årets modell (3m på båda), väger 4.1kg där fjolårets modell vägde 2.7kg. Det står att årets modell är 1 cm bredare men det motsvarar ju inte alls viktökningen i procent. Så antingen har de skrivit fel, vägt annorlunda eller så kanske årets modell är förstärkt/förändrad av någon bra anledning. Kan ju vara intressant att fråga om man är spekulant.

Jämförelsevis så väger Galav i 295cm 4.2 kg uppgivet från tillverkaren.
dvärgbjörk

Inlägg av dvärgbjörk »

Har aldrig sett dessa skidor i verkligheten, men de verkar vara tillverkade i Tjeckien. Jasanky.cz för er som har instagram.
keko

Inlägg av keko »

Hade ett par cold mountaain 3m första året dem kom. Väldigt mjuka skidor, dem var alldeles för mjuka. Skidspetsarna var aldrig under snön, men skidan böjdes så mycket att bärigheten var dålig. Den ena skidan gick av på mitten efter några veckors åkande. Kör nu sundbergskidan och det är bra grejer.
malx

Inlägg av malx »

keko skrev: 12 mar 2025, 18:07 Hade ett par cold mountaain 3m första året dem kom. Väldigt mjuka skidor, dem var alldeles för mjuka. Skidspetsarna var aldrig under snön, men skidan böjdes så mycket att bärigheten var dålig. Den ena skidan gick av på mitten efter några veckors åkande. Kör nu sundbergskidan och det är bra grejer.
Låter som kankse en trolig anledning till uppdateringen som gett tyngre skidor som jag nämnde ovan då.