Fåglars färgseende
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- pow
Re: Fåglars färgseende
Har jagat fågel i 40 år nu, med spets på hösten och skidor på vintrarna. Har ett och annat camoplagg i garderoben. Men får jag välja är det vadmalskrypen som åker på, höst som vinter.
Det viktigaste är att täcka ansikte och händer. Det händer att jag glömmer/struntar i att ta med smyghandskar och/eller smygbuffen och varje gång är det slående hur mycket svårare det är att komma till avslut...
Det viktigaste är att täcka ansikte och händer. Det händer att jag glömmer/struntar i att ta med smyghandskar och/eller smygbuffen och varje gång är det slående hur mycket svårare det är att komma till avslut...
- jonas
- Moderator
"Hur höns ser ljus
Höns ser våglängder mellan 320 (ultraviolett) och 750 nm (infrarött). Människan ser bara från 420 till 680 nm. Och det är bara ljuset mellan 510 och 610 nm som vi ser lika bra som hönsen. Allt annat ljus ser hönsen bättre än vad vi gör."
Nu gäller det här förvisso tamhöns, men man kan säkert dra en del slutsatser av det.
Höns ser våglängder mellan 320 (ultraviolett) och 750 nm (infrarött). Människan ser bara från 420 till 680 nm. Och det är bara ljuset mellan 510 och 610 nm som vi ser lika bra som hönsen. Allt annat ljus ser hönsen bättre än vad vi gör."
Nu gäller det här förvisso tamhöns, men man kan säkert dra en del slutsatser av det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-> Keep the spoor!
-
Intressant ämne och bra info.jonas skrev: ↑24 jan 2025, 16:02 "Hur höns ser ljus
hur höns ser ljus.png
Det skulle vara intressant att vet hur moderna "tekniska" kläder av syntet fungerar. Själv är jag djupt misstänksam. Till nästa sjöfågelsesong så är planen att använda 100% bommulskläder. Kanske rullar mig i en lerpöl för ytterligare matt yta dessutom

I am not in danger. I am the danger.
All ära till IR 61.
Gott mit uns
All ära till IR 61.
Gott mit uns
- jonas
- Moderator
Med UV-ljus
Två vita mössor, båda 100% acryl (yllevante till vänster)
Med UV-ljus
-> Keep the spoor!
- potatiskastare
- Moderator
Det finns krav på reflektans som militären har på sina kläder. Just för att till synes bra camouflage inte skall lysa som lampor i kameror, ljusförstärkare etc., som inte nödvändigtvis ser exakt samma våglängder som mänskliga ögat.
Nästan allt jag sett i frågan pekar på att problemet rör syntetfiber. Men det lilla djupare jag kommit tyder på att det inte är syntetfibrerna i sig utan de färgämnen man ofta har på syntetmaterial.
I Sverige vet jag inte om det förekommer tvättmedel med optiska vitmedel i. Gott om trådar om det från USA. Men enkelt skrivarpapper har ofta optiskt vitmedel som kan få t.ex vitbalansen i en digitalkamera att slå över i blått. Påminner om bilderna på vinterkamo som postats i tråden. Vitt lyser blålila.
Bla riksarkivet kräver papper utan, men jag vet inte riktigt varför.
Nästan allt jag sett i frågan pekar på att problemet rör syntetfiber. Men det lilla djupare jag kommit tyder på att det inte är syntetfibrerna i sig utan de färgämnen man ofta har på syntetmaterial.
I Sverige vet jag inte om det förekommer tvättmedel med optiska vitmedel i. Gott om trådar om det från USA. Men enkelt skrivarpapper har ofta optiskt vitmedel som kan få t.ex vitbalansen i en digitalkamera att slå över i blått. Påminner om bilderna på vinterkamo som postats i tråden. Vitt lyser blålila.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
- Fritz Kraut
- Moderator
Arkivpapper är ju aningen gulare än vanligt standardpapper. Men skälet är helt enkelt att pappret ska vara ålderbeständigt, och då kan det tänkas att vitmedlet dfter en tid bryter ner pappret.potatiskastare skrev: ↑24 jan 2025, 22:44 - - -
Intressant med osynlig reflexion från vissa tyger, liksom tankarna om viltets synförmåga. Jag såg i min Readly-app med tidningar att senaste numret av Chasseur Français har en artikel om viltets syn. Jag ska försöka kämpa mig genom artikeln och se vad som sägs.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
-
Ursus skrev: ↑25 dec 2024, 20:08 Funderade på en ny tråd men det får bli ett trådlyft istället. Den tidigare diskussionen i tråden är ju fortfarande aktuell.
Jag har införskaffat en UV-ficklampa och har testat den på lite olika kamouflagekläder.
De byxor jag helst använder vid toppjakt av märket Alaska visade sig lysa som en fackla i UV-ljus. Fotona gör det inte riktigt rättvisa, kontrasten mellan snön och Alaskabyxorna syns mer IRL. Tror alla Alaskas vinterplagg görs i detta kamouflagetyg? Synd för byxorna är bra i övrigt. Kamouflageegenskaperna vid fågeljakt verkar riktigt kass.
Förmodligen är fåglars UV-seende mer komplext än vad en billig UV-lampa visar men nedan exempel har i vart fall fått mig att fundera. Samtliga plagg/föremål ligger på snö. Alla är i vitt tyg förutom sista bilden på jackan från Pinewood som är i ”sommarkamouflage”.
IMG_0663.jpegIMG_0666.jpegIMG_0665.jpegIMG_0669.jpegIMG_0672.jpeg
Jag har kört med ett sådant lamptest också. Ett överdragsskydd till eberlestock säckarna lyste ordentligt med uv lampan. Tror det var typ första utgåvan på överdragsskyddet. Köpte ett nyare och där lyste det inte. Jag kör med överdragskläder swedteam
- jonas
- Moderator
Helt klart så är det inte syntetfibrerna det handlar om, och inte heller tvättmedel i mina exempel här ovan, utan just vilken typ av färgämnen eller andra tillsatser för något ändamål det handlar om. Jag kan tänka mig att kompositionen i syntetmaterialen kan innehålla tillsatser för att påverka mjukhet, elasticitet, degradering/påverkan av solljus, statisk elektricitet, brandrisk etc.potatiskastare skrev: ↑24 jan 2025, 22:44 Det finns krav på reflektans som militären har på sina kläder. Just för att till synes bra camouflage inte skall lysa som lampor i kameror, ljusförstärkare etc., som inte nödvändigtvis ser exakt samma våglängder som mänskliga ögat.
För mig blir det i varje fall solklart att jag väljer M05-jackan istället för min gamla vita anorak.
Jag lägger in ännu en bild på min vita vapenryggsäck från Savotta samt mina snöcamo gaiters, båda helt i syntet och med med nästan ingen reflektion. Som jämförelse lade jag in en trådrulle och en bit sytråd. Fascinerande

-> Keep the spoor!
-
Är den M05/vintercamo jackan köpt på Varusteleka? Har själv en därifrån med samma mönster.
All ära till IR 61.
Gott mit uns
All ära till IR 61.
Gott mit uns
- jonas
- Moderator
Den här är tillverkad av Origopro.
https://origopro.com/tuote-osasto/m05-m ... lumikuvio/
Varusteleka har ingen M05 vintercamo-jacka med arméns polycotton tror jag, utan de använder ett helsyntettyg som jag inte minns vad det var men det står på webbsidan.
-> Keep the spoor!
-
Vill säga att det inte har någon som helst betydelse vad du har på dig. Detta efter snart 20 toppjaktsäsonger, viktigare trivas i kläderna och att dom funkar.
-
Skriver under på detta
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
- potatiskastare
- Moderator
Jag har ingen toppfågeljakt. Det mesta i snöcamo har varit kråkjakt. Men jag har 20 år senare kvar det usla camo-ställ jag kommenterade i ett av trådens första inlägg. Nu är jag lite klarare över att det är när solen skiner på de kläderna som problemen är värst. Så jag använder det enbart till nattjakt. Jag har haft fler camo-ställ med samma fel. Reflektans eller fluorescens tror jag det handlar om. Men när man är i skugga försvinner det mesta av problemen.
Brenneke
Brenneke
-
Dessutom gäller säkert samma som vid vanlig jakt; att sitta stilla utan rörelser.potatiskastare skrev: ↑26 jan 2025, 08:40.... Men när man är i skugga försvinner det mesta av problemen.
Jag har en ca 10 år gammalt jaktställ i Optifade mönster, men helt syntetiskt. Det har hänt ett par gånger att svanar börjat gå in för landning rätt över/på mig men genast jag rört mig lite så såg jag hur de nästan ryckte till i luften och ändrade rikting.
Men har man ett UV reflekterande plagg på sig så måste ju rörelser synas lättare.
Länk till lite mer info om fåglars syn: https://www.nwf.org/Magazines/National- ... ird-Vision
Här sägs bl.a. (lite klumpig men förståelig google översättning):
"Kamouflagekläder för fågelskådare: Vissa inbitna fågelskådare omprövar sina modeval nu när de vet att fåglarna ser i UV. Många moderna klädfärger återspeglar UV-strålning, liksom de "ljusande" medlen i vissa tvättmedel. Idag kan fågelskådare välja mellan en mängd olika sprutbara tygbehandlingar som kommer att göra deras favoritjackor mindre pråliga eftersom kläderna absorberar (snarare än reflekterar) UV-våglängder."
All ära till IR 61.
Gott mit uns
All ära till IR 61.
Gott mit uns
-
Är det nån som vet, ser också hjortdjuren uv ljus likt fåglar?
- Fritz Kraut
- Moderator
Bilder från Le chasseur Français, 2-2025, artikeln Dans les yeux du gibier. Klicka bilderna så vänds de rätt!
Synspektrum för fåglar, hunddjur, vildsvin och människa Synfält med enögdhet (mono.), samsyn (bino.) samt blind sektor (aveugle). Sammanlagt synfält för 1. Räv, 2. Hund, 3. Vildsvin, 4. Rådjur, duva, 5. Gräsand, 6. Kanin, morkulla, hare.
Synspektrum för fåglar, hunddjur, vildsvin och människa Synfält med enögdhet (mono.), samsyn (bino.) samt blind sektor (aveugle). Sammanlagt synfält för 1. Räv, 2. Hund, 3. Vildsvin, 4. Rådjur, duva, 5. Gräsand, 6. Kanin, morkulla, hare.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
- Fritz Kraut
- Moderator
Enligt artikeln som bilderna i mitt förra inlägg är hämtade från, är det endast hunden - och därmed kanske också räv och varg - av pälsdjuren som kan urskilja ultraviolett.
- potatiskastare
- Moderator
Har den franska artikeln med hjortdjurens spektra. Jag såg åtminstone inte det.
Sedan kan man jämföra spektra med Jonas graf. Att vi människor kan se ganska höga och låga våglängder men att vi ser dem väldigt svagt, relativt höns. Även om vi ser det i teorin känns det inte orimligt att det lätt försvinner bland annat vi ser bättre.
Sedan kan man jämföra spektra med Jonas graf. Att vi människor kan se ganska höga och låga våglängder men att vi ser dem väldigt svagt, relativt höns. Även om vi ser det i teorin känns det inte orimligt att det lätt försvinner bland annat vi ser bättre.
Brenneke
Brenneke
- Fritz Kraut
- Moderator
Tyvärr inte. Men man konstaterar dela att bara hunden ser ultraviolett, dels att övrigt hårvilt bara ser grönt-blått av färgerna, liksom vildsvinet. Av det ska man väl dra slutsatsen att hjortdjurens spekrum är ganska likt vildsvinets.potatiskastare skrev: ↑26 jan 2025, 15:27 Har den franska artikeln med hjortdjurens spektra. Jag såg åtminstone inte det.
-
När det gäller snöcamo kan man ganska snabbt se skillnaden på olika plagg, speciellt mot snö. En del har samma färg som snö andra är nästan lila. Märks speciellt tydligt på video. Då sticker man nog ut som en tå i skogen. Inte för att jag upplevt kamo som ett hjälpmedel mot tex tjäder.