Hänga fågel?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

malx

Re: Hänga fågel?

Inlägg av malx »

Ponnyjonny skrev: 03 nov 2024, 07:12 Varför inte ta ur fåglar, ni som inte gör det? Jag tar ur och hänger alltid typ en vecka i 6-7 grader i kyl. Även fåglar får ju rigor mortis. Med en topp efter 10 timmar, Så hänger rätt varmt första dygnet. Så ska man inte laga till de en timme efter smällen tjänar man på hängning. Koka skiten ur kött kan man ju alltid göra men de blir ju inte sämre om köttet är färdighängt och klart när man gör det. Jobbat som kock i 20 år o får en del frågor av kompisar o bekanta om man kan göra si o så om allt möjligt. Allt går ju brukar jag säga, men det är skillnad på ett okej resultat eller ett bra resultat. -Älgkalv behöver inte hänga nå länge alls! Sa vissa älggubbar när man började med det. Okey,? men det blir ju ännu bättre om man gör det.
Fast då är du tillbaka i att du bara tagit ur och inte skottrensat. Skulle du komma på tanke att hänga älgen en vecka utan att skottrensat?
VIL2

Inlägg av VIL2 »

[/quote]
Fast då är du tillbaka i att du bara tagit ur och inte skottrensat. Skulle du komma på tanke att hänga älgen en vecka utan att skottrensat?
[/quote]

Hänger då och så klövvilt utan att flå. Då blir det förstås heller inte skottrensat. Inga problem alls förutom att flåningen blir lite trögare.
Ponnyjonny

Inlägg av Ponnyjonny »

VIL2 skrev: 03 nov 2024, 11:59
[/quote]

Hänger då och så klövvilt utan att flå. Då blir det förstås heller inte skottrensat. Inga problem alls förutom att flåningen blir lite trögare.
[/quote]

Nä skottrensar en älg gör man ju såklart. Men har man två alternativ antingen urtagen och inte skottrensat eller med magen kvar och inte skottrensat hoppas jag att dom flesta väljer första alternativet. Vad är skillnad på klövvilt och fågel?
Greifelter

Inlägg av Greifelter »

Skjuter mestadels fågel. Gör i princip som Canta dvs hänger olika beroende på fågel. Dock tar jag inte ur dem innan, aldrig haft problem med att köttet tagit smak. Det som aldrig hängs är knipa och ejder när de var tillåtna. Bröstas ur direkt, rensas på fett och möras i kylskåp med vändning dagligen. Gässen blir mycket uppskattad färs.
Skillnaden på fågel och övrigt vilt är ju att mag tarmpaketet inte har kontakt med bröstköttet.
malx

Inlägg av malx »

Greifelter skrev: 04 nov 2024, 07:50 Skillnaden på fågel och övrigt vilt är ju att mag tarmpaketet inte har kontakt med bröstköttet.
Samtidigt skjuter du ofta fågel med hagel vilket både tar med sig skit från fjäderdräkten in samt riskerar att öppna upp, ta sönder och ta med sig saker från tarmpaketet överallt annars. Visst kan man misstänka var haglen tagit men jag har då ofta ingen aning förrän jag flått och styckat fågeln.

(Jag föredrar utifrån matmässigt helt klart att skjuta fågel med kula även om jag nu råkar ha en stående fågelhund)
Danoo

Inlägg av Danoo »

Hej, kapar tråden och med risk för utskällning.

Sköt en fasan och lät den hänga i ca 45-dygnsgrader. Nu ser ena bröstet ut som på bilden och det är inte skottsidan. Det är trådigt och mosigt. Ser inte aptitligt ut direkt eller som om det är något att laga på.

Helt åt helvete om det är ett onödigt skjutet djur men läst på flera ställen och köpt artiklar i bla Svensk jakt att fåglar bör hängas i 60-dygnsgrader, gärna mer osv osv.

Någon som kan ge en kommentar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Näsan är din bästa vän med kött.
Luktar det fränt, stickande, surt, skit så kasta.
Rökte precis orrfileer och dom blev himmelska.
Uttagna och mördade i vacuum och sedemera saltlake en vecka knappt.

MEN vad är det gula kletet?
Användarvisningsbild
Hallilainen

Inlägg av Hallilainen »

Danoo skrev: 06 dec 2024, 21:01 Hej, kapar tråden och med risk för utskällning.

Sköt en fasan och lät den hänga i ca 45-dygnsgrader. Nu ser ena bröstet ut som på bilden och det är inte skottsidan. Det är trådigt och mosigt. Ser inte aptitligt ut direkt eller som om det är något att laga på.

Helt åt helvete om det är ett onödigt skjutet djur men läst på flera ställen och köpt artiklar i bla Svensk jakt att fåglar bör hängas i 60-dygnsgrader, gärna mer osv osv.

Var har den hängt? Inne,ute eller kylskåp/kylrum?
Danoo

Inlägg av Danoo »

r1no1 skrev: 07 dec 2024, 10:51 Näsan är din bästa vän med kött.
Luktar det fränt, stickande, surt, skit så kasta.
Rökte precis orrfileer och dom blev himmelska.
Uttagna och mördade i vacuum och sedemera saltlake en vecka knappt.

MEN vad är det gula kletet?
Det är fett/hinna som gulnat något men jag tycker inte det luktar nämnvärt. Det som stör mig mest är allt söndertrasade som ser ut som en tågolycka och faller isär när man mosar lite mellan fingrarna. Är det övermörat? Ruttet bör väl se annorlunda ut och just som du säger, lukta illa. Har redan rätt svårt att skjuta djur och att ha skjutit ett djur för att sen behöva kasta känns fördjävligt.
Danoo

Inlägg av Danoo »

Hallilainen skrev: 07 dec 2024, 11:07

Jag har hängt den i min lada, i viltsäck, där det varit ca 5-6 grader. Hängt flera fåglar där, i samma förhållande och förutsättningar men aldrig sett att det blivit såhär förut.
Användarvisningsbild
Hallilainen

Inlägg av Hallilainen »

Danoo skrev: 07 dec 2024, 12:25
Hallilainen skrev: 07 dec 2024, 11:07

Jag har hängt den i min lada, i viltsäck, där det varit ca 5-6 grader. Hängt flera fåglar där, i samma förhållande och förutsättningar men aldrig sett att det blivit såhär förut.
Ja det verkar märkligt att det bara blivit på ena sidan.
Såg inte aptitligt ut. Skulle kunna tänka mig att det blir så om det fryst och tinat flera gånger om
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Är du orolig så är som sagt näsan bästa vän.
Annars blandar du saltlake och spetsar med ättika.
Jompas

Inlägg av Jompas »

jagar både ripa och skogsfågel.
Jag har fått kassera fågel efter hängning, då det visat sig att skottet gått snett genom buken och träffat i tarmarna.
Gäller både kula och hagel samt skogsfågel och ripa.
Min erfarenhet är att kolla noga var skottet tog om du använt kula.
Tas fågeln ur direkt så vet du vad du har.

Ripan får oftast hänga.
Skogsfågel tas omhand direkt.

Skitjakt på er.

// Jompas.