Skyddsjakt trana

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Henke73

Skyddsjakt trana

Inlägg av Henke73 »

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Jag har lovat att hjälpa till med skyddsjakt vid behov.
I jakttidtabellen står det att skyddsjakt är tillåten på trana i grupper om minst fem på oskördad gröda.
Men behöver man söka tillstånd eller anmäla det i förväg ändå?

Skickat från min SM-A526B via Tapatalk

Användarvisningsbild
rajonbh

Re: Skyddsjakt trana

Inlägg av rajonbh »

Det är på eget initiativ så ingen anmälan behövs. Du behöver inte eller rapportera det efteråt.
Samma regler gäller för grå/kanadagås, sångsvan, duva.

Dock så är det ju värdefullt om du rapporterar in det via viltdata när man rapporterar in allt skjutet vilt efter jaktsäsongen, för att visa att möjligheten till skyddsjakt utnyttjas.
malx

Inlägg av malx »

"På eget intiativ" misstolkas ofta... Det handlar om att den som lider skada inte behöver söka tillstånd eller rapportera. Det är INTE att det är fritt fram för vem som helst att åka runt på sina jaktmarker och panga på. Det ska givetvis fortfarande vara du själv som lider skada eller på uppdrag av den som lider skadan.

Men ja, om du har en bonde som har problem och vill ha hjälp så är det minst 5 i oskördad gröda som gäller och inga extra tillstånd eller anmälningar behövs. Trana är för övrigt en utmärkt matfågel, det är inte för inte som den kallas "the ribeye of the sky" i Amerika. Enligt min (väldigt ringa, en enda fågel) erferenhet mer klövvilt i smaken än andra fåglar, dock som alla fåglar fettsnål så behöver lite fett tillsatt på något sätt.
FiskGunnar

Inlägg av FiskGunnar »

[quote]]Trana är för övrigt en utmärkt matfågel, det är inte för inte som den kallas "the ribeye of the sky" i Amerika. Enligt min (väldigt ringa, en enda fågel) erferenhet mer klövvilt i smaken än andra fåglar, dock som alla fåglar fettsnål så behöver lite fett tillsatt på något sätt[/quote]

Häftigt att höra att någon jagat och framförallt ätit trana. Du får absolut lägga in receptet under rubriken Jägarkäk!

Jag vet att man jagat trana även i Finland förr i tiden för födans skull, men det är nog länge sedan.
Månntro det finns någon här som vill bjuda en stackars finne på tranjakt, så byter jag gärna mot någon annan jakt!
malx

Inlägg av malx »

FiskGunnar skrev: 03 aug 2024, 18:02
]Trana är för övrigt en utmärkt matfågel, det är inte för inte som den kallas "the ribeye of the sky" i Amerika. Enligt min (väldigt ringa, en enda fågel) erferenhet mer klövvilt i smaken än andra fåglar, dock som alla fåglar fettsnål så behöver lite fett tillsatt på något sätt
Häftigt att höra att någon jagat och framförallt ätit trana. Du får absolut lägga in receptet under rubriken Jägarkäk!

Jag vet att man jagat trana även i Finland förr i tiden för födans skull, men det är nog länge sedan.
Månntro det finns någon här som vill bjuda en stackars finne på tranjakt, så byter jag gärna mot någon annan jakt!
Nu finns det ju som sagt ingen tranjakt, bara ren skyddsjakt för att skydda grödor. D.v.s. finns inte så mycket att bjuda på. I mitt fall ringde bonden (ok, bondens son) mig förra hösten och frågade om jag kunde hjälpa dem då de hade problem med en stor flock där fågelskrämmor ej hjälpte och han inte hade tid att åka ut den veckan. Åkte ut direkt nästa morgon, sköt en trana och lämnade vingar m.m. på nedtrampade delen av åkern och tranorna var inte tillbaka på den bondens mark resten av hösten. D.v.s. funkade precis som tänkt.

Jag gjorde köttfärs av ett bröst och "smörade" färsen på fralla för att steka över elden på jaktpremiären, ingen av de bjudna gissade på fågel. Andra bröstet skivade jag lite senare och stekte just som kotletter och det smakade bra men blev lite torrt. Troligtvis sköt jag en ung fågel men har egentligen ingen koll då jag inte kunde se någon större skillnad på fåglarna när jag sköt.
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Fågelbröst på grillen mår bäst av att inte skäras i skivor innan grillningen :idea:

Sata/peppra/marinera hela bröstet ,eller delar som är skuret med fiberriktnigen .
Grilla sedan hela delen till max 60grader och låt vila.

Tranchera sedan till lagoma skivor och ha nån god sås till , det kommer inte vara torrt :idea:

Detta tips att grilla större bitar med fibrer intakt är ett generaltips för allt vanligt "torrt" viltkött .

Att skära skivor och sedan grilla är som att be om skosulor :lol:
Senast redigerad av 1 Anders Ö, redigerad totalt 3 gånger.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningarnas Mästare.... ;-)

https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==

Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Henke73

Inlägg av Henke73 »

Stort tack för alla svar! Jag återkommer med uppdatering om det blir någon skyddsjakt.

Skickat från min SM-A526B via Tapatalk

malx

Inlägg av malx »

Anders Ö skrev: 03 aug 2024, 18:43 Fågelbröst på grillen mår bäst av att inte skäras i skivor innan grillningen :idea:

Sata/peppra/marinera hela bröstet ,eller delar som är skuret med fiberriktnigen .

Tranchera sedan till lagoma skivor och ha nån god sås till , det kommer inte vara torrt :idea:

Detta tips att grilla större bitar med fibrer intakt är ett generaltips för allt vanligt "torrt" viltkött .

Att skära skivor och sedan grilla är som att be om skosulor :lol:
Jo, jag vet och det var givetvis stekt försiktigt om än i skivor. I detta fall var det dock just "ribeye of the sky" och att jag sett dem göra liknande med Trana i USA som gjorde att jag ville testa. Köttet var som sagt lite annorlunda än alla andra fåglar jag testat.
fugazi

Inlägg av fugazi »

Anders Ö skrev: 03 aug 2024, 18:43 Fågelbröst på grillen mår bäst av att inte skäras i skivor innan grillningen :idea:

...
Ännu bättre är om men kör dom "on the bone" och med skinnet kvar!
\\ fugazi \\ Magnus \\
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Trana var förr förbehållet kungar. Men man åt bara högra sidan då vänster sida ansågs giftig. Ja många intressanta teorier finns..
Cogito ergo sum.
FiskGunnar

Inlägg av FiskGunnar »

[quote]Jag gjorde köttfärs av ett bröst och "smörade" färsen på fralla för att steka över elden på jaktpremiären, ingen av de bjudna gissade på fågel. Andra bröstet skivade jag lite senare och stekte just som kotletter och det smakade bra men blev lite torrt. Troligtvis sköt jag en ung fågel men har egentligen ingen koll då jag inte kunde se någon större skillnad på fåglarna när jag sköt.[/quote]

Låter gött!