Skyddsjakt på gården

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

doomer77

Skyddsjakt på gården

Inlägg av doomer77 »

Tänkte dubbelkolla med er på forumet.

Jag har en massa kajor som försöker flytta in i min skorsten och under taken i ladugården, visst får jag skyddsjaga dessa året runt?
malx

Re: Skyddsjakt på gården

Inlägg av malx »

doomer77 skrev: 22 apr 2022, 09:13 Tänkte dubbelkolla med er på forumet.

Jag har en massa kajor som försöker flytta in i min skorsten och under taken i ladugården, visst får jag skyddsjaga dessa året runt?
Svar ja (förutsatt ej detaljplanerat område och säkerhetsmässigt ok givetvis), kaja får skyddsjagas på enskilt iniativ året runt.

Däremot så är det ju ordentligt olämpligt att göra det under tiden de har ungar (början av äggläggningen bör vara ok då det tar lite tid för fostren att utvecklas). Är ju lite olika hur långt de kommit i ruljansen på olika ställen i Sverige men några dagar in i Maj borde vara ok. Sen kan du ta vid igen när ungarna börjat flyga.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Enkelt att skydda skorstenar med ett galler :idea: Men det skadar inte att decimera beståndet ändå.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
doomer77

Inlägg av doomer77 »

Ok! Då väntar jag ett par veckor till och sätter sedan igång.

Vi har galler men dom lyckas sakta men säkert förstöra det och kommer ta sig in för eller senare.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Jag har tunga galler på en skorsten. På en annan ligger typ "ugnsgaller", sedan tidigare, men jag har blivit tvungen att komplettera det med tegelstenar då kajorna lärde sig att knuffa undan det lätta gallret.
NB att det går ganska snabbt för dem när de väl bestämt sig för att häcka i din skorsten. Åtminstone har jag tyckt det.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke