Munkparakit Invasiv?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Fransson

Munkparakit Invasiv?

Inlägg av Fransson »

Hej

En väldigt udda företeelse, men på en gård i Nordvästra skåne har jag sett 2 år i rad (på sommaren) en flock Munkparakiter på ca10 fåglar. Troligen pga att där finns några träd av typen Acacia som verkar vara deras "hemma träd" eller att där är ett rikt trädbestånd på gården.
Bild

Hur som helst, är denna art invasiv? Min Google-fu ger inte så mycket mer än att den är invasiv i Spanien https://ensueco.com/5162-munkparakiten- ... -papegoja/ så borde den inte vara det här också? Borde inte detta vara enklare att hitta om en art ska vara här eller inte? Ska man behöva ringa Naturvårsverket för att få klarhet i detta? Någon som har ett inspel i frågan?

Här är något luddigt i 2:a hand från Naturvårdsverket utan datum: http://www.stjarnas.com/-992/Munkparakit

/Fransson
Användarvisningsbild
Tomps

Re: Munkparakit Invasiv?

Inlägg av Tomps »

Inte invasiv art enligt EU, sedan finns som du skriver inte mycket att finna. Ursprung Sydamerika men finns i Europa som ursprung burfågel. Inga observationer rapporterade till artportalen SLU, möjligen kan man finna något rapporterat till Sveriges ornitologiska förening etc. Så dina observationer är nog rätt udda om jag får gissa. Troligen rymlingar från någon papegojfantast? Gissar bara.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Tja är detta samma sak som undulat?

jag frågar med anledning av att i mellersta och södra Tyskland, förmodligen även på andra platser med samma förhållanden är det vanligt med mycket stora flockar, hundratals med fåglar av detta slag,

de är helt klart faktiskt invasiva där och även om jag är oklar över hur det är med tysk reglering av saken så skjuts de i drivor ute på gårdar och särskilt bland frukt och bärodlare.

Om de har klarat av att övervintra på en plats här, ja då är det helt klart ett läge att reglera dem, säkerställ legaliteten.
Användarvisningsbild
700x55

Inlägg av 700x55 »

I Nederländerna finns det gott om halsbandsparakit som tydligen härstammar från utsläppta och förrymda burfåglar. De förökar sig och verkar trivas.
Remington 700 - 6,5x55 / Meopta Meopro 6-18x50
HVA 98 Custom Helstock - 8x57IS / Kahles Helia CSX 1,5-6x42
Anschutz 1516 - 22WMR / Leupold VX-1 3-7x33
Beretta 686 SP1 - kal. 20
Användarvisningsbild
boganis

Inlägg av boganis »

Det lever ju minst 85 000 förvildade halsbandsparakiter i Europa, så varför inte också Munkparakit?

Enligt en inventering 2015 blev detta resultatet:

Country Number
Belgium 10,800
France 7,250
Germany 10,960
Greece 1,000
Italy 9,170
Netherlands10,100
Portugal 800
Spain 3,000
Turkey 1,040
UK 31,100