Vinter jakt på Ripa -21

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Krieghoff3

Vinter jakt på Ripa -21

Inlägg av Krieghoff3 »

Perfekt väder klart - 20 och gott om ripa kan det bli bättre, tror inte det.
Hälsningar från Vilhelmina fjällen.
Redbeeerd

Re: Vinter jakt på Ripa -21

Inlägg av Redbeeerd »

Möjligen att man fick ta skotern till jaktmarken 😁
Användarvisningsbild
Frejoh

Inlägg av Frejoh »

Vilken man även får, dock under vissa förutsättningar givetvis.
#Boltgunner

Tidigare känd som "Frontsvin"
Mendel

Inlägg av Mendel »

Redbeeerd skrev: 08 jan 2021, 18:23 Möjligen att man fick ta skotern till jaktmarken 😁
Jämtlands län månne?

Arbetar själv med ett överklagande till Naturvårdsverket för tillfället. Har ansökt om enskild dispens med samma villkor som den allmänna dispensen i Västerbottens län. Länsstyrelsen i Jämtland tycker att man kan jaga på de områden som ligger efter väg som består av barrskog. De har heller ingen förståelse för hur avlysningarna och kommunområdena påverkar tillgängligheten till jaktområden som är nåbara med skidor.

Har inga förhoppningar om att nå framgång med mitt överklagande men det är anmärkningsvärt att samma bestämmelser kan få så pass olika utfall. Länsstyrelsen i Jämtland motiverar detta med att sakförhållanden skiljer sig så pass mycket åt att vedertagen myndighetspraxis i övriga fjällänen inte är tillämpbar i Jämtland.
Mendel

Inlägg av Mendel »

Frejoh skrev: 08 jan 2021, 22:22 Vilken man även får, dock under vissa förutsättningar givetvis.
Inte i Jämtland. Skulle inte förvåna mig om övriga länsstyrelser tar rygg när de tidsbegränsade föreskrifterna löper ut.
Användarvisningsbild
Frejoh

Inlägg av Frejoh »

Utan dispansen i Västerbotten skulle många områden inte gå att jaga på, speciellt iår då man får åka en bit in för att slippa alla som kör skoter på jaktområdena.
#Boltgunner

Redbeeerd

Inlägg av Redbeeerd »

Jämtland, japp!
Mendel

Inlägg av Mendel »

Frejoh skrev: 09 jan 2021, 21:14 Utan dispansen i Västerbotten skulle många områden inte gå att jaga på, speciellt iår då man får åka en bit in för att slippa alla som kör skoter på jaktområdena.
Och tror du att det ser annorlunda ut i stora delar av Jämtland? Summan av avlysningar, kommunområden, vägar som endast är farbara under sommaren lämnar stora delar av jaktbara områden onåbara.

Länsstyrelsen i Jämtland vill dessutom att man visar att man har jakträtt vilket i sig är omöjligt för den erhålls inte förrän i samband med upplåtelsen som administreras av dom.

Eftersom det saknas tydliga riktlinjer för hur särskilda skäl i 23 paragrafen jaktförordningen ska tolkas faller det på myndigheterna att utveckla sin egen praxis. Eftersom det bara finns tre fjällen så kommer givetvis Jämtlands förfarande även påverka Västerbotten och Norrbotten. Ni kommer inte kunna kallt räkna med att nya föreskrifter kommer meddelas när de nuvarande löper ut.
Användarvisningsbild
Frejoh

Inlägg av Frejoh »

Situationen i Jämtland är beklaglig. Hoppas vi slipper den här.
#Boltgunner

vSen

Inlägg av vSen »

Men ni som jagar i Jämtland, vart jagar ni? Har försökt hitta områden via natureit som inte har så blodigt lång skidtur fram till jaktmarken. Några verkar de ju finnas men någon måtte ju ha lite erfarenheter att dela med sig av? Har själv endast jagat vinterripa 1 dag på MI3 vid flatruet. Som boende i Östersund finns det ju fler områden bra mycket närmare men problemet som redan tagits upp är väl främst tillgängligheten. Alternativt kanske någon skulle kunna tänka sig sällskap vid någon jakt framöver?
Brändle

Inlägg av Brändle »

Klart enklare om man bor i någon av fjällkommunerna, de vägnära områdena blir ju avlysta först.
Ett bra tips är att skida till och utgå ifrån någon av STFs stugor ifall man har möjlighet att vara borta några dagar.
Senast redigerad av 1 Brändle, redigerad totalt 19 gånger.
malx

Inlägg av malx »

Brändle skrev: 18 jan 2021, 23:37 Klart enklare om man bor i någon av fjällkommunerna, de vägnäts områdena blir ju avlysta först.
Ett bra tips är att skida till och utgå ifrån någon av STFs stugor ifall man har möjlighet att vara borta några dagar.
Jo, STF-stugorna är ett bra tips i vanliga fall. Kanske mindre nu i coronatider.
Annars måste det väl vara ok att köra ut ett tältläger med skoter och sen köra tillbaka och skida efter skoterspåret med bössan. (Tar ju typ två dagar extra det också)
Snigelpost

Inlägg av Snigelpost »

För att ta tråden in på en annan inriktning.

Det är ripsäsong och få i min närhet jagar ripa, vilket innebär att det mer som oftast blir ensamjakt.
Att vara på fjället vintertid är förenat med en viss fara och hittills har jag klarat mig utan större incidenter.
Men med ökad ålder har risktagandet avtagit och insikten on att olycka kan ske snabbt och oväntat.

Jag frågar er:
Hur gör ni?
Jagar ni ripa ensam?
Meddelar ni rutt till närstående?
Avstår ni ensamjakt?
Arctic

Inlägg av Arctic »

Nu är det ett tag sedan jag var uppe på ripjakt mitt i vintern, men jag har varit uppe ensam ett par gånger under hösten.

Jag har införskaffat en Garmin Inreach nödsändare som fungerar mot satellit. Jag har den integrerad i hundpejlen, en Alpha 200i -- men de finns också som separat enheter. Det är både för min egen säkerhet och anhörigas trygghet att kunna kalla på hjälp om något händer.

Jag anger "ungefär" vart jag ämnar åka. Eftersom exakt jaktområde kan variera p.g.a. diverse orsaker så kan jag inte ge en exakt rutt.

Jag har funderat på att åka upp ensam nu i vinter, men har valt att prioritera hundjakten istället. Jag lyckade skjuta två vildsvin framför unghunden sista helgen i januari, så det känns som ett korrekt val. Jag fick också ett par ripor framför honom i höstas.

Nu får vi se om tiden räcker till för någon ripjakt. Om det blir något så bli det att jag åker ensam.
sajmon

Inlägg av sajmon »

Snigelpost skrev: 12 feb 2021, 11:59 För att ta tråden in på en annan inriktning.

Det är ripsäsong och få i min närhet jagar ripa, vilket innebär att det mer som oftast blir ensamjakt.
Att vara på fjället vintertid är förenat med en viss fara och hittills har jag klarat mig utan större incidenter.
Men med ökad ålder har risktagandet avtagit och insikten on att olycka kan ske snabbt och oväntat.

Jag frågar er:
Hur gör ni?
Jagar ni ripa ensam?
Meddelar ni rutt till närstående?
Avstår ni ensamjakt?
Förutom att meddela rutt och säga ett sista klockslag man ska höra av sig till närstående kan man ju dela upp utrustningen i det man har i ryggsäcken och det som finns på pulkan.

Renskinn och sovsäck på pulkan.
I ryggsäcken extra kläder och isolerad fjällduk samt några gravljus för att få upp värme i duken.
Självklart dryck och energi.
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inlägg av Gunnebrink »

Så gott det går försöker jag dela med mig av rutter och områden till någon vän via sms tex, även av under dagen om jag är ute själv. Nästan överallt i mina områden går ett sms att få iväg. Brukar bli trevliga samtal sedan på kvällen när man tillsammans kan prata ihop sig om hur dagen gått osv. Iom med tidigare rapporter så har tex min bror lite koll och kan leva sig in i dagen som varit.

Jag hade tidigare en Spot nödsändare med mig ut, velar i dagsläget om det är en ny sådan eller en Garmin gps med inreach som jag ska skaffa. Känns vettigt att ha något som är säkrare än telefon om skiten träffar fläkten.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Roe

Inlägg av Roe »

Siste jaktturen min i 21. Jakter på høyde med Arjeplog. Var lite snø på norsk side inntil nylig.

https://www.youtube.com/watch?v=0gxMnH7wE2k
6,5x55 - verdens mest undervurderte langholdspatron?

Mine jakt og skytefilmer
Roe

Inlägg av Roe »

Gunnebrink skrev: 13 feb 2021, 00:22 Så gott det går försöker jag dela med mig av rutter och områden till någon vän...
Gjør noe liknende. Tar en screenshot av online map og tegner inn omtrentlig område. Da får iallefall helikopteret en smal sektor for søket...
6,5x55 - verdens mest undervurderte langholdspatron?

Mine jakt og skytefilmer
Användarvisningsbild
Stroem

Inlägg av Stroem »

Åker upp 7-16/3 :)
Hund, hagelbysse och 17 hmr åker med..
Blaser F16 Game cal.12
Sauer & Sohn cal .12
Sako Forester 308w, Stalon Victor, Swarovski Z3 3-10*42
Antonio Zoli 12/7*57r, Aimpoint H2
Anschütz 1415-1416 22lr, Leupold 2-7*33
Tikka T1x 17hmr, Swarovski Z3 3-9*36
Strävhårig Vorsteh
P-O.E

Inlägg av P-O.E »

Det blir ungefär lika mkt ensamjakt som jakt med sällskap. Jag gör en screenshot med tänkt färdväg o skickar till familjen. Vid sällskap skidar vi oftast ömsom ihop ömsom isär delar av dagen.
Oavsett ensamjakt eller sällskap så sätter jag ett garminhalsband på ryggsäcken, ID-nr ges till sällskap och/alt familj. Har alltid med mig jaktradion, bra för synkningen vid sällskap när man skidar på olika håll och som back-up om man jagar ensam och man fastnar nånstans. Meddelar alltså alltid följande till familj/jaktsällskap:
1. tänkt rutt i screenshot
2. vilket garminNR jag har på ryggsäcken
3. jaktradio och vilken kanal (som regel öppen 1a).
Skulle olycka inträffa och fjällräddningen behöver leta efter mig så bör detta underlätta. Klart, ligger jag under en lavin så lär täckningen skita sig, men men.
Sen flera år tillbaka så jagar jag helt utan snökamouflage.. Jag skjuter lika mkt fågel och jag jag ser det som en rejäl förbättring säkerhetsmässigt (funkar för övrigt lika bra vid toppfågeljakt efter tjäder).

Appropå att frakta vapen på skoter i Jämtland så är det fullständigt vansinne, länsstyrelsen är riktiga bakåtsträvare, de vill helt enkelt inte. Motargumenten från deras sida är dåliga och ihåliga. Det bedrivs dock arbete i frågan och jag är hoppfull. Ett hett tips är att det finns ett fåtal oplogade vägar man får lov att köra skoter på där transporten inte är att betrakta som en terrängtransport, tyvärr är de ett fåtal och hjälper lite i det stora hela. Jakten ska begränsas mha jakttrycket, inte p.g.a. tillgänglighet.

Var ut en sväng i västjämtland förra helgen, fin dag men mkt djup och lös snö, enstaka fåglar. Prognosen ser inte lysande ut inför helgen men nu har iaf. snön satt sig ordentligt, kanske att det kan bli en insats. Hoppas få till en sväng i Västerbotten i början av Mars.