Karelo finsk laika? Trädskäller under vinterhalvåret? Nobs / finne korsning?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
UngJägarn_16år_12345
Has thanked: 2 times

Re: Karelo finsk laika? Trädskäller under vinterhalvåret? Nobs / finne korsning?

Inlägg av UngJägarn_16år_12345 »

pow skrev:
19 nov 2020, 08:28
Hur vet du vilken mankhöjd hunden på bilden har??
Jag säger finnspets.

Så här såg min tik ut vid tre års ålder, hon är 100% finne.
Ok fast det är en tik inte en hanhund. Är det svårare att jaga in en tik?
Har du haft en hanhund tidigare så du kan bekräfta det?
Nuvrndejaktgarderob
HusqvMauser9.3x57
Remington10/22lr
Framtida jaktgarderob
drling961L30-06,kaliber 20
drling961LS30-06
Webyvanguardfirstlite30-06
Chiappatriplecrown,kaliber 20
PardusLAX12MFblacksynthetic,kaliber 12
CZ527varmint,204 ruger
CZ457jaguar22lr

karelsk blandning
Has thanked: 4 times
Been thanked: 26 times

Re: Karelo finsk laika? Trädskäller under vinterhalvåret? Nobs / finne korsning?

Inlägg av karelsk blandning »

Varför fungerar inte en vanligt finnspets?

Katjing
Been thanked: 17 times

Inlägg av Katjing »

Vet inte hur du kan bedöma färgen från foton. Särskilt på snö ser de mörka ut.

De kan bli något solblekta mot slutet av sommaren, och äldre hundar brukar bli lite ljusare.

Här är i alla fall två bilder på samma hund.BildBild

Användarvisningsbild
pow
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Inlägg av pow »

Bekräfta vad?? Hur lång pinnen är? It depends...

Har haft 5 nobbshannar före finntiken jag har nu. Om något skulle jag säga att injagningen gick mycket enklare med tiken än med någon av hanarna. Kommer att ha en till finnspetstik i huset inom en inte alltför avlägsen framtid.
Förstår uppriktigt inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang, vill du köpa en hund av en ras som inte finns och har ett annat namn än den ras som finns och som i själva verket är samma ras som du vill köpa. Då är det väl bara å köpa?

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 33 times
Been thanked: 183 times

Inlägg av börje »

Alltså i dagsläget så är det samma hundras. Finland o ryssland samarbetar för att ha så bred avelsbas som möjligt vilket är viktigt nu när registreringarna i finland har mer än halverats på 25-30år
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Katjing skrev:
19 nov 2020, 17:12

De kan bli något solblekta mot slutet av sommaren, och äldre hundar brukar bli lite ljusare.

Sen ljuger ju kameran också iom att det blir olika exponering på barmark o snö :wink:
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Katjing
Been thanked: 17 times

Inlägg av Katjing »

börje skrev:
Katjing skrev:
19 nov 2020, 17:12

Sen ljuger ju kameran också iom att det blir olika exponering på barmark o snö :wink:
Ja, det var det jag försökte illustrera eftersom bilderna i trådstarten också var på barmark och snö. Det är bara några månader mellan bilderna jag lade upp och hunden är så gott som samma färg på båda. Uppfattas i verkligheten som något mellanting.

Användarvisningsbild
UngJägarn_16år_12345
Has thanked: 2 times

Inlägg av UngJägarn_16år_12345 »

börje skrev:
19 nov 2020, 08:39
UngJägarn_16år_12345 skrev:
19 nov 2020, 00:45
(mer och mer söker sig online för att hitta föräldrar åt nästa generations hundar). DET ÄR INTE BRA!

:D :D :D
Inget fel i det, finns ju mycket viktig info på nätet att hämta. Jag menar inte att man ska kolla på facebook, insta o tinder vem som kan tänkas ha en hane som ställer opp, utan man kollar efter lämpliga täckhundar åt sin tik genom att läsa provhändelser, se hur dok klarat sig på utställningar, hälsostatus etc. När man hittat en kandidat så simulerar man fram stamtavlan för dom blivande valparna, skulle inavelskoefficienten då vara för hög spå letar man vidare. Själv hittade jag täckhund åt Zazza på det viset, en stilig hane som bor 52 mil österut, alltså nära ryssgränsen. Han erövrade nyligen sin fjärde etta på jaktprov och blev därmed Jch/Uch precis som min Zazza.
Ok! Kul! Jag tycker att alla hundägare ska jobba för att säkerställa det ursprungliga ändamålet för hundarna så att säga, så det du gjorde var jättebra! Det var inte det jag pratade om bara... Sossarna kanske kommer på ett nytt rashundsbiologiskt institut... :D :D Då kan jag och andra sova gott på kvällarna! Jag säger inte att det inte finns ett avels-vett men man vet aldrig. Jag vet inte jag kanse överdriver... Men jag tycker ändå är viktigt att det finns kennels i Sverige som inte underminerar hundarnas jakt förmåga eller jakt potential. Vad det länge sen kullen föddes eller var det nyligen? Vad hände med hundarna efteråt? Sålde du dem utan att veta köparnas egna avelsplaner? Jag vill inte verka konstig jag är bara intresserad.
Nuvrndejaktgarderob
HusqvMauser9.3x57
Remington10/22lr
Framtida jaktgarderob
drling961L30-06,kaliber 20
drling961LS30-06
Webyvanguardfirstlite30-06
Chiappatriplecrown,kaliber 20
PardusLAX12MFblacksynthetic,kaliber 12
CZ527varmint,204 ruger
CZ457jaguar22lr

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Valparna ligger i Zazzas mage önnu, borde födas vilken dag som helst nu. Tre hanar o tre tikar tingade, min inräknad. Intressenterna ör alla såna som meriterar sina hhndar.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)